Prawda

Niedziela, 19 maja 2024 - 13:22

« Poprzedni Następny »


Chiny: Ryzykowna zmiana ideologiczna


Amir Taheri 2021-11-08

Populistyczno-nacjonalistyczna zmiana ideologiczna prowadzona przez chińskiego prezydenta, Xi Jinpinga, ma jeszcze jedną, nieuchronną konsekwencję: przedstawia Chiny jako ekspansjonistyczne mocarstwo. Putin pokazał drogę, kiedy zaanektował Krym. Na zdjęciu Mao Zedong ogłasza utworzenie Chińskiej Republiki Ludowej 1 października 1949r. (Zdjęcie: wikipedia)
Populistyczno-nacjonalistyczna zmiana ideologiczna prowadzona przez chińskiego prezydenta, Xi Jinpinga, ma jeszcze jedną, nieuchronną konsekwencję: przedstawia Chiny jako ekspansjonistyczne mocarstwo. Putin pokazał drogę, kiedy zaanektował Krym. Na zdjęciu Mao Zedong ogłasza utworzenie Chińskiej Republiki Ludowej 1 października 1949r. (Zdjęcie: wikipedia)

Polityczne systemy oparte na ideologii zawsze stają przed wyzwaniem, kiedy zdają sobie sprawę z tego, że rzeczywiste wydarzenia spowodowały, iż ich ideologia jest przestarzała.


To może zdarzyć się w różnych momentach istnienia reżimu opartego na ideologii.


Nazistowska partia w Niemczech zrozumiała to wkrótce po dojściu do władzy i postanowiła wymazać socjalistyczne pretensje ze swojego dyskursu i od Nocy Długich Noży promować kult Hitlera jako kerygma [proklamacja].


W Związku Radzieckim komunistyczni przywódcy reprezentowani przez Michaiła Gorbaczowa próbowali powrócić do socjaldemokratycznych korzeni swojej partii.


Obie próby zakończyły się klęską i upadkiem reżimów opartych na ideologii: nazistowskie Niemcy w wyniku przegranej wojny i Związek Radziecki w wyniku załamania się systemu.


Kolejnym reżimem opartym na ideologii, także narodzonym w poprzednim stuleciu, który stoi przed takim wyzwaniem, jest Chińska Republika Ludowa pod kierownictwem partii komunistycznej.


Trzy pokolenia komunistycznych przywódców, poczynając od Hua Kuo-fenga, przez Deng Xiao-pinga, a obecnie Xi Jinpinga, stały przed tym wyzwaniem i próbowały uniknąć go najlepiej jak potrafiły. Niemal czterdzieści lat wzrostu gospodarczego, umożliwionego przez przyjęcie kontrolowanego przez państwo kapitalizmu, czyniły, że uniki jak dotąd udawały się.  


Obecnie pokolenie przywódców pod wodzą prezydenta Xi zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że nie jest to dłużej możliwe.


Chińska gospodarka stała się przedmiotem klasycznych reguł kapitalizmu. To oznacza cykliczne zmiany koniunktury, które nie zbiegają się z politycznymi potrzebami opartego na ideologii reżimu. Znaczy to także pojawienie się dużej klasy średniej, która – wcześniej lub później – będzie kwestionować monopol władzy jednej partii, nawet kiedy ta partia przechwala się posiadaniem około 80 milionów członków.


Chińska partia komunistyczna nie ma socjaldemokratycznej przeszłości do odkurzenia jako alternatywnej ideologicznej siedziby. Ani też nie może zbudować nowego kultu jednostki wokół prezydenta Xi, który mógłby rywalizować z kultem Mao, kiedy ten był u szczytu władzy.


Obecne kierownictwo partii rozumie, że klasyczny dyskurs marksistowski oparty o walkę klas między proletariatem a burżuazją, nie będzie brzmiał poważnie, kiedy burżuazja pretenduje do reprezentowania proletariatu. Dlatego powoływanie się na Marksa, Engelsa i Lenina oraz takie słowa jak marksizm są rzadkością w dyskursie partii. Najnowsza rezolucja Politbiura obiecuje “lepszą promocję socjalizmu”, ale wyraźnie pokazuje zmianę w kierunku populistycznej wersji nacjonalizmu.  


To znaczy, że pokolenie Xi próbuje przekształcić partię w rodzaj politycznej machiny, jaką stworzył Władimir Putin po chaotycznym okresie, jaki nastał po upadku ZSRR. Związek Radziecki zawsze był ideologicznym państwem, a nie nacjonalistycznym. Tak więc przepis Putina mógł działać tylko po tym, jak nierosyjskie narody opuściły imperium, pozwalając Rosjanom ponownie zatwierdzić swoją pozycję jako narodu.


Sądzi się, że ideologiczna zmiana, do jakiej dąży Xi, nadejdzie na następnej pełnej sesji Komitetu Centralnego partii komunistycznej, zaplanowanej na 8-11 listopada. To doroczne wydarzenie gromadzi ponad 400 przywódców wojskowych, politycznych i z korporacji państwowych, którzy rządzą krajem. Xi ma nadzieję, że sesja poprze także jego plan pozostania przy władzy przez kolejne pięć lub nawet 10 lat, by dokonać ideologicznej zmiany od wersji komunizmu w wydaniu Mao (demokratyczna dyktatura ludu, jak to nazywał) do populistyczno-nacjonalistycznego dyskursu.


Pokolenie Xi w staraniach stworzenia populistyczno-nacjonalistycznego dyskursu zastąpiło rok 1949, kiedy to Mao Zedong założył Republikę Ludową, rokiem 1911, kiedy powstała pierwsza republika za czasów Sun Jat-sena. Nie było przypadkiem, że na poprzedniej konferencji olbrzymie portrety Sun Jat-sena zastąpiły portrety Mao.


Próba przekształcenia Sun Jat-sena w populistyczno-nacjonalistyczny symbol nie jest jednak łatwym zadaniem. Wykształcony w Ameryce lekarz Sun przeszedł na protestantyzm i propagował kulturę Zachodu, choć z lokalnym zabarwieniem. Jego żona, Song Qinling, była córką jednego z najbogatszych ludzi w Chinach, także nawrócona na chrześcijaństwo, i była siostrą żony Czang Kaj-szeka, głównego rywala Mao do rządów w Chinach. Song Qinling dostała stanowisko wiceprezydent Republiki Ludowej za czasów Mao, kiedy partia komunistyczna rozgrywała kartę “zjednoczonego frontu”, udając, że dzieli się władzą z szeregiem mniejszych partii. Mao próbował utrzymać także pozory etnicznej różnorodności, symbolizowanej przez pięć gwiazd na sztandarze nowej republiki.


Oczekiwana przez Xi zmiana zmierzająca do pełnego populistyczno-nacjonalistycznego dyskursu może oznaczać odrzucenie takich maoistycznych pozorów i promowanie etnicznych Hanów, którzy stanowią około 87 procent populacji jako idealnej wersji „chińskiego człowieka” i dominujący naród. Pekin używa różnych planów do obniżenia pozycji innych narodowych tożsamości. To obejmuje dzielenie dużych grup etnicznych na coraz mniejsze społeczności. Dlatego też oficjalne statystyki podają 56 różnych grup etnicznych zamiast pięciu większych, akceptowanych przez większość badaczy.


W kilku znanych wypadkach Pekin używa represji, by umniejszyć, a z czasem wyeliminować etniczne tożsamości. Znaną obecnie sprawą jest plan “reedukacji”, czyli zamiany w Hanów, Ujgurów z Turkiestanu Wschodniego (Sinciang) w specjalnych obozach lub przez przenoszenie ich kobiet w wieku rozrodczym do zdominowanych przez Hanów części kraju. W wypadku Tybetu, hanizacja dzieje się przez państwową kontrolę nad  religijną doktryną i instytucjami, podczas gdy kartą rozgrywaną w Madżurii i Mongolii Wewnętrznej są mieszane małżeństwa i wymiana populacji, która bardzo przypomina czystkę etniczną.


Populistyczno-nacjonalistyczna zmiana ideologiczna, o jaką stara się Xi, ma koleją nieuniknioną konsekwencję: ustawia Chiny w pozycji ekspansjonistycznego mocarstwa. Putin pokazał drogę przez aneksję Krymu, a premier Indii, Narendra Modi, inny populistyczno-nacjonalistyczny przywódca, przedstawia meczet Ajodhja jako swój łup wojenny. W wypadku Chin już widzieliśmy szereg podobnych posunięć, zwłaszcza zarzucenie układu “jeden kraj dwa systemy” w Hong Kongu i Macao i przysięga Xi na niedawnej konferencji partyjnej odzyskania panowania nad Tajwanem.


Nadchodzące plenum Komitetu Centralnego prawdopodobnie określi wyraźniejszą “mapę drogową” dla zrealizowania tej przysięgi. To zaś, w sposób nieunikniony, będzie wymagało jeszcze większego nacisku na rozbudowę siły militarnej Pekinu, co z kolei może podsycić nowy wyścig zbrojeń ze Stanami Zjednoczonymi i ich sojusznikami.


Pokolenie temu przejście Chin na osobliwą postać kapitalizmu okrzyczano jako element stabilizacji regionu Azja-Pacyfik. Dzisiaj jednak, dążąc do historycznej zmiany ideologicznej, Chiny mogą zamienić się w element zakłócający lub "perturbateur", jak mówią Francuzi, status quo.


Doświadczenie Putina pokazało, że taki "perturbateur" cieszy się początkowo przewagą, ale wkrótce odkrywa, że to, co zyskał w polityce wewnętrznej, może być podważone z nawiązką przez koszt antagonistycznych stosunków ze światem zewnętrznym.   


Czy nadchodzące plenum weźmie to pod uwagę? Wkrótce zobaczymy.  


China: A Dicey Ideological Shift

Gatestone Institute, 31 października 2021

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Amir Taheri

Pochodzący z Iranu dziennikarz amerykański, znany publicysta, którego artykuły publikowane są często w ”International Herald Tribune”, ”New York Times”, ”Washington Post”, komentuje w CNN, wielokrotnie  przeprowadzał wywiady z głowami państw (Nixon, Frod, Clinton, Gorbaczow, Sadat, Kohl i inni)  jest również  prezesem Gatestone Institute).


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2607 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Kto, kogo i dlaczego?   Koraszewski   2015-01-25
Kanada wybrała wrażliwość kulturową zamiast zachodniej medycyny   Coyne   2015-01-25
Otwarty list do kosmitów   Ferus   2015-01-26
Rodzina zabija młodą parę   Chesler   2015-01-26
Pochwała cudów   Koraszewski   2015-02-02
Cztery księżniczki i prezydent Obama   Chesler   2015-02-04
Zmieniająca się moralność i Friendship Nine   Coyne   2015-02-04
Kiedy strona przegrana dyktuje warunki   Draiman   2015-02-06
Dlaczego wolność słowa jest fundamentalna     2015-02-06
Islam, lewica i sprawa polska   Mencel   2015-02-07
Alarmująca sprawa klimatycznego panikarstwa   Lomborg   2015-02-17
Brakujący przedmiot nauczania   Ferus   2015-02-18
Prześladowani chrześcijanie organizują się przeciwko ISIS   Chesler   2015-02-18
Którędy do miasta?   Koraszewski   2015-02-22
Dlaczego dobre wiadomości to oksymoron   Gardner   2015-02-24
Czy Biały Dom walczy z terroryzmem?     2015-02-27
Wielka Brytania nadal potrzebuje gazu łupkowego   Ridley   2015-03-02
Wzlot i upadek Baracka Obamy   Frantzman   2015-03-06
Śmierć, która wstrząsnęła Turcją     2015-03-07
Susan Rice i polityzacja ludobójstwa   Boteach   2015-03-09
Kantata o pokoju i inne melodie   Koraszewski   2015-03-10
Kto ma się przystosować w imię tolerancji?   Chesler   2015-03-13
Powrót imperiów - perskie marzenia     2015-03-14
Ponury obraz iluzji Zachodu   Blum   2015-03-16
Badanie australijskie: homeopatia jest bezwartościowa   Coyne   2015-03-18
Więcej żywności z mniejszego areału   Ridley   2015-03-20
Bliźni w świadomości bliźniego   Koraszewski   2015-03-20
Rekord Guinessa w pluciu na demokrację   Koraszewski   2015-03-21
Wywiad z Davidem Keyesem   Harris   2015-03-23
Kiedy słowa zabijają?   Koraszewski   2015-03-25
Pełzający podbój Iraku przez Iran   Al-Rashed   2015-03-27
Dlaczego jestem propalestyński   Bellerose   2015-03-29
Mordowanie ateistów w Bangladeszu   Koraszewski   2015-04-02
ONZ walczy o prawa człowieka     2015-04-03
Czy ktokolwiek chce dyskutować o nagich faktach?   Koraszewski   2015-04-04
Problem z wodą w kranach i w propagandzie    Roth   2015-04-05
BBC jako pomocnik antysemickiego terroryzmu   Johnson   2015-04-06
Ktoś w Białym Domu jest zagubiony   Yemini   2015-04-08
Akademia Sukcesu czyli szkoła, która uczy   Koraszewski   2015-04-11
Reformowanie języka zamiast reformowania społeczeństwa   Coyne   2015-04-13
Nie tyle umowa ramowa, co oszustwo   Shargai   2015-04-13
Żydowski antysyjonizm: honorowe zabijanie per procura   Landes   2015-04-14
Wojna (modlitw) na kampusach     2015-04-18
Życie w sumie jest piękne     2015-04-20
Gaza: Egipt utrudnia dostawy broni   Toameh   2015-04-20
Heroiczna walka Kurdów przeciwko ISIS     2015-04-22
Problem uchodźców arabskich opisany w 1967 r.     2015-04-25
Szukanie wiary z ludzką twarzą   Koraszewski   2015-04-29
Tylko innowacje mogą nas uratować   Ridley   2015-05-01
San Remo: Zapomniany kamień milowy   Benzimra   2015-05-02
145 pisarzy podpisało list protestujący przeciwko nagrodzie PEN dla Charlie Hebdo   Coyne   2015-05-04
Elektryczność dla Afryki   Ridley   2015-05-06
Zuchwałość oszustwa: porozumienie z Iranem   Tsalic   2015-05-06
Poliekran: Nepal, Israel   Collins   2015-05-11
Pocztówka z globalnej wioski   Koraszewski   2015-05-15
Pora zaprzestać subsydiowania paliw kopalnych   Lomborg   2015-05-16
Małe, piękne, ignorowane   Koraszewski   2015-05-19
Pośladkowy poród IV Rzeczpospolitej   Koraszewski   2015-05-22
Kolorowi też mogą być rasistami   Owolade   2015-05-25
Illinois uchwala historyczną ustawę przeciwko BDS, a Kongres rozważa podobne posunięcie   Kontorovich   2015-05-26
Prawa człowieka, które budzą zgrozę   Pearson   2015-05-27
Świętoszkowata świętość Stolicy Apostolskiej   Honig   2015-06-01
Sport - czyli szlachetna rywalizacja   Koraszewski   2015-06-01
Święta Semantyka daje prezenty   Kruk   2015-06-03
Biznes z terytoriami okupowanymi, Orange telecom i francuskie podejście do prawa międzynarodowego   Kontorovich   2015-06-08
Konflikt w Gazie oceniany przez wojskowych     2015-06-14
Gdy ISIS brutalnie traktuje kobiety, panuje żałosne milczenie feministek   Chesler   2015-06-16
Zaszczyt bycia obiektem ataku cenzorów   Lomborg   2015-06-19
Fikcja etnograficzna Jordanii?   Salim Mansur   2015-06-22
Raport Departamentu Stanu o terrorze   Roth   2015-06-23
Miły facet na Bliskim Wschodzie   Rosenthal   2015-06-25
FIFA i inne udzielne księstwa   Ridley   2015-06-25
Odwaga i handel – co zrobiło więcej dla wzbogacenia ludzkości   Ridley   2015-06-29
Cierpliwość, niejasność i kryzysy   Frantzman   2015-06-30
Jazydzi nie są tylko ofiarami. Są naszymi partnerami i potrzebują pomocy   Clarfield   2015-07-02
Rasizm niektórych antyrasistów   Owolade   2015-07-04
Turcja woli ISIS od Kurdów   Totten   2015-07-06
Prawne ramy obrony Izraela   Dershowitz   2015-07-08
Technika, konsumeryzm i papież   Ridley   2015-07-08
Gdyby amerykański morderca, Roof, był islamistą, byłby “wojownikiem”   Frantzman   2015-07-10
Irańskie urojenie: elementarz dla skonsternowanych   Totten   2015-07-14
O racji w kwestii dobra i zła   Michael Shermer   2015-07-20
Opowieść o dwóch porozumieniach: co Grecja i Iran mają wspólnego?   Tsalic   2015-07-21
Zdewaluuj, restrukturyzuj i decyduj sam   Ridley   2015-08-05
Paryski szczyt klimatyczny   Ridley   2015-08-08
Strategia równowagi według prezydenta Obamy   Alberto M. Fernandez   2015-08-09
Mniejsza liczba celów rozwojowych znacznie bardziej pomoże Indiom   Lomborg   2015-08-11
Przemilczana czystka etniczna Palestyńczyków   Toameh   2015-08-19
Z głową w piachu   Friedman   2015-08-21
Problem zielonych strachów   Ridley   2015-08-25
Co Palestyńczycy robią z pieniędzmi z USA?   Toameh   2015-08-28
Czy i jak możemy pomóc uchodźcom?   Koraszewski   2015-09-03
Życie czarnych liczy się – poza życiem Birama Daha Oulda Obeida   Brown   2015-09-04
Jeszcze raz w sprawie cenzury   Miś   2015-09-04
Wyobraź sobie... Gazę   Tsalic   2015-09-05
Dejudaizacja Jerozolimy w 1948 roku   Carlson   2015-09-07
Wyzwanie dla Europy: jak zapobiec wpuszczeniu ekstremistów islamskich razem z ich ofiarami   Horovitz   2015-09-10
Egipt z Piotrem Ibrahimem Kalwasem   Koraszewski   2015-09-12
Uchodźcy: punkt, z którego nie ma powrotu   Tsalic   2015-09-15
Jordania: Nie chcemy Palestyńczyków   Toameh   2015-09-16

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk