Prawda

Poniedziałek, 20 maja 2024 - 01:09

« Poprzedni Następny »


Więcej wyrafinowanej teologii: uczony religijny zastanawia się, czy neandertalczycy mieli nieśmiertelne dusze


Jerry A. Coyne 2023-08-16

Rekonstrukcja wyglądu neandertalczyka (Źródło: Wikipedia)
Rekonstrukcja wyglądu neandertalczyka (Źródło: Wikipedia)

Abyście nie myśleli, że dla Wyrafinowanej Teologii™ nastały ciężkie czasy, tutaj mamy artykuł, w którym szczegółowo i żmudnie rozważa się niezwykle ważne pytanie: „Czy Chrystus umarł za neandertalczyków?” Według autora, Simona Francisa Gaine'a, można to przeformułować w następujący sposób: „Czy neandertalczycy mieli nieśmiertelne dusze?” ("OP" po jego nazwisku oznacza Ordinis Praedicatorum, co oznacza Zakon Kaznodziejski w dominikańskiej sekcie katolicyzmu.)

I on dostaje pieniądze za pisanie takich rzeczy; jego biografia, w tym dyplom z Oxfordu, daje mu świadectwo wiarygodności:

Ks. Simon jest obecnie przydzielony do  Angelicum w Rzymie, gdzie wykłada na Wydziale Teologicznym Papieskiego Uniwersytetu św. Tomasza. Wykłada teologię łaski i antropologię chrześcijańską oraz kieruje wydziałowym seminarium doktoranckim.


Ks. Simon jest kierownikiem Katedry Antropologii Teologicznej i Etyki Pinckaers w Instytucie Tomistycznym Angelicum, którego jest także dyrektorem. Jest członkiem Rady Doradczej Instytutu Akwinaty Blackfriars, Papieskiej Akademii św. Tomasza w Rzymie oraz Międzynarodowej Komisji Teologicznej Watykanu.


Studiował teologię w Oksfordzie i uzyskał doktorat ze współczesnej teologii katolickiej, zanim wstąpił do zakonu dominikanów w 1995 roku.

Kliknij link pod zrzutem ekranu, aby zobaczyć typowy przykład Wyrafinowanej Teologii™. Artykuł ukazał się w 2020 roku w „New Blackfriars”, czasopiśmie Wiley, które najwyraźniej jest recenzowane przez specjalistów.


Oto Wielkie Pytanie:

Nie mam doświadczenia w żadnej z tych nauk, ale starałem się jak najlepiej zrozumieć, co mają do powiedzenia, aby uwzględnić to, co mają do powiedzenia w ramach teologicznych. Dzisiaj przyjrzę się neandertalczykom i ich związkowi z nami z perspektywy teologicznej w tradycji katolickiej, pytając, co powinien o nich sądzić uczeń św. Tomasza z Akwinu. Czy należy ich zaliczyć do ludzkości stworzonej przez Boga na swój obraz i podobieństwo, która popadła w grzech, czy też należy ich zaliczyć do innych gatunków zwierząt naszego świata przedstawionych w pierwszym rozdziale Księgi Rodzaju? A może są czymś innym? Podczas gdy samo stworzenie ma zostać ostatecznie odnowione przez Chrystusa, zgodnie z wiarą chrześcijańską mówi się, że Chrystus umarł za nasze przewinienia, za nasze grzechy. Czy Chrystus umarł za neandertalczyków?

To sprowadza się do pytania, mówi Gaine, czy neandertalczycy mieli nieśmiertelne dusze, więc musimy szukać na to dowodów. Gdyby tak było, mogliby zostać zbawieni przez Jezusa, bo choć zniknięcie neandertalczyków wyprzedziło pojawienie się Jezusa o około 40 tysięcy lat, ich dusze musiały przebywać gdzieś na przykład w czyśćcu (wraz z duszami Azteków i innych przedchrześcijańskich wierzących) przez tysiąclecia. Gaine nie podejmuje kwestii, czy inne homininy, jak H. erectus czy H. floresiensis , a tym bardziej Denisowianie, również mieli dusze.


Ponieważ nie mamy pojęcia, czy neandertalczycy mieli nieśmiertelną duszę (w rzeczywistości nie możemy być pewni, czy ktokolwiek inny ma nieśmiertelną duszę, ponieważ jest to jak świadomość), musimy szukać symptomów duszy. Sprawę komplikuje fakt, że neandertalczycy krzyżowali się z „nowoczesnym” Homo sapiens, tak że większość z nas nosi w swoim genomie kilka procent genów neandertalskich.


Aby odpowiedzieć na pytanie, czy neandertalczycy są „teologicznie ludźmi” (tj. czy mieli nieśmiertelne dusze), Gaine zwraca się do swojego bohatera z Akwinu:

Czy zatem  neandertalczycy byli  teologicznie ludźmi, czy nie? Sądzę, że jedynym sposobem, w jaki możemy podejść do tego pytania, jest pytanie, czy neandertalczycy mieli nieśmiertelne dusze, tak jak my. Ale poza nauczaniem chrześcijańskim skąd wiemy, że  w ogóle mamy  takie dusze? Nie możemy po prostu spojrzeć na nasze niematerialne dusze, a Akwinata uważał, że charakter naszych dusz poznajemy tylko po tym, co robimy. Tomasz z Akwinu z faktu, że dokonujemy intelektualnych aktów poznania rzeczy wyabstrahowanych z ich materialnych uwarunkowań, wywodzi istnienie niematerialnej duszy intelektualnej. Nasza wiedza nie dotyczy tylko szczegółów, ale jest uniwersalna, umożliwiając zajęcia takie jak filozofia i nauka oraz potencjał wyniesienia przez Boga do nadprzyrodzonej wiedzy i miłości do Niego. Akwinata uważa, że gdyby ludzka wiedza była bardziej ograniczona do procesu materialnego, nasze dusze nie byłyby tak samoistnymi, niematerialnymi duszami. Znalezienie dowodów na intelektualne wzloty w całej historii sapiens jest jednak wystarczająco trudne, nie mówiąc już o neandertalczykach.


. . . To, czego powinniśmy szukać w przypadku neandertalczyków, to dowody na zachowanie noszące znamiona intelektualnej duszy, takiej jak nasza. 

I tak „dusza intelektualna” staje się wtedy symptomem nieśmiertelnej duszy, która sama jest warunkiem tego, czy możesz zostać zbawiony przez Chrystusa. Czy neandertalczycy je mieli? Gaine wykorzystuje kilka linii dowodów, aby zasugerować, że tak.

  • Neandertalczycy grzebali swoich zmarłych (religia!)
  • Język. Nie wiemy, czy neandertalczycy mogli mówić, ale mieli aparat głosowy podobny do współczesnego H. sapiens. Gaine konkluduje, że mieli język, choć oczywiście to czysta spekulacja. Ale od kiedy Wyrafinowani Teolodzy™ wzdragają się przed nieuzasadnionymi spekulacjami?
  • Neandertalczycy tworzyli malowidła naskalne i być może ozdabiali się piórami i biżuterią: oznaki „kultury materialnej” podobnej do H. sapiens

Tak więc konkluduje, nie mówiąc tego wprost, że neandertalczycy mieli nieśmiertelne dusze i byli zdolni do zbawienia przez Chrystusa. To rzekomo pozwala nam wykorzystać naukę do poszerzenia teologii:

Jak jednak cokolwiek z tego ma znaczenie dla teologii w tradycji Tomasza z Akwinu? Jeśli neandertalczycy zostali stworzeni na obraz Boga i zbawieni przez Chrystusa, musi to poszerzyć nasze zrozumienie Chrystusowej arki zbawienia i postawić pytania o to, w jaki sposób Jego zbawienna łaska została im udostępniona. Ponieważ Kościół uczy, że Bóg w jakiś sposób oferuje zbawienie przez Chrystusa każdemu człowiekowi, teolodzy często pytali w ostatnich czasach, jak ta oferta skierowana jest do tych, którzy nie słyszeli o Ewangelii, wyznawców innych religii, a nawet ateistów. Wydaje mi się, że tak jak współczesna nauka poszerzyła nasze poczucie fizycznego wszechświata, włączenie neandertalczyków do teologicznego człowieczeństwa musi w jakiś sposób rozszerzyć nasze poczucie zbawienia człowieka, biorąc pod uwagę, że dokonało się ono w życiu, jakie prowadzili neandertalczycy.


. . . Ale nawet jeśli włączenie neandertalczyków nie przynosi natychmiastowych korzyści teologicznych, przynajmniej z powodów apologetycznych wydaje się konieczne, aby teologia wzięła pod uwagę odkrycie ich. Jeśli teolodzy tego nie zrobią, ryzykują, że pozostawią wiarę i naukę w oddzielnych, zamkniętych światach, tak jakby nasza wiara nie mogła poradzić sobie z postępem ludzkiej wiedzy, pozostawiając ją kulturowo odizolowaną i pozornie nieistotną dla wielu. Jest to dokładnie przeciwieństwo postawy Akwinaty, który przekonany, że cała prawda pochodzi od Boga, potwierdził w swoich czasach mądrość chrześcijańską, włączając do niej to, co wiedział o nauce ludzkiej.

Ale dlaczego zatrzymywać się na neandertalczykach, skoro „rozszerzasz swoją wiarę poprzez naukę”. Istnieje wiele innych homininów, które należy wziąć pod uwagę (patrz poniżej). Czy możemy wykluczyć większość z nich, bo mogły nie mieć języka?



A co z innymi ssakami ? W 2015 roku wielcy Wyrafinowani Teolodzy™ katoliccy Edward Feser i David Bentley Hart spierali się o to, czy psy mogą iść do nieba. (Hart mówił „tak”, podczas gdy Feser mówił „nie”, obaj zaciekle cytując Ojców Kościoła, takich jak Akwinata, aby poprzeć swoje stanowiska).


Są to trudne pytania i oczywiście, aby na nie odpowiedzieć, teolodzy muszą konstruować zmyślone argumenty oparte na kazuistyce. Zdumiewa mnie to, że ludziom płaci się za korumpowanie nauki takimi absurdalnymi pytaniami teologicznymi. To nieuzasadnione spekulacje na temat niepopartych żadnymi dowodami twierdzeń empirycznych.

h/t: David


Link do oryginału: ttps://whyevolutionistrue.com/2023/08/10/more-sophisticated-theology-a-religious-scholar-ponders-whether-neanderthals-had-immortal-souls/

Why Evolution Is True, 10 sierpnia 2023

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne

Emerytowany profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków. Jest również jednym ze znanych "nowych ateistów" i autorem (wydanej również po polsku przez wydawnictwo "Stapis") książki "Faith vs Fakt". Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.
 

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nauka

Znalezionych 1479 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Tajemnice życia płodowego   Zimmer   2014-06-07
Czy ludzkość zmierza w kierunku kanibalizmu?   Lomborg   2014-06-09
Milczenie świerszczy   Yong   2014-06-11
Maccartyzm w klimatologii   Lomborg   2014-06-12
Życie w powiększeniu   Zimmer   2014-06-13
Pół miliarda lat samobójstw   Yong   2014-06-14
Amfisbeny   Naskręcki   2014-06-16
Pająk upodabnia się do ptasich odchodów   Coyne   2014-06-17
Tajemny składnik młodej krwi: oksytocyna?   Zimmer   2014-06-18
Architektura żywych budowli   Yong   2014-06-20
Krótko żyjące zwierzęta i bardzo stare rośliny   Zimmer   2014-06-21
Pająki społeczne wybierają swoje kariery   Yong   2014-06-23
Skrzydlata rzeka   Zimmer   2014-06-25
Dziwaczne, wysysające krew czerwie jurajskie   Cobb   2014-06-28
Zaproszenie na wspólne polowanie   Yong   2014-06-30
Marnie napisany artykuł o uroczym gryzoniu   Coyne   2014-07-03
Jak przypadek pomógł znaleźć sposób na suszę   Klein Leichman   2014-07-04
Przespać atak antybiotyku   Yong   2014-07-06
Uprawy GM są dobre dla środowiska     2014-07-08
Trawa w uchu. Ale po co?   Coyne   2014-07-09
Zoo w gębie   Zimmer   2014-07-10
Suplementem diety wampira   Yong   2014-07-11
Seks z wymarłym ludem dał gen życia na wysokości   Yong   2014-07-15
Lot przez przestrzeń wewnętrzną   Zimmer   2014-07-17
Osa, która zatyka wejście do gniazda trupami mrówek   Yong   2014-07-18
Czym jest nauka i dlaczego ma nas obchodzić?   Sokal   2014-07-22
Nowy, opierzony i czteroskrzydły dinosaur   Coyne   2014-07-23
Oglądanie oceanu brzęczącym nosem   Zimmer   2014-07-26
OLBRZYMI owad wodny (i kilka innych)   Coyne   2014-07-28
Najbardziej zdumiewające oczy w przyrodzie   Yong   2014-07-29
Czy jaszczurka “widzi” skórą   Yong   2014-08-02
Nowy opierzony dinozaur sugeruje, że większość dinozaurów miała pióra   Coyne   2014-08-03
Ewolucja łożyska a seksualna zimna wojna   Yong   2014-08-04
Energia odnawialna nie działa   Ridley   2014-08-07
Czy istnieje darwinowskie wyjaśnienie ludzkiej kreatywności?   Dennett   2014-08-08
Gry zespołowe plemników   Yong   2014-08-09
Oko ciemieniowe hatterii   Mayer   2014-08-10
Osobisty mikrobiom w cyfrach   Zimmer   2014-08-14
Izraelska koszulka EKG monitoruje serca, ratuje życie   Shamah   2014-08-17
Grantowie na Galápagos i ich hybrydowe gatunki   Coyne   2014-08-18
Ośmiornica dba o swoje jaja przez 53 miesiące, a potem umiera   Yong   2014-08-20
Cuda genetyki: arbuz bez pestek   Coyne   2014-08-25
Utracony sposób tworzenia ciał przed istnieniem  szkieletów i muszli   Yong   2014-08-26
Usunięcie obrzydzenia z medycyny mikrobiomowej   Zimmer   2014-08-28
Tysiąc współpracujących, samorganizujących się robotów   Yong   2014-08-30
Nogoprządki   Naskręcki   2014-09-01
Drzewo zapachów   Zimmer   2014-09-02
Sposób szczura na trujący pokarm   Yong   2014-09-05
Raczkowanie w ewolucji   Zimmer   2014-09-06
Zmieniająca kolor płachta zainspirowana skórą ośmiornicy   Yong   2014-09-08
Erotyczna doniosłość bioder walenia   Zimmer   2014-09-11
Co słychać w sprawie globalnego ocieplenia?   Ridley   2014-09-14
Foki mogły przenieść gruźlicę do Nowego Świata   Yong   2014-09-16
Jak kolibry odzyskały utracone przez ptaki odczuwanie słodyczy   Yong   2014-09-19
Ochrona zagrożonych węży wymaga ochrony węży jadowitych   Yong   2014-09-22
Uo, zaklinacz deszczu   Naskręcki   2014-09-23
Co wypadające dyski mówią nam o 700 milionach lat ewolucji   Zimmer   2014-09-24
O korzyściach przypadkowego kolekcjonowania okazów   Naskręcki   2014-09-28
Pradawnym płazom odrastały kończyny   Coyne   2014-09-29
Trawienny drapacz chmur   Yong   2014-09-30
Ofiary naszych ułomności   Naskręcki   2014-10-02
Jak dotarliśmy do teraźniejszości   Ridley   2014-10-05
Dlaczego kod genetyczny nie jest uniwersalny   Cobb   2014-10-06
Ukryte przed wzrokiem zoo w Central Park   Zimmer   2014-10-09
Specjacja sympatryczna we wnętrzu cykady   Yong   2014-10-10
Nocny stukot małych kopyt   Naskręcki   2014-10-12
Wojna domowa w ludzkim genomie     2014-10-13
Penetrujący jaskinie robot-wąż wzorowany na grzechotnikach rogatych   Yong   2014-10-19
Dowody ewolucji: wideo i nieco dłuższy wywód   Coyne   2014-10-22
O wyższości lepszego nad gorszym   Zimmer   2014-10-26
Powódź pożyczonych genów u powstania maleńkich ekstremistów   Yong   2014-10-30
Tak, neandertalczycy to my!   Mayer   2014-11-04
Zgarbowate   Naskręcki   2014-11-10
Facet od nauki przeciwko GMO   Coyne   2014-11-12
Figę dostaje ten kto rano wstaje   Yong   2014-11-13
Mrówki, altruizm i poświęcenie   Ridley   2014-11-14
Norowirus: doskonały patogen wyłania się z cienia   Zimmer   2014-11-15
Siedem narzędzi myślenia   Dennett   2014-11-19
Ciężarna wężyca przygotowuje się do macierzyństwa   Yong   2014-11-20
Naturalność życia rodzinnego?   Zimmer   2014-11-25
Genetyka kocich łat   Coyne   2014-11-26
Świat RNA   Cobb   2014-11-27
Dymorfizm płciowy i ideologia   Coyne   2014-12-01
Gdy mutację przeciwstawić infekcji – od anemii sierpowatej do Eboli   Lewis   2014-12-02
Nasze wewnętrzne pióra   Zimmer   2014-12-03
Nie wszystkie muchy latają   Naskręcki   2014-12-04
Jest tuż za tobą! Czy to duch, czy robot?   Yong   2014-12-06
Najstarsza jak dotąd identyfikacja medycyny sądowej   Coyne   2014-12-10
Samoloty bez pilotów i samochody bez kierowców   Ridley   2014-12-11
Tworzenie dowodów w oparciu o politykę   Ridley   2014-12-16
Pisklę przypominające wyglądem i zachowaniem trującą gąsienicę   Coyne   2014-12-18
Wierzący nagradzani za życia   Coyne   2014-12-21
Nietoperze owocożerne także mają sonar (ale niezbyt dobry)   Yong   2014-12-22
Implanty WiFi do mózgu dla rąk robota   Zimmer   2014-12-25
Naukowcy wprowadzają nową tradycję kulturową dzikim sikorkom   Yong   2014-12-26
List do władz Uniwersytetu  Harvarda   Pinker   2014-12-26
Dlaczego zwierzęta są urocze?   Coyne   2014-12-30
Dlaczego te dziwaczne owady sygnalizują ostrzeżenie po ataku?   Yong   2014-12-31
Leniwce i pancerniki widzą czarno-biały świat   Yong   2015-01-06
Ogony CAT osłabiają centralny dogmat – dlaczego ma to znaczenie i dlaczego nie ma   Cobb   2015-01-08

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk