Prawda

Niedziela, 12 maja 2024 - 21:27

« Poprzedni Następny »


Hipoteza Boga kontra nauka (IV)


Lucjan Ferus 2019-08-11


W dalszej części książki Bóg. Błędna hipoteza, w rozdziale pt. „Święte potworności”, jej autor Victor J.Stenger m.in. pisze:

„Stary Testament wypełniony jest opisami potworności popełnianych w imię Boga.  /../: „Zabijajcie więc spośród dzieci wszystkich chłopców, a spośród kobiet te, które już obcowały z mężczyzną. Jedynie wszystkie dziewczęta, które jeszcze nie obcowały z mężczyzną, zostawcie dla siebie przy życiu” (Lb 31,17,18). /../ „Tak mówi Pan, Bóg Izraela: „Każdy z was niech przypasze miecz do boku. Przejdźcie tam i powrotem od jednej bramy w obozie do drugiej i zabijajcie: kto swego brata, kto swego przyjaciela, kto swego krewnego” /../ i zabito w tym dniu około 3 tys. mężów” (Wj 32,27).

 

Chrześcijanie są dumni ze swoich „wartości rodzinnych” /../ Ale zapominają oni, że Jezus powiedział: „Nie sądźcie, że przyszedłem pokój przynieść na ziemię. Nie przyszedłem przynieść pokoju, ale miecz. Bo przyszedłem poróżnić syna z jego ojcem, córkę z matką, synową z teściową; i będą nieprzyjaciółmi człowieka jego domownicy. Kto kocha ojca lub matkę bardziej ode Mnie, nie jest Mnie godzien. I kto kocha syna lub córkę bardziej niż Mnie, nie jest Mnie godzien” (Mt 10,34-37).


Bóg zazdrosny o miłość swych stworzeń do najbliższych członków rodziny. Czy to dziwi?

Dalej czytamy: „Historia chrześcijaństwa obfituje w przypadki przemocy sankcjonowanej przez Kościół, a przeto definiowanej jako inspirowane Bogiem „dobro”. Następnie podaje kilka przykładów przejawów owego katolickiego „dobra”. Nie będę ich przytaczał, tak się składa, iż mam swoiste podsumowanie tej „ewangelizacyjnej” działalności Kościoła kat., zaczerpnięte z książki Karlheinza Deschnera Opus diaboli, w której pisze on:  

„Gdzie znajdziemy tyle frazesów o wszechogarniającej miłości i taką pochłaniającą właściwie wszystko, nienawiść? Gdzie znajdziemy religię, która z miłości zabija, torturuje, kradnie, szantażuje, pozbawia czci, oczernia, wyklina? /../ chrześcijaństwo stało się antychrystem. Ono samo stało się owym ukazywanym przez siebie diabłem! Ono samo było tym złem, które rzekomo zwalczało! Tym piekłem, które straszyło, było właśnie ono! Wśród wszystkich złych rzeczy stało się ono tą najgorszą: nie dlatego, że inne były lepsze, ale dlatego, że wszystkie inne nie potrafiły być złe tak długo i tak intensywnie, dlatego, że nic innego nie zdobyło takiej władzy nad ludźmi podatnymi na oszałamiającą ułudę, /../.

 

Podatnymi na podjudzanie do zbrodni, byleby dochodziło do nich w imieniu Boga (i kapłanów), które to imię pozwalało na wszystko, wszystko czyniło możliwym i wszystko ułatwiało. A tym czasem sami kapłani umywali ręce, dbali o własną skórę, napełniali kiesy i nauczali: „Nie zbierajcie skarbów na ziemi”, „Nie sądźcie innych”, „Kochajcie się nawzajem”, „Czyńcie dobro tym, którzy was nienawidzą”. Oni czynili zło tym, którzy kochali Jezusa, którzy chcieli przestrzegać jego przykazań; takim ludziom wyrywali języki, wykłuwali oczy, miażdżyli kończyny, takich ludzi grzebali żywcem, rozpinali na krzyżach, palili, zamurowywali na resztę życia, /../.

 

A przecież ukrzyżowali ludzkość! /../ Od czasów Konstantyna cechami, po których rozpoznaje się ten Kościół, są obłuda i przemoc; codzienną praktyką tej religii stała się masowa zagłada. Surowo zakazywano zabijania pojedynczychosób, ale uśmiercanie tysięcy ludzi było dziełem miłym Bogu. To nie obłęd, to jest chrześcijaństwo”.

Na następnych stronach Victor J.Stenger zwraca też uwagę na najmłodszy z trzech wielkich monoteizmów – islam i pisze tam: „Koran jest równie makabryczny jak Stary Testament, zawierając liczne wzmianki o tym, jaki potworny los spotka niewiernych. Jednak najczęściej to sam Allah wymierza karę: „Zaprawdę, tych, którzy nie uwierzyli w nasze znaki, będziemy palić w ogniu. I za każdym razem, kiedy się ich skóra spali, zamienimy im skóry na inne, aby zakosztowali kary. Zaprawdę, Bóg jest potężny, mądry!” (Koran 4:57).

 

No, jeśli to ma być przykład potęgi i mądrości Allaha, to można tylko współczuć jego wyznawcom. Czyżby nie był on (wzorem wcześniejszych bogów monoteistycznych religii), Bogiem wszechmocnym i wszechwiedzącym, a także nieskończenie miłosiernym? Czy więc Bóg o nieskończonych możliwościach MUSI KARAĆ swoje grzeszne stworzenia, za to, iż nie sprostały jego moralnym wymogom? Nie, gdyż musiał już nieskończenie wcześniej wiedzieć, iż kiedyś dojdzie do takiej sytuacji. Miał więc mnóstwo czasu na to, by do niej nie dopuścić. A skoro do niej dopuścił po to tylko, by móc ludzi karać w taki odrażający i okrutny sposób, oznacza to, iż nie jest ani potężny, ani tym bardziej mądry. A samo karanie ludzi, w przypadku Boga, jest synonimem jego bezsilności i niewyobrażalnej wręcz złośliwości.

 

Następny rozdział książki nosi tytuł: „Dowód z istnienia zła” i zamieszczone jest do niego ciekawe motto: „Z religią czy bez – dobrzy ludzie robią dobre rzeczy, a źli ludzie robią złe rzeczy; ale żeby dobrzy ludzie czynili zło – do tego potrzebna jest religia” (Steven Weinberg). Problem jest w tym, czy to są rzeczywiście dobrzy ludzie, czy tylko tacy się wydają? Autor porusza w nim problem bólu i cierpień, których doświadczają istoty żyjące. Dalej pisze: „Innym argumentem na rzecz cierpienia jest to, że pomaga nam ono być współczującymi. Jak ujął to teolog Richard Swinburne: „Gdyby na świecie nie istniało naturalne zło i cierpienie, nie mielibyśmy okazji /../ by okazać odwagę, cierpliwość i współczucie”. I dalej:

„Ale czy naprawdę potrzebujemy „naturalnego zła”, aby być odważnymi i współczującymi? /../ Czy Bóg naprawdę potrzebuje tyle bólu i cierpienia, aby zrealizować swoje cele? Czy da się pomyśleć o jakimś chwalebnym zamiarze, który uzasadniałby fakt, że tyle dzieci umiera codziennie z głodu i wskutek chorób? W jaki sposób ma to nam pomóc być bardziej współczującymi? /../ A jaki cel ma cierpienie zwierząt? Jasne, budzi nasze współczucie, ale czemu potrzeba tak wiele cierpienia? A co z setkami milionów istot, które zginęły potworną śmiercią na długo przed tym zanim człowiek pojawił się na Ziemi?”.

Podsumowując ten rozdział, autor m.in. pisze: „Dla każdego, kto po prostu usiądzie i przeczyta Biblię czy Koran, powinno być jasne, że Bóg opisany w tych księgach nie spełnia norm moralnych, ludzkich standardów dobra. /../ Stary Testament wspiera niewolnictwo i sankcjonuje ludobójstwo. /../ Bóg ST sam zresztą przyznaje, iż jest źródłem zła: „Ja tworzę światło i stwarzam ciemności, sprawiam pomyślność i stwarzam niedolę. Ja, Pan, czynię to wszystko” (Iż 45,7). W zakończeniu czytamy:

„Mówiąc językiem naukowym, empiryczny fakt istnienia niepotrzebnego cierpienia w świecie jest sprzeczny z istnieniem Boga, który jest wszechwiedzący, wszechmocny i wszechdobry. Obserwacje cierpienia ludzi i zwierząt wyglądają dokładnie tak, jak moglibyśmy się spodziewać, że będą wyglądały, gdyby Bóg nie istniał”.    

Natomiast w następnym rozdziale autor przytacza sformułowany przez filozofa Johna L.Schellenberga tzw. „Dowód z ukrytości” na nieistnienie Boga (przypomnę, iż owe dowody mają na celu obalenie założenia przyjętego przez teistów, iż Bóg ukrywa się przed ludźmi, by nie przymuszać ich do wiary w siebie) i dalej pisze: „Krótko mówiąc, doskonale kochający Bóg nie odmawiałby wiedzy o swoim istnieniu żadnemu człowiekowi, który nie odwraca się od tej wiedzy. Empiryczny fakt, że wielu ludzi jest otwartych na wiedzę o Bogu, a jednak nie wierzy, dowodzi, że taki Bóg nie istnieje”. I dalej Schellenberg twierdzi:

„Dlaczego, moglibyśmy zapytać, Bóg miałby się przed nami ukrywać? Istota moralnie doskonała – dobra, sprawiedliwa, kochająca – z pewnością ujawniłaby się wyraźniej. Dlatego brak dowodów na istnienie Boga nie jest oznaką tego, że Bóg jest ukryty; jest to oznaką, że Bóg nie istnieje”. /../ Problem zła pozostaje jednak najsilniejszym dowodem  przeciw istnieniu dobrego Boga, z którym teologowie bezskutecznie borykają się przez stulecia”.

Na koniec rozdziału opisującego ten teologiczny problem, autor przytacza wypowiedź filozofa Evana Falesa, który przedstawił inne, ciekawsze wyjaśnienie „ukrytości Boga”:

„Niektórzy apologeci mówią nam, że Bóg ukrywa się przed ludźmi, by nie wymuszać ich wiary. Ale Bóg nie ukrywa się z troski o naszą wolność. Nie zapomnieliśmy o Hiobie: rozumiemy więc, że Bóg ukrywa się z tchórzostwa. Bóg ukrywa się, ponieważ ma zbyt wiele do ukrycia. Nie chcemy gorejących krzewów ani słupa dymu. Nie! Chcemy zobaczyć Boga. Czy Bóg może stanąć przed nami? Czy Bóg może spojrzeć w twarz cierpiącej ludzkości – i żyć?”.

A może po prostu Bóg ukrywa się ze WSTYDU przed ludźmi? Można byłoby to logicznie i przekonująco dowieść? Myślę, że tak, jednakże w innym już tekście. W każdym bądź razie autor książki zapewnia na końcu rozdziału, iż „Boga, który ukrywa się przed wszystkimi prócz wybranej elity, nie da się całkowicie wykluczyć. Mogę tylko powiedzieć, że nie mamy nawet cienia dowodu na jego istnienie, ale jeśli istnieje, nie chcę mieć z nim nic wspólnego”. Byłby to bóg zbyt odrażający, by w niego wierzyć, czemu się wcale nie dziwię.

 

W ostatnim już rozdziale pt. „Życie we Wszechświecie bez Boga”, autor książki dokonuje coś w rodzaju podsumowania opisywanej problematyki, cytując psychologów i antropologów, z których wypowiedzi wynika ponad wszelką wątpliwość, iż religie wyewoluowały w naturalny sposób, dzięki niektórym predyspozycjom (tzw. adaptacjom) naszego mózgu. Tak konstatuje ten fakt: „Jeśli religia jest cechą, która wyewoluowała w sposób naturalny, to mamy kolejny dowód przeciw istnieniu Boga”. I na koniec pisze o „zbawczej” roli nauki w naszym życiu:

„Nauka nie potrafi niestety potwierdzić chrześcijańsko-islamskiej obietnicy, że pewnego dnia ponownie połączymy się z naszymi ukochanymi zmarłymi i będziemy żyć wiecznie na łonie naszego stwórcy. Racjonalnie rzecz ujmując, szansa na życie po śmierci wynosi niemal zero. Nauka może nas przynajmniej upewnić, że ci, którzy wybrali złego Boga, nie będą torturowani przez całą wieczność – że miliony ludzi, którzy żyli i zmarli, zanim wymyślono zawistnego Boga, będą spoczywać w spokoju.

 

/../ Nauka może nam pomóc lepiej przeżyć lata, które nam jeszcze pozostały. Nie ma wątpliwości, że większość ludzkości cieszy się dzisiaj dłuższym i przyjemniejszym życiem w większym komforcie, właśnie dzięki postępowi naukowemu (np. teorii ewolucji), i że gdyby tego postępu nie było, a zwłaszcza gdybyśmy polegali wyłącznie na nauczaniu religijnym, o niczym takim nie byłoby mowy. /../

 

Eliminując ze świata przesądy, nauka pomaga nam też zredukować strach przed tym, co nieznane. Nie ukrywamy się już w najgłębszym miejscu jaskini podczas burzy – i wiemy, że lepiej wtedy nie spacerować po polu golfowym. Nie palimy już ludzi na stosach za herezję czy czary. Eliminując ze świata Boga, nauka pomaga nam raczej kontrolować własne życie niż podporządkowywać je arbitralnej władzy księży i królów, którzy uzasadniają swoje działania boską wolą”.

Reasumując: przeczytałem tę książkę z niekłamaną ciekawością. Nie dlatego przecież, że nie wystarczały mi dotychczasowe dowody nieistnienia bogów, jakich propagują tradycyjne religie świata. Wręcz przeciwnie. Znając historię wielu religii (dzięki zainteresowaniom  religioznawczym) wiem, iż one wszystkie, włącznie ze swoimi licznymi bogami są wytworem ludzkich umysłów, ludzkiej wyobraźni. Najlepszym więc dowodem na nieistnienie jednego, jedynego Boga jest znajomość tejże historii i niemożliwy do zbicia fakt, iż „od zawsze” było w religiach bardzo wielu bogów i do dziś niewiele się zmieniło w tej kwestii.

 

Wydaje mi się (choć mogę się mylić, bo różne argumenty w różny sposób przemawiają do różnych ludzi), iż – nie ujmując nic owym naukowym dowodom z w/wym. książki – najbardziej przekonującymi dowodami w kwestii istnienia lub nieistnienia Boga, są dowody rozumowe. Aby wyjaśnić co mam na myśli posłużę się pewną znaną anegdotą. Podobno  kiedy spytano Bertranda Russella, co zrobi gdy po śmierci stanie przed obliczem Pana, jak wytłumaczy dlaczego w niego nie wierzył, miał ponoć odpowiedzieć: „Zbyt mało dowodów, Boże. Zbyt mało dowodów”.

 

Myślę, że i tak się ładnie zachował w tej sytuacji, bo prawdę mówiąc nie ma żadnych na tyle przekonujących dowodów na istnienie Boga, których nie dałoby się podważyć i obalić. Ja  odpowiedziałbym inaczej: „Za wiele sprzeczności, Boże. Za wiele sprzeczności”. I właśnie te liczne sprzeczności w „prawdach” religijnych (i to nie tylko między doktrynami różnych religii, ale również będące wewnątrz każdej religii) powodują, iż te rzekome „prawdy objawione” są niewiarygodne dla ludzi umiejących posługiwać się własnym rozumem. Pod warunkiem, że umie się je dostrzegać i wyciągnąć z tego faktu właściwe wnioski.

 

I już na koniec. Parafrazując powiedzenie wielebnego Jima Bakera: „Mamy lepszy produkt niż mydło czy samochody. Mamy życie wieczne”, powiem w imieniu ateistów: „Mamy coś lepszego, niż obietnice życia wiecznego po naszej śmierci, które mają być zrealizowane w odległej i bliżej nieokreślonej przyszłości. Mamy ciągle uzupełnianą i weryfikowaną wiedzę o naszej rzeczywistości, która to wiedza pozwoliła nam wyzwolić się z religijnej niewoli, wg (notabene biblijnej) zasady: „Poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli”. Jak i wyzbyć się strachu przed śmiercią, który jest główną przyczyną panowania religii nad ludzkością.

 

Otóż dzięki religioznawstwu poznaliśmy prawdę o naszych religiach; wiemy jak, kiedy i dlaczego postawały i z jakich powodów cieszyły się (i cieszą się nadal) tak wielkim uznaniem wśród wyznawców. Są bowiem ideowymi systemami tak pomyślanymi, aby taka ułomna istota jaką jest człowiek, mogła KOMPENSOWAĆ swoje wrodzone wady i czuć się lepsza niż jest w rzeczywistości. Nie byłoby może problemów gdyby religie nie poszły zbyt daleko w swym obłudnym przypodobaniu się ludziom i nie zaczęły ich sobie podporządkowywać. Ale i tu ułomna natura ludzka dała o sobie znać, dlatego religie stały się z czasem śmiertelnie niebezpiecznym narzędziem, wykorzystywanym bez opamiętania przez jednych ludzi, przeciwko innym. Gdyby nie to, nikt nie próbowałby z nimi walczyć, bo i po co?

 

Sierpień 2019 r.                                  ----- KONIEC-----    

 

 

   

 

      

 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. kompikacje życiowe Leszek 2019-08-12


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 908 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nauka dyskutowania o niczym   Coyne   2014-09-20
Kolejne kopniaki dla ateistów w “Slate”   Coyne   2014-01-18
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Islamscy radykałowie zabili kolejnych medyków   Coyne   2014-01-13
Portret wielkiego agnostyka   Coyne   2013-12-14
Czy Bóg jest bezcielesną osobą?   Coyne   2014-03-16
Najgłupsze dokopywanie ateistom w tym roku   Coyne   2014-04-21
Całun Turyński: Dlaczego religia jest pseudonauką   Coyne   2014-02-24
Podobno obrona ewolucji stała się właśnie trudniejsza. A juści.   Coyne   2016-09-30
Biblia źródłem moralności? Żartujesz sobie!   Coyne   2014-09-10
Uzdrawianie wiarą zabija dzieci   Coyne   2014-11-19
Zgodność między nauką i religią? Wolne żarty.   Coyne   2015-02-09
Religia, “Playboy” i Frank Sinatra   Coyne   2014-08-27
Filozof gromi ateistów z głupich powodów   Coyne   2014-06-10
Tak, jest wojna między nauką a religią   Coyne   2018-12-29
“Atlantic” rozważa ważką kwestię: czy wczesne homininy miały dusze?   Coyne   2015-10-05
“Newsweek” bezkrytycznie chwali brazylijskiego chirurga fantomowego -  i wychwala inne czary-mary   Coyne   2016-03-12
“New York Times” głosi fałszywą przyjaźń między nauką i religią   Coyne   2023-03-30
Australijski arcybiskup odmawia informowania o pedofilii księży i ich ofiarach   Coyne   2018-04-12
Najbardziej szalony grant Templetona jak dotąd: Ewolucja i “ofiarna miłość”   Coyne   2020-01-20
Skąd Jezus wziął swoje DNA? Spór między katolikami a ewangelikami   Coyne   2023-01-25
Kolejny wierny twierdzi, że nauka oparta jest na wierze   Coyne   2016-03-15
List Einsteina kwestionujący religię, biblię i ideę Boga jest znowu na sprzedaż   Coyne   2018-10-19
Niewolą, gwałcą, ale to wina Zachodu   Coyne   2015-08-31
Religia – nauka, odwieczna wojna   Coyne   2015-05-23
O Faith Versus Fact w “Inference”   Coyne   2016-02-26
Nie wiedzieliście? Bóg jest pytaniem, nie zaś odpowiedzią!   Coyne   2016-04-23
Psy nie idą do Nieba   Coyne   2015-11-06
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
W obronie Sama Harrisa   Coyne   2016-05-09
Brawo dla Ariana Fostera: pierwszego, czynnego, zawodowego sportowca w USA, który przyznaje, że jest ateistą   Coyne   2015-08-14
Brat Tayler o Reza Aslanie   Coyne   2016-06-06
Nowa książka Jasona Rosenhouse’a z krytyką Inteligentnego Projektu   Coyne   2022-07-02
Kompilacja z BuzzFeed: Jak ateiści znajdują sens życia?   Coyne   2015-08-24
Pogodzenie nauki i religii?   Coyne   2018-12-21
Zdobywca nagrody Templetona i jego nonsensy w „Scientific American”   Coyne   2019-03-28
Artykuł w ”New York Times”: Nauka może uczyć się od religii   Coyne   2019-02-20
Absolwent teologii mówi o naszej rzekomej potrzebie dalszych studiów teologicznych zanim zaczniemy krytykować religię   Coyne   2015-06-12
Islamistyczna teologia gwałtu   Coyne   2015-08-26
Niespodzianka! National Public Radio zachwala zatwardziały ateizm, broni myśli, że życie ateisty ma sens   Coyne   2016-01-30
Karta islamofobii pozostaje w grze   Coyne   2016-05-02
Zaakceptować terror islamski jako nową normalność?   Darwish   2017-06-16
Niektóre obawy dotyczące islamu są całkowicie racjonalne   Dawkins   2024-03-12
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Ostre światło nauki   Dennett   2014-07-01
Dzięki dobroci!   Dennett   2015-01-07
Religia zdrowego rozsądku   Dennett   2016-08-01
Kościół katolicki i jego cuda   Edamaruku   2017-08-28
Wychowywanie dżihadystów: drabina radykalizacji i jej antidotum   Fares   2017-06-03
Boże, zbaw nas od religii!   Farhi   2014-12-19
Gdyby Bóg istniał, miałby się z czego tłumaczyć   Fatah   2014-07-22
Droga do wolności   Feldner   2014-02-24
Islamscy towarzysze podróży w drodze do bigoterii i masowych mordów   Fernandez   2017-04-23
Koptofobia   Fernandez   2016-03-13
Doradztwo religijne i religioznawcze XII   Ferus   2015-04-26
Fałszywi prorocy. Część X.   Ferus   2018-01-07
Hipoteza Boga kontra nauka   Ferus   2019-07-21
Człowiek w labiryncie iluzji (III)   Ferus   2018-03-25
Bajkowe dziedzictwo religii. Czyli wspaniała, ale też przerażająca potęga wyobraźni.   Ferus   2021-01-17
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement.   Ferus   2018-04-22
Myślowe szlaki   Ferus   2015-06-21
Wspomnienie: „Czego sobie życzyłem na nadchodzący 2014 r.?”.   Ferus   2022-01-02
Przekleństwo nieskończonych możliwości (II)   Ferus   2022-12-18
Jezus z uczniami w zbożu   Ferus   2022-01-23
Epigoni: inna wersja upadku człowieka w raju   Ferus   2024-02-04
Dziecko i jego I Komunia Święta   Ferus   2019-06-09
Człowiek w labiryncie iluzji (Część V)   Ferus   2018-04-08
O jakości naszych bogów   Ferus   2017-02-26
Refleksje sprzed lat: „W obronie kobiet”   Ferus   2020-11-01
Cyrograf   Ferus   2015-01-17
Zbłąkane dzieci matki Natury (IV)   Ferus   2022-10-16
Atak ateizmu na ludzki rozum? (III)   Ferus   2021-10-24
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Nieautoryzowany wywiad z Bogiem   Ferus   2021-04-04
Azyl ignorancji, Część IX.   Ferus   2017-03-26
Sumienny ojciec chrzestny   Ferus   2015-03-29
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Operacja specjalna o kryptonimie „Arka i potop”   Ferus   2022-05-08
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców   Ferus   2019-09-08
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Duchowa służba zdrowia. Czyli oblicze Boga zatroskanego Miłosierdziem.   Ferus   2021-04-18
Płaska Ziemia: kwestia wiedzy czy wiary? (II)   Ferus   2019-01-27
Alternatywna koncepcja zbawienia (II)   Ferus   2022-04-18
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Rozum uskrzydlony wiarą (III)   Ferus   2018-09-30
Duchowni czy wyrachowani biznesmeni w sutannach?   Ferus   2021-09-26
Mój racjonalny ateizm.Czyli w czym upatruję siłę areligijnych poglądów.   Ferus   2024-01-28
Dyspensa zwalniająca wiernych z myślenia   Ferus   2020-10-25
Trzystu wybitnych i Biblia   Ferus   2016-07-24
Alternatywna koncepcja zbawienia   Ferus   2022-04-17
Fałszywi prorocy. Część  IV. Suplement.   Ferus   2017-11-26
Deizm antytezą teizmu? (II)   Ferus   2022-02-06
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby   Ferus   2018-06-10
Fikcja uznawana za Prawdę (II)   Ferus   2020-03-22
Rozum i WiaraCzyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-11-01
Eksperci od „prawdziwej” wolności i grzechu   Ferus   2019-01-06
Moja ambiwalentna krytyka religii III.   Ferus   2017-10-22
Potęga mitówGwiazda betlejemska   Ferus   2015-12-20

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk