Prawda

Wtorek, 19 marca 2024 - 03:45

« Poprzedni Następny »


Jurassic Park à la polonaise


Marcin Kruk 2019-06-05


Czasem wchodząc do klasy mam wrażenie, że wchodzę na łąkę pełną narcyzów. Mariola mówi, że te dzieci są wypasione, ale wiedzy nie głodne. Kiedy mówię, że płacą nam za pobudzanie ich apetytu, wybucha śmiechem. Ja też mam wrażenie,  że próby obudzenia ich głodu wiedzy są działalnością antypaństwową. Jej zdaniem jest jeszcze gorzej, bo rodzicow też interesują tylko stopnie ich dzieci i święty spokój. A ja się zastanawiam jak skłonić, wpatrzone w lustro istoty do spojrzenia w inną stroną? Podobno ego jest achillesową piętą małpy nazywanej człowiekiem. Ego nastolatka jest dwubiegunowe, rozpiera takiego stwora niczym nieuzasadniona duma i dławi przerażenie, że nikt go nie lubi. Doskonale łączą okrucieństwo z sentymentalizmem, trochę z powodu natury, a trochę w wiecznej pogoni za uznaniem ze strony innych kwiatków na tej łące.

Wieczorem zauważyłem, że mamy z Mariolą równą setkę wspólnych fejsbukowych znajomych. Głównie byli uczniowie, którzy dotarli do wczesnej dorosłości i uciekli w wielki świat. Niektórzy są zaskoczeniem, bo zdawało się, że są wyłącznie zapatrzeni w siebie, że niewiele widzą i niewiele słyszą, a z tego kokona wyszedł fajny człowiek, inni mogliby więcej, ale coś poszło nie tak i czasem im mówię, że koń ma cztery nogi i też się potknie. Z Mariolą częściej wymieniamy jakieś uwagi na fejsbuku niż w szkole, w szkole nie ma czasu na rozmowy.


W pogodny poranek wychodzę z domu nieco wcześniej, idę do szkoły powoli, zastanawiając się, co mogę zrobić, żeby obudzić ich głód i uciszyć własną niecierpliwość. Niecierpliwość jest groźna, chcemy szybko widzieć wyniki naszej pracy, ale w tym zawodzie to nie jest możliwe. Efekty widzisz po latach, czasem nigdy się o nich nie dowiesz. Syzyfowy trud? Bzdura. To ma sens, tylko rzadko go widać. Tak czy inaczej i oni, i my już się cieszymy na wakacje. Jedni zwiększyli wysiłki utrudniania lekcji, inni siedzą w ławkach w postawie wyczekującej, ten i ów rzutem na taśmę próbuje poprawić stopień. Są dni, kiedy ich lubię bardziej, ciekawe od czego to zależy?           


Na dworze jest upał, ktoś otworzył okno i słychać śpiew ptaków. Sam nie wiem dlaczego nagle przypomniała mi się scena z jakiegoś filmu o szkole z początków ubiegłego stulecia. Nauczycielka wchodzi do klasy i surowym tonem mówi „Dzień dobry”. Dzieci w mundurkach zrywają się, stają obok ławek na baczność i odpowiedają chórem: „dzień dobry pani”. No tak, tam też okno było otwarte, zaczynało się lato.


Inny świat, przed dwoma wielkimi wojnami. Czy dzisiejsze dzieciaki są w stanie tamten świat zrozumieć? Uczciwie mówąc, ja też go nie rozumiem i pewnie powinni o tym wiedzieć. Są przekonani, że wyśmiewamy ich ignorancję, a to przecież nie jest prawda. Ignorantami jesteśmy wszyscy, ważna jest ciekawość, pytanie co kogo interesuje. Jakby zareagowali, gdybym im zaproponował, żeby się wcielili w tamtych uczniów i odegrali tę scenę powitania nauczyciela? Siedząca w pierwszej ławce Klaudia zapytała, czemu się uśmiecham. Najwyraźniej straciłem kontrolę nad rzeczywistością. Musiałem się przyznać, że przypomniała mi się scena z oglądanego wiele lat temu filmu, więc ją opowiedziałem. Na jednych twarzach pojawiło się oburzenie i niedowierzanie, na innych rozbawienie. A ja poczułem jakąś irytację. Jak im powiedzieć, że to wszystko zmieniło się po to, żeby obudzić w nich większy głód wiedzy, a chyba wyszło odwrotnie. Lepiej tego nie ruszać i tak mamy zaległości z programem. Zły początek lekcji źle wróży, już zwietrzyli okazję. 


Czy zna pan ten dowcip - zapytał Artur. Odpowiedziałem uczciwie, że nie mogę odpowiedzieć na to pytanie. Dlaczego - zaintresował się - przecież nawet nie wie pan o jaki dowcip pytam. Przyglądał mi się trochę podejrzliwie, a potem powiedział, że ja tak zawsze. Zgodziłem się z nim i powiedziałem, że za to właśnie mi płacą, albo raczej, że mi się zdaje, że za to mi płacą, bo pełnej jasności w tej sprawie nie ma.


Nie wie pan nawet, za co panu płacą – zdziwił się, a część klasy zaczęła wykazywać pewne zainteresowanie naszą rozmową.


Powiedziałem mu, że sprawa od wielu stuleci jest dość skomplikowana. Mam uczyć przedmiotu, czyli przekazać  własne zainteresowanie światem przyrody. Moi pracodawcy tak tego nie ujmują. Podobno płacą mi za przerobienie programu. Więc tu są pewne różnice zdań. Ja mam takie wrażenie, że gdybym potrafił przekazać wam moją fascynację, to o program moglibyśmy się nie martwić, ale nie za to mi płacą.


Artur ma stronę na fejsbuku. Chyba wszyscy uczniowie mają strony na fejsbuku i te strony są do siebie bardzo podobne. Głównie własne zdjęcia, czasem selfie, czasem fotki robione przez innych. Przeplatają je współczesne makatki, internetowe memy z mądrymi myślami o przyjaźni, o samotności, o gniewie na innych. Zainteresowania, pasji, raczej mało. Czy to o czymś świadczy? Lepiej nie wyciągać zbyt daleko idących wniosków.       


- No to chce pan posłuchać tego dowcipu, pyta Artur? Odpowiadam, że niechętnie, bo mamy zaległości z programem. Nie zwraca na mnie uwagi i opowiada:


Nauczyciel historii przychodzi do dyrektora i mówi, że już nie może wytrzymać z tą 7b, „pytam ich kto wziął Bastylię, a oni zapewniają, że to nie oni”.  Dyrektor uspokaja go i stwierdza, że to rzeczywiście mógł być ktoś z innej klasy.


Połowa uczniów wybucha śmiechem, niektórzy z lekkim opóźnieniem. Reszta ma troszkę niepewne miny. Patrzę na urwipołcia i zastanawiam się, czy mu łeb ukręcić, czy pogłaskać? W końcu mówię, że z dyrektorami jak z uczniami, jeden taki, a drugi inny. Artur nie daje za wygraną i nie zamierza dopuścić do rozpoczęcia lekcji. Pyta dlaczego ludzie nigdy nie lubią szefów i przedstawiają ich jako idiotów? Wyjaśniam, że to pół prawdy, że są wspaniali szefowie, ale szefowie ograniczają naszą wolność, wydają polecenia, każą robić coś, do czego nie jesteśmy przekonani. A teraz dość tego – mówię stanowczo - zabieramy się do roboty. Jak genetyka zmieniła naszą wiedzę o życiu. Słuchają bez entuzjazmu, a ja szukam słów-wytrychów do ich rozkojarzonych umysłów.


Po dzwonku, na korytarzu spotykam Mariolę, mówię jej, że mi te łobuzy ukradły pół lekcji. Jurassic Park à la polonaise, kwituje moją irytację i dodaje, że i tak mam szczęście, że nie jestem w Sejmie naszej Niepodległej. Może mieć trochę racji.  


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Edukacja

Znalezionych 54 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nadzieja w beznadziejności raz jeszcze   Koraszewski   2024-01-31
Czy uda się zreformować naszą edukację?   Koraszewski   2024-01-27
Zadania domowe, czyli spór o nową szkołę   Koraszewski   2024-01-25
Bieg do fraktala   Kruk   2023-06-29
“Rada ds. Wolności Akademickiej” Harvardu   Dershowitz   2023-05-13
Komunistyczna ikona podbija amerykańskie szkoły podstawowe   Mikics   2023-05-06
Były egipski minister kultury: Nieobecność Egiptu w dziedzinie osiągnięć naukowych powinna być powodem niepokoju     2023-04-10
Prawda to tylko teoria?   Koraszewski   2023-04-07
“Przebudzenie” łatwo zdefiniować. Trudniej z nim walczyć   Jacoby   2023-04-06
Gdzieś w niebie Booker T. Washington płacze   Jacoby   2023-03-09
Nielubiani przybysze z innej kultury   Koraszewski   2023-03-06
Harvard poddaje się antysemickiej bandzie   Tobin   2023-01-22
Intelektualiści, politycy i zagubiony suweren   Koraszewski   2022-12-24
Właściwy człowiek, na właściwym miejscu   Koraszewski   2022-09-06
No i wydało się...   Kruk   2022-02-12
Znaczenie akademickiej bezstronności   Beard   2022-02-02
Wielorakie źródła demokracji sadystycznej   Koraszewski   2022-02-01
Wesołych Świąt   Kruk   2021-08-26
Krytyczne myślenie w afrykańskiej szkole   Igwe   2021-03-08
Ochrona amerykańskich dzieci przed dzisiejszymi aktywistami edukacji   Hill   2021-03-03
Przekupieni: korumpowanie amerykańskich uniwersytetów   Ibrahim   2020-12-04
Ministrze, daj małpie brzytwę Ockhama   Kruk   2020-09-26
Różne drogi poznawania świata   Koraszewski   2020-09-23
Jak walczyć z wrogami wolności akademickiej   Klainerman   2020-08-20
Niedokończony projekt edukacji zdalnej   Kruk   2020-06-06
Strach przed czarami na nigeryjskich uniwersytetach   Igwe   2019-12-16
Wydział studiów antyizraelskich   Rosenthal   2019-06-30
Jak pisze się m-o-t-y-w-a-c-j-a?   Jacoby   2019-06-07
Jurassic Park à la polonaise   Kruk   2019-06-05
"Postępowi" atakują czarnego profesora jako ”rasistowskiego, seksistowskiego islamofoba”, ponieważ na czelność myśleć samodzielnie     2019-04-27
Ministerialny kult fallusa i organów kompatybilnych   Kruk   2019-02-23
Nauczyciel – nieudacznik, czy skarb?   Koraszewski   2019-02-22
Chiński problem amerykańskich uniwersytetów   Precht   2019-01-17
Kolejna szkoła waldorfska, kolejna epidemia. Co za niespodzianka!     2018-12-06
Zawrotnie szybka islamizacja systemu edukacyjnego Turcji   Bulut   2018-11-04
Turecka edukacja: ta sama religijna obsesja tylko gorsza   Bekdil   2018-09-26
Awaria w Zakładach Produkcji Wody Święconej   Kruk   2018-09-17
Pochwała Głupoty i wieża z kości słonowej   Koraszewski   2018-08-08
Po drugiej stronie lustra w Concordia University   Newman   2018-07-16
Propozycja powszechnego nauczania krytycznego myślenia   Igwe   2018-07-11
Rasa, klasa i nauka afirmująca nieuctwo   Koraszewski   2018-07-04
Moje trzy grosze do reformy Gowina   Koraszewski   2018-06-21
Czy małe dzieci kochają naukę?   Koraszewski   2018-06-19
O skutecznym rad sposobie   Kruk   2015-06-22
Życie jest traumatyczne, literatura też   Coyne   2015-05-20
Krytyka oparta na wiedzy   Kruk   2015-05-08
Piętaszek w cyfrowym świecie   Koraszewski   2014-04-05
Seks w małym palcu   Kruk   2014-04-04
Meandry racjonalizmu   Koraszewski   2014-01-03
Uniwersytety amerykańskie odrzucają wezwanie do bojkotu uniwersytetów izraelskich   Coyne   2013-12-27
Dzisiejsza młodzież    Koraszewski   2013-12-20
Droga do gospodarki opartej na wiedzy   Koraszewski   2013-12-05
Demokracja w rodzinnym domu   Koraszewski   2013-12-05
Kiedy człowiek ma naście lat...   Koraszewski   2013-11-17
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk