Prawda

Czwartek, 2 maja 2024 - 15:21

« Poprzedni Następny »


Indyjskie czary nad słowem sekularyzacja


Tufail Ahmad 2015-11-27


Poniżej podajemy tekst wystąpienia Tufaila Ahmada (dyrektora MEMRI South Asia Studies Project) na Indyjskim Forum Idei w Goa. Spotkanie to, które miało miejsce w dniach 15-17 listopada 2015 r. zorganizowane było przez India Foundation, mającą siedzibę w New Delhi.


W przemówieniu Ahmad podkreślił potrzebę reformacji islamskiej wśród muzułmanów indyjskich; oczekuje się, że Indie, największa demokracja świata, będzie w roku 2050 miała największą na świecie populację muzułmanów.

Należy zauważyć, że w Indiach słowo “sekularyzm”, sprzecznie z jego europejską i amerykańską tradycją, jest często używane  w specyficznym znaczeniu, jako hasło dające prawną sankcję wprowadzania religii do szkół i otwartego nauczania religijnej nietolerancji.    

Poniżej podajemy tekst przemówienia:


Jestem wdzięczny India Foundation za zaproszenie mnie na tę konferencję. W Champaran, w Biharze [północny stan indyjski], gdzie Walmiki napisał epos sanskrycki Ramajana, chodziłem na naukę do madrasy. Dzisiaj mam uczucie wdzięczności przebywając w towarzystwie niektórych z najlepszych umysłów, walczących w obronie cywilizacji indyjskiej.


Nurtują mnie dwa pytania. Pierwsze, czy pokojowy islam jest zgodny z koncepcjami wolności XXI wieku?


Drugie pytanie: skoro Koran i hadisy nie zmienią się, czy istnieje sposób wprowadzenia zmiany postaw wśród muzułmanów Indii? Pozwólcie, że najpierw zajmę się drugim pytaniem. Do roku 2050 Indie będą miały największą na świecie populację muzułmańską, około 311 milionów. Nowoczesne, demokratyczne państwo indyjskie musi już teraz podjąć pewne konkretne kroki.


1. Zgodnie z Ustawą o Prawie do Edukacji opartą na Konstytucji Indii, która zapewnia bezpłatną i obowiązkową edukację dzieci, wszystkie dzieci między 6 a 14 rokiem życia ucząc się muszą być w prawdziwych szkołach, nie zaś w madrasach. Prawdziwa szkoła znaczy, że uczniowie muszą osiągnąć ten sam poziom wiedzy matematycznej i innych nauk ścisłych, jaki osiągają uczniowie szkół głównego nurtu. Jeśli dana madrasa nie dostarcza takiego wykształcenia, musi być zakazana jako instytucja, która łamie Ustawę o Prawie do Edukacji.


2. Madrasy są zagrożeniem dla wolności; madrasy są ruchami sprzecznymi z wolnością, są nie do pogodzenia w ideałami praw w XXI wieku. Świeccy [tj. politycznie poprawni] przywódcy hinduscy i uczeni islamscy bronią madras w imię wolności religijnej. Zgodnie z Konstytucją Indii jednak, wśród wszystkich fundamentalnych praw, Prawo do Religii jest najbardziej podrzędnym prawem, najsłabszym prawem. Paragraf 25 Prawa do Religii ma dwa ustępy, które czynią go prawem podrzędnym. Ustępy tego paragrafu stanowią:


“25 (1): W zależności od porządku publicznego, moralności i zdrowia oraz innych postanowień tej części [Konstytucji, która zawiera fundamentalne prawa]…”


"25 (2) Nic w tym paragrafie nie wpłynie na działania jakiegokolwiek istniejącego prawa ani nie przeszkodzi Państwu w ustanowieniu jakiegokolwiek prawa…”


Nie mówię, że Prawo do Religii nie istnieje. Twierdzę, że Prawo do Religii jest podrzędne wobec wszystkich innych fundamentalnych praw. Pozwólcie, że wyjaśnię: mam fundamentalne prawo do jedzenia, mam fundamentalne prawo do picia i mam fundamentalne prawo do oddychania. Ale moje fundamentalne prawo do oddychania jest ważniejsze od mojego prawa do jedzenia i picia. A także, Prawo do Religii nie może być fundamentalnym prawem przed ukończeniem 18 lat. Skoro nie możesz uprawiać seksu przed ukończeniem 18 lat, skoro nie możesz głosować, to nie możesz mieć fundamentalnego prawa do religii przed ukończeniem 18 lat.


3. Madrasy zawłaszczają umysł muzułmańskiego dziecka w krytycznym wieku 6-14 lat, w wieku, kiedy dzieci muszą być chronione przez Ustawę o Prawie do Edukacji [która zapewnia obowiązkową i bezpłatną naukę]. Dla tej grupy wiekowej powinno się pozwolić madrasom na uczenie Koranu i hadisów tylko poza godzinami szkolnymi, albo dopiero po ukończeniu przez dziecko 14 lat. Jeśli będziemy przestrzegać konstytucji, możemy mieć nadzieję, że w ciągu następnego półwiecza co najmniej 20% muzułmanów w Indiach wyłoni się jako orędownicy zmiany społecznej.


Ponieważ wielu z obecnych na tym spotkaniu zostanie w nadchodzących latach ministrami stanowymi lub federalnymi, proszę byście zrozumieli, co jest moją największą troską: państwo indyjskie abdykowało ze swej roli wobec naszych dzieci w grupie wiekowej 6-14 lat. Państwo indyjskie nie tylko abdykowało ze swej roli, ale także pozwoliło, by rolę tę, dotyczącą przyszłości naszych dzieci, zamiast niego odgrywały takie instytucje religijne jak madrasy.


4. Jeśli chodzi o Jednolity Kodeks Cywilny [propozycja zastąpienia osobowych praw religijnych kodeksem dotyczącym wszystkich obywateli, gwarantując tym samym równe prawa kobietom muzułmańskim]: duch Konstytucji jest jasny, ale sędziowie potrzebują klarowności. Według Konstytucji państwo indyjskie nie ma upoważnienia do widzenia muzułmanów, chrześcijan i hindusów jako społeczności, ale jako indywidualnych obywateli. Znaczy to: jeśli muzułmańska kobieta, każda muzułmańska kobieta, poszłaby do sądu i twierdziła, że jej Prawo do Równości jest podważane przez muzułmańskie prawa osobowe, jej prawo przeważyłoby nad muzułmańskimi prawami osobowymi. Zgodnie z Konstytucją Indii społeczność religijna lub inna nie może mieć i nie ma praw nad jednostką.


5. Muzułmańska mentalność oblężenia i syndrom mniejszości wiążą się z zamieszkami hindusko-muzułmańskimi i systemem kwotowym. Świeccy [tj. politycznie poprawni] przywódcy hinduscy popierają tę mentalność, ponieważ podtrzymuje ona ich koncepcję sekularyzmu [tj. poprawności politycznej]. Aby usunąć mentalność oblężenia, Indie muszą zapewnić przeprowadzenie radykalnych reform zerowej tolerancji policyjnej i musimy uczynić zbędnym system kwotowy przez wprowadzenie darmowych książek, darmowych ubrań i darmowej nauki dla dzieci wszystkich rodzin poniżej progu ubóstwa, niezależnie od ich religii i kasty. To jest możliwe.


6. Wracając do pierwszego pytania: czy pokojowy islam jest zgodny z wolnością? Świeccy [politycznie poprawni] hindusi mówią muzułmanom: damy wam „sekularyzm” i 5% kwotę na miejsca pracy i na uczelniach. Zamiast tego jako muzułmanin chcę, by „świeccy” przywódcy hinduscy mówili muzułmanom: nie obiecujemy kwoty 5%, ale gwarantujemy twojej córce matematykę, ekonomię i nauki ścisłe od pierwszej klasy. Muzułmańskim rodzicom przedstawiam taki argument: skoro możecie nauczać Koran dzieciom w przedszkolu, dwa lata przed pierwszą klasą szkoły, dlaczego nie możecie nauczać matematyki od pierwszej klasy? Argument musi mieścić się w ramach Prawa do Edukacji.


7. Wiosna Arabska zawiodła dlatego, że w społeczeństwach muzułmańskich nie istniała infrastruktura liberalnej myśli demokratycznej. Państwo Islamskie, czyli ISIS, zdobywa globalne poparcie, ponieważ sprzyjające mu idee już istnieją w naszych społeczeństwach. Idee, z powodu których dżihadyści zaatakowali „Charlie Hebdo” w Paryżu, są szeroko propagowane w całych Indiach przez duchownych ruchu Barlewi, szczególnie w sprawach bluźnierstwa i apostazji.


Jako długoterminową strategię rząd indyjski musi wprowadzić do szkoły trzy podręczniki dla klas od 1 do 12: jeden o klasyce indyjskiej takiej jak Upaniszady, Mahabharata, Gita i klasyczni myśliciele hinduscy; drugi o ideałach Konstytucji; i trzeci dotyczący dobrych punktów w każdej religii.


8. Czworo młodych ludzi z Bombaju wybrało się do Iraku i dołączyło do ISIS. Zrobili to około dwa miesiące zanim Abu Bakr Al-Baghdadi ogłosił się kalifem. Później poszło do ISIS kilku muzułmanów z Kerali i Azamgarh. Innych zatrzymano w Hyderabadzie i Kalkucie i nie pozwolono na opuszczenie Indii. Jeden młody człowiek przygotowywał zamach samobójczy na Szkołę Amerykańską w Bombaju. Indyjscy obywatele mieszkający w Australii, Singapurze, regionie afgańsko-pakistańskim, Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz w innych miejscach pojechali do Syrii. Obecnie działalność sympatyków ISIS zauważa się w dziesiątkach stanów Indii, od Assam do Uttar Pradeś, od Maharasztra do Andhra Pradeś i Kerali. Dziś liczba obywateli indyjskich w Syrii [z ISIS] może wynosić od 50 do 300.


9. W sprawie Reformacji Islamskiej żywotne pytanie brzmi: czy jest możliwe, by całe pokolenie młodzieży muzułmańskiej mogło porzucić idee zaszczepione przez rodziców i duchownych islamskich? Na szczęście historia daje nam lekcję pełną nadziei: we Włoszech i w Niemczech pokolenie młodzieży porzuciło wiarę swoich rodziców w nazizm i faszyzm. W samych Indiach młodzież hinduska porzuciła kasty i sati [palenie wdów]. Chrześcijaństwo i judaizm przeszły przez własne konflikty wewnętrzne; Biblia i Tora są usunięte z życia publicznego. W samych Indiach zarzucono Manusmryti. Ponieważ islam jest najmłodszą religią Bliskiego Wschodu, istnieje nadzieja. Rola Koranu musi zostać ograniczona do meczetów. Musimy badać pokojowy islam, a walka o Reformację Islamską w Indiach musi zacząć się w grupie wiekowej 6-14 lat.


10. [Podczas pytań i odpowiedzi]: Argument, że zmiana musi przyjść od środka, od muzułmanów, nie jest zasadnym argumentem, ponieważ w całej historii zmiana społeczna przychodziła z kontaktów z zewnętrznymi ideami, poprzez globalizację, wojny i technologię. Umiarkowany muzułmanin to ten, który najbardziej przesypia palące problemy. Kiedy jednak prawdziwie liberalny muzułmanin zaczyna spierać się z wojowniczym duchownym islamskim, umiarkowany muzułmanin budzi się w samą porę, by zaatakować obu.


W Indiach sekularyzm ma trzy znaczenia: jedno, jako ruch idei usuwa religię z życia społecznego i wzmacnia jednostki, by żyły na co dzień w sposób sensowny i racjonalny. Drugie, konstytucyjne znaczenie sekularyzmu jest następujące: państwo indyjskie musi zachować dystans od religii w swojej polityce. Trzecie, behawioralne i praktyczne znaczenie sekularyzmu niepokoi obywateli Indii, bo zaczęło oznaczać „muzułmańskie prawa”, poparcie dla burki i innych ortodoksji islamskich, oraz stało się rodzajem sekciarstwa, które rozrywa tkankę społeczną kraju.  

 

Źródłó: MEMRI, Daily Brief No.67 z 18 listopada 2015    

Tłumaczenie:Małgorzata Koraszewska                 



Tufail Ahmad

 

Z wykształcenia socjolog, pochodzący z Indii obywatel brytyjski, jest dyrektorem South Asia Studies Project w MEMRI.       

 

 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 906 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nauka dyskutowania o niczym   Coyne   2014-09-20
Kolejne kopniaki dla ateistów w “Slate”   Coyne   2014-01-18
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Islamscy radykałowie zabili kolejnych medyków   Coyne   2014-01-13
Portret wielkiego agnostyka   Coyne   2013-12-14
Czy Bóg jest bezcielesną osobą?   Coyne   2014-03-16
Najgłupsze dokopywanie ateistom w tym roku   Coyne   2014-04-21
Całun Turyński: Dlaczego religia jest pseudonauką   Coyne   2014-02-24
Podobno obrona ewolucji stała się właśnie trudniejsza. A juści.   Coyne   2016-09-30
Biblia źródłem moralności? Żartujesz sobie!   Coyne   2014-09-10
Uzdrawianie wiarą zabija dzieci   Coyne   2014-11-19
Zgodność między nauką i religią? Wolne żarty.   Coyne   2015-02-09
Religia, “Playboy” i Frank Sinatra   Coyne   2014-08-27
Filozof gromi ateistów z głupich powodów   Coyne   2014-06-10
Tak, jest wojna między nauką a religią   Coyne   2018-12-29
“Atlantic” rozważa ważką kwestię: czy wczesne homininy miały dusze?   Coyne   2015-10-05
“Newsweek” bezkrytycznie chwali brazylijskiego chirurga fantomowego -  i wychwala inne czary-mary   Coyne   2016-03-12
“New York Times” głosi fałszywą przyjaźń między nauką i religią   Coyne   2023-03-30
Australijski arcybiskup odmawia informowania o pedofilii księży i ich ofiarach   Coyne   2018-04-12
Najbardziej szalony grant Templetona jak dotąd: Ewolucja i “ofiarna miłość”   Coyne   2020-01-20
Skąd Jezus wziął swoje DNA? Spór między katolikami a ewangelikami   Coyne   2023-01-25
Kolejny wierny twierdzi, że nauka oparta jest na wierze   Coyne   2016-03-15
List Einsteina kwestionujący religię, biblię i ideę Boga jest znowu na sprzedaż   Coyne   2018-10-19
Niewolą, gwałcą, ale to wina Zachodu   Coyne   2015-08-31
Religia – nauka, odwieczna wojna   Coyne   2015-05-23
O Faith Versus Fact w “Inference”   Coyne   2016-02-26
Nie wiedzieliście? Bóg jest pytaniem, nie zaś odpowiedzią!   Coyne   2016-04-23
Psy nie idą do Nieba   Coyne   2015-11-06
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
W obronie Sama Harrisa   Coyne   2016-05-09
Brawo dla Ariana Fostera: pierwszego, czynnego, zawodowego sportowca w USA, który przyznaje, że jest ateistą   Coyne   2015-08-14
Brat Tayler o Reza Aslanie   Coyne   2016-06-06
Nowa książka Jasona Rosenhouse’a z krytyką Inteligentnego Projektu   Coyne   2022-07-02
Kompilacja z BuzzFeed: Jak ateiści znajdują sens życia?   Coyne   2015-08-24
Pogodzenie nauki i religii?   Coyne   2018-12-21
Zdobywca nagrody Templetona i jego nonsensy w „Scientific American”   Coyne   2019-03-28
Artykuł w ”New York Times”: Nauka może uczyć się od religii   Coyne   2019-02-20
Absolwent teologii mówi o naszej rzekomej potrzebie dalszych studiów teologicznych zanim zaczniemy krytykować religię   Coyne   2015-06-12
Islamistyczna teologia gwałtu   Coyne   2015-08-26
Niespodzianka! National Public Radio zachwala zatwardziały ateizm, broni myśli, że życie ateisty ma sens   Coyne   2016-01-30
Karta islamofobii pozostaje w grze   Coyne   2016-05-02
Zaakceptować terror islamski jako nową normalność?   Darwish   2017-06-16
Niektóre obawy dotyczące islamu są całkowicie racjonalne   Dawkins   2024-03-12
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Ostre światło nauki   Dennett   2014-07-01
Dzięki dobroci!   Dennett   2015-01-07
Religia zdrowego rozsądku   Dennett   2016-08-01
Kościół katolicki i jego cuda   Edamaruku   2017-08-28
Wychowywanie dżihadystów: drabina radykalizacji i jej antidotum   Fares   2017-06-03
Boże, zbaw nas od religii!   Farhi   2014-12-19
Gdyby Bóg istniał, miałby się z czego tłumaczyć   Fatah   2014-07-22
Droga do wolności   Feldner   2014-02-24
Islamscy towarzysze podróży w drodze do bigoterii i masowych mordów   Fernandez   2017-04-23
Koptofobia   Fernandez   2016-03-13
Doradztwo religijne i religioznawcze XII   Ferus   2015-04-26
Fałszywi prorocy. Część X.   Ferus   2018-01-07
Hipoteza Boga kontra nauka   Ferus   2019-07-21
Człowiek w labiryncie iluzji (III)   Ferus   2018-03-25
Bajkowe dziedzictwo religii. Czyli wspaniała, ale też przerażająca potęga wyobraźni.   Ferus   2021-01-17
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement.   Ferus   2018-04-22
Myślowe szlaki   Ferus   2015-06-21
Wspomnienie: „Czego sobie życzyłem na nadchodzący 2014 r.?”.   Ferus   2022-01-02
Przekleństwo nieskończonych możliwości (II)   Ferus   2022-12-18
Jezus z uczniami w zbożu   Ferus   2022-01-23
Epigoni: inna wersja upadku człowieka w raju   Ferus   2024-02-04
Dziecko i jego I Komunia Święta   Ferus   2019-06-09
Człowiek w labiryncie iluzji (Część V)   Ferus   2018-04-08
O jakości naszych bogów   Ferus   2017-02-26
Refleksje sprzed lat: „W obronie kobiet”   Ferus   2020-11-01
Cyrograf   Ferus   2015-01-17
Zbłąkane dzieci matki Natury (IV)   Ferus   2022-10-16
Atak ateizmu na ludzki rozum? (III)   Ferus   2021-10-24
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Nieautoryzowany wywiad z Bogiem   Ferus   2021-04-04
Azyl ignorancji, Część IX.   Ferus   2017-03-26
Sumienny ojciec chrzestny   Ferus   2015-03-29
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Operacja specjalna o kryptonimie „Arka i potop”   Ferus   2022-05-08
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców   Ferus   2019-09-08
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Duchowa służba zdrowia. Czyli oblicze Boga zatroskanego Miłosierdziem.   Ferus   2021-04-18
Płaska Ziemia: kwestia wiedzy czy wiary? (II)   Ferus   2019-01-27
Alternatywna koncepcja zbawienia (II)   Ferus   2022-04-18
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Rozum uskrzydlony wiarą (III)   Ferus   2018-09-30
Duchowni czy wyrachowani biznesmeni w sutannach?   Ferus   2021-09-26
Mój racjonalny ateizm.Czyli w czym upatruję siłę areligijnych poglądów.   Ferus   2024-01-28
Dyspensa zwalniająca wiernych z myślenia   Ferus   2020-10-25
Trzystu wybitnych i Biblia   Ferus   2016-07-24
Alternatywna koncepcja zbawienia   Ferus   2022-04-17
Fałszywi prorocy. Część  IV. Suplement.   Ferus   2017-11-26
Deizm antytezą teizmu? (II)   Ferus   2022-02-06
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby   Ferus   2018-06-10
Fikcja uznawana za Prawdę (II)   Ferus   2020-03-22
Rozum i WiaraCzyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-11-01
Eksperci od „prawdziwej” wolności i grzechu   Ferus   2019-01-06
Moja ambiwalentna krytyka religii III.   Ferus   2017-10-22
Potęga mitówGwiazda betlejemska   Ferus   2015-12-20

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk