Prawda

Niedziela, 19 maja 2024 - 16:33

« Poprzedni Następny »


Paradoks hazardzisty i regresja do średniej


Steven Novella 2022-01-21


Ludzie na ogół są na bakier z logiką. Mamy zdolność logicznego myślenia, ale jest to tylko jeden z algorytmów, jaki działa w naszym mózgu i często gubi się w szumie. Ponadto mamy intuicje, uprzedzenia i błędy poznawcze, które psują naszą zdolność logicznego myślenia. Na szczęście jednak mamy także zdolność do metapoznania, zdolność myślenia o naszym myśleniu. Możemy więc nauczyć się logiki i tego, jak myśleć jaśniej, odfiltrowując uprzedzenia i błędy. Robienie tego doskonale nie jest możliwe, najlepiej więc jest myśleć o metapoznaniu jako całożyciowym projekcie stopniowego samodoskonalenia. Co więcej, nasze uprzedzenia mogą być tak silne, że kiedy uczymy się myślenia o tym, jak myśleć, często czynimy nasze błędy poznawcze coraz subtelniejszymi zamiast całkowicie je wyeliminować.

Pewne błędy poznawcze są ewolucyjnie wdrukowane w nasze myślenie, prawdopodobnie wynikające z rozumowań, które są praktycznymi skrótami myślowymi, ale nie są ściśle logiczne. Wydaje się również, że istnieją pewne zdolności poznawcze, które nie miały priorytetu w naszej ewolucyjnej historii, a więc nasze skończone zasoby mózgu po prostu nie były im przydzielone. Stąd właśnie wynika większość błędów matematycznych i statystycznych. Nie radzimy sobie dobrze z dużymi liczbami i nasza intuicja dotycząca statystyki i prawdopodobieństwa jest okropna. Stworzyliśmy skomplikowane formalne systemy do radzenia sobie z matematyką i prawdopodobieństwem w zasadzie po to, by zastąpić, a przynajmniej zwiększyć nasze intuicyjne myślenie i często te systemy dają wyniki sprzeczne z intuicją.  


Najsłynniejszym chyba przykładem sprzecznej z intuicją statystyki jest paradoks Monty’ego Halla. Masz wybór między trzema zamkniętymi drzwiami. Za jednymi z nich jest nagroda. Masz wybrać drzwi. Prowadzący tę grę, który wie, gdzie jest nagroda, otwiera jedne drzwi za którymi jest pusto (prowadzący wie, gdzie jest nagroda i umyślnie wybiera drzwi, za którymi jej nie ma), a następnie pyta cię, czy chcesz zmienić wybór na inne nieotwarte drzwi. Jeśli zmienisz wybór, twoje szanse wygrania rosną z 1/3 do 2/3. Jeśli nie natknąłeś się na ten problem wcześniej, może się to wydawać sprzeczne z intuicją, ale jest absolutnie poprawne.

 

Innym powszechnym błędem statystycznym jest paradoks hazardzisty. Ten błąd wynika z niepoprawnej intuicji, że wcześniejsze wyniki w jakiś magiczny sposób wpływają na przyszłe wyniki w systemie, w którym każdy element jest niezależny. Nazywa się to paradoksem hazardzisty, ponieważ gry są znakomitą scenerią dla tego błędu w myśleniu. Popatrzmy na ruletkę, gdzie koło ruletki obraca się, a ty obstawiasz numer, do którego wpadnie mała kulka. Możesz obstawić numer lub grupę, lub czerwone albo czarne (połowa numerów jest czerwona, połowa czarna, poza zerami, gdzie wygrywa kasyno). Powiedzmy, że czerwony numer pokazywał się przez ostatnie dziesięć razy, jak wpływa to na prawdopodobieństwo, że następnym razem będzie czerwony lub czarny? Jeśli gra jest uczciwa, to odpowiedź brzmi – wcale nie wpływa. Każde zakręcenie kołem ma być całkowicie niezależnym, losowym zdarzeniem, jak rzut monetą. Po passie jednego koloru ten drugi nie „musi” się pokazać, bo go przez pewien czas nie było.   


Niemniej złudzenie passy lub tego, że pewne wyniki “muszą” się pojawić, jest bardzo silne i takie myślenie jest niemal powszechne wśród hazardzistów. Wynika z naszej tendencji do rozpoznawania wzorów (apofenia), widzenia iluzorycznych wzorów w losowym szumie. Jak powiedział Carl Sagan, losowość jest grudkowata. To jest nasz inny statystyczny błąd – nasze intuicyjne poczucie tego, jak wygląda losowość, jest błędne. Losowy wzór, taki jak gwiazdy na niebie, jest bardziej nierówny i “grudkowaty” niż nasza intuicja. Ludzie poproszeni o narysowanie losowego wzoru na ogół tworzą wzór, który zdecydowanie nie jest losowy. Na przykład, jest zbyt jednolity i z równym rozłożeniem. Kiedy więc widzimy pozorną passę, nie widzimy losowości, widzimy wzór i używamy go do prognozowania przyszłych wyników.


Widzenie wzorów jest użyteczne, kiedy są one rzeczywiste, a więc ma sens to, że nasz mózg wyewoluował tę zdolność. Nasze mózgi mają jednak również zdolność ustalania, które wzory są rzeczywiste, a które nie są, ale równowaga tutaj na ogół nie jest optymalna. Mamy tendencję do olbrzymiego przeszacowywania realności wzorów. Może to być wynikiem nacisków ewolucyjnych – negatywne konsekwencje niedoszacowania wzorów są prawdopodobnie większe niż ich przeszacowywania. A także, widzenie rzekomych wzorów daje nam poczucie, że kontrolujemy sytuację, a my lubimy to uczucie. Myślimy więc, że możemy użyć tej wspaniałej mocy zdolności rozpoznawania wzorów, by ustalić, czy czarny „musi” się pojawić i używamy tej mocy, by zdobyć wielką wygraną. Kasyna uwielbiają to złudzenie, ponieważ wiedzą, że matematyka zawsze wygra.  


Niedawno zapytano mnie o paradoks hazardzisty i jego związek z regresją do średniej. Uznałem, że to jest świetny przykład, jak subtelne potrafią być statystyczne błędy logiczne. Oto pytanie:

“Wiem, że fakt, iż koło ruletki zatrzymało się na czerwonym 10 razy pod rząd, nie mówi mi NICZEGO o tym, gdzie zatrzyma się za 11. razem. Z drugiej strony wiem, że z czasem będzie tyle samo czarnych, co czerwonych numerów, więc – przynajmniej intuicyjnie – czarny wydaje się odrobinę bardziej prawdopodobny przy następnym obrocie w celu pchnięcia proporcji z powrotem do 50/50. Czy istnieje jakaś sprzeczność między tymi dwiema zasadami? Jeśli nie, jak rozwiążemy tę domniemaną sprzeczność? Jeśli tak, to czy nie musi istnieć ‘jakieś’ uzasadnienie dla ‘paradoksu’ hazardzisty?”

To jest świetne pytanie, a odpowiedzią jest zdecydowane “nie” – nie są one w konflikcie ze sobą. Powtórzmy: nacisk na myślenie, że przeszłość wpływa na przyszłe, niezależne wydarzenia, jest bardzo silny. Regresja do średniej nie jest siłą we wszechświecie, która zapewnia, że statystyka w końcu zgadza się, jest czystym prawdopodobieństwem. Nieprawdopodobne wydarzenia są nieprawdopodobne, prawdopodobne są prawdopodobne. Kiedy zdarza się coś nieprawdopodobnego, czy jest bardziej prawdopodobne, że po tym nastąpi nieprawdopodobne wydarzenie, czy prawdopodobne? Oczywiście, prawdopodobne wydarzenie, ponieważ jest zawsze większe prawdopodobieństwo, że zdarzy się prawdopodobne wydarzenie niż nieprawdopodobne. To może wydawać się oczywiste, kiedy mówię tak ogólnie, ale nie zawsze odchodzimy od szczegółów, by zobaczyć sytuację jako czyste prawdopodobieństwo. Regresja do średniej znaczy po prostu, że po niezwykłym (nieprawdopodobnym) wydarzeniu nastąpi bardziej prawdopodobne, przeciętne wydarzenie (ponieważ są one z natury bardziej prawdopodobne). I tyle.


Kiedy więc zawodowy sportowiec ma najlepszy rok lub grę w swojej karierze, prawdopodobnie w kolejnym roku osiągnie bliższe przeciętnych wyniki. To nic nie znaczy, nie ma pecha, nie jest przeklęty ani nic takiego. Po prostu doświadcza prawdopodobieństwa. Kiedy odczuwasz najgorsze objawy rozmaitych chorób, prawdopodobnie poczujesz się lepiej w przyszłości, ponieważ po skrajnych objawach prawdopodobnie pojawią się bardziej przeciętne. To jest regresja do średniej.   


Pozorny konflikt z regresją do średniej po dziesięciu czerwonych numerach pod rząd, jest tylko kolejną iluzją paradoksu hazardzisty. Częściowo wynika to z rozpoczęcia liczenia po  statystycznym fuksie i sądzeniu, że – poczynając od tego wybranego punktu – czarne i czerwone muszą wyrównać się z czasem. Ale nie muszą, bo włączasz dane, które już znasz i masz skrzywienie w jednym kierunku. Ten błąd z łatwością wślizguje się do badań i dlatego jako ogólną regułę nie należy włączać poprzednich danych. To jest inna, naprawdę subtelna stronniczość, która wpełza do naszego myślenia – nie branie pod uwagę tego, że metoda naszej obserwacji może nie być losowa. To jest główne źródło efektu potwierdzenia.


Mógłbym ciągnąć dalej sprawę błędów poznawczych, bo jest między nimi wiele interakcji. Mam nadzieję jednak, że to wystarczy. Niektórzy mogą nadal tkwić w problemie Monty’ego Halla wspomnianym powyżej. Ważne w tym wszystkim jest, że naprawdę  jesteśmy na bakier z logiką i prawdopodobieństwem, ale możemy kompensować nasze niedostatki i badać krytyczne myślenie. Ludzie mają także potężne narzędzie – możemy zapisać słowa. Możemy gromadzić wiedzę przez stulecia i zajmować się kolektywnym, skumulowanym metapoznaniem. Powinniśmy korzystać z tej niesłychanej mocy.  

 

Gambler’s Fallacy and the Regression to the mean

NeuroLogica Blog, 6 stycznia 2021

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Steven Novella 

Neurolog, wykładowca na Yale University School of Medicine. Przewodniczący i współzałożyciel New England Skeptical Society. Twórca popularnych (cotygodniowych) podkastów o nauce The Skeptics’ Guide to the Universe. Jest również dyrektorem Science-Based Medicine będącej częścią James Randi Educational Foundation (JREF), członek Committee for Skeptical Inquiry (CSI) oraz członek założyciel Institute for Science in Medicine. Prowadzi blog Neurologica.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2607 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Kto, kogo i dlaczego?   Koraszewski   2015-01-25
Kanada wybrała wrażliwość kulturową zamiast zachodniej medycyny   Coyne   2015-01-25
Otwarty list do kosmitów   Ferus   2015-01-26
Rodzina zabija młodą parę   Chesler   2015-01-26
Pochwała cudów   Koraszewski   2015-02-02
Cztery księżniczki i prezydent Obama   Chesler   2015-02-04
Zmieniająca się moralność i Friendship Nine   Coyne   2015-02-04
Kiedy strona przegrana dyktuje warunki   Draiman   2015-02-06
Dlaczego wolność słowa jest fundamentalna     2015-02-06
Islam, lewica i sprawa polska   Mencel   2015-02-07
Alarmująca sprawa klimatycznego panikarstwa   Lomborg   2015-02-17
Brakujący przedmiot nauczania   Ferus   2015-02-18
Prześladowani chrześcijanie organizują się przeciwko ISIS   Chesler   2015-02-18
Którędy do miasta?   Koraszewski   2015-02-22
Dlaczego dobre wiadomości to oksymoron   Gardner   2015-02-24
Czy Biały Dom walczy z terroryzmem?     2015-02-27
Wielka Brytania nadal potrzebuje gazu łupkowego   Ridley   2015-03-02
Wzlot i upadek Baracka Obamy   Frantzman   2015-03-06
Śmierć, która wstrząsnęła Turcją     2015-03-07
Susan Rice i polityzacja ludobójstwa   Boteach   2015-03-09
Kantata o pokoju i inne melodie   Koraszewski   2015-03-10
Kto ma się przystosować w imię tolerancji?   Chesler   2015-03-13
Powrót imperiów - perskie marzenia     2015-03-14
Ponury obraz iluzji Zachodu   Blum   2015-03-16
Badanie australijskie: homeopatia jest bezwartościowa   Coyne   2015-03-18
Więcej żywności z mniejszego areału   Ridley   2015-03-20
Bliźni w świadomości bliźniego   Koraszewski   2015-03-20
Rekord Guinessa w pluciu na demokrację   Koraszewski   2015-03-21
Wywiad z Davidem Keyesem   Harris   2015-03-23
Kiedy słowa zabijają?   Koraszewski   2015-03-25
Pełzający podbój Iraku przez Iran   Al-Rashed   2015-03-27
Dlaczego jestem propalestyński   Bellerose   2015-03-29
Mordowanie ateistów w Bangladeszu   Koraszewski   2015-04-02
ONZ walczy o prawa człowieka     2015-04-03
Czy ktokolwiek chce dyskutować o nagich faktach?   Koraszewski   2015-04-04
Problem z wodą w kranach i w propagandzie    Roth   2015-04-05
BBC jako pomocnik antysemickiego terroryzmu   Johnson   2015-04-06
Ktoś w Białym Domu jest zagubiony   Yemini   2015-04-08
Akademia Sukcesu czyli szkoła, która uczy   Koraszewski   2015-04-11
Reformowanie języka zamiast reformowania społeczeństwa   Coyne   2015-04-13
Nie tyle umowa ramowa, co oszustwo   Shargai   2015-04-13
Żydowski antysyjonizm: honorowe zabijanie per procura   Landes   2015-04-14
Wojna (modlitw) na kampusach     2015-04-18
Życie w sumie jest piękne     2015-04-20
Gaza: Egipt utrudnia dostawy broni   Toameh   2015-04-20
Heroiczna walka Kurdów przeciwko ISIS     2015-04-22
Problem uchodźców arabskich opisany w 1967 r.     2015-04-25
Szukanie wiary z ludzką twarzą   Koraszewski   2015-04-29
Tylko innowacje mogą nas uratować   Ridley   2015-05-01
San Remo: Zapomniany kamień milowy   Benzimra   2015-05-02
145 pisarzy podpisało list protestujący przeciwko nagrodzie PEN dla Charlie Hebdo   Coyne   2015-05-04
Elektryczność dla Afryki   Ridley   2015-05-06
Zuchwałość oszustwa: porozumienie z Iranem   Tsalic   2015-05-06
Poliekran: Nepal, Israel   Collins   2015-05-11
Pocztówka z globalnej wioski   Koraszewski   2015-05-15
Pora zaprzestać subsydiowania paliw kopalnych   Lomborg   2015-05-16
Małe, piękne, ignorowane   Koraszewski   2015-05-19
Pośladkowy poród IV Rzeczpospolitej   Koraszewski   2015-05-22
Kolorowi też mogą być rasistami   Owolade   2015-05-25
Illinois uchwala historyczną ustawę przeciwko BDS, a Kongres rozważa podobne posunięcie   Kontorovich   2015-05-26
Prawa człowieka, które budzą zgrozę   Pearson   2015-05-27
Świętoszkowata świętość Stolicy Apostolskiej   Honig   2015-06-01
Sport - czyli szlachetna rywalizacja   Koraszewski   2015-06-01
Święta Semantyka daje prezenty   Kruk   2015-06-03
Biznes z terytoriami okupowanymi, Orange telecom i francuskie podejście do prawa międzynarodowego   Kontorovich   2015-06-08
Konflikt w Gazie oceniany przez wojskowych     2015-06-14
Gdy ISIS brutalnie traktuje kobiety, panuje żałosne milczenie feministek   Chesler   2015-06-16
Zaszczyt bycia obiektem ataku cenzorów   Lomborg   2015-06-19
Fikcja etnograficzna Jordanii?   Salim Mansur   2015-06-22
Raport Departamentu Stanu o terrorze   Roth   2015-06-23
Miły facet na Bliskim Wschodzie   Rosenthal   2015-06-25
FIFA i inne udzielne księstwa   Ridley   2015-06-25
Odwaga i handel – co zrobiło więcej dla wzbogacenia ludzkości   Ridley   2015-06-29
Cierpliwość, niejasność i kryzysy   Frantzman   2015-06-30
Jazydzi nie są tylko ofiarami. Są naszymi partnerami i potrzebują pomocy   Clarfield   2015-07-02
Rasizm niektórych antyrasistów   Owolade   2015-07-04
Turcja woli ISIS od Kurdów   Totten   2015-07-06
Prawne ramy obrony Izraela   Dershowitz   2015-07-08
Technika, konsumeryzm i papież   Ridley   2015-07-08
Gdyby amerykański morderca, Roof, był islamistą, byłby “wojownikiem”   Frantzman   2015-07-10
Irańskie urojenie: elementarz dla skonsternowanych   Totten   2015-07-14
O racji w kwestii dobra i zła   Michael Shermer   2015-07-20
Opowieść o dwóch porozumieniach: co Grecja i Iran mają wspólnego?   Tsalic   2015-07-21
Zdewaluuj, restrukturyzuj i decyduj sam   Ridley   2015-08-05
Paryski szczyt klimatyczny   Ridley   2015-08-08
Strategia równowagi według prezydenta Obamy   Alberto M. Fernandez   2015-08-09
Mniejsza liczba celów rozwojowych znacznie bardziej pomoże Indiom   Lomborg   2015-08-11
Przemilczana czystka etniczna Palestyńczyków   Toameh   2015-08-19
Z głową w piachu   Friedman   2015-08-21
Problem zielonych strachów   Ridley   2015-08-25
Co Palestyńczycy robią z pieniędzmi z USA?   Toameh   2015-08-28
Czy i jak możemy pomóc uchodźcom?   Koraszewski   2015-09-03
Życie czarnych liczy się – poza życiem Birama Daha Oulda Obeida   Brown   2015-09-04
Jeszcze raz w sprawie cenzury   Miś   2015-09-04
Wyobraź sobie... Gazę   Tsalic   2015-09-05
Dejudaizacja Jerozolimy w 1948 roku   Carlson   2015-09-07
Wyzwanie dla Europy: jak zapobiec wpuszczeniu ekstremistów islamskich razem z ich ofiarami   Horovitz   2015-09-10
Egipt z Piotrem Ibrahimem Kalwasem   Koraszewski   2015-09-12
Uchodźcy: punkt, z którego nie ma powrotu   Tsalic   2015-09-15
Jordania: Nie chcemy Palestyńczyków   Toameh   2015-09-16

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk