Prawda

Czwartek, 2 maja 2024 - 03:38

« Poprzedni Następny »


Proces Kafki w trzech aktach


Victor Rosenthal 2021-11-20

Plakat teatralny z 1997 roku. (Autor: Leszek Zebrowski)
Plakat teatralny z 1997 roku. (Autor: Leszek Zebrowski)

Rozumiem, te książki są prawdopodobnie książkami prawniczymi, a zasadniczą częścią wymierzanej tutaj sprawiedliwości jest to, że powinieneś być potępiony nie tylko za niewinność, ale także za ignorancję.

― Franz Kafka, Proces

Profesor uniwersytetu po raz kolejny został uwikłany w absurdalny dramat, w którym jest karany za rzekome pogwałcenie ciągle zmieniających się zasad dopuszczalnej ekspresji. Jeśli nic się nie zmieni, karą będzie utrata kariery, reputacji i dochodów. Wydaje się, że te przypadki przebiegają zgodnie ze schematem, który spróbuję tu przedstawić.


Jason Kilborn ma (przypadkowo) te same inicjały co Józef K. w powieści Franza Kafki i jest profesorem prawa na University of Illinois w Chicago (UIC). Stał się obiektem ataków, pisząc pytanie egzaminacyjne, które nie zawierało rasistowskich obelg i nie cytowało wprost rasistowskich obelg, ale prosił w nim niedoszłych prawników o skomentowanie sytuacji, w której ktoś rzekomo używał rasistowskich i seksistowskich obelg. Oznaczył je jako "n—-" i "b—-".


Jak to często bywa w podobnych przypadkach, poważny charakter pierwotnego wykroczenia został potwierdzony przez studentów, którzy uznali, że doznali krzywdy psychicznej. „Nie czujemy się bezpieczni” – powiedział jeden z nich. Inny stwierdził powiedział, że czuł się tak, jakby „nie należał już do społeczności wydziału prawa”. Jeszcze inny skarżył się na przyspieszone bicie serca  i potrzebę by „zaraz po egzaminie szukać pomocy, żeby mógł się uspokoić”. Wszystkie te zeznania były anonimowe, zgłoszone przez oskarżające profesora Kilborna uniwersyteckie Stowarzyszenie Czarnych Studentów Prawa (BLSA).


Podobnie jak Josef K. (a również inni naukowcy, którzy znaleźli się w podobnej sytuacji), Jason Kilborn był zaskoczony zarzutami i żądaniami BLSA, by go ukarać. Uważał, że cała ta kontrowersja jest „nieporozumieniem” i nie podjęto od razu żadnych działań przeciwko niemu.


Tu kończy się akt pierwszy dramatu. Biały mężczyzna (lub rzadziej biała kobieta ) zostaje oskarżony o herezję naruszającą wrażliwość rasową, polityczną lub płciową. Ponieważ nie doszło jeszcze do tego, że samo nie dość poprawne myślenie może być podstawą do wymierzenia kary, muszą istnieć jakieś ofiary, które mogą powiedzieć, że zostały przez niepoprawne słowa skrzywdzone. Te ofiary zazwyczaj pozostają anonimowe, ponieważ ich identyfikacja spowodowałoby dalsze szkody. Mamy więc anonimowych oskarżycieli, z którymi oskarżony nie może się skonfrontować, a które wysuwają zarzuty o wyrządzoną im krzywdę psychiczną, która nie może być obiektywnie zweryfikowana (nawet gdyby ich tożsamość była znana).


Drugi akt dramatu stanowi zwykle kolejną niespodziankę dla oskarżonego. Charakteryzuje się bowiem całym szeregiem nowych oskarżeń. Kilborn został oskarżony o nazywanie czarnych studentów „karaluchami”, czemu stanowczo zaprzecza, a żartobliwa uwaga, którą zrobił podczas 4-godzinnej rozmowy z przedstawicielem BLSA, została zinterpretowana jako groźba morderstwa. Przeszłość jest badana w poszukiwaniu dowodów, które można wykorzystać przeciwko oskarżonemu; na przykład stwierdzono, że Kilborn powiedział „bonjour” do czarnej, francuskojęzycznej studentki, co zostało zinterpretowane jako „degradowanie” jej ze względu na jej akcent, oraz że odniósł się do medialnych „linczów” (inne słowo, które zostało zakazane ze względu na jego potencjał „szkodzenia” czarnoskórym, którzy są na usłyszenie takiego słowa narażeni). W tym momencie to, co faktycznie powiedział lub miał na myśli, staje się nieistotne: atakujący są nieustępliwi.


W drugim akcie oskarżony staje się symbolem zła, kozłem dla Azazela. Kiedy raz „udowodniono”, że zachowania oskarżonego charakteryzuje rasistowski, transfobiczny lub inny „wzór” (warto zauważyć, że najbardziej ordynarny antysemityzm czy brak szacunku dla osób starszych nigdy nie wywołuje takich reakcji), otwiera się możliwość zmasowanych akcji przeciwko oskarżonemu, takich jak petycje, kampanie na mediach społecznościowych, demonstracje, nękanie, a nawet przemoc fizyczna.              


Przepraszanie i bicie się w piersi, niezależnie jak pokorne, deklaruje się jako nieszczere bądź jako wręcz dowód głęboko zakorzenionego rasizmu, transfobii lub czegokolwiek innego, co jeszcze bardziej rozpala rozwrzeszczaną tłuszczę. Na UIC studenci zorganizowali wiec przeciwko Kilbornowi z udziałem czcigodnego Jesse Jacksona, który wezwał do działania.


Teraz zaczyna się akt trzeci, w którym przerażona, tchórzliwa administracja uniwersytetu reaguje karami  dyscyplinarnymi, odmawiając jakiegokolwiek wsparcia i ochrony przed  nękaniem. W przypadku Kilborna jego zajęcia zostały odwołane do końca semestru, a on sam został wysłany na naukowy urlop. Teraz powrócił i zamierza uczyć studentów dalej, mimo kolejnych protestów i wezwań do jego zwolnienia. Uniwersytet twierdzi, że śledztwo uzasadniło niektóre skargi, ale w prawdziwie kafkowskim stylu działania nie przedstawił żadnego raportu z dochodzenia.


Nie jest jasne, co z Kilbornem będzie dalej. Podobne sprawy kończyły się zwolnieniami lub rezygnacjami, chociaż czasami kozłu ofiarnemu udaje się przetrwać, jak w przypadku profesora filozofii z Connecticut College, Andrew Pessina, który powrócił do nauczania po naprawdę straszliwym doświadczeniu i dwuletnim wykluczeniu z pracy.


Na amerykańskich uniwersytetach to zjawisko powtarza się w kółko, również w tych najbardziej prestiżowych, takich jak awantura o kostiumy na Halloween w Yale w 2015 roku; i nic nie wskazuje na zmianę tego trendu. 


Nie wygląda to optymistycznie. Przynajmniej w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, takie sytuacje są dziś powszechne. Wydłuża się lista niegdyś świętych wartości, które są dziś ignorowane przez studentów i wykładowców biorących udział w paleniu czarownic. Swoboda słowa, wolność myślenia, uczciwość i metodologiczny proces badania obiektywnej prawdy – wszystko to zanika; podczas gdy podżeganie do nienawiści, demonizacja, mściwość, uprzedzenia rasowe i szaleństwa motłochu są tolerowane i gloryfikowane.


I to jest rzeczywistość, a nie nowa przedmowa do książki Franza Kafki. Uczelnie są często miejscem narodzin trendów społecznych, a także pewnych zachowań patologicznych, które rzadko spotyka się u ludzi, którzy muszą zarabiać na życie. Podobnie jak zainfekowany wyrostek robaczkowy, kiedy nie jest leczony, może przenosić infekcję na inne organy – a czasami zabija pacjenta.


Kafka's Trial, in Three Acts

14 listopada 2021

Tłumaczenie: Andrzej Koraszewski



Victor Rosenthal

Urodzony w Stanach Zjednoczonych, studiował informatykę i filozofię na  University of Pittsburgh. Zajmował się rozwijaniem programów komputerowych. Mieszka obecnie w Izraelu. Publikuje w izraelskiej prasie. Jego artykuły często zamieszcza Elder of Ziyon.  


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2595 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Wstydliwa (dla UNESCO) sprawa uchodźców   Julius   2014-06-23
“New York Times” i Izrael   Ini   2014-06-25
Pora przestać infantylizować Palestyńczyków   Johnson   2014-06-27
Chiny zwalczają terror; świat krytykuje Izrael     2014-06-29
Imieniny Semantyki   Kruk   2014-07-05
Amerykanie odchodzą z Afganistanu, kto przychodzi?   Pant   2014-07-06
Potępienie zamordowania Mohammeda Abu Khdeira     2014-07-07
Moralność jest poza dyskusją   Bellerose   2014-07-08
Dlaczego znowu walczymy z Gazą?   Horovitz   2014-07-10
ONZ dodaje ISIS do Rady Praw Człowieka     2014-07-11
BBC i bezstronność   Ridley   2014-07-13
Europa przybliża się do eliminacji burki   Chesler   2014-07-14
Zamiana ról Dawida i Goliata     2014-07-16
Co robi izraelski pilot nad Gazą?   Nirenstein   2014-07-17
Zawsze nazywajcie zabitych “niewinnymi cywilami”     2014-07-18
Świat arabski traci cierpliwość     2014-07-19
Dlaczego?   Smuga-Otto   2014-07-19
Pociski izraelskie i schrony w Gazie   Al-Mulhim   2014-07-20
Ambasador Izraela mówi w ONZ   Prosor   2014-07-21
Fakty o bitwie w Shejaiya   Levick   2014-07-24
Na równiach pochyłych   Ridley   2014-07-25
Cierpienie palestyńskie   Karsh   2014-07-29
Izrael, Bliski Wschód i dysonans poznawczy   Harris   2014-08-02
Powody, by obawiać się Eboli   Ridley   2014-08-15
Komu nie sprzeda broni Wielka Brytania?   Greenfield   2014-08-19
Ognisko   Kruk   2014-08-21
Powody do radości   Ridley   2014-08-22
Chcesz zmniejszyć zanieczyszczeniewalcz z biedą   Lomborg   2014-08-24
Zdobywanie wyżyn moralnych jest zabawą przegranych   Greenfield   2014-08-25
Killer app w Jerozolimie   Boteach   2014-08-26
Pieniądze ONZ płyną do terrorystów   Ehrenfeld   2014-08-27
Listek figowy na łonie okonia   Koraszewski   2014-08-29
Chów wsobny elit   Azad   2014-09-02
Stan globalnej wioski   Koraszewski   2014-09-03
Spróbujcie wolnej przedsiębiorczości w Europie   Ridley   2014-09-04
Człowieczeństwo okaleczone   Valdary   2014-09-06
Muzułmańskie gwałty pod parasolem politycznej poprawności   Lindenberg   2014-09-07
Śmiercionośny dom izraelski uderza ponownie   Greenfield   2014-09-08
Dlaczego myślimy to, co myślimy?   Koraszewski   2014-09-12
Stare antypatie nie giną   Honig   2014-09-15
Turecka “hakawati” w Lewancie   Bekdil   2014-09-17
Ekonomia, głupcze? Owszem, ale jaka?   Koraszewski   2014-09-17
Amerykański negocjator i duże pieniądze z Kataru   Smith   2014-09-22
Więzień sumienia   Koraszewski   2014-09-25
Jazydzi i chrześcijanie obwiniają Obamę   Charbel   2014-09-27
Chodząc wśród duchów Hiroszimy   Boteach   2014-09-28
Pomieszanie z poplątaniem   Tsalic   2014-09-30
Kim są niewidzialne kobiety, które przystępują do ISIS?   Ahmed   2014-10-02
Nigeryjski książę o imieniu Islam   Greenfield   2014-10-04
Jak belgijscy sceptycy popełniali masowe samobójstwo   Bonneux   2014-10-04
Mordowanie więźniów politycznych Iranu   Paveh   2014-10-05
Komu w którym uchu dzwoni?   Koraszewski   2014-10-07
Skąd my to znamy?   Koraszewski   2014-10-09
Akuszerka i powrót do pytania o dobro i zło   Koraszewski   2014-10-11
Usuńcie Izrael z tej mapy!   Toameh   2014-10-13
Mój dziadek nie chciał być palestyńskim uchodźcą   Deek   2014-10-15
Czy można uratować liberalizm przed nim samym?   Harris   2014-10-15
Malala – nagroda Nobla, która przeraża talibów   Nirenstein   2014-10-16
O mechanizmie zniesławiania   Harris   2014-10-16
Czy Turcja powinna być w NATO?   Dershowitz   2014-10-18
Pszczoły i pestycydy   Ridley   2014-10-21
O Krymie, prawie międzynarodowym i Zachodnim Brzegu   Kontorovich   2014-10-22
Pokój, ale kiedy?   Landes   2014-10-23
Hashtag Nikab   Chesler   2014-10-24
Ebola – w poszukiwaniu strategii   Ridley   2014-10-27
Żyć z sensem   Kruk   2014-10-29
Nieoczekiwane konsekwencje pobożnych życzeń   Kemp   2014-11-01
Tańsza ropa to dobra wiadomość   Ridley   2014-11-01
Stop dziecięcej intifadzie!   Toameh   2014-11-03
Ewolucja duszy człowieka   Kruk   2014-11-06
Czym zajmuje się WHO?   Ridley   2014-11-09
Wojna Egiptu z terroryzmem: podwójne standardy świata   Toameh   2014-11-10
Nieznośna lekkość feminizmu   Greenfield   2014-11-14
Najlepsza inwestycja w czynienie dobra na świecie   Lomborg   2014-11-17
Dlaczego Gaza nie jest zdalnie okupowana   Kontorovich   2014-11-22
Uwagi o dyskuterach i kaczkach dziennikarskich   Koraszewski   2014-11-28
Opowieść o dwóch Zielonych Liniach   Kontorovich   2014-11-30
Kolumb nie odkrył Ameryki   Al-Mulhim   2014-12-06
Dobra wola Romson nie pomaga biednym   Lomborg   2014-12-07
Dumni Palestyńczycy muszą prowadzić walkę o zreformowanie UNRWA   Eid   2014-12-08
Czy Putin spotka się z kalifem w Jałcie?   Koraszewski   2014-12-09
Reguły? W walce na noże?!     2014-12-11
Legalność izraelskiego projektu ustawy o państwie narodowym   Kontorovich   2014-12-13
Organizacja Narodów Zjednoczonych potrzebuje strategii   Lomborg   2014-12-14
Listy z naszego sadu - rok w sieci   Koraszewski   2014-12-15
O historii, mitach i narracjach   Corwin   2014-12-16
Mruczanych świąt   Hili   2014-12-24
Pięć łamigłówek o okupacji i osiedlach   Kontorovich   2014-12-27
Poligamia napędza przemoc   Ridley   2014-12-28
Jestem amerykańskim gejem...   Boteach   2014-12-30
Turcja i UE: Kodak Moment   Bekdil   2015-01-01
Czy walczyć z wiatrakami?   Koraszewski   2015-01-02
Rewidowanie rewizjonistycznej historii   Tsalic   2015-01-06
Islamski Deng Xiaoping?   Koraszewski   2015-01-07
Nie ma sprawiedliwości, nie ma pokoju   Lumish   2015-01-12
Rozpoczynają się cyfrowe rządy   Ridley   2015-01-16
10 lat klepto-dyktatury Mahmouda Abbasa   Boteach   2015-01-20
Oznakować żywności, która zawiera… DNA!   Coyne   2015-01-21
Izrael, Palestyna i Międzynarodowy Trybunał Karny   Kontorovich   2015-01-22
Uprawy GMO: spór naukowy rozstrzygnięty   Ridley   2015-01-23

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk