Prawda

Wtorek, 14 maja 2024 - 14:09

« Poprzedni Następny »


Czy wykształceni ludzie są bardziej antysemiccy?


Jay P. Greene, Albert Cheng i Ian Kingsbury 2021-04-05

Rys. Kurt Hoffman 
Rys. Kurt Hoffman
 


Nowe badanie pokazuje, że środek zaradczy, w którym amerykańscy Żydzi pokładali swoje nadzieje przez ostatnie stulecie, może wręcz szerzyć chorobę


Podstawową zasadą w walce przeciwko nienawiści w Ameryce jest wiara, że nietolerancja ogólnie, a antysemityzm w szczególności wynikają z ignorancji, który to problem można rozwiązać przez edukację. Widzimy dowody tej wiary za każdym razem, kiedy niepokój o nietolerancję lub antysemityzm staje się poważniejszy. Wśród proponowanych rozwiązań często figuruje zwiększenie edukacji o Holocauście lub zwiększanie różnorodności i szkolenia o inkluzywności. Antysemici są na ogół przedstawiani jako biali z terenów wiejskich lub miejskie mniejszości z niskim wykształceniem. Dobrze wykształceni ludzie czują się na ogół bezpiecznie ze swoim statusem wyższej klasy i wyobrażają sobie, że niebezpieczeństwo międzygrupowej nienawiści jest skoncentrowane gdzie indziej.


Istotnie, szeroko cytowane badania antysemityzmu popierają przekonanie, że jest on związany z niskim wykształceniem. Na przykład, sondaż Anti-Defamation League, Global 100, w kwestii antysemityzmu, który przeprowadzono na całym świecie, pokazał, że “wśród chrześcijan i niewierzących wyższy poziom edukacji prowadzi do mniejszej liczby antysemickich postaw”.  Sondaż, który obejmował społeczeństwo Iranu i Turcji, pokazał, że “wśród muzułmańskich respondentów jest zgoła odwrotnie”. Niemniej, pomijając systemy szkolne, które jawnie uczą nienawiści do Żydów, edukacja rzeczywiście wydaje się redukować antysemityzm. Po przejrzeniu wielu badań socjolog Frederick Weil doszedł do wniosku, że “w USA lepiej wykształceni są znacznie mniej skłonni do antysemityzmu niż gorzej wykształceni i żadna inna miara statusu społecznego (tj. dochody, zawód) nie wyjaśnia tego związku”.


Dużym problemem z tym powszechnym przekonaniem – które dominowało w podejściu amerykańskiej społeczności żydowskiej do zwalczania nienawiści od dni Louisa Brandeisa – jest to, że polega ono na pytaniach zadawanych w badaniach, które prawdopodobnie nie mogą wychwycić antysemityzmu wśród ludzi dobrze wykształconych. Na ogół te badania mierzą antysemityzm przez proste pytanie respondentów, co myślą o Żydach lub przez pytanie, czy zgadzają się z jawnie antysemickimi stereotypami. Wykształceni ludzie jednak, którzy mają doświadczenie z odpowiadaniem na pytania w testach, wiedzą, które odpowiedzi są „złe”.


Na przykład, niedawne badanie zaprojektowane do zmierzenia antysemityzmu na kampusach uniwersyteckich, opierało się na stopniu zgody respondentów ze stwierdzeniami takimi jak: “Żydzi mają za dużo wpływu na międzynarodowych rynkach finansowych” lub „Żydów nie obchodzi, co dzieje się z kimkolwiek poza innymi Żydami”. Wykształceni respondenci z większym prawdopodobieństwem rozumieją, o co tak naprawdę są pytani i dają społecznie poprawne odpowiedzi, które mogą ukrywać bardziej zniuansowany antysemityzm. Wiara, że antysemityzm jest związany z niższym poziomem wykształcenia, może być tylko funkcją tego, kto daje się przyłapać w sondażu, nie zaś na związku między edukacją a antypatią do Żydów.


Dla sprawdzenia tej hipotezy stworzyliśmy nową miarę badawczą w oparciu o to, co działacz praw człowieka i były sowiecki refusenik, Natan Szaranski, identyfikuje jako definiującą cechę antysemityzmu: podwójne standardy. Stworzyliśmy dwie wersje tego samego pytania, jedną, proszącą respondentów o zastosowanie zasady do żydowskiego przykładu, i drugą, by zastosowali tę samą zasadę do nieżydowskiego przykładu. Badanym losowo przydzieliliśmy  jedną lub drugą wersję i żaden badany nie widział obu wersji pytania. Ponieważ nikt nie mógł zobaczyć obu wersji pytania, respondenci nie mieli żadnej możliwości odgadnięcia, że mierzymy ich uczucia do Żydów i żadnej wskazówki, kierującej ku politycznie poprawnej odpowiedzi.


Kiedy zastosowaliśmy te pomiary podwójnych standardów w sondażu na ogólnokrajowej reprezentatywnej próbie ponad 1800 osób, nasze wyniki były całkowicie różne od konwencjonalnego poglądu o stosunku między wykształceniem a antysemityzmem. W rzeczywistości wyniki pokazały, że wyżej wykształceni ludzie częściej stosowali ostrzejsze zasady do żydowskich przykładów. Przez ukrycie przed badanymi, że pytamy ich o ich uczucia wobec Żydów, odkryliśmy, że wyżej wykształceni ludzie w Stanach Zjednoczonych mają tendencję do większej antypatii do Żydów niż mniej wykształceni ludzie.


Wbrew wcześniejszym twierdzeniom edukacja wydaje się nie dostarczać żadnej ochrony przed antysemityzmem, a właściwie może nawet służyć do wzmacniania go – częściowo przez dostarczanie ludziom bardziej wyrafinowanych i społecznie akceptowalnych sposobów jego wyrażania.  


Nasze badanie składało się z 29 tematów, gdzie respondentów pytaliśmy o rozmaite polityczne kwestie i kontrowersje, jak również informacje demograficzne, wykształcenie itd.  Rozszerzyliśmy próbę nauczycieli szkolnych i uniwersyteckich, żeby dostarczyć zwiększonej wagi statystycznej do wyciągania wniosków o ludziach na wyższych poziomach edukacji. Użyliśmy stosownych wag, by zapewnić, że połączona próba była reprezentatywna dla Stanów Zjednoczonych. W badaniu było siedem par pytań, w których respondenci musieli zastosować zasadę albo do żydowskiego, albo do nieżydowskiego przykładu.  


Z przyczyn, które wyjaśnimy poniżej, skupiamy się na czterech z tych siedmiu pytań, by stworzyć naszą miarę antysemityzmu. W pierwszym pytamy, czy “rząd powinien ustalić minimalne wymagania tego, co jest nauczane w prywatnych szkołach”, a jako przykłady podaliśmy szkoły ortodoksyjnych Żydów lub szkoły Montessori. W drugim pytamy, czy “przywiązanie człowieka do innego kraju tworzy konflikt interesów przy działaniu na rzecz jakichś stanowisk polityki zagranicznej USA’, z Meksykiem i Izraelem oferowanymi jako ilustrujące przykłady. W trzecim pytamy, czy “należy pozwolić armii USA na zakazanie” noszenia religijnych nakryć głowy, z żydowską jarmułką i turbanem Sikhów jako ilustrującymi przykładami. I w czwartym pytamy, czy publiczne zgromadzenia podczas pandemii “stanowiły zagrożenie zdrowia publicznego i należało im zapobiec” z ortodoksyjnymi żydowskimi pogrzebami lub protestami Black Lives Matter (BLM) jako ilustrującymi przykładami.


Rozumowanie za tymi pytaniami o podwójne standardy jest następujące: sytuacje są wystarczająco porównywalne przy przykładach żydowskim i nieżydowskim, że respondenci powinni – przeciętnie rzecz biorąc – odpowiadać na nie podobnie. Ludzie mogą domagać się mniej lub więcej regulacji tego, co jest nauczane w prywatnych szkołach, bardziej lub mniej przejmować się problemami podwójnej lojalności, bardziej lub mniej szanować reguły munduru wojskowego i wierzyć, że publiczne zgromadzenia stanowią większe lub mniejsze zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezależnie od tego, co badani uważają w każdej z tych kwestii, nie powinni, jako zbiór, odpowiadać inaczej, jeśli pokazuje się im przykład żydowski lub nieżydowski.  


W pozostałych trzech pytaniach okoliczności między sytuacją żydowską i nieżydowską mogły być na tyle różne, że ludzie mogli odpowiadać na nie inaczej bez odzwierciedlania antypatii lub sympatii do Żydów. W pierwszym pytaliśmy, czy izraelskie Prawo Podstawowe jest “dyskryminujące” , kiedy mówi, że “państwo Izrael jest państwem narodowym narodu żydowskiego”. W nieżydowskiej wersji pytaliśmy o postanowienia duńskiej konstytucji, która mówi, że “Kościół ewangelicko-luterański będzie Kościołem Danii i jako taki będzie wspierany przez państwo” lub o postanowienie jordańskiej konstytucji, które mówi, że „Islam jest religią państwową i arabski jest jego oficjalnym językiem”. W drugim pytaliśmy, czy naukowcy z Izraela albo z Chin powinni być przedmiotem akademickiego bojkotu “by zaprotestować przeciwko łamaniu praw człowieka przez rządy tych krajów”. A w trzecim pytaliśmy, czy profesor powinien zostać zwolniony z pracy za zaprzeczanie Holocaustowi lub za krytykowanie imigrantów. Dla wszystkich trzech pytań sytuacje można uznać za wystarczająco niepodobne, by przeciętny respondent nie traktował ich podobnie, więc pominęliśmy je z naszej miary antysemityzmu. Jednak także tutaj rezultaty były podobne do pozostałych pytań. Naszą miarą antysemityzmu dla każdej z dwóch podgrup jest różnica między odpowiedziami tych podgrup na żydowską i nieżydowską wersję każdego pytania.


Odkryliśmy, że respondenci o wyższym poziomie edukacji stosują podwójne standardy nieprzyjazne Żydom znacznie częściej niż respondenci o niższym poziomie edukacji. Na wszystkie cztery pytania, w których żydowska i nieżydowska wersja wydawały się najbardziej podobne, ogólna próba odpowiadała z grubsza w ten sam sposób, wśród respondentów ze stopniem licencjata 5 procent więcej zastosowało zasadę ostrzej wobec Żydów niż wobec nie-Żydów. Wśród ludzi z tytułami magistra i wyżej 15 procent więcej respondentów było bardziej nieżyczliwych wobec przykładów żydowskich niż nieżydowskich.


Patrząc osobno na te cztery pytania, widzimy respondentów o wyższym poziomie edukacji prezentujących bardziej nieżyczliwe postawy wobec Żydów w trzech pytaniach i nie widzimy różnicy w czwartym. W pytaniu o regulowanie treści nauczania w prywatnych szkołach ludzie o wyższym poziomie edukacji wydają się preferować więcej rządowych regulacji, ale nie wydają się stosować tej zasady w znacząco inny sposób, jeśli ilustrującym przykładem jest szkoła ortodoksyjno-żydowska lub Montessori.


Zapytani o to, czy “przywiązanie do innego kraju tworzy konflikt interesów” respondenci z licencjatem o 7 procent częściej wyrażali o to troskę, a ci z wyższymi tytułami o 13 procent częściej, kiedy pytanie dotyczyło Izraela niż Meksyku. Ludzie z wyższymi tytułami mieli o 12 procent wyższe prawdopodobieństwo popierania zakazu wobec żydowskiej jarmułki niż zakazu turbanu Sikhów jako części munduru. Ci z licencjatami odpowiedzieli na to pytanie tak samo, niezależnie, czy przykładem był Żyd, czy Sikh.


Ogólna próba była dość zaniepokojona publicznymi zgromadzeniami podczas pandemii z 61% popierającymi zakaz publicznych zgromadzeń niezależnie od tego, czy na żydowski pogrzeb, czy na protest BLM. Ci z licencjatem o 11 procent częściej sprzeciwiali się publicznym zgromadzeniom na żydowski pogrzeb niż na protest BLM. Ludzie z dyplomami od magistra w górę o 36% częściej chcieli zakazu żydowskich pogrzebów niż protestów BLM.


[Pierwsza kolumna: Ogółem; Druga Licencjat; Trzecia magisterium lub więcej.Niebieski: Przekonani, że zgromadzenia na pogrzebach ortodoksyjnych Żydów są zagrożeniem dla zdrowia publicznego i powinny być zabronione.Czerwony: Przekonani, że protesty Black Lives Matter są zagrożeniem dla zdrowia publicznego i powinny być zabronione.]   Ipsos

[Pierwsza kolumna: Ogółem; Druga Licencjat; Trzecia magisterium lub więcej.

Niebieski: Przekonani, że zgromadzenia na pogrzebach ortodoksyjnych Żydów są zagrożeniem dla zdrowia publicznego i powinny być zabronione.

Czerwony: Przekonani, że protesty Black Lives Matter są zagrożeniem dla zdrowia publicznego i powinny być zabronione.]   

Ipsos


Nasza miara podwójnego standardu antysemityzmu nie pozwala nam mierzyć absolutnego poziomu antysemityzmu w Stanach Zjednoczonych, ponieważ skupiamy się na kwestiach, które przeciętny człowiek uważa za porównywalne w żydowskich i nieżydowskich wersjach. W zasadzie różnice w całej populacji powinny być bliskie zera.To podejście jednak pozwala nam podzielić próbę według poziomu edukacji, żeby zobaczyć, gdzie jest stosunkowo więcej, czy mniej antypatii do Żydów. Wbrew konwencjonalnej mądrości i wcześniejszym badaniom, ludzie mający wyższy poziom wykształcenia wydają się bardziej niechętni Żydom.


Ten większy antagonizm wobec Żydów wśród bardziej wykształconych jest niepokojący z szeregu powodów. Po pierwsze, Żydzi mogą mylić się w sprawie tego, gdzie dominuje zagrożenie dla nich. Żydzi mogą wierzyć, że niebezpieczeństwo głównie pochodzi ze strony odległych i nieznajomych grup, a nie z kręgów, w których zazwyczaj żyją. Po drugie, dobrze wykształceni ludzie na ogół mają większy wpływ na bieg zdarzeń, więc nie wróży dobrze Żydom, że są u nich w niełasce. Po trzecie, nasze strategie zajmowania się nietolerancją ogólnie i antysemityzmem w szczególności na ogół obracają się wokół wiary, że powodem nienawiści do innych grup jest ignorancja i że rozwiązaniem jest edukacja. Niemniej, jeśli wyżej wykształceni ludzie są bardziej wrodzy wobec Żydów, wyższe poziomy edukacji i więcej kursów i szkolenia mogą powodować wzrost uprzedzeń zamiast je zmniejszać.


Wydaje się, że edukacja, która po prostu dostarcza informacji o historycznych wydarzeniach, swobodach obywatelskich i innych grupach kulturowych, jest niewystarczająca. Zwalczanie antysemityzmu i ogólnie uprzedzeń wobec innych może wymagać kultywowania pewnych cech charakteru. Konkretniej, kształtowania charakteru, który nie tylko zna inne grupy i demokratyczne normy, ale także kieruje się prawością,by zachowywać się w sposób, który pokazuje branie pod uwagę ich interesów i powściągliwość w użyciu władzy politycznej w dążeniu do osobistych interesów.


Profesor Ruth Wisse z Harvard University zwróciła uwagę na fakt, że antysemityzm nie nasilał się z powodu wzrostu ignorancji, ale dlatego, że “tworzy część politycznego ruchu i służy politycznym celom”. Te polityczne ruchy, które posługują się antysemityzmem, są coraz bardziej faworyzowane przez dobrze wykształconych ludzi w USA. Przeciwdziałanie antysemityzmowi dobrze wykształconych będzie polityczną i moralną walką, której nie można prowadzić konwencjonalnym działaniem skierowanym na samą edukację.  


This story originally appeared in English in Tablet Magazine, at tabletmag.com, and is reprinted with permission.


Are Educated People More Anti-Semitic?
 

Tablet Mag., 30 marca 2021

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

 

Jay P. Greene

Jest profesorem wykładającym politykę edukacyjną  na University of Arkansas.

Albert Cheng

Wykładowca na wydziale Polityki Edukacyjnej i Reform Systemu Oświatowego University of Arkansas.

Ian Kingsbury

Zrobił niedawno doktorat na Wydziale Polityki Edukacyjnej i Reform Systemu Oświatowego na University of Arkansas, pracuje w Empire Center for Public Policy w Nowym Jorku.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nauka

Znalezionych 1478 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Co robi mózg, kiedy widzisz nie to, co chcesz?   Koraszewski   2017-01-03
Co słychać w sprawie globalnego ocieplenia?   Ridley   2014-09-14
Co tam, panie, w anatomii, czyli mózg, naczynia limfatyczne i inne drobiazgi   Łopatniuk   2015-06-13
Co to jest czerwona rtęć?   Novella   2019-09-20
Co wojny o klimat zrobiły nauce   Ridley   2015-07-23
Co wypadające dyski mówią nam o 700 milionach lat ewolucji   Zimmer   2014-09-24
Co z tą szyjką, czyli od wirusa do raka   Łopatniuk   2016-03-05
Co zabiło megafaunę Ameryki Północnej?   Novella   2021-02-25
Co zabiło niedźwiadka?   Łopatniuk   2015-09-19
Colin Wright broni binarności płci u zwierząt   Coyne   2023-03-15
Conor Friedesdorf (i Alexander Barvinok) o ideologicznym przymusie na amerykańskich uczelniach   Coyne   2023-12-26
Coraz mniejsza część głównych plonów roślin jadalnych na świecie idzie na wyżywienie głodnych, a coraz więcej wykorzystuje się do celów niespożywczych     2022-05-28
Covid 19 może przejmować kontrolę nad receptorami bólu, uśmierzając ból i podnosząc szerzenie się choroby: możliwy rezultat doboru naturalnego   Coyne   2020-10-15
COVID-19 – To są szkody   Novella   2020-05-05
Cuchnąca pułapka i przytulna kryjówka   Tonhasca Júnior   2022-10-21
Cud? Ryba-piła urodzona z dziewiczej matki   Coyne   2015-06-23
Cuda genetyki: arbuz bez pestek   Coyne   2014-08-25
Cudowna animacja DNA i komórek   Coyne   2020-01-06
Czarni uczeni i nauka o rasizmie   Koraszewski   2021-11-03
Czas powiedzieć stop pseudonauce o GMO   Novella   2018-10-02
Czasami gwoździe, koparki, straż, czasami lalki, wstążki, makijaż   Tonhasca Júnior   2024-04-03
Czaszka maleńkiego dinozaura/ptaka znaleziona w bursztynie   Coyne   2020-03-27
Czego może nas nauczyć była zwolenniczka antyszczepionkowców, Kelley Watson-Snyder     2019-08-30
Czego pandemia nauczyła nas o nauce?   Ridley   2020-10-19
Czego programy przyrodnicze nie mówią o afrykańskich dzikich psach   Yong   2016-04-13
Czego się spodziewać, kiedy się spodziewasz   Zimmer   2016-05-30
Czerwonogłowe muchy   Naskręcki   2015-03-22
Cztery prawa biologii ewolucyjnej   Coyne   2015-10-13
Czworonożny wąż   Mayer   2015-07-30
Czy “bezpłciowe” bakterie tworzą biologiczne gatunki?   Coyne   2024-03-06
Czy będzie genetycznie modyfikowana pszenica?   Novella   2017-02-15
Czy brytyjski naukowy establishment popełnił największy błąd w historii?   Ridley   2020-06-13
Czy człowiek musiał wyewoluować?   Coyne   2015-05-15
Czy ewolucja człowieka była nieunikniona?   Coyne   2016-03-08
Czy falsyfikowalność jest zasadnicza dla nauki?   Coyne   2015-12-30
Czy farmerzy mają czekać aż parlamentarzyści podszkolą się w nauce o manioku?   Ongu   2018-03-22
Czy gaz i energia jądrowa są “zielone”   Novella   2022-01-12
Czy genetyka może pomóc wyeliminować nierówność?   Coyne   2021-11-26
Czy globalne ocieplenie może być dla nas dobre?   Ridley   2022-03-03
Czy gąbki są najbliższymi krewnymi pozostałych zwierząt?   Coyne   2021-03-26
Czy hieny rozbijają ludzki patriarchat?   Coyne   2018-06-30
Czy humaniści boją się nauki?   Coyne   2014-02-07
Czy islamska teologia i filozofia może wzbogacić etyczną debatę wokół CRISPR?   Coyne   2019-03-06
Czy istnieje darwinowskie wyjaśnienie ludzkiej kreatywności?   Dennett   2014-08-08
Czy jaszczurka “widzi” skórą   Yong   2014-08-02
Czy jest życie na Europie?   Ridley   2013-12-22
Czy kiedykolwiek lepiej jest nie wiedzieć?   i Jonny Anomaly   2017-05-10
Czy klucz do COVID można znaleźć w rosyjskiej pandemii?   Ridley   2020-06-18
Czy koniki morskie coś nam mówią o LGBT? Błąd naturalistyczny popełniony przez Sussex Wildlife Trust   Coyne   2022-01-25
Czy koty rozumieją prawa fizyki?   Coyne   2016-06-24
Czy kruki mają teorię umysłu? Nowy eksperyment sugeruje, że “tak”   Coyne   2016-05-25
Czy kruki robią plany na przyszłość?   Coyne   2017-07-29
Czy ludzie byli w Nowym Świecie ponad 30 tysięcy lat temu?   Coyne   2020-07-26
Czy ludzie nadal ewoluują? Tak, zarówno globalnie, jak lokalnie   Coyne   2015-09-28
Czy ludzie wyewoluowali w wodzie?   Coyne   2024-01-08
Czy ludzkość zmierza w kierunku kanibalizmu?   Lomborg   2014-06-09
Czy mamut włochaty potrzebuje adwokata?   Zimmer   2014-01-09
Czy mężczyźni są bardziej kreatywni niż kobiety?   Kim   2016-11-24
Czy mikrobiom może się zbuntować?   Zimmer   2015-01-28
Czy mizoandria może być zakaźna?   Tonhasca Júnior   2022-10-24
Czy mleko matek może odżywiać manipulujące umysłem mikroby?   Yong   2015-04-14
Czy może istnieć sztuka bez artysty?    Wadhawan   2013-12-30
Czy możemy zobaczyć osobowość?   Novella   2020-06-05
Czy można falsyfikować naukowe teorie? Naukowiec odpowiada, że “nie”   Coyne   2020-09-12
Czy mrożącą krew w żyłach prawdą jest, że decyzja o zamknięciu społeczeństwa opierała się na luźnych matematycznych spekulacjach?   Ridley   2020-05-15
Czy nadchodzi hydroponika?   Novella   2021-07-13
Czy nauka zabija duszę?   Steven Pinker   2015-08-06
Czy nauka zabija duszę?   S. Pinker   2018-01-09
Czy Oświecenie przygasa?   Ridley   2017-10-13
Czy pasożyt mózgu powoduje chorobliwy pociąg szympansów do lampartów?   Yong   2016-02-27
Czy poparcie przez celebrytę może skłonić ludzi do zaakceptowania ewolucji?   Coyne   2018-12-07
Czy problem zwijania białka został rozwiązany?   Coyne   2020-12-05
Czy przestaniemy być mięsożerni?   Ridley   2017-05-09
Czy ptaki wyewoluowały większe dzioby, by zjadać duże, inwazyjne ślimaki?   Coyne   2017-12-13
Czy płeć jest jak gender konstruktem społecznym? Nie.   Coyne   2017-02-17
Czy rozum jest “większy niż nauka”? Kiepska próba deprecjonowania nauki   Coyne   2015-04-28
Czy teoria doboru naturalnego Darwina zmieniła nasz pogląd na miejsce ludzkości   Dennett   2018-06-07
Czy to jest teoria? Czy to jest prawo? Nie, to jest fakt.   Dawkins   2015-12-05
Czy uczenie się metodą prób i błędów jest „nauką”?   Coyne   2022-01-14
Czy Uganda potrzebuje GMO? Naukowcy spoglądają na edytowanie genów, by przyspieszyć innowacje   Ongu   2017-09-20
Czy uprawa jabłek odzwierciedla bigoterię?   Coyne   2023-05-18
Czy wierzysz w duchy?   Łopatniuk   2017-10-28
Czy wirusy pomogły uczynić z nas ludzi?   Zimmer   2017-02-10
Czy współczesny Homo sapiens wyewoluował w różnych częściach Afryki?   Coyne   2018-07-24
Czy wykształceni ludzie są bardziej antysemiccy?   Albert Cheng i Ian Kingsbury   2021-04-05
Czy wyrazy ludzkiej twarzy są uniwersalne w okazywaniu emocji?   Coyne   2020-09-02
Czy wyrostek robaczkowy jest narządem szczątkowym?   Coyne   2016-05-21
Czy znaleziono najstarszy dowód na istnienie zwierzęcia? Nowa gąbko-podobna skamieniałość liczy 890 milionów lat   Coyne   2021-08-11
Czy świat rzeczywiście staje się biedniejszy? Odpowiedź Stevena Pinkera   Coyne   2019-02-06
Czy Samolubny gen zaszkodził publicznemu rozumieniu biologii?   Coyne   2022-10-13
Czy kometa zabiła mamuty   Novella   2018-02-22
Czym jest nauka i dlaczego ma nas obchodzić?   Sokal   2014-07-22
Czytanie myśli z fMRI i AI   Novella   2023-05-05
Déjà vu i swojskość   Novella   2018-03-17
Daj ać ja pobruszę …   Łukaszewski   2018-10-20
Dan Brown - akomodacjonista   Coyne   2015-01-31
Darwin znowu się myli! Artykuł pokazuje, że jego hipoteza o „samcach większych u ssaków” wydaje się błędna   Coyne   2024-04-06
Darwin, lisy i inne ssaki na Falklandach   Mayer   2019-12-11
David Barash namawia naukowców do stworzenia człowieko-szympansiej hybrydy   Coyne   2018-03-20
David Hillis o specjacji   Coyne   2023-07-13

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk