Prawda

Wtorek, 16 kwietnia 2024 - 21:14

« Poprzedni Następny »


Indyjskie czary nad słowem sekularyzacja


Tufail Ahmad 2015-11-27


Poniżej podajemy tekst wystąpienia Tufaila Ahmada (dyrektora MEMRI South Asia Studies Project) na Indyjskim Forum Idei w Goa. Spotkanie to, które miało miejsce w dniach 15-17 listopada 2015 r. zorganizowane było przez India Foundation, mającą siedzibę w New Delhi.


W przemówieniu Ahmad podkreślił potrzebę reformacji islamskiej wśród muzułmanów indyjskich; oczekuje się, że Indie, największa demokracja świata, będzie w roku 2050 miała największą na świecie populację muzułmanów.

Należy zauważyć, że w Indiach słowo “sekularyzm”, sprzecznie z jego europejską i amerykańską tradycją, jest często używane  w specyficznym znaczeniu, jako hasło dające prawną sankcję wprowadzania religii do szkół i otwartego nauczania religijnej nietolerancji.    

Poniżej podajemy tekst przemówienia:


Jestem wdzięczny India Foundation za zaproszenie mnie na tę konferencję. W Champaran, w Biharze [północny stan indyjski], gdzie Walmiki napisał epos sanskrycki Ramajana, chodziłem na naukę do madrasy. Dzisiaj mam uczucie wdzięczności przebywając w towarzystwie niektórych z najlepszych umysłów, walczących w obronie cywilizacji indyjskiej.


Nurtują mnie dwa pytania. Pierwsze, czy pokojowy islam jest zgodny z koncepcjami wolności XXI wieku?


Drugie pytanie: skoro Koran i hadisy nie zmienią się, czy istnieje sposób wprowadzenia zmiany postaw wśród muzułmanów Indii? Pozwólcie, że najpierw zajmę się drugim pytaniem. Do roku 2050 Indie będą miały największą na świecie populację muzułmańską, około 311 milionów. Nowoczesne, demokratyczne państwo indyjskie musi już teraz podjąć pewne konkretne kroki.


1. Zgodnie z Ustawą o Prawie do Edukacji opartą na Konstytucji Indii, która zapewnia bezpłatną i obowiązkową edukację dzieci, wszystkie dzieci między 6 a 14 rokiem życia ucząc się muszą być w prawdziwych szkołach, nie zaś w madrasach. Prawdziwa szkoła znaczy, że uczniowie muszą osiągnąć ten sam poziom wiedzy matematycznej i innych nauk ścisłych, jaki osiągają uczniowie szkół głównego nurtu. Jeśli dana madrasa nie dostarcza takiego wykształcenia, musi być zakazana jako instytucja, która łamie Ustawę o Prawie do Edukacji.


2. Madrasy są zagrożeniem dla wolności; madrasy są ruchami sprzecznymi z wolnością, są nie do pogodzenia w ideałami praw w XXI wieku. Świeccy [tj. politycznie poprawni] przywódcy hinduscy i uczeni islamscy bronią madras w imię wolności religijnej. Zgodnie z Konstytucją Indii jednak, wśród wszystkich fundamentalnych praw, Prawo do Religii jest najbardziej podrzędnym prawem, najsłabszym prawem. Paragraf 25 Prawa do Religii ma dwa ustępy, które czynią go prawem podrzędnym. Ustępy tego paragrafu stanowią:


“25 (1): W zależności od porządku publicznego, moralności i zdrowia oraz innych postanowień tej części [Konstytucji, która zawiera fundamentalne prawa]…”


"25 (2) Nic w tym paragrafie nie wpłynie na działania jakiegokolwiek istniejącego prawa ani nie przeszkodzi Państwu w ustanowieniu jakiegokolwiek prawa…”


Nie mówię, że Prawo do Religii nie istnieje. Twierdzę, że Prawo do Religii jest podrzędne wobec wszystkich innych fundamentalnych praw. Pozwólcie, że wyjaśnię: mam fundamentalne prawo do jedzenia, mam fundamentalne prawo do picia i mam fundamentalne prawo do oddychania. Ale moje fundamentalne prawo do oddychania jest ważniejsze od mojego prawa do jedzenia i picia. A także, Prawo do Religii nie może być fundamentalnym prawem przed ukończeniem 18 lat. Skoro nie możesz uprawiać seksu przed ukończeniem 18 lat, skoro nie możesz głosować, to nie możesz mieć fundamentalnego prawa do religii przed ukończeniem 18 lat.


3. Madrasy zawłaszczają umysł muzułmańskiego dziecka w krytycznym wieku 6-14 lat, w wieku, kiedy dzieci muszą być chronione przez Ustawę o Prawie do Edukacji [która zapewnia obowiązkową i bezpłatną naukę]. Dla tej grupy wiekowej powinno się pozwolić madrasom na uczenie Koranu i hadisów tylko poza godzinami szkolnymi, albo dopiero po ukończeniu przez dziecko 14 lat. Jeśli będziemy przestrzegać konstytucji, możemy mieć nadzieję, że w ciągu następnego półwiecza co najmniej 20% muzułmanów w Indiach wyłoni się jako orędownicy zmiany społecznej.


Ponieważ wielu z obecnych na tym spotkaniu zostanie w nadchodzących latach ministrami stanowymi lub federalnymi, proszę byście zrozumieli, co jest moją największą troską: państwo indyjskie abdykowało ze swej roli wobec naszych dzieci w grupie wiekowej 6-14 lat. Państwo indyjskie nie tylko abdykowało ze swej roli, ale także pozwoliło, by rolę tę, dotyczącą przyszłości naszych dzieci, zamiast niego odgrywały takie instytucje religijne jak madrasy.


4. Jeśli chodzi o Jednolity Kodeks Cywilny [propozycja zastąpienia osobowych praw religijnych kodeksem dotyczącym wszystkich obywateli, gwarantując tym samym równe prawa kobietom muzułmańskim]: duch Konstytucji jest jasny, ale sędziowie potrzebują klarowności. Według Konstytucji państwo indyjskie nie ma upoważnienia do widzenia muzułmanów, chrześcijan i hindusów jako społeczności, ale jako indywidualnych obywateli. Znaczy to: jeśli muzułmańska kobieta, każda muzułmańska kobieta, poszłaby do sądu i twierdziła, że jej Prawo do Równości jest podważane przez muzułmańskie prawa osobowe, jej prawo przeważyłoby nad muzułmańskimi prawami osobowymi. Zgodnie z Konstytucją Indii społeczność religijna lub inna nie może mieć i nie ma praw nad jednostką.


5. Muzułmańska mentalność oblężenia i syndrom mniejszości wiążą się z zamieszkami hindusko-muzułmańskimi i systemem kwotowym. Świeccy [tj. politycznie poprawni] przywódcy hinduscy popierają tę mentalność, ponieważ podtrzymuje ona ich koncepcję sekularyzmu [tj. poprawności politycznej]. Aby usunąć mentalność oblężenia, Indie muszą zapewnić przeprowadzenie radykalnych reform zerowej tolerancji policyjnej i musimy uczynić zbędnym system kwotowy przez wprowadzenie darmowych książek, darmowych ubrań i darmowej nauki dla dzieci wszystkich rodzin poniżej progu ubóstwa, niezależnie od ich religii i kasty. To jest możliwe.


6. Wracając do pierwszego pytania: czy pokojowy islam jest zgodny z wolnością? Świeccy [politycznie poprawni] hindusi mówią muzułmanom: damy wam „sekularyzm” i 5% kwotę na miejsca pracy i na uczelniach. Zamiast tego jako muzułmanin chcę, by „świeccy” przywódcy hinduscy mówili muzułmanom: nie obiecujemy kwoty 5%, ale gwarantujemy twojej córce matematykę, ekonomię i nauki ścisłe od pierwszej klasy. Muzułmańskim rodzicom przedstawiam taki argument: skoro możecie nauczać Koran dzieciom w przedszkolu, dwa lata przed pierwszą klasą szkoły, dlaczego nie możecie nauczać matematyki od pierwszej klasy? Argument musi mieścić się w ramach Prawa do Edukacji.


7. Wiosna Arabska zawiodła dlatego, że w społeczeństwach muzułmańskich nie istniała infrastruktura liberalnej myśli demokratycznej. Państwo Islamskie, czyli ISIS, zdobywa globalne poparcie, ponieważ sprzyjające mu idee już istnieją w naszych społeczeństwach. Idee, z powodu których dżihadyści zaatakowali „Charlie Hebdo” w Paryżu, są szeroko propagowane w całych Indiach przez duchownych ruchu Barlewi, szczególnie w sprawach bluźnierstwa i apostazji.


Jako długoterminową strategię rząd indyjski musi wprowadzić do szkoły trzy podręczniki dla klas od 1 do 12: jeden o klasyce indyjskiej takiej jak Upaniszady, Mahabharata, Gita i klasyczni myśliciele hinduscy; drugi o ideałach Konstytucji; i trzeci dotyczący dobrych punktów w każdej religii.


8. Czworo młodych ludzi z Bombaju wybrało się do Iraku i dołączyło do ISIS. Zrobili to około dwa miesiące zanim Abu Bakr Al-Baghdadi ogłosił się kalifem. Później poszło do ISIS kilku muzułmanów z Kerali i Azamgarh. Innych zatrzymano w Hyderabadzie i Kalkucie i nie pozwolono na opuszczenie Indii. Jeden młody człowiek przygotowywał zamach samobójczy na Szkołę Amerykańską w Bombaju. Indyjscy obywatele mieszkający w Australii, Singapurze, regionie afgańsko-pakistańskim, Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz w innych miejscach pojechali do Syrii. Obecnie działalność sympatyków ISIS zauważa się w dziesiątkach stanów Indii, od Assam do Uttar Pradeś, od Maharasztra do Andhra Pradeś i Kerali. Dziś liczba obywateli indyjskich w Syrii [z ISIS] może wynosić od 50 do 300.


9. W sprawie Reformacji Islamskiej żywotne pytanie brzmi: czy jest możliwe, by całe pokolenie młodzieży muzułmańskiej mogło porzucić idee zaszczepione przez rodziców i duchownych islamskich? Na szczęście historia daje nam lekcję pełną nadziei: we Włoszech i w Niemczech pokolenie młodzieży porzuciło wiarę swoich rodziców w nazizm i faszyzm. W samych Indiach młodzież hinduska porzuciła kasty i sati [palenie wdów]. Chrześcijaństwo i judaizm przeszły przez własne konflikty wewnętrzne; Biblia i Tora są usunięte z życia publicznego. W samych Indiach zarzucono Manusmryti. Ponieważ islam jest najmłodszą religią Bliskiego Wschodu, istnieje nadzieja. Rola Koranu musi zostać ograniczona do meczetów. Musimy badać pokojowy islam, a walka o Reformację Islamską w Indiach musi zacząć się w grupie wiekowej 6-14 lat.


10. [Podczas pytań i odpowiedzi]: Argument, że zmiana musi przyjść od środka, od muzułmanów, nie jest zasadnym argumentem, ponieważ w całej historii zmiana społeczna przychodziła z kontaktów z zewnętrznymi ideami, poprzez globalizację, wojny i technologię. Umiarkowany muzułmanin to ten, który najbardziej przesypia palące problemy. Kiedy jednak prawdziwie liberalny muzułmanin zaczyna spierać się z wojowniczym duchownym islamskim, umiarkowany muzułmanin budzi się w samą porę, by zaatakować obu.


W Indiach sekularyzm ma trzy znaczenia: jedno, jako ruch idei usuwa religię z życia społecznego i wzmacnia jednostki, by żyły na co dzień w sposób sensowny i racjonalny. Drugie, konstytucyjne znaczenie sekularyzmu jest następujące: państwo indyjskie musi zachować dystans od religii w swojej polityce. Trzecie, behawioralne i praktyczne znaczenie sekularyzmu niepokoi obywateli Indii, bo zaczęło oznaczać „muzułmańskie prawa”, poparcie dla burki i innych ortodoksji islamskich, oraz stało się rodzajem sekciarstwa, które rozrywa tkankę społeczną kraju.  

 

Źródłó: MEMRI, Daily Brief No.67 z 18 listopada 2015    

Tłumaczenie:Małgorzata Koraszewska                 



Tufail Ahmad

 

Z wykształcenia socjolog, pochodzący z Indii obywatel brytyjski, jest dyrektorem South Asia Studies Project w MEMRI.       

 

 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 903 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

„Cywilizacja i islam to dwie różne rzeczy”Ex-muzułmanie, teraz wiele zależy od nas.   Pandavar   2024-04-10
Geneza i paradoksy teizmu (III)   Ferus   2024-04-07
Geneza i paradoksy teizmu (II)   Ferus   2024-03-31
Serce nie sadysta, kiedyś przestanie bić   Koraszewski   2024-03-27
Geneza i paradoksy teizmu   Ferus   2024-03-24
Logika świadectwem prawdy       Ferus   2024-03-17
Niektóre obawy dotyczące islamu są całkowicie racjonalne   Dawkins   2024-03-12
Cena świętego spokoju.Czyli religijny raj dla oportunistów albo też azyl ignorancji (wg Spinozy).   Ferus   2024-03-10
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (III)   Ferus   2024-03-03
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (II)   Ferus   2024-02-25
Bogom/Bogu nic nie jesteśmy winniCzyli „prawda” religii versus prawda rozumu   Ferus   2024-02-18
Droga Saladyna kończy się w Rafah   Pandavar   2024-02-17
Zatrute ziarnoCzyli wkład chrześcijaństwa w cywilizację europejską.   Ferus   2024-02-11
Epigoni: inna wersja upadku człowieka w raju   Ferus   2024-02-04
Mój racjonalny ateizm.Czyli w czym upatruję siłę areligijnych poglądów.   Ferus   2024-01-28
Moja racjonalna wiara (III)   Ferus   2024-01-14
Nowe książki Lucjana Ferusa   Koraszewski   2024-01-12
Moja racjonalna wiara (II)   Ferus   2024-01-07
Ayyan Hirsi Ali porzuciła ateizm dla chrześcijaństwa   Koraszewski   2024-01-01
Moja racjonalna wiara. Czyli idea bogów/Boga dla bardziej wymagających.   Ferus   2023-12-31
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Niewiarygodna idea bogów/Boga (IV)   Ferus   2023-12-17
Niewiarygodna idea bogów/Boga III.   Ferus   2023-12-10
Niewiarygodna idea bogów/Boga II.   Ferus   2023-12-03
Niewiarygodna idea bogów/Boga   Ferus   2023-11-26
Nieudane autodafe. Czyli: kiedy ateizm był zbrodnią.    Ferus   2023-11-19
  Egzorcyści kontra Zły (II). Czyli pozorna walka „dobra ze złem”.   Ferus   2023-11-12
Egzorcyści kontra Zły. Czyli pozorna walka „dobra” ze „złem”.   Ferus   2023-11-05
Tanatos, czyli refleksja eschatologiczna   Ferus   2023-10-29
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (III)   Ferus   2023-10-22
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (II)   Ferus   2023-10-08
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy   Ferus   2023-10-01
Błądzenie - ludzka rzecz II   Ferus   2023-09-24
Błądzenie - ludzka rzecz   Ferus   2023-09-17
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga II   Ferus   2023-09-10
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga. Czyli mocno niedoskonałe wyobrażenia absolutnej doskonałości   Ferus   2023-09-03
Sztuczna inteligencja i sen   Ferus   2023-08-27
Ogromna transformacja Indii i Bliskiego Wschodu   Bulut   2023-08-22
Najlepszy ze światów - Ziemia? III.   Ferus   2023-08-20
Najlepszy ze światów - Ziemia? (II)   Ferus   2023-08-13
Bogowie, przesądy i fizjologia   Koraszewski   2023-08-13
Pakistan: “Oko za oko” – reperkusje palenia Koranu w Szwecji dla chrześcijan   Saeed   2023-08-12
Nowy ateizm i żądanie dogmatów   Johnson   2023-08-07
Najlepszy ze światów – Ziemia? Czyli najlepsza z możliwych marności nad marnościami.   Ferus   2023-08-06
Palenie pism świętych i innych śmieci   Koraszewski   2023-08-05
Wieżo z gierkowskiej cegły…   Kruk   2023-07-31
Kiedy prowadzą nas ślepi przewodnicy (II)   Ferus   2023-07-30
Ślepi przewodnicy   Ferus   2023-07-23
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Objawienie Maurycego Kazimierza Hieronima Ćwiercikowskiego   Kruk   2023-06-26
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Boży ludzie w Afryce i w Polsce   Koraszewski   2023-06-15
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Marzenie o religii z ludzką twarzą   Koraszewski   2023-06-10
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Odłożone w czasie zbawienie (IV)   Ferus   2023-04-16
Dorastać we wszechświecie   Koraszewski   2023-04-15
Odłożone w czasie zbawienie (III)   Ferus   2023-04-09
Odłożone w czasie zbawienie (II)   Ferus   2023-04-02
“New York Times” głosi fałszywą przyjaźń między nauką i religią   Coyne   2023-03-30
Odłożone w czasie zbawienie   Ferus   2023-03-26
Nawróć się, wyjdź za mnie lub giń: Chrześcijanki w muzułmańskim Pakistanie   Ibrahim   2023-03-21
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Galopujący wzrost dyskrepancji między słowem i jego desygnatem   Koraszewski   2023-03-13
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Turcja: seks islamistów z dziećmi jest w porządku; potępienie tego to przestępstwo   Bekdil   2023-03-10
Skandal wokół Jezusa niefrasobliwego   Kruk   2023-03-08
Zbliżają się dni religijnej zemsty   Carmon   2023-03-06
Credo ateisty (XI)   Ferus   2023-03-05
Czy antysemityzm, szalejący w niektórych częściach świata muzułmańskiego, naprawdę opiera się na błędnej interpretacji islamu?   Spencer   2023-02-27
Credo ateisty (X)   Ferus   2023-02-26
Credo ateisty (IX)   Ferus   2023-02-19
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
“Hańba Pakistanu”: oskarżenia o bluźnierstwo   Saeed   2023-02-03
Watykan przeciw Izraelowi   Koraszewski   2023-02-02
Credo ateisty (VI)   Ferus   2023-01-29
Skąd Jezus wziął swoje DNA? Spór między katolikami a ewangelikami   Coyne   2023-01-25
Credo ateisty (V)   Ferus   2023-01-22
Credo ateisty (IV)   Ferus   2023-01-15
Credo ateisty (III)   Ferus   2023-01-08
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Credo ateisty    Ferus   2022-12-25
Przekleństwo nieskończonych możliwości (II)   Ferus   2022-12-18
Przekleństwo nieskończonych możliwości   Ferus   2022-12-11
Nasza lepsza połowa (III)   Ferus   2022-12-04
Nasza lepsza połowa (II)   Ferus   2022-11-27
Nasza lepsza połowa   Ferus   2022-11-20
List do chrześcijan i nie tylko   Koraszewski   2022-11-19
Błędna droga rozwoju ludzkości (II)   Ferus   2022-11-13
Błędna droga rozwoju ludzkości   Ferus   2022-11-06

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk