Prawda

Poniedziałek, 20 maja 2024 - 03:27

« Poprzedni Następny »


Nie będziesz brał imienia żadnego Pana Boga nadaremno


Andrzej Koraszewski 2014-09-21


Na czym polega ateistyczny program zwalczania zła? Wydaje się (a pamiętajmy, że jest to zaledwie zarys prezentacji wielkiego problemu), że kluczowe jest tu rygorystyczne przestrzeganie drugiego przykazania, a więc jest to rozwiązywanie problemów bez przywoływania jakiegokolwiek Pana Boga, bo to nadaremne. Każdy konkretny problem rozwiązywany jest przez ludzi i dla ludzi.

Nie wiem czym jest katolicyzm, ponieważ spotkałem zbyt wielu katolików, którzy mówili mi różne rzeczy, a te nie zawsze się ze sobą zgadzały. Tadeusz Bartoś bawi mnie swoją teologią apofatyczną, ale Bartosia jako człowieka obserwuję z ogromną sympatią. Nie podzielam zdania Władysława Bartoszewskiego na temat religii, ale jest dla mnie wielkim autorytetem moralnym. Katolicyzm Terlikowskiego czy Hołowni wydaje się być przeciwieństwem katolicyzmu zmarłego w kwietniu 2014 roku profesora Jana Kracika, czy profesora Jana Andrzeja Kłoczowskiego. Religijne programy Antoniego Pospieszalskiego w BBC wywoływały furię wielu katolickich słuchaczy i jeden z nich przysłał kiedyś do redakcji list, w którym wielkimi literami pisał że „taki z Pospieszalskiego katolik jak z koziej dupy trąba". (Zapewne jest to dziś wielbiciel Jana Pospieszalskiego, bratanka mojego zmarłego przyjaciela).  

Kiedy ten tekst ukazał się po raz pierwszy na łamach „Racjonalisty”, jeden z naszych czytelników zapewniał nas, że cud w Sokółce nie ma nic wspólnego z katolicyzmem, a według niego Watykan zwalcza takie zabobony. Dawał nam do zrozumienia, że ksiądz Natanek to żaden katolik, ale nie wyjaśniał, kto ma prawo definiować co jest, a co nie jest katolicyzmem i gdzie mamy tej doskonałej definicji katolicyzmu szukać. Dodajmy, że w czasach Reformacji Erazm z Rotterdamu nie porzucił Kościoła, bo miał nadzieję, że ludzie tacy jak on zreformują Kościół. Współcześnie teolog Hans Küng, któremu Jan Paweł II zakazał nauczania, nie zdecydował się na rozstanie z Kościołem katolickim, natomiast polski teolog, Tomasz Węcławski (obecnie Tomasz Polak), powiedział, dziękuję mam dość. Profesor Stanisław Obirek porzucił sutannę, ale patrzy z sympatią i nadzieją na papieża Franciszka. Katolicyzm publicystki „Tygodnika Powszechnego”, Haliny Bortnowskiej, wydaje się być uderzająco odmienny od katolicyzmu biskupa Hosera.


Nie po raz pierwszy i nie my jedyni spotykamy się z tym imponującym sposobem rozprawiania się z krytyką religii: „to z czym dyskutujecie, to nie jest prawdziwy katolicyzm” (prawdziwe chrześcijaństwo, prawdziwy protestantyzm, prawdziwy islam, prawdziwy buddyzm - czyli wstaw sobie co ci pasuje. Nawiasem mówiąc są specjaliści od prawdziwego ateizmu również ).


Wspomniany tu czytelnik zasypywał nas komentarzami, nieustannie pouczając nas, że nie mamy pojęcia czym jest katolicyzm. Nie da się ukryć, poznajemy katolicyzm po owocach jego, a tych jest wiele, bo co katolik to inny owoc. Możemy się zastanawiać, czy prawdziwszą katoliczką jest aprobowana przez biskupa katechetka w przedszkolu, nauczający religii w szkole ksiądz, biskup, arcybiskup, kardynał, papież, czy może pan X., który twierdzi, że wie lepiej niż my, ale nie informuje co wie, ani skąd wie.


Ten sam czytelnik żądał byśmy przedstawili ateistyczny program przeciwdziałania złu. W swoim komentarzu pisał:

„Czy dzieją się rzeczy złe na świecie? Te zawinione przez człowieka i te od człowieka niezależne (śmierć, choroba, porzucenie, samotność, nędza)? Jeżeli odpowiesz — nie, to koniec dyskusji, jeżeli - tak, to wreszcie być może usłyszę jakiś pozytywny ateistyczny program przeciwdziałania złu. No, chyba, że program polega na bezwzględnej akceptacji czy, np. jak postuluje Harris, skoncentrowania się na teraźniejszości bez rozpamiętywania przyszłości i przeszłości (służę linkiem). Chcę wreszcie przeczytać pozytywny program, co ateizm może zrobić dla rozprzestrzenienia się dobra w świecie, jakie są szanse, plan działania, postulaty.
Dość krytykowania, dawać program.”

O tym co pan X. zrozumiał z rozważań Sama Harrisa dyskutować trudno, bo nie ma się nawet o co zaczepić. Zadumałem się jednak nad tym wezwaniem do pokazania programu i zobaczyłem oczyma duszy miasto, w którym kończy się ta bezsensowna ateistyczna anonimowość i otwarcie kładziemy karty na stół. Obok apteki katolickiej, apteka ateistyczna, informująca, że w niej klienci nie będą dyskryminowani. Ateistyczny szpital, zapewniający, że w nim pacjenci leczeni są zgodnie ze sztuką medyczną i bez religijnych zabobonów oraz uprzedzeń. Ateistyczny ginekolog informujący, że udziela porad w sprawie in vitro, bez opowiadania pacjentom, że zgniją w piekle, a ich dziecko będzie miało bruzdę świadczącą o piekielnym paskudnego bachora pochodzeniu. Oczywiście ateistyczna szkoła, w której rodzice otrzymają zapewnienie, że ich dziecko nie będzie narażone na egzorcyzmy, a nauka nie będzie skażona bajkami z tysiąca i jednej nocy.


Oczywiście doszłoby do podzielenia uniwersytetów, Polskiej Akademii Nauk, instytutów badawczych. Wierzący, chcący pracować w Ateistycznym Instytucie Fizyki czy Ateistycznym Instytucie Chemii, składaliby zobowiązanie, że będą się w godzinach pracy zajmowali nauką, a nie teologią.


Na czym polega ateistyczny program zwalczania zła? Wydaje się (a pamiętajmy, że jest to zaledwie zarys prezentacji wielkiego problemu), że kluczowe jest tu rygorystyczne przestrzeganie drugiego przykazania, a więc jest to rozwiązywanie problemów bez przywoływania jakiegokolwiek Pana Boga, bo to nadaremne. Każdy konkretny problem rozwiązywany jest przez ludzi i dla ludzi. Ten ateistyczny model przeciwdziałania złu jest często realizowany również przez posiadających odpowiednie kwalifikacje wierzących, którzy czasem (ze względu na naciski środowiska) mogą udawać, że jest w ich działaniach jakiś element religijny, ale ogranicza się on zazwyczaj do preambuły i w momencie gdy rzeczywiście wpływa na jakość proponowanego rozwiązania, nieodmiennie staje się powodem raczej powiększenia rozmiarów zła niż jego skutecznego pomniejszenia.


Spróbujmy porównać religijny i ateistyczny program zwalczania zła:


Religijny: módl się i akceptuj swój los, a dostaniesz nagrodę w niebie. Jeśli jesteś bogaty, dawaj jałmużnę dla uspokojenia swojego sumienia.


Ateistyczny:

1/ Nędza:

A/ Znieść niewolnictwo, znieść system stanowy i przywileje związane z urodzeniem, uwolnić handel.

B/ Wprowadzić związki zawodowe i poprawić warunki płacowe najbiedniejszych.

C/ Unowocześniać rolnictwo, starać się o zlikwidowanie głodu i o poprawę warunków mieszkaniowych.

(Pytanie dla dyskutantów: Ile nędzy zlikwidowały papieskie modły i apele o pomoc dla ubogich?)


2/ Zdrowie (choroba):

A/ Dowiedzieć się o przyczynach chorób wbrew zakazom Kościoła.

B/ Szczepionki (wbrew protestom Kościoła)

C/ Tysiące leków przeciw chorobom, które dawniej zabijały większość niemowląt i kosiły życie młodych ludzi .

D/ Środki antykoncepcyjne pozwalające na planowanie rodziny.


Efekt — przedłużenie życia 2 do 3 razy, poprawa jakości życia.


Religijny program walki z chorobami i śmiertelnością we wczesnym wieku — modlić się o zdrowie i czekać na cud w przypadku choroby.


3/ Samotność:

A/ Religia dostarcza wspólnoty w kościele, ateizm dostarcza stu możliwości do wyboru.

B/ Religia dbała o niewolnictwo, a niewolnik rzadko był sam, zawsze w pobliżu był nadzorca z batem, no i byli inni niewolnicy, ateizm pozbawia człowieka tej wspólnoty, nieszczęsny człowiek musi sam sobie szukać przyjaciół.

C/ Kiedy czujesz się sam, możesz zawsze usłyszeć pociechę: „Jezus cię kocha", ateizm szuka rozwiązań w postaci fachowej porady, grup wsparcia, stowarzyszeń ludzi w podobnej sytuacji.

D/ Religia chętnie łączy wspólnoty w oparciu o pierwsze przykazanie, nic tak nie łączy jak wspólna nienawiść do ludzi mających innego boga. Ten ateizm, który był oparty na kulcie jednostki i naśladował religię pod tym względem, był najbardziej parszywą odmianą ateizmu.


4/ Śmierć (lęk przed śmiercią jest konsekwencją naszego rozwiniętego umysłu, świadomości przemijania).

A/ Religia proponuje jako lekarstwo na lęk przed śmiercią kłamstwo w postaci wiary w życie pozagrobowe. Ateizm proponuje spojrzenie prawdzie w oczy. Tak, przemijamy i nie ma w tym niczego strasznego.

B/ Jako wzmocnienie zasadności wiary w bajki o życiu wiecznym religia twierdzi, że to właśnie ta wiara nadaje życiu sens. Ateizm odpowiada, to my nadajemy naszemu życiu sens i czy poświęcimy je na bzdurne modły do jakiegoś bożka, czy przepijemy je, czy zatrujemy je narkotykami będzie ono równie bezsensowne, a jeśli znajdziemy pasję tworzenia i pomagania innym, to nadamy mu sens. Żaden bóg nie da nam sensu życia w prezencie, na to trzeba popracować.


Gdzie, kiedy i jak religia zapobiegła jakiemukolwiek złu? Owszem, byli i są dobrzy ludzie wierzący, którzy pomagają innym. Religie czynią jednak znacznie więcej zła, aniżeli dobra, a faktyczne zwalczanie takich zjawisk jak nędza, choroby, zniewolenie odbywa się albo w reżyserii świeckich rządów, albo za pośrednictwem głównie świeckich organizacji.


Odpowie nam pan X. że w świeckich rządach dominują wierzący politycy, którzy mogą być motywowani przez swoją religię. Tak, mogą , ale żaden program przeciwdziałania złu nie jest skuteczny, jeśli opiera się na teologii, a nie na nauce. (Nieodmiennie wychodzi to tak jak walka z AIDS przez nawoływanie do wstrzemięźliwości lub walka z biedą przez nawoływanie do dobroci.)


Wypada zapytać pana X. czy jest świadomy tego, ile razy ateiści uratowali mu życie? Uczciwie mówiąc, nikt z nas nie jest tego świadomy, ponieważ nie wiemy na jakie choroby umarlibyśmy bez szczepionek, bez dostępnych dziś lekarstw, ile razy umarlibyśmy z głodu, gdyby nie wynalazki, które zwielokrotniły wydajność rolnictwa, gdyby nie wsparte wynalazkami bezpieczeństwo naszych domów, jakość transportu (osobiście żyję dzięki możliwości szybkiego powiadomienia szpitala i szybkiego transportu do szpitala) itp.


Ateistyczny program zwalczania zła zazwyczaj nie ma nalepek — uczony wynalazca nie zaczyna od deklaracji, ja jako ateista wynalazłem nowy, skuteczniejszy, rodzaj szczepionki. Ja jako ateista wynalazłem specjalne poduszki zmniejszające liczbę śmiertelnych wypadków na drogach. Jako ateiści nie jesteśmy ekshibicjonistami i nie obnażamy publicznie naszych uczuć światopoglądowych. Tak więc, nie będzie ateistycznych aptek, obok tych pokrak w postaci aptek katolickich. Chirurg nie będzie miał plakietki z napisem — Chirurg-ateista. A na samochodzie nie będzie plakietki z napisem: zrobiony przez ateistów. (Wśród członków Amerykańskiej Akademii Nauk jest 93 procent ateistów.) Ateistyczny program walki ze złem pozostanie konsekwentnie oparty na respektowaniu drugiego przykazania: Nie wzywaj imienia jakiegokolwiek boga nadaremno, nie spoczywaj na modłach, rozwiązuj problemy zgodnie z wiedzą, jakiej nam dostarczyła nauka. Ignoruj zabobony. Ważny jest drugi człowiek.

 

Tekst pierwotnie opublikowany na łamach dawnego „Racjonalisty” w kwietniu 2013r.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
2. A jednak jest! Lucjan Ferus 2014-09-23
1. Nie ma czegoś takiego jak ateistyczny program czegokolwiek S.G.M.D. 2014-09-22


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 909 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Jasełkowo-teologiczne refleksje dziadka „Maryi panienki”.   Ferus   2018-12-23
Pogodzenie nauki i religii?   Coyne   2018-12-21
Adwokat diabła II.Czyli religijna wersja ludzkich umiejętności „poszukiwania wyjścia”.   Ferus   2018-12-16
Adwokat diabła. Czyli religijne racje zastępujące prawdę.   Ferus   2018-12-09
Duchowni wypaczają religię i mordują kobiety   Reza   2018-12-03
Niechciany dar Boga. Czyli trudności z akceptacją nieuniknionego.   Ferus   2018-12-02
W Nigerii porzucenia religii jest ryzykownym przedsięwzięciem   Igwe   2018-11-29
Człowiek musi w coś wierzyć. Podsumowanie.   Ferus   2018-11-25
 “Islam przeżywa ostre starcie z nowoczesnością i wymaga reform”     2018-11-22
Człowiek musi w coś wierzyć. Schizma arcybiskupa Lefebvre'a   Ferus   2018-11-18
Człowiek musi w coś wierzyć. Mariawici.   Ferus   2018-11-11
Boski niebyt, nauka i patriotyzm   Koraszewski   2018-11-07
Człowiek musi w coś wierzyć. Raskolnicy, Swedenborg.   Ferus   2018-11-04
Człowiek musi w coś wierzyć. Savonarola, Luter i inni   Ferus   2018-10-28
Allah stworzył kobiety, żeby były w domach     2018-10-25
Prawdziwy opór przeciw fanatyzmowi   Chesler   2018-10-24
Człowiek musi w coś wierzyć. Kontynuacja.   Ferus   2018-10-21
List Einsteina kwestionujący religię, biblię i ideę Boga jest znowu na sprzedaż   Coyne   2018-10-19
Jak ekstremistyczny rząd traktuje dziewczynki i kobiety   Bulut   2018-10-19
Szatan pierwszej klasy   Kruk   2018-10-15
Przemyślana odmowa przymusowej relokacji uchodźców   Ferus   2018-10-14
Kiedy rzeczywistość zaprzecza religijnej fikcji. Czyli refleksje nad listem papieża Franciszka do ludu Bożego.   Ferus   2018-10-07
Rozum uskrzydlony wiarą (III)   Ferus   2018-09-30
Rozum uskrzydlony wiarą (II)   Ferus   2018-09-23
Rozum uskrzydlony wiarą   Ferus   2018-09-16
Zbrodnie Boga czy zbrodnie ludzi w imieniu Boga?   Ferus   2018-09-09
Kiedy stworzenie czuje się lepsze od Stwórcy.   Ferus   2018-09-02
Na skrzydłach Nauki i Wiary (III)   Ferus   2018-08-26
Na skrzydłach Nauki i Wiary (II)   Ferus   2018-08-19
Na skrzydłach Nauki i Wiary   Ferus   2018-08-12
Religia i strach, historia hidżabu   Rafizadeh   2018-08-10
Dziecko, grzech i kochający Ojciec w niebie   Ferus   2018-08-05
Refleksje sprzed lat: Na skrzydłach Nauki i Wiary II.   Ferus   2018-07-29
Refleksje sprzed lat: Na skrzydłach Nauki i Wiary.   Ferus   2018-07-22
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (VI)   Ferus   2018-07-15
Czy panie zaorzą Kościół?   Koraszewski   2018-07-09
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (V)   Ferus   2018-07-08
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (IV)   Ferus   2018-07-01
Wolna myśl, religianctwo i nasze uniwersytety   Igwe   2018-06-29
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (III)   Ferus   2018-06-24
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (II)   Ferus   2018-06-17
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby   Ferus   2018-06-10
Islam jest nie do pogodzenia z wolnością   Imani   2018-06-06
Człowiek musi w coś wierzyć. Nestorianizm.   Ferus   2018-06-03
Wielkie urojenie świętych pism   Mohamed   2018-06-01
Niech przemówią tureccy uczeni: zobaczymy czym jest islamizm   Bekdil   2018-05-30
Człowiek musi w coś wierzyć. Arianizm.   Ferus   2018-05-27
Seks w Kościele Powszechnym   Koraszewski   2018-05-25
Człowiek musi w coś wierzyć. Spadkobiercy manicheizmu.   Ferus   2018-05-20
Ateizm w Nigerii Północnej   Igwe   2018-05-15
Człowiek musi w coś wierzyć. Manicheizm.   Ferus   2018-05-13
Paradoksy cudu Słońca w Fatimie   Ferus   2018-05-06
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement II.   Ferus   2018-04-29
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement.   Ferus   2018-04-22
Człowiek w labiryncie iluzji. Część VI.   Ferus   2018-04-15
Australijski arcybiskup odmawia informowania o pedofilii księży i ich ofiarach   Coyne   2018-04-12
Nocna rozmowa z biskupem o sensie życia   Koraszewski   2018-04-09
Człowiek w labiryncie iluzji (Część V)   Ferus   2018-04-08
Człowiek w labiryncie iluzji  (Część IV)   Ferus   2018-04-02
Czy Bóg kocha małpi patriotyzm?   Koraszewski   2018-03-26
Człowiek w labiryncie iluzji (III)   Ferus   2018-03-25
O przebudzenie sceptycyzmu w Mozambiku   Igwe   2018-03-21
Człowiek w labiryncie iluzji (II)   Ferus   2018-03-18
Ateizm i religijna nienawiść w Zambii   Igwe   2018-03-15
Człowiek w labiryncie iluzji   Ferus   2018-03-11
Refleksje sprzed lat: „Czy pewność to prawda?”   Ferus   2018-03-04
Tęsknota za bezpiecznym miejscem III.     2018-02-25
Czy Pan Bóg lubi kiszone ogórki?   Koraszewski   2018-02-21
Tęsknota za bezpiecznym miejscem (II)Czyli Królestwo Niebieskie na Ziemi.   Ferus   2018-02-18
Tęsknota za bezpiecznym miejscem. Czyli Królestwo Niebieskie na Ziemi.   Ferus   2018-02-11
Archipelag islam, czy mamy się bać?   Koraszewski   2018-02-08
#PrayForGaza #PrayForPalestina.   Koraszewski   2018-02-07
Religijna troska o wspólny dom - Ziemię   Ferus   2018-02-04
Niebo naprawdę istnieje? To i piekło też?   Ferus   2018-01-28
Czas pociągnąć do odpowiedzialności “kapłanów-cudotwórców”   Igwe   2018-01-27
Nie ma konfliktu między nauką i religią, jest konflikt między religią i nauką   Koraszewski   2018-01-24
Fałszywi prorocy. Zakończenie.   Ferus   2018-01-21
Fałszywi prorocy. Podsumowanie.   Ferus   2018-01-14
Fałszywi prorocy. Część X.   Ferus   2018-01-07
Śmierć w kościele proroka Mboro?   Igwe   2018-01-04
Fałszywi prorocy. Część IX.   Ferus   2017-12-31
Fałszywi prorocy. Cześć VIII.   Ferus   2017-12-24
Bóg się rodzi i inne troski   Koraszewski   2017-12-24
Fałszywi prorocy. Część VII.   Ferus   2017-12-17
Fałszywi prorocy, Część VI.   Ferus   2017-12-10
Senator fatalista i jego wyznania   Koraszewski   2017-12-05
Fałszywi prorocy. Część V   Ferus   2017-12-03
Turcja islamizuje Danię budując meczety   Bergman   2017-12-02
Meczety: piasek w trybach integracji   Frank   2017-11-30
Fałszywi prorocy. Część  IV. Suplement.   Ferus   2017-11-26
Fałszywi prorocy. Część IV   Ferus   2017-11-19
Fałszywi prorocy, Część III.   Ferus   2017-11-12
Fałszywi prorocy, Część II.   Feus   2017-11-05
Fałszywi prorocy   Ferus   2017-10-29
Moja ambiwalentna krytyka religii III.   Ferus   2017-10-22
Chcecie zamknąć mi usta? Idźcie na koniec kolejki!   Raza   2017-10-16
Moja ambiwalentna krytyka religii II.   Ferus   2017-10-15
Moja ambiwalentna krytyka religii   Ferus   2017-10-08
Nie rydzykujmy Polski   Koraszewski   2017-10-06
Relikty religijnego myślenia, Część II.   Ferus   2017-10-01

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk