Prawda

Wtorek, 19 marca 2024 - 11:11

« Poprzedni Następny »


Chiński problem amerykańskich uniwersytetów


Robert Precht 2019-01-17


Według raportu opublikowanego w zeszłym miesiącu przez grupę wybitnych badaczy z Chin, Komunistyczna Partia Chin używa zawoalowanych gróźb, by skłonić amerykańskich profesorów i studentów do unikania tematów, które mogłyby urazić wrażliwość chińskiego rządu -  na przykład, badań lub dyskusji o Tybecie, Tajwanie, Sinciangu, prawach człowieka i chińskiej polityce. Odmawia wiz uczonym, którzy krytykują reżim, skłania chińskich studentów do wzajemnego donoszenia na siebie i karze uniwersytety, które goszczą kontrowersyjnych mówców. Po tym, jak pewien uniwersytet gościł Dalaj Lamę, Pekin w odwecie zabronił chińskim studentom i badaczom, finansowanym przez rząd chiński, uczęszczania na ten uniwersytet. Kiedy instytucje, którym powierzyliśmy dociekanie prawdy, zaczynają unikać prawdy – szczególnie w badaniach akademickich, których niewielu z nas może prowadzić samodzielnie – wszyscy cierpimy.

Nie da się przecenić roli uniwersytetów w dociekaniu prawdy. Badania medyczne dostarczają danych o skutecznych i nieskutecznych terapiach. Ekonomiści mierzą wpływ różnych opcji politycznych na gospodarkę. Socjolodzy badają, jak instytucjonalne i indywidualne doświadczenia wpływają na edukację i jej wyniki. Politolodzy analizują rządy. Rzadko kwestionowano uczciwość i rzetelność amerykańskich uniwersytetów, ponieważ zakładano, że badacze mają akademicką wolność.


W odróżnieniu od tego chińscy badacze zamieszkują zupełnie inny świat. Kiedy pracowałem w Pekinie 10 lat temu, często spotykałem badaczy, którzy musieli uważać na to, co mówią. W 2010 roku byłem współgospodarzem programu z bardzo szanowanym profesorem z uniwersytetu w Pekinie (najlepszym w Chinach). Zdenerwował się i rozgniewał, kiedy jeden z mówców wspomniał nazwisko krytyka reżimu, Liu Xiaobo. Profesor obawiał się, że zostanie zdegradowany lub obetną mu płacę. To wydarzenie ponowiło moją wdzięczność za wolność na kampusach USA.


Dziesięć lat później obawa przed urażeniem komunistycznego reżimu rozszerzyła się na amerykańskie kampusy. Część winy spoczywa na Chinach, ale główna wina spoczywa na samych amerykańskich uniwersytetach. Przez coraz większą zależność od chińskich pieniędzy znalazły się w sytuacji głębokiego konfliktu interesów. Nowy dylemat: trzymać się akademickiej wolności czy zadowolić Pekin? Przez ostatnich dziesięć lat zależność ekonomiczna od Chin niesłychanie wzrosła. Uniwersytety rekrutowały rekordowe liczby chińskich studentów. Nabór studentów wzbił się o 400 procent. Według departamentu handlu USA, Chińczycy płacą czesne o wartości ocenianej na 12 miliardów dolarów rocznie.

 

Uniwersytety zabiegały o chińskie pieniądze, by rozszerzyć swoje rynki. New York University, Johns Hopkins, Duke i inne stworzyły wspólne przedsięwzięcia z rządowymi uniwersytetami chińskimi, by zakładać odgałęzienia kampusów, otrzymując hojne dotacje w gotówce, jak również nieruchomości od Chińskiej Partii Komunistycznej. W kraju uczelnie, które miały trudności finansowe, starały się o chińskie pieniądze, by gościć Instytuty Konfucjusza, o których wielu sądzi, że są ośrodkami propagandy. W sumie od 2011 r. chińskie źródła dały ponad 426 milionów dolarów 77 amerykańskim uniwersytetom, według danych departamentu edukacji USA. To niemal z pewnością jest zaniżone, ponieważ uczelnie mają obowiązek informowania tylko o darach przekraczających 250 tysięcy dolarów. Nie obejmuje to również wsparcia rzeczowego, nie w gotówce. W zeszłym tygodniu ujawniono że CEFC, chiński konglomerat związany z zagranicznymi łapówkami, pomógł ośrodkowi energii w Columbia University zebrać 500 tysięcy dolarów.

 

Ofiarą jest wolność akademicka. Niedawne badanie ponad 500 uczonych zajmujących się Chinami w USA ujawniło, że 68 procent respondentów wskazywało na autocenzurę jako problem w tej dziedzinie. Uczeni unikają badania pewnych tematów lub przyjmują oficjalną narrację chińskiego reżimu, kiedy mówią o drażliwych sprawach. Jak to ujął niedawno Perry Link, emerytowany profesor East Asian Studies at Princeton University: ”Nie mówimy o ’niepodległości Tajwanu’. Mówimy o ‘stosunkach przez cieśninę’. Nie mówimy o ‘okupacji Tybetu’. Nie nazywamy masakry z 4 czerwca ‘masakrą’. To jest ‘incydent z 4 czerwca’ lub coś podobnego”.

 

Raport, rozumiejąc zagrożenie wolności akademickiej, zaleca amerykańskim uniwersytetom, by staranniej przyglądały się chińskim donacjom, by upewnić się, że nie ograniczają one wolności akademickiej. Ta propozycja jest jednak nieskuteczna. Chińskie dary nigdy nie zawierały jawnych ograniczeń wolności akademickiej. Zamiast tego, chodzi tu o strach, że Pekin zakończy wsparcie i na tym wyrasta kultura autocenzury.  


Jedynym sposobem zredukowania ingerencji jest, by uniwersytety dawały priorytet swojej historycznej misji mówienia prawdy. Uniwersytety powinny nadal przyjmować chińskich studentów, ale muszą przestać akceptować pieniądze od chińskiego rządu. Prawodawcy, przedsiębiorcy i społeczeństwo w całości polegają na bezstronnych badaniach, by uzyskać pomoc w podejmowaniu decyzji. Jeśli nie można dłużej ufać naszym uniwersytetom jako arbitrom prawdy, to komu można ufać?


American Universities’ China Problem

Qullette, 23 grudnia 2018

Tłumaczenie Małgorzata KoraszewskaUniversity of Michigan. Twitter @robprecht



Robert E. Precht

Amerykański prawnik, dyrektor Justice Labs, prawniczego think tanku mającego swoją siedzibę w Nowym Jorku. Były prorektor wydziału prawa na 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Druga runda Marek Eyal -Fajtlowicz 2019-01-17


Edukacja

Znalezionych 54 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nadzieja w beznadziejności raz jeszcze   Koraszewski   2024-01-31
Czy uda się zreformować naszą edukację?   Koraszewski   2024-01-27
Zadania domowe, czyli spór o nową szkołę   Koraszewski   2024-01-25
Bieg do fraktala   Kruk   2023-06-29
“Rada ds. Wolności Akademickiej” Harvardu   Dershowitz   2023-05-13
Komunistyczna ikona podbija amerykańskie szkoły podstawowe   Mikics   2023-05-06
Były egipski minister kultury: Nieobecność Egiptu w dziedzinie osiągnięć naukowych powinna być powodem niepokoju     2023-04-10
Prawda to tylko teoria?   Koraszewski   2023-04-07
“Przebudzenie” łatwo zdefiniować. Trudniej z nim walczyć   Jacoby   2023-04-06
Gdzieś w niebie Booker T. Washington płacze   Jacoby   2023-03-09
Nielubiani przybysze z innej kultury   Koraszewski   2023-03-06
Harvard poddaje się antysemickiej bandzie   Tobin   2023-01-22
Intelektualiści, politycy i zagubiony suweren   Koraszewski   2022-12-24
Właściwy człowiek, na właściwym miejscu   Koraszewski   2022-09-06
No i wydało się...   Kruk   2022-02-12
Znaczenie akademickiej bezstronności   Beard   2022-02-02
Wielorakie źródła demokracji sadystycznej   Koraszewski   2022-02-01
Wesołych Świąt   Kruk   2021-08-26
Krytyczne myślenie w afrykańskiej szkole   Igwe   2021-03-08
Ochrona amerykańskich dzieci przed dzisiejszymi aktywistami edukacji   Hill   2021-03-03
Przekupieni: korumpowanie amerykańskich uniwersytetów   Ibrahim   2020-12-04
Ministrze, daj małpie brzytwę Ockhama   Kruk   2020-09-26
Różne drogi poznawania świata   Koraszewski   2020-09-23
Jak walczyć z wrogami wolności akademickiej   Klainerman   2020-08-20
Niedokończony projekt edukacji zdalnej   Kruk   2020-06-06
Strach przed czarami na nigeryjskich uniwersytetach   Igwe   2019-12-16
Wydział studiów antyizraelskich   Rosenthal   2019-06-30
Jak pisze się m-o-t-y-w-a-c-j-a?   Jacoby   2019-06-07
Jurassic Park à la polonaise   Kruk   2019-06-05
"Postępowi" atakują czarnego profesora jako ”rasistowskiego, seksistowskiego islamofoba”, ponieważ na czelność myśleć samodzielnie     2019-04-27
Ministerialny kult fallusa i organów kompatybilnych   Kruk   2019-02-23
Nauczyciel – nieudacznik, czy skarb?   Koraszewski   2019-02-22
Chiński problem amerykańskich uniwersytetów   Precht   2019-01-17
Kolejna szkoła waldorfska, kolejna epidemia. Co za niespodzianka!     2018-12-06
Zawrotnie szybka islamizacja systemu edukacyjnego Turcji   Bulut   2018-11-04
Turecka edukacja: ta sama religijna obsesja tylko gorsza   Bekdil   2018-09-26
Awaria w Zakładach Produkcji Wody Święconej   Kruk   2018-09-17
Pochwała Głupoty i wieża z kości słonowej   Koraszewski   2018-08-08
Po drugiej stronie lustra w Concordia University   Newman   2018-07-16
Propozycja powszechnego nauczania krytycznego myślenia   Igwe   2018-07-11
Rasa, klasa i nauka afirmująca nieuctwo   Koraszewski   2018-07-04
Moje trzy grosze do reformy Gowina   Koraszewski   2018-06-21
Czy małe dzieci kochają naukę?   Koraszewski   2018-06-19
O skutecznym rad sposobie   Kruk   2015-06-22
Życie jest traumatyczne, literatura też   Coyne   2015-05-20
Krytyka oparta na wiedzy   Kruk   2015-05-08
Piętaszek w cyfrowym świecie   Koraszewski   2014-04-05
Seks w małym palcu   Kruk   2014-04-04
Meandry racjonalizmu   Koraszewski   2014-01-03
Uniwersytety amerykańskie odrzucają wezwanie do bojkotu uniwersytetów izraelskich   Coyne   2013-12-27
Dzisiejsza młodzież    Koraszewski   2013-12-20
Droga do gospodarki opartej na wiedzy   Koraszewski   2013-12-05
Demokracja w rodzinnym domu   Koraszewski   2013-12-05
Kiedy człowiek ma naście lat...   Koraszewski   2013-11-17
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk