Prawda

Poniedziałek, 20 maja 2024 - 11:45

« Poprzedni Następny »


Gaza, islam i Zachód


RJ Smith 2023-11-17


Ataki Hamasu na izraelskich cywilów przeprowadzone 7 października ponownie skupiły uwagę na miejscu muzułmanów i Żydów w świecie zachodnim. Wielu aktywistów na kampusach uniwersyteckich i gdzie indziej bagatelizowało bestialstwo, (jeśli wręcz nie odrzucało go), które obejmowało gwałty, tortury, okaleczenia i masową masakrę około 260 bezbronnych osób na festiwalu muzycznym. Dzień po tych okrucieństwach oddział Demokratycznych Socjalistów Ameryki w Nowym Jorku zorganizował wiec poparcia dla sprawy palestyńskiej. W Sydney w Australii propalestyńscy zwolennicy skandowali „Żydzi do gazu” przed wspaniałym budynkiem opery.

Kwestia miejsca islamu w kulturze Zachodu jest szczególnie poważna we Francji – kraju zamieszkałym przez największą w Europie populację muzułmanów i Żydów. W 2016 r. Pew Research oszacował, że muzułmanie stanowią 8,8% populacji Francji, a do 2050 r. odsetek ten może wzrosnąć aż do 18%. Ponieważ większość wyborów wygrywa się niewielką większością, muzułmanie mogą, (jeśli będą głosować w miarę jednolicie), odegrać wpływową, jeśli nie decydującą rolę w przyszłych wyborach we Francji. Kto ma szansę na tym zyskać? I w jaki sposób islam mógłby zmienić scenę polityczną? 


Istnieją dwie główne możliwości. Po pierwsze, muzułmanie będą tworzyć sojusz z postępową lewicą, co jest scenariuszem przedstawionym w powieści Michela Houellebecqa Submission z 2015 roku. W tej książce Mohammed Ben Abbes, przywódca Bractwa Muzułmańskiego, pokonuje Marine Le Pen w wyborach prezydenckich w sojuszu z Partią Socjalistyczną i wprowadza szariat. Powieść kończy się, gdy François, profesor Sorbony, rozpoczyna zaskakująco wygodne życie w poddaniu się reżimowi. 


Druga możliwość jest taka, że muzułmanie łączą się z innymi ludźmi wiary. Taką możliwość sugerował kardynał Joseph Ratzinger, późniejszy papież Benedykt XVI, w swojej książce z 2006 roku Chrześcijaństwo a kryzys kultur. Ratzinger argumentował, że muzułmanie, jako ludzie wiary kierujący się prawami moralnymi wywodzącymi się z Dziesięciu Przykazań, mają więcej wspólnego z chrześcijanami i Żydami niż z ateistycznymi postępowcami. 


Kiedy rozważano spisanie tekstu Konstytucji Europejskiej, Ratzinger sprzeciwił się pominięciu w preambule dokumentu jakiejkolwiek wzmianki o chrześcijańskich korzeniach Europy. Ratzinger nie obawiał się, że Europa może ulec islamizacji, ale że może stać się bardziej zsekularyzowana. Konstytucja Europejska została odrzucona przez wyborców we Francji i Holandii. Traktat z Lizbony, który zawierał zasadniczo te same postanowienia, został jednak ratyfikowany bez mandatu demokratycznego po „okresie refleksji”.


Nie trzeba dodawać, że w Traktacie nie było wzmianki o chrześcijańskich korzeniach Europy. Status chrześcijaństwa w dzisiejszej Europie jest taki sam jak status wszystkich innych wyznań i jest to struktura, która gwarantuje swobodę praktyk religijnych, o ile nie koliduje to z wolnością innych ludzi. Europa nie jest kontynentem chrześcijańskim, ale kontynentem, na którym wszystko, łącznie z religią, jest podporządkowane absolutnej wartości wolności. 


Według Ratzingera, powinno to dotyczyć muzułmanów w równym stopniu jak chrześcijan:

[Muzułmanie] nie czują się zagrożeni przez nasze chrześcijańskie podstawy moralne, ale przez cynizm zsekularyzowanej kultury, która zaprzecza swoim własnym fundamentom. […] To nie wzmianka o Bogu obraża wyznawców innych religii, ale raczej próba budowania wspólnoty ludzkiej całkowicie bez Boga.

Nie oznacza to, że Ratzinger uważał, że sojusz islamsko-chrześcijański będzie łatwy. Chrześcijaństwo opiera się na Słowie, na logos. Od początku pojmowało siebie jako religię rozumu, w której toczy się życie duchowe i doczesne. W Boskiej Komedii, napisanej na początku XIV wieku, Wergiliusz, reprezentujący ludzki rozum, wyprowadza Dantego z piekła. Z drugiej strony Koran został Mahometowi objawiony. Nie pozostawia to miejsca ani na interpretację, ani na uzgodnienie z wartościami niereligijnymi. Według Ratzingera:

[Islam] nie ma podziału na sferę polityczną i religijną, jaki istniał w chrześcijaństwie od początku. Koran jest całkowitym prawem religijnym, które reguluje całe życie polityczne i społeczne i nalega, aby cały porządek życia był islamski. Szariat kształtuje społeczeństwo od początku do końca. W tym sensie może wykorzystywać takie częściowe wolności, jakie daje nasza konstytucja.

Są jednak punkty wspólne obu wyznań. Podczas II Soboru Watykańskiego Kościół katolicki opublikował deklarację, w której przyznał, że chrześcijanie i muzułmanie czczą tego samego Boga, że muzułmanie uznają Jezusa za proroka oraz że obie wiary „cenią życie moralne i czczą Boga szczególnie przez modlitwę, jałmużnę i post”.  


Koncepcja sojuszu panreligijnego jest zatem wiarygodna w zasadzie, a czasami wydaje się wiarygodna w praktyce. Zaledwie kilka miesięcy temu muzułmanie i chrześcijanie protestowali przeciwko naleganiom nauczyciela, aby ich dzieci uczestniczyły w wydarzeniach związanych z „dumą” LGBTQ w Albercie w Kanadzie. Podobne wydarzenie miało miejsce w październiku 2022 r., kiedy muzułmanie i chrześcijanie protestowali przeciwko obecności książek o tematyce LGBTQ w programie nauczania w szkołach w Michigan w USA.  


Jednak od czasu ukazania się książki Ratzingera w naszej kulturze nastąpiła zasadnicza zmiana. W 2005 roku wolność była wartością absolutną, ale od 2015 roku od wolności ważniejsza zaczęła być obrona słabszych. Statystyki wydają się potwierdzać ten pogląd. Według magazynu Time

Sondaż przeprowadzony przez Gallupa w latach 2011–2014 wykazał, że milenialni Demokraci, zapytani o zdanie na temat długotrwałego konfliktu, opowiadali się po stronie Izraelczyków, a nie Palestyńczyków z przewagą 25 punktów. Do 2023 roku ta sama grupa stanęła po stronie Palestyńczyków, a nie Izraelczyków z przewagą 11 punktów, co oznacza przesunięcie o 36 punktów. 

Co ciekawe, to odwrócenie nietzscheańskiej obsesji na punkcie siły doprowadziło do tego samego miejsca, do jakiego doszły XX-wieczne ruchy polityczne inspirowane filozofią Nietzschego: do fałszywych oskarżeń wobec Żydów i obojętności – jeśli nie makabrycznej satysfakcji – na ich cierpienia i zniszczenie. W weimarskich Niemczech mówiono, że Żydzi podważają siłę narodową; dziś krytykuje się ich za obronę własnej ojczyzny. Żydzi muszą krzyczeć głośniej lub szeptać ciszej, w zależności od potrzeb danej chwili. Tymczasem Palestyńczyków należy bronić za wszelką cenę, niezależnie od ich własnej roli w generowaniu przemocy skierowanej obecnie przeciwko nim. 


Znajdujemy się w dziwacznej sytuacji, gdzie ateistyczni postępowcy, którzy wspierają rozwój interesów gejów, kobiet i mniejszości, wspierają także tych, którzy chcieliby położyć kres zdobytej przez nich wolności. We Francji zjawisko to nazywa się Islamo-gauchisme (islamo-lewicowość), termin ukuty przez francuskiego filozofa Pierre-André Taguieffa, który zauważył tendencję lewicowych intelektualistów i polityków do wspierania Palestyńczyków podczas drugiej intifady na początku XXI wieku. 


W zeszłym miesiącu Jean-Luc Mélonchon, przywódca skrajnie lewicowej partii France Insoumise – która w zeszłorocznych wyborach prezydenckich zajęła trzecie miejsce, a obecnie przewodzi potężnej lewicowej koalicji – odmówił potępienia Hamasu. Nie należy zmuszać ludzi, napisał na Twitterze, do „zajmowania stanowiska takiego jak skrajnie prawicowy rząd izraelski”. 


Linie podziału są już jasne. Palestyńczycy cieszą się bezwarunkowym poparciem lewicy, niezależnie od tego, co robią lub mówią. Diaspora żydowska musi mieć nadzieję, że centrum uda się powstrzymać rosnącą falę antysemityzmu. Niektórzy powiedzą, że islam nie jest amorficzną ideologią. To prawda. Ale, jak Brett Hall argumentuje: „Islam głównego nurtu wyraźnie uczy swoich wyznawców, że Żydzi zasługują na śmierć po prostu dlatego, że są Żydami”. 


Proces dostosowania się lewicy do ideologii islamskiej trwa już od jakiegoś czasu. W 2006 roku Judith Butler powiedziała: „Tak, zrozumienie Hamasu i Hezbollahu jako ruchów społecznych, które są postępowe, lewicowe i będące częścią globalnej lewicy, jest niezwykle ważne”. Butler niedawno potępiła – po długim namyśle – ataki Hamasu na izraelskich cywilów. Ale to wycofywanie się nie jest przekonujące, ponieważ przemoc wobec żydowskiej ludności cywilnej jest wyraźnie popierana w Karcie Hamasu:

Prorok, niech Allah go błogosławi i obdarzy zbawieniem, powiedział: „Dzień Sądu nie nadejdzie, dopóki muzułmanie nie będą walczyć z Żydami (zabijając Żydów), kiedy Żyd będzie ukrywał się za kamieniami i drzewami. Kamienie i drzewa powiedzą: O muzułmanie, o Abdullo, za mną jest Żyd, przyjdźcie i zabijcie go. Tylko drzewo Gharkad (najwyraźniej pewien rodzaj drzewa) nie zrobiłoby tego, ponieważ jest jednym z drzew Żydów”.

Logicznie rzecz biorąc, islam nie powinien pasować do żadnej większej zachodniej ideologii politycznej. Homofobia i zniewolenie kobiet sprawiają, że wierzenia islamskie są nie do pogodzenia z postchrześcijańską lewicą skupioną na ofiarach. Antysemityzm i jego totalizujący charakter czynią go nie do pogodzenia z (nieproporcjonalnie katolickimi) europejskimi konserwatystami. 


Jedyne prawdziwe pytanie brzmi: która grupa jest na tyle cyniczna, aby wykorzystywać blok wyborczy, którego poglądy uważa, przynajmniej w części, za odrażające? Na razie odpowiedź niewątpliwie należy do lewicy. W Submission żydowska dziewczyna narratora, Myriam, zmuszona jest uciekać z Francji do Izraela w obliczu wspieranego przez rząd antysemityzmu. Biorąc pod uwagę bezbożny sojusz, którego jesteśmy obecnie świadkami, scenariusz przedstawiony w powieści może nie być tak naciągany, jak się początkowo  wydawało.


Gaza, Islam, and the West

Quillette, 11 listopada 2023

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

 

RJ Smith - australijski pisarz i nauczyciel akademicki mieszkający we Francji. Autor trylogii ‘City Limit’.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2607 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Bliski Wschód jest jak 1000 Hiroszim   Charbel   2016-06-18
Bojkot, osiedla i piękna niewinność   Tsalic   2016-03-12
Co kogo rani i jak mocno?   Koraszewski   2019-02-02
Co się dzieje w gabinecie Putina?   Koraszewski   2022-04-01
Co trzeba wiedzieć o obecnym trudnym położeniu Izraela    Flatow   2018-02-03
Cywilizacja zniszczona przez obojętność Zachodu?   Meotti   2017-11-25
Cywilizacja śmierci czy cywilizacja życia?   Koraszewska   2016-07-26
Czarny sierżant policji pozywa Obamę i Black Lives Matter przed sąd   Greenfield   2016-10-01
Czego chcą Palestyńczycy? Widziane z Malezji   Lau   2017-12-31
Czego lub kogo mamy się bać?   Koraszewski   2017-09-05
Cztery dekady irańskiej nienawiści     2017-11-10
Czy będzie rewolucja w nauczaniu islamu?     2016-08-31
Czy dobry Bóg może latać z kałachem?   Koraszewski   2016-01-08
Czy kobiety rzeczywiście są ofiarami? Cztery kobiety dorzucają swoje zdanie      2017-12-15
Czy można przywrócić pokój w Iraku?   Fernandez   2016-09-23
Czy ONZ ułatwia zbrodnie przeciwko ludzkości?   Frantzman   2016-09-02
Czy Oxfam popiera terror?    Clarfield   2018-01-28
Czy Rashida Tlaib jest winna bigoterii?    Dershowitz   2019-01-22
Czy Waszyngton zakochał się w Hezbollahu?     2014-03-24
Czym zajmuje się WHO?   Ridley   2014-11-09
Demokratyczna republika Somalilandu    Clarfield   2018-08-16
Dlaczego dobre wiadomości to oksymoron   Gardner   2015-02-24
Do czego wzywa imam w New Jersey?     2017-12-22
Do skandującego chłopca w kefijiPrzestań skandować i przeczytaj to.   Finlayson   2024-05-13
Dwadzieścia lat po obaleniu Saddama przez Amerykę Irakijczycy są pod butem islamistycznego Iranu   Abdul-Hussain   2023-04-29
Dyskryminacja z miłości i dobrego serca   Koraszewski   2022-07-29
Elegia z Rakki dla Państwa Islamskiego pokazuje zarówno słabość, jak siłę   Fernandez   2017-06-25
Europa: Muzułmańskie zbrodnie przeciwko kobietom? Nie szkodzi.   Bulut   2017-06-01
Fake news czyli partyjna “Prawda”   Koraszewski   2017-03-29
Fałszywi sojusznicy Ameryki w Zatoce    Bekdil   2018-08-31
Harvard zaprasza głównego palestyńskiego negacjonistę    Lipman   2020-09-04
Holenderscy łowcy Żydów, którzy udzielili olbrzymiej pomocy nazistom   Gerstenfeld   2018-02-07
Irańczycy przeciwko irańskiemu reżimowi      2018-01-03
Islamscy terroryści tworzą klęski głodowe, żeby czerpać korzyści z pomocy zagranicznejWalka z terrorystami nie powoduje klęsk głodowych; pomoc humanitarna dla terrorystów powoduje klęski głodowe.   Greenfield   2024-02-01
Izraelskie osiedla nie są nielegalneOdpowiedź Nathanielowi Bermanowi   Kontorovich   2023-08-18
Jak belgijscy sceptycy popełniali masowe samobójstwo   Bonneux   2014-10-04
Jak Izrael, Diaspora i Polska mogą opanować debatę o Holocauście   Frantzman   2018-03-01
Karykatura sprawiedliwości w Międzynarodowym Trybunale Karnym?Prokuratorka Bensouda powinna zostać zdyskwalifikowana.   Calvo   2020-06-22
Kiedy amerykańska administracja spała, inni spiskowali   Fernandez   2016-12-28
Kogo rzeczywiście obchodzi, gdzie trafia pomoc zagraniczna?   Roth   2016-08-21
Koronawirus: dyrektor WHO ma długą historię tuszowania faktów    Kern   2020-04-21
Kto się boi czarnego luda?   Koraszewski   2016-08-08
Ku politycznemu wymarciu   Carmon   2018-05-11
Kultura arabskapodwójnie zdewaluowała życie ludzkie   Al-Swailem   2014-04-27
Lewica i konflikt izraelsko-palestyński: droga do wzniosłej nienawiści    Palmer   2017-08-13
Lewica podeptała swoje wartości   Koraszewski   2017-03-20
Libańska nienawiść do Izraela objawem choroby kraju   Maroun   2016-10-16
Ludowe diabły i panika moralna   Koraszewski   2017-02-09
Małorolny agent wpływu   Koraszewski   2016-08-18
Milczenie feministycznych owiec: ani słowa o horrorach HamasuZwolennicy #MeToo milczeli.   Chesler   2024-02-22
Mord na Wzgórzu Świątynnym i kanonizacja zbirów     2017-07-22
Mowa obronna na rzecz kurdyjskiej niepodległości    Dershowitz   2017-10-09
Nowa cenzura, czyli powrót Policji Myśli?   Chesler   2018-12-18
Nowy, irański porządek świata     2017-12-21
Obietnica i zagrożenia porozumienia pokojowego z Dżuba    Fernandez   2020-09-04
Obnażenie palestyńskich kłamstw    Blum   2020-09-19
Obozy Hamasjugend, Gaza 2017     2017-08-14
Omar i Mohammed mają wspólny cel    Koraszewski   2017-06-20
ONZ adoptowała palestyńskie kłamstwa, mity i morderczy terror wobec Izraela    Hirsch   2020-07-17
Orwellowskie doniesienie z procesu Franza K.   Koraszewski   2016-08-16
Oxfam, NGO i efekt aureoli    Steinberg   2018-03-04
Oświecenie: Rozum jest niezbywalny    Pinker   2018-02-15
Palestyńczycy oskarżają Izraelo gromadzenie zapasów Żydów     2014-06-04
Palestyńczycy: Nie zaakceptujemy żydowskiego Izraela   Toameh   2016-05-01
Palestyńska kleptokracja i jej zachodni sojusznicy   Roth   2016-05-31
Pandy trzymają się mocno   Lomborg   2017-01-23
Państwo, naród, społeczeństwo   Koraszewski   2019-08-15
Pomieszanie z poplątaniem   Tsalic   2014-09-30
Powrót aborcji domowym sposobem    Koraszewski   2016-03-14
Pośladkowy poród IV Rzeczpospolitej   Koraszewski   2015-05-22
Prawdziwe ludobójstwa, które świat ignorujeZamiast przeciwstawić się prawdziwym zbrodniom przeciw ludzkości, społeczność międzynarodowa obrzuca Izrael krwawymi oszczerstwami.   Bryen   2024-01-29
Problem uchodźców w prasie arabskiej     2015-09-27
Problem z wodą w kranach i w propagandzie    Roth   2015-04-05
Przestańcie “rozumieć” Palestyńczyków    Yemini   2018-01-19
Przypowieść o dobrym muzułmaninie   Koraszewski   2017-08-30
Purytańska świątobliwość Putina i ideologiczna wojna z Zachodem   Meotti   2016-10-18
Rada Bezpieczeństwa żąda, by Izrael przestał być tak cholernie moralny     2014-02-04
Rekord Guinessa w pluciu na demokrację   Koraszewski   2015-03-21
Rozwiązanie w postaci 50 państw   Koraszewski   2017-01-13
Rzecz o etyce w szkole i poza szkołą    Koraszewski   2021-11-25
Rząd USA odmawia ujawnienia antyizraelskiego podżegania w palestyńskich podręcznikach szkolnych   Bedein   2019-01-20
Sam-Wiesz-Kto wraca   Koraszewski   2016-10-22
Sport - czyli szlachetna rywalizacja   Koraszewski   2015-06-01
Stu francuskich intelektualistów ostrzega przed islamskim totalitaryzmem      Fitzgerald   2018-03-23
Sułtan kontra Car: Runda XXI wieku – zderzenia ambicji imperialnych o hegemonię regionalną     2015-12-14
Syria: Wojna, która nie ma końca    Taheri   2023-02-16
Szczepienie dzieci przeciwko liberalizmowi i sekularyzmowi   Kharrazi   2016-12-19
Terytorialne apetyty Turcji   Bekdil   2016-10-25
Testament palestyńskiego nożownika, Katiby Zahrana     2017-09-19
Tragedia dzieci-uchodźców w Syrii   Raphaeli   2013-12-29
Trzy konflikty żydowsko-arabskie   Rosenthal   2017-07-24
Turcja: kraj meczetów, więzień i niedouczonych   Bekdil   2016-10-05
Udręczona granica Turcji z Syrią   Bekdil   2016-02-18
Urojenie dwóch państw jest największą przeszkodą dla pokoju    i Bruce Abramson   2018-01-24
W co wierzy lewica (w sprawie islamu i Izraela)   Davidson   2013-12-21
W krzyżowym ogniu  – na Bliskim Wschodzie i na Zachodzie   Fernandez   2016-12-14
W poszukiwaniu mądrego…   Koraszewski   2019-01-22
Wesołych Świąt!   Dawkins   2013-12-26
Widmo złego rozpoznania końca świata   Koraszewski   2016-09-26
Widziane z Indonezji: Ameryka i rzeczywistość   Lato   2017-05-23

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk