Prawda

Sobota, 18 maja 2024 - 09:20

« Poprzedni Następny »


Refleksje o książce Roberta Spencera Who Lost Afghanistan?


Phyllis Chesler 2022-11-08

[Zamów książkę Roberta Spencera: Who Lost Afghanistan?</a>]
[Zamów książkę Roberta Spencera: Who Lost Afghanistan?]

Nigdy nie zapomnę, jak haniebnie Ameryka wycofała się z bazy lotniczej Bagram w Afganistanie 1 lipca 2021 roku, w zupełnej ciemności i bez powiadomienia naszych sojuszników – a prawie dwa miesiące później, cały świat obserwował, jak opuściliśmy Kabul i lotnisko w Kabulu.


Moja afgańska „podopieczna” była już w samolocie po wielu dniach piekła w rosnącym tłumie, kiedy ludzka bomba – zamachowiec samobójca, Abdul Rahman Al-Logari, którego talibowie właśnie wypuścili z więzienia, wysadził w powietrze trzynastu amerykańskich żołnierzy piechoty morskiej i dziesiątki afgańskich cywilów. Meena widziała wszystko z okna swojego samolotu.


Jak można było tak źle zorganizować wyjście Amerykanów z Afganistanu? Robert Spencer w swojej nowej i ważnej książce Who Lost Afghanistan? opisuje go jako „Saigon na sterydach”, „koszmar, którego świadkiem był przerażony świat”.


Spencer przypomina nam, że prezydent Biden obiecał, że „nie będziemy prowadzić pospiesznego wyjścia. Zrobimy to odpowiedzialnie, celowo i bezpiecznie. I zrobimy to w pełnej koordynacji z naszymi sojusznikami i partnerami”.


Spencer cytuje również sekretarkę prasową Bidena, Jen Psaki, która upierała się, że „katastrofalnie źle przeprowadzonej operacji ewakuacji nie można nazwać 'inaczej niż sukcesem'”.


Czy mamy im wierzyć, czy naszym kłamliwym oczom?


Książka Spencera przenosi nas z powrotem do 1998 roku, do oświadczenia bin Ladena zatytułowanego „Dżihad przeciwko Żydom i krzyżowcom” oraz do 11 września, po którym prezydent Bush pojawił się z dwoma zaufanymi muzułmańskimi doradcami, Nihadem Awadem, współzałożycielem Council on American-Islamic Relations i Abdurrahmanem Alamoudim, który siedzi teraz w więzieniu za finansowanie Al-Kaidy. Stali tam razem z Bushem, podczas gdy prezydent twierdził, że „te akty przemocy wobec niewinnych naruszają fundamentalne zasady wiary islamskiej… Twarz terroru nie jest prawdziwą wiarą islamu… Islam jest pokojem”.


To prawda, że prezydent Bush również czasami określał islam jako „islamofaszyzm” i mówił o „radykalnych fundamentalistach islamskich”.


Prezydent Obama jednak „rozszerzył i pogłębił (takie) fałszywe twierdzenia o islamie”. Obama powiedział: „Nie tylko islam i zachodnie wartości były zgodne w Afganistanie, ale islam był rdzenną częścią amerykańskiego społeczeństwa i wzbogacał amerykańskie społeczeństwo od samego początku istnienia narodu”.


Obama nie sądził, że kiedykolwiek uda nam się pokonać talibów (miał rację) – dlatego chciał z nimi negocjować, dawać sobie z nimi radę. Jego wiceprezydent, Joe Biden, powiedział: „Widzisz, talibowie per se nie są naszym wrogiem”.


Ten spór o naturę islamu od dawna szaleje wśród inteligencji, rządów, organów międzynarodowych, sił zbrojnych, mediów i w środowisku akademickim. Niektórzy byli muzułmanie nie wierzą, że islam można zreformować. Oni – mój bardzo dobry przyjaciel, Ibn WarraqAyaan Hirsi AliNonie DarwishYasmine Mohammed – zostaliby zabici za opuszczenie islamu; Taslima Nasreen została napadnięta i zmuszona do życia na wygnaniu jako dysydentka, Salman Rushdie  przez wiele lat musiał żyć pod ochroną policji, a ostatnio próbowano go zamordować za krytykę islamu.


Muzułmańscy reformatorzy, tacy jak dr Zuhdi JasserSoraya DeenRaheel RazaAsra NomaniAliya Abbas i mój drogi przyjaciel Imam Seyran Ates, wszyscy oni wierzą, że islam może i musi zostać zreformowany i są zaangażowani we wspieranie islamu w jego ewolucji, by stał się bardziej demokratyczny, oświecony i przyjazny kobietom.


Jednakże, jak już wielokrotnie powiedziano: chociaż nie wszyscy muzułmanie są terrorystami dżihadu, wszyscy terroryści dżihadu są muzułmanami.


Dlatego też, jako dodatek do najnowszej pracy Spencera, gorąco polecam odważną nową książkę Cynthii Farahat, The Secret Apparatus: The Muslim Brotherhood’s Industry of Death [Tajna machina: przemysł śmierci Bractwa Muzułmańskiego].Większość cywilów nie ma pojęcia, jak dobrze zorganizowane, jak niebezpieczne i jak potężne jest to stuletnie Bractwo; jak bardzo jest zaangażowane we współpracę z Iranem i w ataki terrorystyczne Hamasu na Izrael; i jak zaplanowało islamizację całego świata wszelkimi możliwymi sposobami, zwłaszcza przez kłamstwo i oszukiwanie niewiernych.


Farahat jest egipską dysydentką, która odważyła się walczyć o pokój z Izraelem i o rozdział meczetu i państwa. Dostała zakaz przebywania w Libanie, trafiła na listę śmierci Al-Kaidy, codziennie otrzymywała groźby śmierci, została prawie zamordowana i ostatecznie wyemigrowała do Ameryki. Podobnie jak Spencer, Farahat krytykuje sposoby, na jakie amerykańska polityka zagraniczna „ugłaskuje” dżihad i daje się oszukać.


W szokującym filmie dokumentalnym Steve'a Emersona Jihad in America: The Grand Deception [Dżihad w Ameryce: wielkie oszustwo”] widzimy Siraja Wahhaja, imama meczetu Al-Taqwa na Brooklynie, ze skromnością wygłaszającego inwokację przed Kongresem jako pierwszy muzułmański duchowny, który to zrobił – a potem widzimy go ponownie w swoim meczecie na Brooklynie, plującego jadowitą nienawiścią do Ameryki i nie-muzułmanów. „Ten kraj to kubeł na śmieci” i modli się, by Ameryka „rozpadła się i została zastąpiona przez islam”. Widzimy również, jak Alamoudi, przebywający w więzieniu za finansowanie Al-Kaidy, publicznie twierdzi, że „jesteśmy przeciwni wszelkim formom terroryzmu”, a następnie wzywa swoich zwolenników do przekształcenia Ameryki w „kraj muzułmański, nawet jeśli zajmie to 100 lat”. Z podsłuchu FBI słyszymy, jak Alamoudi narzeka, że „Al-Kaida nie zabiła wystarczającej liczby Amerykanów podczas bombardowań afrykańskiej ambasady”.


Choć byłam częścią międzynarodowego zespołu, który uratował 400 afgańskich kobiet, nie wierzę, że Ameryka jest moralnie zobowiązana do zrobienia tego, czego zrobić nie można, a mianowicie przekształcenia Afganistanu w nowoczesną demokrację, która wierzy w prawa jednostki, zwłaszcza w prawa kobiet i prawa dzieci oraz w rozdział meczetu i państwa. Wiejskie regiony kraju są zubożałe, a mieszkający tam ludzie są bezsprzecznie religijni i często niepiśmienni. Wojny i okupacje pogorszyły sytuację.


W dodatku (bez obcej interwencji) w kraju roi się od ludzi nienawidzących kobiet i niewiernych, a także od homoseksualnych pederastów, którzy gwałcą młodych chłopców. Kiedy jeden dzielny marine, Dan Quinn, uratował chłopca i pobił afgańskiego dowódcę, który przykuł go do łóżka, Quinn został zdegradowany i pozbawiony dowództwa.


Nie zgadzam się jednak ze Spencerem, że amerykańska i europejska obecność na tej ziemi nic nie dały. Przez dwadzieścia lat dziewczęta i kobiety mogły zdobywać wykształcenie i zostawały sędziami, prawniczkami, lekarkami, właścicielkami firm, artystkami, dyplomatkami i psychologami; otworzono także schroniska dla maltretowanych i zgwałconych kobiet.


Czy to wystarczy, aby usprawiedliwić nasz wydatek krwi i pieniędzy? Nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie.


Spencer zebrał ogromną ilość informacji i przedstawił je po mistrzowsku. 


Zgadzam się z wieloma wojskowymi, których cytuje Spencer, którzy nie mogą zrozumieć, dlaczego nie znaleźliśmy bin Ladena wcześniej w Abottabad w Pakistanie, gdzie chroniła go  pakistańska elita; dlaczego właściwie zostaliśmy tak długo w Afganistanie; jak mogliśmy minimalizować lub usprawiedliwiać „ataki „zielonych-na-niebieskich” (ataki żołnierzy afgańskich wyszkolonych i uzbrojonych przez Amerykę), którzy zamordowali 152 żołnierzy amerykańskich i zranili dalszych 193; dlaczego wymieniliśmy znanych terrorystów na amerykańskiego dezertera Bowe Bergdahla; i dlaczego właściwie wyjechaliśmy w tak niezorganizowany i okrutny sposób.


Gorąco polecam zarówno pracę Spencera, jak i Farahat.


Reflections on Robert Spencer’s ”Who Lost Afghanistan?”

Frontpage Mag., 31 października 2022

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

Phyllis Chesler
Emerytowana profesor psychologii i praw kobiet na City University w Nowym Jorku. Profesor Chesler opublikowała setki badań i tysiące artykułów, koncentrując się w ostatnich latach na problemach przemocy i tzw. zabójstw honorowych. Niektóre z jej książek, takie jak
 Women and Madness, należą już do klasyki. Jej opublikowana w 2013 roku piętnasta książka, An American Bride in Kabul, zdobyła National Jewish Book Award w kategorii pamiętników.

 

 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2606 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Kto, kogo i dlaczego?   Koraszewski   2015-01-25
Kanada wybrała wrażliwość kulturową zamiast zachodniej medycyny   Coyne   2015-01-25
Otwarty list do kosmitów   Ferus   2015-01-26
Rodzina zabija młodą parę   Chesler   2015-01-26
Pochwała cudów   Koraszewski   2015-02-02
Cztery księżniczki i prezydent Obama   Chesler   2015-02-04
Zmieniająca się moralność i Friendship Nine   Coyne   2015-02-04
Kiedy strona przegrana dyktuje warunki   Draiman   2015-02-06
Dlaczego wolność słowa jest fundamentalna     2015-02-06
Islam, lewica i sprawa polska   Mencel   2015-02-07
Alarmująca sprawa klimatycznego panikarstwa   Lomborg   2015-02-17
Brakujący przedmiot nauczania   Ferus   2015-02-18
Prześladowani chrześcijanie organizują się przeciwko ISIS   Chesler   2015-02-18
Którędy do miasta?   Koraszewski   2015-02-22
Dlaczego dobre wiadomości to oksymoron   Gardner   2015-02-24
Czy Biały Dom walczy z terroryzmem?     2015-02-27
Wielka Brytania nadal potrzebuje gazu łupkowego   Ridley   2015-03-02
Wzlot i upadek Baracka Obamy   Frantzman   2015-03-06
Śmierć, która wstrząsnęła Turcją     2015-03-07
Susan Rice i polityzacja ludobójstwa   Boteach   2015-03-09
Kantata o pokoju i inne melodie   Koraszewski   2015-03-10
Kto ma się przystosować w imię tolerancji?   Chesler   2015-03-13
Powrót imperiów - perskie marzenia     2015-03-14
Ponury obraz iluzji Zachodu   Blum   2015-03-16
Badanie australijskie: homeopatia jest bezwartościowa   Coyne   2015-03-18
Więcej żywności z mniejszego areału   Ridley   2015-03-20
Bliźni w świadomości bliźniego   Koraszewski   2015-03-20
Rekord Guinessa w pluciu na demokrację   Koraszewski   2015-03-21
Wywiad z Davidem Keyesem   Harris   2015-03-23
Kiedy słowa zabijają?   Koraszewski   2015-03-25
Pełzający podbój Iraku przez Iran   Al-Rashed   2015-03-27
Dlaczego jestem propalestyński   Bellerose   2015-03-29
Mordowanie ateistów w Bangladeszu   Koraszewski   2015-04-02
ONZ walczy o prawa człowieka     2015-04-03
Czy ktokolwiek chce dyskutować o nagich faktach?   Koraszewski   2015-04-04
Problem z wodą w kranach i w propagandzie    Roth   2015-04-05
BBC jako pomocnik antysemickiego terroryzmu   Johnson   2015-04-06
Ktoś w Białym Domu jest zagubiony   Yemini   2015-04-08
Akademia Sukcesu czyli szkoła, która uczy   Koraszewski   2015-04-11
Reformowanie języka zamiast reformowania społeczeństwa   Coyne   2015-04-13
Nie tyle umowa ramowa, co oszustwo   Shargai   2015-04-13
Żydowski antysyjonizm: honorowe zabijanie per procura   Landes   2015-04-14
Wojna (modlitw) na kampusach     2015-04-18
Życie w sumie jest piękne     2015-04-20
Gaza: Egipt utrudnia dostawy broni   Toameh   2015-04-20
Heroiczna walka Kurdów przeciwko ISIS     2015-04-22
Problem uchodźców arabskich opisany w 1967 r.     2015-04-25
Szukanie wiary z ludzką twarzą   Koraszewski   2015-04-29
Tylko innowacje mogą nas uratować   Ridley   2015-05-01
San Remo: Zapomniany kamień milowy   Benzimra   2015-05-02
145 pisarzy podpisało list protestujący przeciwko nagrodzie PEN dla Charlie Hebdo   Coyne   2015-05-04
Elektryczność dla Afryki   Ridley   2015-05-06
Zuchwałość oszustwa: porozumienie z Iranem   Tsalic   2015-05-06
Poliekran: Nepal, Israel   Collins   2015-05-11
Pocztówka z globalnej wioski   Koraszewski   2015-05-15
Pora zaprzestać subsydiowania paliw kopalnych   Lomborg   2015-05-16
Małe, piękne, ignorowane   Koraszewski   2015-05-19
Pośladkowy poród IV Rzeczpospolitej   Koraszewski   2015-05-22
Kolorowi też mogą być rasistami   Owolade   2015-05-25
Illinois uchwala historyczną ustawę przeciwko BDS, a Kongres rozważa podobne posunięcie   Kontorovich   2015-05-26
Prawa człowieka, które budzą zgrozę   Pearson   2015-05-27
Świętoszkowata świętość Stolicy Apostolskiej   Honig   2015-06-01
Sport - czyli szlachetna rywalizacja   Koraszewski   2015-06-01
Święta Semantyka daje prezenty   Kruk   2015-06-03
Biznes z terytoriami okupowanymi, Orange telecom i francuskie podejście do prawa międzynarodowego   Kontorovich   2015-06-08
Konflikt w Gazie oceniany przez wojskowych     2015-06-14
Gdy ISIS brutalnie traktuje kobiety, panuje żałosne milczenie feministek   Chesler   2015-06-16
Zaszczyt bycia obiektem ataku cenzorów   Lomborg   2015-06-19
Fikcja etnograficzna Jordanii?   Salim Mansur   2015-06-22
Raport Departamentu Stanu o terrorze   Roth   2015-06-23
Miły facet na Bliskim Wschodzie   Rosenthal   2015-06-25
FIFA i inne udzielne księstwa   Ridley   2015-06-25
Odwaga i handel – co zrobiło więcej dla wzbogacenia ludzkości   Ridley   2015-06-29
Cierpliwość, niejasność i kryzysy   Frantzman   2015-06-30
Jazydzi nie są tylko ofiarami. Są naszymi partnerami i potrzebują pomocy   Clarfield   2015-07-02
Rasizm niektórych antyrasistów   Owolade   2015-07-04
Turcja woli ISIS od Kurdów   Totten   2015-07-06
Prawne ramy obrony Izraela   Dershowitz   2015-07-08
Technika, konsumeryzm i papież   Ridley   2015-07-08
Gdyby amerykański morderca, Roof, był islamistą, byłby “wojownikiem”   Frantzman   2015-07-10
Irańskie urojenie: elementarz dla skonsternowanych   Totten   2015-07-14
O racji w kwestii dobra i zła   Michael Shermer   2015-07-20
Opowieść o dwóch porozumieniach: co Grecja i Iran mają wspólnego?   Tsalic   2015-07-21
Zdewaluuj, restrukturyzuj i decyduj sam   Ridley   2015-08-05
Paryski szczyt klimatyczny   Ridley   2015-08-08
Strategia równowagi według prezydenta Obamy   Alberto M. Fernandez   2015-08-09
Mniejsza liczba celów rozwojowych znacznie bardziej pomoże Indiom   Lomborg   2015-08-11
Przemilczana czystka etniczna Palestyńczyków   Toameh   2015-08-19
Z głową w piachu   Friedman   2015-08-21
Problem zielonych strachów   Ridley   2015-08-25
Co Palestyńczycy robią z pieniędzmi z USA?   Toameh   2015-08-28
Czy i jak możemy pomóc uchodźcom?   Koraszewski   2015-09-03
Życie czarnych liczy się – poza życiem Birama Daha Oulda Obeida   Brown   2015-09-04
Jeszcze raz w sprawie cenzury   Miś   2015-09-04
Wyobraź sobie... Gazę   Tsalic   2015-09-05
Dejudaizacja Jerozolimy w 1948 roku   Carlson   2015-09-07
Wyzwanie dla Europy: jak zapobiec wpuszczeniu ekstremistów islamskich razem z ich ofiarami   Horovitz   2015-09-10
Egipt z Piotrem Ibrahimem Kalwasem   Koraszewski   2015-09-12
Uchodźcy: punkt, z którego nie ma powrotu   Tsalic   2015-09-15
Jordania: Nie chcemy Palestyńczyków   Toameh   2015-09-16

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


&#8222;Choroba&#8221; przywrócona przez Putina


&#8222;Przebudzeni&#8221;


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk