Prawda

Środa, 8 maja 2024 - 21:05

« Poprzedni Następny »


Więcej wyrafinowanej teologii: uczony religijny zastanawia się, czy neandertalczycy mieli nieśmiertelne dusze


Jerry A. Coyne 2023-08-16

Rekonstrukcja wyglądu neandertalczyka (Źródło: Wikipedia)
Rekonstrukcja wyglądu neandertalczyka (Źródło: Wikipedia)

Abyście nie myśleli, że dla Wyrafinowanej Teologii™ nastały ciężkie czasy, tutaj mamy artykuł, w którym szczegółowo i żmudnie rozważa się niezwykle ważne pytanie: „Czy Chrystus umarł za neandertalczyków?” Według autora, Simona Francisa Gaine'a, można to przeformułować w następujący sposób: „Czy neandertalczycy mieli nieśmiertelne dusze?” ("OP" po jego nazwisku oznacza Ordinis Praedicatorum, co oznacza Zakon Kaznodziejski w dominikańskiej sekcie katolicyzmu.)

I on dostaje pieniądze za pisanie takich rzeczy; jego biografia, w tym dyplom z Oxfordu, daje mu świadectwo wiarygodności:

Ks. Simon jest obecnie przydzielony do  Angelicum w Rzymie, gdzie wykłada na Wydziale Teologicznym Papieskiego Uniwersytetu św. Tomasza. Wykłada teologię łaski i antropologię chrześcijańską oraz kieruje wydziałowym seminarium doktoranckim.


Ks. Simon jest kierownikiem Katedry Antropologii Teologicznej i Etyki Pinckaers w Instytucie Tomistycznym Angelicum, którego jest także dyrektorem. Jest członkiem Rady Doradczej Instytutu Akwinaty Blackfriars, Papieskiej Akademii św. Tomasza w Rzymie oraz Międzynarodowej Komisji Teologicznej Watykanu.


Studiował teologię w Oksfordzie i uzyskał doktorat ze współczesnej teologii katolickiej, zanim wstąpił do zakonu dominikanów w 1995 roku.

Kliknij link pod zrzutem ekranu, aby zobaczyć typowy przykład Wyrafinowanej Teologii™. Artykuł ukazał się w 2020 roku w „New Blackfriars”, czasopiśmie Wiley, które najwyraźniej jest recenzowane przez specjalistów.


Oto Wielkie Pytanie:

Nie mam doświadczenia w żadnej z tych nauk, ale starałem się jak najlepiej zrozumieć, co mają do powiedzenia, aby uwzględnić to, co mają do powiedzenia w ramach teologicznych. Dzisiaj przyjrzę się neandertalczykom i ich związkowi z nami z perspektywy teologicznej w tradycji katolickiej, pytając, co powinien o nich sądzić uczeń św. Tomasza z Akwinu. Czy należy ich zaliczyć do ludzkości stworzonej przez Boga na swój obraz i podobieństwo, która popadła w grzech, czy też należy ich zaliczyć do innych gatunków zwierząt naszego świata przedstawionych w pierwszym rozdziale Księgi Rodzaju? A może są czymś innym? Podczas gdy samo stworzenie ma zostać ostatecznie odnowione przez Chrystusa, zgodnie z wiarą chrześcijańską mówi się, że Chrystus umarł za nasze przewinienia, za nasze grzechy. Czy Chrystus umarł za neandertalczyków?

To sprowadza się do pytania, mówi Gaine, czy neandertalczycy mieli nieśmiertelne dusze, więc musimy szukać na to dowodów. Gdyby tak było, mogliby zostać zbawieni przez Jezusa, bo choć zniknięcie neandertalczyków wyprzedziło pojawienie się Jezusa o około 40 tysięcy lat, ich dusze musiały przebywać gdzieś na przykład w czyśćcu (wraz z duszami Azteków i innych przedchrześcijańskich wierzących) przez tysiąclecia. Gaine nie podejmuje kwestii, czy inne homininy, jak H. erectus czy H. floresiensis , a tym bardziej Denisowianie, również mieli dusze.


Ponieważ nie mamy pojęcia, czy neandertalczycy mieli nieśmiertelną duszę (w rzeczywistości nie możemy być pewni, czy ktokolwiek inny ma nieśmiertelną duszę, ponieważ jest to jak świadomość), musimy szukać symptomów duszy. Sprawę komplikuje fakt, że neandertalczycy krzyżowali się z „nowoczesnym” Homo sapiens, tak że większość z nas nosi w swoim genomie kilka procent genów neandertalskich.


Aby odpowiedzieć na pytanie, czy neandertalczycy są „teologicznie ludźmi” (tj. czy mieli nieśmiertelne dusze), Gaine zwraca się do swojego bohatera z Akwinu:

Czy zatem  neandertalczycy byli  teologicznie ludźmi, czy nie? Sądzę, że jedynym sposobem, w jaki możemy podejść do tego pytania, jest pytanie, czy neandertalczycy mieli nieśmiertelne dusze, tak jak my. Ale poza nauczaniem chrześcijańskim skąd wiemy, że  w ogóle mamy  takie dusze? Nie możemy po prostu spojrzeć na nasze niematerialne dusze, a Akwinata uważał, że charakter naszych dusz poznajemy tylko po tym, co robimy. Tomasz z Akwinu z faktu, że dokonujemy intelektualnych aktów poznania rzeczy wyabstrahowanych z ich materialnych uwarunkowań, wywodzi istnienie niematerialnej duszy intelektualnej. Nasza wiedza nie dotyczy tylko szczegółów, ale jest uniwersalna, umożliwiając zajęcia takie jak filozofia i nauka oraz potencjał wyniesienia przez Boga do nadprzyrodzonej wiedzy i miłości do Niego. Akwinata uważa, że gdyby ludzka wiedza była bardziej ograniczona do procesu materialnego, nasze dusze nie byłyby tak samoistnymi, niematerialnymi duszami. Znalezienie dowodów na intelektualne wzloty w całej historii sapiens jest jednak wystarczająco trudne, nie mówiąc już o neandertalczykach.


. . . To, czego powinniśmy szukać w przypadku neandertalczyków, to dowody na zachowanie noszące znamiona intelektualnej duszy, takiej jak nasza. 

I tak „dusza intelektualna” staje się wtedy symptomem nieśmiertelnej duszy, która sama jest warunkiem tego, czy możesz zostać zbawiony przez Chrystusa. Czy neandertalczycy je mieli? Gaine wykorzystuje kilka linii dowodów, aby zasugerować, że tak.

  • Neandertalczycy grzebali swoich zmarłych (religia!)
  • Język. Nie wiemy, czy neandertalczycy mogli mówić, ale mieli aparat głosowy podobny do współczesnego H. sapiens. Gaine konkluduje, że mieli język, choć oczywiście to czysta spekulacja. Ale od kiedy Wyrafinowani Teolodzy™ wzdragają się przed nieuzasadnionymi spekulacjami?
  • Neandertalczycy tworzyli malowidła naskalne i być może ozdabiali się piórami i biżuterią: oznaki „kultury materialnej” podobnej do H. sapiens

Tak więc konkluduje, nie mówiąc tego wprost, że neandertalczycy mieli nieśmiertelne dusze i byli zdolni do zbawienia przez Chrystusa. To rzekomo pozwala nam wykorzystać naukę do poszerzenia teologii:

Jak jednak cokolwiek z tego ma znaczenie dla teologii w tradycji Tomasza z Akwinu? Jeśli neandertalczycy zostali stworzeni na obraz Boga i zbawieni przez Chrystusa, musi to poszerzyć nasze zrozumienie Chrystusowej arki zbawienia i postawić pytania o to, w jaki sposób Jego zbawienna łaska została im udostępniona. Ponieważ Kościół uczy, że Bóg w jakiś sposób oferuje zbawienie przez Chrystusa każdemu człowiekowi, teolodzy często pytali w ostatnich czasach, jak ta oferta skierowana jest do tych, którzy nie słyszeli o Ewangelii, wyznawców innych religii, a nawet ateistów. Wydaje mi się, że tak jak współczesna nauka poszerzyła nasze poczucie fizycznego wszechświata, włączenie neandertalczyków do teologicznego człowieczeństwa musi w jakiś sposób rozszerzyć nasze poczucie zbawienia człowieka, biorąc pod uwagę, że dokonało się ono w życiu, jakie prowadzili neandertalczycy.


. . . Ale nawet jeśli włączenie neandertalczyków nie przynosi natychmiastowych korzyści teologicznych, przynajmniej z powodów apologetycznych wydaje się konieczne, aby teologia wzięła pod uwagę odkrycie ich. Jeśli teolodzy tego nie zrobią, ryzykują, że pozostawią wiarę i naukę w oddzielnych, zamkniętych światach, tak jakby nasza wiara nie mogła poradzić sobie z postępem ludzkiej wiedzy, pozostawiając ją kulturowo odizolowaną i pozornie nieistotną dla wielu. Jest to dokładnie przeciwieństwo postawy Akwinaty, który przekonany, że cała prawda pochodzi od Boga, potwierdził w swoich czasach mądrość chrześcijańską, włączając do niej to, co wiedział o nauce ludzkiej.

Ale dlaczego zatrzymywać się na neandertalczykach, skoro „rozszerzasz swoją wiarę poprzez naukę”. Istnieje wiele innych homininów, które należy wziąć pod uwagę (patrz poniżej). Czy możemy wykluczyć większość z nich, bo mogły nie mieć języka?



A co z innymi ssakami ? W 2015 roku wielcy Wyrafinowani Teolodzy™ katoliccy Edward Feser i David Bentley Hart spierali się o to, czy psy mogą iść do nieba. (Hart mówił „tak”, podczas gdy Feser mówił „nie”, obaj zaciekle cytując Ojców Kościoła, takich jak Akwinata, aby poprzeć swoje stanowiska).


Są to trudne pytania i oczywiście, aby na nie odpowiedzieć, teolodzy muszą konstruować zmyślone argumenty oparte na kazuistyce. Zdumiewa mnie to, że ludziom płaci się za korumpowanie nauki takimi absurdalnymi pytaniami teologicznymi. To nieuzasadnione spekulacje na temat niepopartych żadnymi dowodami twierdzeń empirycznych.

h/t: David


Link do oryginału: ttps://whyevolutionistrue.com/2023/08/10/more-sophisticated-theology-a-religious-scholar-ponders-whether-neanderthals-had-immortal-souls/

Why Evolution Is True, 10 sierpnia 2023

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne

Emerytowany profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków. Jest również jednym ze znanych "nowych ateistów" i autorem (wydanej również po polsku przez wydawnictwo "Stapis") książki "Faith vs Fakt". Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.
 

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nauka

Znalezionych 1477 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Kameleon przekazuje różne informacje różnymi częściami ciała   Yong   2013-12-14
Paradoksalne cechy genetyki inteligencji   Ridley   2013-12-18
Wielki skandal z biopaliwami   Lomborg   2013-12-19
Przedwczesna wiadomość o śmierci samolubnego genu   Coyne   2013-12-22
Czy jest życie na Europie?   Ridley   2013-12-22
Nowa data udomowienia kotów: około 5300 lat temu – i to w Chinach   Coyne   2013-12-26
Na Zeusa, natura jest przeżarta rują i korupcją   Koraszewski   2013-12-26
Proces cywilizacji   Ridley   2013-12-28
Jak karakara wygrywa z osami   Cobb   2013-12-29
Żebropławy, czyli dziwactwa ewolucji   Coyne   2013-12-30
Czy może istnieć sztuka bez artysty?    Wadhawan   2013-12-30
Zderzenie mentalności   Koraszewski   2014-01-01
Skrzydlaci oszuści i straż obywatelska   Young   2014-01-02
Delfiny umyślnie narkotyzują się truciznami rozdymków   Coyne   2014-01-04
Długi cień anglosfery   Ridley   2014-01-05
Ciemna materia genetyki psychiatrycznej   Zimmer   2014-01-06
Co czyni nas ludźmi?   Dawkins   2014-01-07
Twoja choroba na szalce   Yong   2014-01-08
Czy mamut włochaty potrzebuje adwokata?   Zimmer   2014-01-09
Pradawne rośliny kwitnące znalezione w bursztynie   Coyne   2014-01-10
Ratując gatunek możesz go niechcący skazać   Yong   2014-01-11
Ewolucja ukryta w pełnym świetle   Zimmer   2014-01-13
Koniec humanistyki?   Coyne   2014-01-15
Jak poruszasz nogą, która kiedyś była płetwą?   Yong   2014-01-16
Jak wyszliśmy na ląd, kość za kością   Zimmer   2014-01-19
Twoja wewnętrzna mucha   Cobb   2014-01-22
Ukwiał żyje w antarktycznym lodzie!   Coyne   2014-01-25
Dlaczego poligamia zanika?   Ridley   2014-01-26
Wspólne pochodzenie sygnałów płodności   Cobb   2014-01-28
Ewolucja i Bóg   Coyne   2014-01-29
O delfinach, dużych mózgach i skokach logiki   Yong   2014-01-30
Dziennikarski „statek upiorów” Greg Mayer   Mayer   2014-01-31
Dlaczego leniwce wypróżniają się na ziemi?   Bruce Lyon   2014-02-02
Moda na kopanie nauki   Coyne   2014-02-03
Neandertalczycy: bliscy obcy   Zimmer   2014-02-05
O pochodzeniu dobra i zła   Coyne   2014-02-05
Sposób znajdowania genów choroby   Yong   2014-02-07
Czy humaniści boją się nauki?   Coyne   2014-02-07
Kiedy zróżnicowały się współczesne ssaki łożyskowe?   Mayer   2014-02-10
O przyjaznej samolubności   Koraszewski   2014-02-12
Skąd wiesz, że znalazłeś je wszystkie?   Zimmer   2014-02-15
Nauka odkrywa nową niewiedzę o przeszłości   Ridley   2014-02-18
Żyjące gniazdo?   Zimmer   2014-02-19
Planeta tykwy pospolitej   Zimmer   2014-02-21
Nowe niezwykłe skamieniałości typu “Łupki z Burgess”   Coyne   2014-02-22
Dziennik z Mozambiku: Pardalota   Naskręcki   2014-02-23
Wskrzeszona odpowiedź z kredy na “chorobę królów”   Yong   2014-02-26
Dziennik z Mozambiku: Sybilla     2014-03-01
Spojrzeć ślepym okiem   Yong   2014-03-02
Intelektualne danie dnia  The Big Think   Coyne   2014-03-04
Przeczołgać się przez mózg i nie zgubić się   Zimmer   2014-03-05
Gdzie podziewają się żółwiki podczas zgubionych lat?   Yong   2014-03-10
Supergen, który maluje kłamcę   Yong   2014-03-14
Idea, którą pora oddać na złom   Koraszewski   2014-03-15
Zwycięstwa bez chwały   Ridley   2014-03-17
Twarde jak skała   Naskręcki   2014-03-18
Pasożyty informacyjne   Zimmer   2014-03-19
Seymour Benzer: humor, historia i genetyka   Cobb   2014-03-21
Kto to był Per Brinck?   Naskręcki   2014-03-23
Potrafimy rozróżnić między przynajmniej bilionem zapachów   Yong   2014-03-25
Godzina Ziemi czyli o celebrowaniu ciemności   Lomborg   2014-03-27
Słonie słyszą więcej niż ludzie   Yong   2014-03-30
Niebo gwiaździste nade mną, małpa włochata we mnie   Koraszewski   2014-03-31
Wielkoskrzydłe   Naskręcki   2014-04-02
Najstarsze żyjące organizmy   Coyne   2014-04-03
Jak zmienić bakterie jelitowe w dziennikarzy   Yong   2014-04-06
Eureka! Sprytne wrony to odkryły   Coyne   2014-04-07
Sukces upraw GM w Indiach   Lomborg   2014-04-09
Wirus, który sterylizuje owady, ale je pobudza   Yong   2014-04-12
Przystosować się do zmiany klimatu   Ridley   2014-04-14
Jeden oddech, który zmienił planetę   Naskręcki   2014-04-16
Najgorsze w karmieniu komarów jest czekanie   Yong   2014-04-17
Kłopotliwa podróż w przyszłość   Ridley   2014-04-19
Pierwsze spojrzenie na mikroby współczesnych łowców zbieraczy     2014-04-23
Seksizm w nauce o jaskiniowych owadach   Coyne   2014-04-26
Musza bakteria zaprasza inne muszki na uczty owocowe   Yong   2014-04-27
Zachwycający rabuś, który liczy sto milionów lat   Cobb   2014-04-28
Mądrość (małych) tłumów   Zimmer   2014-04-29
Tak bada się ewolucję inteligencji u zwierząt   Yong   2014-05-02
Fantastyczna mimikra tropikalnego pnącza   Coyne   2014-05-03
Dlaczego większość zasobównie wyczerpuje się   Ridley   2014-05-04
Pomidory tworzą pestycydy z zapachu swoich sąsiadów   Yong   2014-05-07
Potrawy z pasożytów   Zimmer   2014-05-08
Technologia jest często matką nauki, a nie odwrotnie   Ridley   2014-05-09
Montezuma i jego flirty   Coyne   2014-05-11
Insekt dziedziczy mikroby z plemnika taty   Yong   2014-05-12
Polowanie na nietoperze   Naskręcki   2014-05-14
Zmień swoje geny przez zmianę swojego życia   Coyne   2014-05-15
Obrona śmieciowego DNA   Zimmer   2014-05-17
Gdzie są badania zwierzęcych wagin?   Yong   2014-05-20
Niemal ssaki   Naskręcki   2014-05-21
Zobaczyć jak splątane są gałęzie drzewa   Zimmer   2014-05-23
Dlaczego ramiona ośmiornicy nie plączą się   Yong   2014-05-24
Niezwykły pasikonik szklany   Naskręcki   2014-05-27
Wąż zgubiony i ponownie odnaleziony   Mayer   2014-05-28
Niespodziewani krewni mamutaków   Yong   2014-05-30
Trochę lepszy  świat   Ridley   2014-05-31
Tam, gdzie są ptaki   Mayer   2014-06-01
Ewolucja, ptaki i kwiaty   Coyne   2014-06-02
Jestem spełniony   Naskręcki   2014-06-04

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk