Prawda

Poniedziałek, 20 maja 2024 - 22:17

« Poprzedni Następny »


Turcja: Uczniowie czytają Koran i porzucają islam


Uzay Bulut 2020-06-19

Profesor Cağfer Karadaş
Profesor Cağfer Karadaş

Polityk piastujący wysokie stanowisko w najważniejszej islamskiej instytucji w Turcji, Dyrektoriacie ds. Religijnych (Diyanet), powiedział, że dzieci, które przeczytały turecki przekład Koranu, „zaczynają grawitować ku” ateizmowi i deizmowi, czyli ku wierze w nieinterweniującego stwórcę.


Profesor Cağfer Karadaş powiedział to 5 czerwca, w wywiadzie dla prorządowej gazety, „Yeni Şafak”. 


“Główne argumenty ateistów i deistów nie są dzisiaj filozoficzne, ale oparte są na przekładach Koranu – twierdził Karadaş. – Przekłady nie przedstawiają [treści Koranu] w kontekście. Sądzę, że potrzebna jest praca Diyanet i wydziałów teologii, która odwróciłaby ten trend”.

“Nauczyciele kultury religijnej proszą Diyanet o darmowe tłumaczenia Koranu i rozdawanie ich uczniom – kontynuował Karadaş. – Kiedy uczniowie zaczynają czytać [Koran] i mają kłopoty z nadaniem mu sensu, są zdezorientowani i mogą zwrócić się do ateizmu i deizmu. Sądzę, że to jest nasz najbardziej fundamentalny problem obecnie”.  


Wcześniej wielu innych także publicznie zajmowało się tą sprawą.


W wywiadzie radiowym w lipcu 2019 roku Temel Karamollaoğlu — przewodniczący opozycyjnej partii islamistycznej w Turcji, Felicity — oskarżył rządzącą Partię Sprawiedliwości i Rozwoju (AKP) prezydenta Recepa Tayyipa Erdoğana o odpychanie młodych ludzi od islamu w kierunku deizmu. Powiedział, że dotyczy to szczególnie młodzieży z religijnych rodzin.


W kwietniu 2018 roku Wydział Edukacji prowincji Konya zorganizował warsztaty pod hasłem „Młodzież i wiara”. Uczestniczyło w nich 50 nauczycieli z islamskich szkół Imam Hatip. Efektem dyskusji na tych warsztatach był podobno wniosek, że wielu uczniów w tych szkołach skłania się ku deizmowi z powodu niekonsekwencji religijnego nauczania.


Po tych warsztatach Erdoğan na spotkaniu AKP udzielił nagany ministrowi edukacji, Ismetowi Yilmazowi za szerzenie się deizmu w państwowych szkołach. W odpowiedzi Yilmaz skrytykował uczestników tych warsztatów i zaprzeczył, jakoby wzrastała popularność deizmu.  


Szef Diyanetu, Ali Erbaş, także odrzucił te oskarżenia. „Żaden z członków naszego narodu nigdy nie dałby wiary takiej perwersyjnej, zabobonne mentalności - powiedział. – Niechaj nikt nie szkaluje naszej młodzieży”.


Islam jest najmłodszą religią w Turcji, historycznie nazywanej Azją Mniejszą. Większość mieszkańców tych ziem stanowili chrześcijanie: Grecy, Ormianie i Asyryjczycy. Kraj był rządzony przez greckojęzyczne Imperium Bizantyjskie i miał znaczną społeczność żydowską. Ale po tureckiej inwazji w XI wieku kraj przeszedł proces islamizacji. 


Dzisiaj zaledwie 0,1 procent populacji Turcji to chrześcijanie lub Żydzi. Nie jest to tylko wynikiem masakr, pogromów i ludobójstwa. Systematyczne prześladowania ze strony Turków spowodowały przez stulecia nawrócenie się wielu chrześcijan na islam.


Historyk dr Vasileios Meichanetsidis rzucił pewne światło na tę sprawę w artykule zatytułowanym Turkey’s No Longer Best-Kept Secret: Islamized Christians.  “Wielu tureckich obywateli jest potomkami przymusowo zislamizowanych chrześcijan” – napisał.

“Lokalni muzułmańscy derebeys (panowie dolin) oraz osmańskie państwo i armia przez przemoc, specjalne podatki (dżizja), społeczną segregację, systematyczne złe traktowanie i poniżanie nieubłaganie pchali chrześcijańską populację w kierunku islamizacji, by mogła przeżyć”.  

I dalej:

”Imperium Osmańskie trwało przez około 600 lat – od 1299 do 1923 roku — i obejmowało części Azji, Europy i Afryki. W tym okresie Turcy stosowali rozmaite metody: system ghulam, w którym nie-muzułmanów czyniono niewolnikami, nawracano i szkolono na wojowników; system devshirme, przymusowa rekrutacja chrześcijańskich chłopców zabranych ich rodzinom, nawracanych na islam i zmienionych w niewolników w służbie sułtana w jego pałacu, wcielanych do janczarów; system przymusowej  i dobrowolnej islamizacji – ta druga wynikała ze społecznych, religijnych i ekonomicznych nacisków; seksualnego niewolnictwa kobiet; powtarzających się deportacji i masakr”.  

Podczas ludobójstwa chrześcijan w latach 1914-23 w osmańskiej Turcji, porwano tysiące chrześcijańskich kobiet i dziewczynek i siłą islamizowano. Odbiło się to na społecznościach chrześcijańskich Ormian, Asyryjczyków i Greków.


Turecki autor, Ahmet Altan, także omawiał sprawę Turków, których przodkowie byli chrześcijanami, w artykule z 2012 roku. Napisał:

“Czy wiecie, że dziadkowie niemal wszystkich naszych kalifów i sułtanów, których nazywamy ‘naszymi przodkami’, byli chrześcijanami, a niektórzy byli księżmi?”

Pytał:

“Turcy przyszli do Anatolii w 1071 roku. Imperium Osmańskie zostało założone w 1299 roku. Ilu Turków przybyło do Anatolii z [dowódcą] Alp-Arslanem? Pomińmy pytanie ‘kto jest Turkiem’ i zadajmy inne pytanie: czy 70 milionów ludzi, których nazywamy dzisiaj Turkami, to dzieci ‘Turków’, którzy przyszli tutaj z Alp-Arslanem? Czy są to dzieci Turków, którzy przybyli [do Anatolii] i Bizantyńczyków, Ormian, anatolijskich Greków, Kurdów, którzy żyli w owym czasie w Anatolii?


Jak to więc możliwe, że naszymi przodkami są tylko Turcy i muzułmanie? Czy wśród naszych przodków nie ma także Bizantyńczyków? Jak to więc możliwe, że wyzwisko ‘bizantyjska prostytutka’ nie jest uważane za obrazę naszych przodków? Bowiem fabrykujemy historię. Piszemy dla nas turecką i muzułmańską historię. Ignorujemy wszystkie ludy Anatolii i wielkiego Bizancjum – jak gdyby życie zaczynało się wraz z armią Alp-Arsana w Anatolii”.

W 2016 roku Altana aresztowano za wysyłanie “podprogowych komunikatów”, które rzekomo zachęcały planujących próbę zamachu stanu w Turcji. Nadal jest w więzieniu.


Jak na ironię, w kraju, w którym krytyczne myślenie „nieoficjalnie” stanowi przestępstwo,  tureckie dzieci i młodzież dowiadują się prawdy o islamie z jego księgi świętej: z Koranu. Nie dziwi, że wielu decyduje się na ucieczkę od tej religii. „Koran zawiera co najmniej 109 wersetów, które mówią o wojnie z niewiernymi, zazwyczaj na podstawie ich statusu jako nie-muzułmanów” - informuje witryna internetowa The Religion of Peace.


Widocznie wersety takie jak „Chwytajcie ich [niewiernych] i zabijajcie, gdziekolwiek ich znajdziecie” (Koran 4:89) nie przemawiają do dusz, które chcą pokojowych kochających związków ze swoim stwórcą.


Od czasu, kiedy Turcja przeszła na system wielopartyjny w 1950 roku, kraj zachowywał opowieść o „demokratyzacji”. W tym samym roku Turcja dołączyła do Rady Europy. Dwa lata później dołączyła do NATO. Ponadto negocjacje Turcji o pełne członkostwo w Unii Europejskiej rozpoczęły się w 2005 roku. A wynik: islamistyczny rząd AKP pod przewodnictwem Erdogana.


Wiele starań Zachodu, by pomóc „zdemokratyzować” Turcję, zawiodło. Być może prawdziwa droga do wyzwolenia i demokratyzacji prowadzi przez powrót Turków do swoich chrześcijańskich i żydowskich korzeni.


Turkey’s Diyanet: Schoolchildren leave Islam after reading the Koran

Jihad Watch, 11 czerwca 2020

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Uzay Bulut

Publicystka turecka z Ankary, która obecnie przebywa w USA. Pisze o sobie, że urodziła się jako muzułmanka.

 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 909 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Bandycki ramadan   Bekdil   2016-07-15
Zaprzeczanie - ISIS zwycięża, kiedy milczysz   Frantzman   2016-07-17
Młode pokolenie i imperatyw humanizmu w Afryce   Igwe   2016-07-18
Trzystu wybitnych i Biblia   Ferus   2016-07-24
Religia zdrowego rozsądku   Dennett   2016-08-01
Homo sapiens i owoc z drzewa wiadomości   Kruk   2016-08-07
Papież i Święta Wojna   MacEoin   2016-08-09
Tajemnicza logika Boga   Ferus   2016-08-14
Niebiański haczyk i portfele wiernych   Ferus   2016-08-21
Jak odpowiadać na argumenty teisty   Stenger   2016-08-25
Bańki, medycyna, islam i sport     2016-08-27
Rozum i Wiara. Część XII   Ferus   2016-08-28
Czy wolno śmiać się z religii?   Koraszewski   2016-08-29
Bóg ześle naukę i technikę     2016-08-30
W poszukiwaniu drogi do świeckiego państwa   Koraszewski   2016-09-01
Tłumaczenie rzeczywistości na religijną modłę   Ferus   2016-09-04
Demony w afrykańskiej szkole?   Igwe   2016-09-05
Rozdzielenie religii i państwa – warunkiem demokracji     2016-09-08
Wierzę w Boga Ojca   Koraszewski   2016-09-09
Szukając dobrego Boga w realnym świecie   Ferus   2016-09-11
Artykuł ateistki w “New York Times” zachwala prawdziwe cuda dokonane przez początkujących świętych   Coyne   2016-09-16
Szukając dobrego Boga w Biblii   Ferus   2016-09-18
Po wygnaniu 160 tysięcy demonów, główny egzorcysta Watykanu idzie do nieba   Coyne   2016-09-24
Dobroć biblijnego Boga   Ferus   2016-09-25
Wywiad z Waleedem Al-Husseinim   Canlorbe   2016-09-29
Podobno obrona ewolucji stała się właśnie trudniejsza. A juści.   Coyne   2016-09-30
Fiasko poszukiwań dobrego Boga   Ferus   2016-10-02
"Chrześcijańskie dziewczyny są przeznaczone tylko do jednego – do dawania przyjemności muzułmańskim mężczyznom”   Ibrahim   2016-10-03
Dzisiejszy strajk i encyklika z 1968 roku   Koraszewski   2016-10-03
Uwagi o prawdziwych katolikach i prawdziwych muzułmanach   Koraszewski   2016-10-05
Kościół, nauka i próby pogodzenia wiary z życiem   Koraszewski   2016-10-07
Refleksje sprzed lat   Ferus   2016-10-16
Azyl ignorancji.   Ferus   2016-10-23
Test na prawdziwość religijnej wiary   Ferus   2016-10-30
Azyl ignorancji, Część II   Ferus   2016-11-06
Rozum i Wiara. Część XIII   Ferus   2016-11-13
Azyl ignorancji. Część III.   Ferus   2016-11-20
Rozum i Wiara. Część XIV.   Ferus   2016-11-27
Podporządkować prawo Bogu, czy bogów prawu?   Koraszewski   2016-11-30
Azyl ignorancji. Część IV.   Ferus   2016-12-04
Pierwsze pokolenie ex-muzułmanów     2016-12-07
"Nic wspólnego z islamem"?   Bergman   2016-12-11
Rozum i Wiara. Część XV.   Ferus   2016-12-11
Azyl ignorancji. Część V.   Ferus   2016-12-18
Kolejne wyznanie ex-muzułmanki     2016-12-21
Dwie tezy dla „postępowców” o dżihadzie   Lumish   2016-12-23
Czy mit o Świętym Mikołaju jest niemoralny?   Novella   2016-12-23
Rozum i Wiara. Część XVI   Ferus   2016-12-25
Nie pożądaj żony bliźniego swego nadaremno   Koraszewski   2016-12-27
Niewierny Tomasz i krzew gorejący   Ferus   2017-01-01
Wystarczy zadawać pytania?   Ferus   2017-01-08
Refleksje sprzed lat: „Spisek sykstyński”   Ferus   2017-01-15
Rozum i Wiara. Część  XVII   Ferus   2017-01-22
Azyl ignorancji. Część VI.   Ferus   2017-01-29
Osaczeni przez religię   Rushdie   2017-02-03
Wolna wola - klucz do piekielnych bram   Ferus   2017-02-05
Wolna wola - klucz do piekielnych bram (II).   Ferus   2017-02-12
Czy krytyczne myślenie zmieni Afrykę?   Igwe   2017-02-13
Otwarty umysł jest zaletą   Andreadis   2017-02-16
Azyl ignorancji. Część VII.   Ferus   2017-02-19
Wierzący wszelkiej maści łączcie się   Koraszewski   2017-02-23
O jakości naszych bogów   Ferus   2017-02-26
O jakości naszych bogów. Część II.   Ferus   2017-03-05
Pod sztandarem Niebios   Foster   2017-03-09
Dyskryminacja jest wynikiem fanatyzmu w systemie edukacji   Al-Dachachni   2017-03-11
Azyl ignorancji. Część VIII.   Ferus   2017-03-12
O religii bez cienia szacunku   Koraszewski   2017-03-16
O jakości naszych bogów.Część III.   Ferus   2017-03-19
Azyl ignorancji, Część IX.   Ferus   2017-03-26
Autor urojony i jego frustracje   Ferus   2017-04-02
Żyjemy w epoce drugiej kontrreformacji   Koraszewski   2017-04-03
Wrobieni w „wolną wolę”   Ferus   2017-04-09
O jakości naszych bogówCzęść IV   Ferus   2017-04-16
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
Islamscy towarzysze podróży w drodze do bigoterii i masowych mordów   Fernandez   2017-04-23
Poświąteczna refleksja: wymuszanie poczucia winy   Ferus   2017-04-23
Ściganie bluźnierstwa zasługuje na szyderstwo i pogardę   Igwe   2017-04-27
Azyl ignorancji. Część X.   Ferus   2017-04-30
Poświąteczna refleksja: wymuszanie wdzięczności   Ferus   2017-05-07
Grzechy religii: koncepcja „chorego człowieczeństwa”.   Ferus   2017-05-14
Proca z celownikiem laserowym   Ferus   2017-05-21
Francja: ideologia islamskiego cierpiętnictwa   Mamou   2017-05-30
Nieudacznicy, tchórze? Nie, idealiści   Carmon   2017-06-02
Wychowywanie dżihadystów: drabina radykalizacji i jej antidotum   Fares   2017-06-03
Ateiści nie pomagają, pewnie źle patrzyłeś   Koraszewski   2017-06-03
Republika Ateistów odparła atak religijnych ekstremistów   Stone   2017-06-07
Naprawdę terroryzm nie ma żadnego usprawiedliwienia?   Ferus   2017-06-11
Śmierć mniejszości religijnej pod władzą radykalnego islamu   Rafizadeh   2017-06-14
Zaakceptować terror islamski jako nową normalność?   Darwish   2017-06-16
Nowoczesność, ponowoczesność i głódź wiedzy   Koraszewski   2017-06-18
Czego naucza imam w Kopenhadze     2017-06-19
Realizm, islamizm i islam: kiedy zaczną się trudne rozmowy?   Herf   2017-06-19
Świadomość w oczach wierzących i niewierzących   Andrews   2017-07-06
Krytyczne myślenie i aktywny humanizm w Afryce w epoce Internetu   Igwe   2017-07-14
Poznacie ich po ich owocach   Grayling   2017-07-30
Bohaterscy imamowie, o których nic nie słychać   Khan   2017-08-03
Boże słowo głoszone z ambony     2017-08-10
Dlaczego jestem ateistą?   Koraszewski   2017-08-13
Ostatnia gimnazjalna ciąża w Rzeczpospolitej   Kruk   2017-08-14
Imam, który wzywał do unicestwienia Żydów, robił to, co inni   Gabra   2017-08-19

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk