Prawda

Wtorek, 19 marca 2024 - 07:48

« Poprzedni Następny »


Strach przed czarami na nigeryjskich uniwersytetach


Leo Igwe 2019-12-16


Kilka miesięcy temu Ośrodek Strategii i Badań BIC Ijiomah przy Uniwersytecie Nsukka w Nigerii poprosił o streszczenia i prezentacje na międzynarodową konferencję o czarnoksięstwie. Chciano zorganizować tę konferencję jak inne akademickie przedsięwzięcia. To znaczy, że zainteresowane osoby przysyłają streszczenia swoich wystąpień, a inni zapisują się jako uczestnicy programu. Reakcje na tę konferencję nie były jednak normalne. Jej zapowiedź wywołała gorącą debatę i kontrowersje. Ogłoszenie o konferencji doprowadziło do powstania opozycji przeciwko niej i do protestów ze strony chrześcijańskiej społeczności. Kilku chrześcijańskich przywódców i całe grupy wyznawców składały petycje do rektora uniwersytetu, żądając odwołania konferencji. W różnych miejscach na uniwersytecie pojawiły się plakaty przeciwko konferencji o czarnoksięstwie z tekstami: „Uniwersytet Nigerii należy do Jezusa. A więc nie dla czarownic i czarnoksiężników”. „Powiedz nie spotkaniu czarownic i czarnoksiężników. Jesteśmy chrześcijańską społecznością (sic!), prosimy nie zanieczyszczać naszego środowiska”, „Bronimy krwi Jezusa nad Uniwersytetem Nigerii. Dlatego też, w imię Jezusa, odrzucamy wszystkie rodzaje czarnoksięstwa jawnego lub ukrytego, Amen”.

Na niektórych plakatach były narysowane „czarownice” i ilustracje ze spotkań sabatów czarownic. Stowarzyszenie Chrześcijan Nigerii (CAN), Zielonoświątkowy Związek Nigerii (PFN) i inne religijne organizacje wydały komunikaty prasowe potępiające tę próbę sprowadzenia królestwa ciemności do Nsukka. PFN ogłosił paralelną konferencję modłów o zdemaskowanie niebezpieczeństwa czarnoksięstwa. Były gorące dyskusje w mediach społecznościowych, elektronicznych i drukowanych o konferencji i czarnoksięstwie. Chrześcijańska społeczność błędnie zinterpretowała to akademickie wydarzenie i część chrześcijańskiego kierownictwa użyła tego błędu do zmobilizowania chrześcijan przeciwko konferencji.


Nie planowałem uczestnictwa w konferencji w Nsukka z powodu innych zobowiązań. Zmieniłem jednak zdanie na kilka dni przed konferencją. Było wówczas jasne, że chrześcijańskiej społeczności na południowym wschodzie może udać się zatrzymanie tego projektu. Wysłałem streszczenie pracy na temat oskarżeń dzieci o czary i wpłaciłem opłatę rejestracyjną.


W drodze do Nsukka kilku pasażerów wspomniało o „międzynarodowej konferencji czarownic” w Nsukka i niepokoju chrześcijańskiej społeczności. Jeden z nich pokazał mi wypowiedź biskupa Zugi z kościoła Dom Radości, opublikowaną przez jedną z gazet. Zuga przysięgał, że póki jest żywy nie dopuści do tego wydarzenia.  


Przyjechałem do Nsukka nie całkiem pewien, czy konferencja się odbędzie. Były informacje o anulowaniu konferencji i ich zaprzeczenia. Byłem w Nsukka na dzień wcześniej i dostałem pokój w domu gościnnym uniwersytetu, tylko kilka metrów od proponowanego miejsca konferencji, która miała się odbyć w Audytorium Księżnej Alexandrii (PAA). Poszedłem tam,  kilka osób sprzątało salę. (Organizatorzy przenieśli konferencję do PAA, po tym jak Ośrodek Energii, który wcześniej zaaprobował goszczenie konferencji, wycofał się.) Nie było ani jednego plakatu w pobliżu PAA, który wskazywałby, że za niespełna 24 godziny ma się tam odbyć międzynarodowa konferencja. Organizatorzy powiedzieli mi, że są pod naciskami, by zmienić temat konferencji. Władze uniwersytetu poprosiły ich, by usunęli słowo „czarnoksięstwo” z tytułu programu. Byłem ciekawy, jak organizatorzy zmienią temat konferencji tuż przed jej rozpoczęciem.  


Pierwszego dnia konferencji organizatorzy umieścili ogłoszenia z tytułem: „Wymiary ludzkiego zachowania” przed salą i na podium. Przez moment myślałem, że chrześcijańscy fundamentaliści wygrali. Poza tytułem nie zmieniło się jednak nic. Sesja plenarna i paralelne prezentacje wykładów o czarnoksięstwie pozostały te same. Wkrótce po rozpoczęciu, przybyło kilku policjantów i rozstawili się w strategicznych punktach. Policjanci mieli pilnować porządku. Chrześcijańscy studenci planowali protesty i zakłócanie programu.


Niektórzy z uczestników, w tym członkowie kadry uniwersyteckiej i studenci, rozmawiali z dziennikarzami. Jeden z wykładowców został poproszony o wyjaśnienie, dlaczego niektórzy studenci sprzeciwiali się konferencji. Powiedział; „Strach, strach przed nieznanym”. Pierwszego dnia miałem okazję porozmawiać z kilkoma studentami przed salą. Reprezentowałem Sieć Informacyjną o Oskarżeniach o Czarnoksięstwo i Prawach Człowieka i to był jedyny afisz ze słowem „czarnoksięstwo”. Powiedziałem im, że protesty były sprzeczne z uniwersyteckimi standardami. Niektórzy ze studentów zadawali pytania takie jak: jakie są korzyści czarnoksięstwa? Jak ta konferencja pomoże społeczeństwu? Co jest pozytywnego w czarach?


Ci studenci głęboko wierzyli w istnienie magii i nie byli gotowi na konfrontację z przeciwnymi poglądami i opiniami. Niektórzy z nich opowiadali o swoich „doświadczeniach” z czarami, jak znajdowanie znaków na ciele po porannym obudzeniu się. Jeden ze studentów opowiedział o „dziwnym” zetknięciu się z nietoperzem, a inny z sową. Co mnie zdumiewało, to że ci studenci zaciekle żądali odpowiedzi i wyjaśnień na swoje doświadczenia z czarnoksięstwem, a równocześnie żądali anulowania konferencji, na której o takich doświadczeniach można opowiedzieć i dokładnie je zbadać. Studenci nie interesowali się  naukowymi wyjaśnieniami, okazując wyłącznie panikę, lęki i strach.  


Pod koniec pierwszego dnia, kiedy stałem na korytarzu przed salą, podszedł do mnie mężczyzna. Patrzył na mnie przez kilka chwil, następnie powiedział: „Jestem rozczarowany”. Zapytałem go, dlaczego. Odpowiedział: „Nie widzę tego, co mi mówiono”. Wielu studentów miało podobne uwagi. Mówili, że zostali źle poinformowani i wprowadzeni w błąd. Cały czas zastanawiałem się nad pytaniem: jak mogli studenci uniwersytetu w epoce Internetu pozwolić, by tak dezinformowano ich o naukowej konferencji na uniwersytecie i to do takiego stopnia, że byli gotowi protestować przeciwko niej? Jak byli w stanie uwierzyć, że międzynarodowa akademicka konferencja będzie spotkaniem czarownic i czarnoksiężników? Nawet jeśli ich przywódcy religijni podali im złe informacje, to dlaczego nie zadawali żadnych pytań? Dlaczego nie szukali i nie znaleźli poprawnych odpowiedzi i informacji?  


Nie ulega wątpliwości, że chrześcijańskie organizacje religijne mają silny wpływ na kampusach. Jest ich dużo w szkołach, na uczelniach i na uniwersytetach w całym kraju. Mówiono mi, że wiele związków chrześcijańskich działa na Uniwersytecie Nsukka.  Te grupy zajmują każdą dostępną przestrzeń, sale wykładowe, otwarte tereny, dla swoich spotkań modlitewnych i studiowania Biblii. Przez lata kampusy stopniowo zamieniły się w ośrodki religijnej indoktrynacji. Religijne programy przytłoczyły i przyćmiły akademickie wydarzenia. Religia (w tym wypadku chrześcijaństwo), ukształtowała percepcję, nastawienie i postawy studentów wobec zajęć akademickich. Nigeria musi uwolnić swoje szkoły, uczelnie i uniwersytety od religijnych fanatyków. Musi usunąć zjadliwy trend antyintelektualny i religijny ekstremizm z kampusów. Ostatecznie konferencja zakończyła się bez żadnych incydentów.


Wychodząc z uniwersytetu zobaczyłem motto na bramie uniwersyteckiej: „Aby przywrócić godność człowieka”. Nigeryjscy studenci muszą zrozumieć, że wiele najgorszych nadużyć na świecie czyni się w imię wiary w czarnoksięstwo. Obejmują one morderstwa, tortury i próby ognia i wody. Rzekomi czarownicy są wyganiani z ich społeczności; kamienowani i zmuszani do przyjmowania szkodliwych substancji i picia trujących napojów. Wiara w czarnoksięstwo jest także mechanizmem, poprzez który pastorzy i rodzimi znachorzy wymuszają pieniądze, manipulują i wykorzystują łatwowiernych ludzi. Te działania związane z czarnoksięstwem są warte akademickich badań.


Wracałem z Nsukka samochodem ze studentami jadącymi do Lagos na Shiloh na coroczny program w Kaplicy Wygranych Biskupa  Oyedepo. Temat konferencji o czarnoksięstwie w Nsukka pojawił się znowu. Jedna z nich, studentka medycyny z uniwersytetu w  Benin, zapytała, dlaczego wydział uniwersytecki miałby zwoływać konferencję, by dyskutować o czarach. Dlaczego nie skupiają się na innych kwestiach? „Powinni zostawić kwestie czarów kościołom. Uniwersytety powinny skupiać się na energii, drogach i problemach wody” – powiedziała. Zapytałem ją, dlaczego tak sądzi. Powiedziała, że kościoły wiedzą, jak radzić sobie z czarami. Ale akademicka konferencja tylko je zachęca, Słuchałem jej i zastanawiałem się, jaka przyszłość czeka ten kraj z takimi studentami.


Przy panującym strachu przed czarami wśród nigeryjskich studentów, czy jakikolwiek wydział uniwersytecki kiedykolwiek jeszcze zgodzi się na zorganizowanie konferencji o problemach wiary w czary? Jeszcze w Nsukka poprosiłem jednego z prezenterów z Uniwersytetu Calabar, by rozważył zorganizowanie podobnej konferencji na swoim uniwersytecie. Odpowiedział: „Słuchaj, będzie to samo, co tutaj”. Strach przed czarami opanował nigeryjskie uniwersytety i umysły nigeryjskich studentów.


Co za tragedia!


Fear Of Witchcraft In Nigerian Universities

Modern Ghana, 7 grudnia 2019

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Edukacja

Znalezionych 54 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nadzieja w beznadziejności raz jeszcze   Koraszewski   2024-01-31
Czy uda się zreformować naszą edukację?   Koraszewski   2024-01-27
Zadania domowe, czyli spór o nową szkołę   Koraszewski   2024-01-25
Bieg do fraktala   Kruk   2023-06-29
“Rada ds. Wolności Akademickiej” Harvardu   Dershowitz   2023-05-13
Komunistyczna ikona podbija amerykańskie szkoły podstawowe   Mikics   2023-05-06
Były egipski minister kultury: Nieobecność Egiptu w dziedzinie osiągnięć naukowych powinna być powodem niepokoju     2023-04-10
Prawda to tylko teoria?   Koraszewski   2023-04-07
“Przebudzenie” łatwo zdefiniować. Trudniej z nim walczyć   Jacoby   2023-04-06
Gdzieś w niebie Booker T. Washington płacze   Jacoby   2023-03-09
Nielubiani przybysze z innej kultury   Koraszewski   2023-03-06
Harvard poddaje się antysemickiej bandzie   Tobin   2023-01-22
Intelektualiści, politycy i zagubiony suweren   Koraszewski   2022-12-24
Właściwy człowiek, na właściwym miejscu   Koraszewski   2022-09-06
No i wydało się...   Kruk   2022-02-12
Znaczenie akademickiej bezstronności   Beard   2022-02-02
Wielorakie źródła demokracji sadystycznej   Koraszewski   2022-02-01
Wesołych Świąt   Kruk   2021-08-26
Krytyczne myślenie w afrykańskiej szkole   Igwe   2021-03-08
Ochrona amerykańskich dzieci przed dzisiejszymi aktywistami edukacji   Hill   2021-03-03
Przekupieni: korumpowanie amerykańskich uniwersytetów   Ibrahim   2020-12-04
Ministrze, daj małpie brzytwę Ockhama   Kruk   2020-09-26
Różne drogi poznawania świata   Koraszewski   2020-09-23
Jak walczyć z wrogami wolności akademickiej   Klainerman   2020-08-20
Niedokończony projekt edukacji zdalnej   Kruk   2020-06-06
Strach przed czarami na nigeryjskich uniwersytetach   Igwe   2019-12-16
Wydział studiów antyizraelskich   Rosenthal   2019-06-30
Jak pisze się m-o-t-y-w-a-c-j-a?   Jacoby   2019-06-07
Jurassic Park à la polonaise   Kruk   2019-06-05
"Postępowi" atakują czarnego profesora jako ”rasistowskiego, seksistowskiego islamofoba”, ponieważ na czelność myśleć samodzielnie     2019-04-27
Ministerialny kult fallusa i organów kompatybilnych   Kruk   2019-02-23
Nauczyciel – nieudacznik, czy skarb?   Koraszewski   2019-02-22
Chiński problem amerykańskich uniwersytetów   Precht   2019-01-17
Kolejna szkoła waldorfska, kolejna epidemia. Co za niespodzianka!     2018-12-06
Zawrotnie szybka islamizacja systemu edukacyjnego Turcji   Bulut   2018-11-04
Turecka edukacja: ta sama religijna obsesja tylko gorsza   Bekdil   2018-09-26
Awaria w Zakładach Produkcji Wody Święconej   Kruk   2018-09-17
Pochwała Głupoty i wieża z kości słonowej   Koraszewski   2018-08-08
Po drugiej stronie lustra w Concordia University   Newman   2018-07-16
Propozycja powszechnego nauczania krytycznego myślenia   Igwe   2018-07-11
Rasa, klasa i nauka afirmująca nieuctwo   Koraszewski   2018-07-04
Moje trzy grosze do reformy Gowina   Koraszewski   2018-06-21
Czy małe dzieci kochają naukę?   Koraszewski   2018-06-19
O skutecznym rad sposobie   Kruk   2015-06-22
Życie jest traumatyczne, literatura też   Coyne   2015-05-20
Krytyka oparta na wiedzy   Kruk   2015-05-08
Piętaszek w cyfrowym świecie   Koraszewski   2014-04-05
Seks w małym palcu   Kruk   2014-04-04
Meandry racjonalizmu   Koraszewski   2014-01-03
Uniwersytety amerykańskie odrzucają wezwanie do bojkotu uniwersytetów izraelskich   Coyne   2013-12-27
Dzisiejsza młodzież    Koraszewski   2013-12-20
Droga do gospodarki opartej na wiedzy   Koraszewski   2013-12-05
Demokracja w rodzinnym domu   Koraszewski   2013-12-05
Kiedy człowiek ma naście lat...   Koraszewski   2013-11-17
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk