Prawda

Piątek, 29 marca 2024 - 02:09

« Poprzedni Następny »


Nie będziesz brał imienia żadnego Pana Boga nadaremno


Andrzej Koraszewski 2014-09-21


Na czym polega ateistyczny program zwalczania zła? Wydaje się (a pamiętajmy, że jest to zaledwie zarys prezentacji wielkiego problemu), że kluczowe jest tu rygorystyczne przestrzeganie drugiego przykazania, a więc jest to rozwiązywanie problemów bez przywoływania jakiegokolwiek Pana Boga, bo to nadaremne. Każdy konkretny problem rozwiązywany jest przez ludzi i dla ludzi.

Nie wiem czym jest katolicyzm, ponieważ spotkałem zbyt wielu katolików, którzy mówili mi różne rzeczy, a te nie zawsze się ze sobą zgadzały. Tadeusz Bartoś bawi mnie swoją teologią apofatyczną, ale Bartosia jako człowieka obserwuję z ogromną sympatią. Nie podzielam zdania Władysława Bartoszewskiego na temat religii, ale jest dla mnie wielkim autorytetem moralnym. Katolicyzm Terlikowskiego czy Hołowni wydaje się być przeciwieństwem katolicyzmu zmarłego w kwietniu 2014 roku profesora Jana Kracika, czy profesora Jana Andrzeja Kłoczowskiego. Religijne programy Antoniego Pospieszalskiego w BBC wywoływały furię wielu katolickich słuchaczy i jeden z nich przysłał kiedyś do redakcji list, w którym wielkimi literami pisał że „taki z Pospieszalskiego katolik jak z koziej dupy trąba". (Zapewne jest to dziś wielbiciel Jana Pospieszalskiego, bratanka mojego zmarłego przyjaciela).  

Kiedy ten tekst ukazał się po raz pierwszy na łamach „Racjonalisty”, jeden z naszych czytelników zapewniał nas, że cud w Sokółce nie ma nic wspólnego z katolicyzmem, a według niego Watykan zwalcza takie zabobony. Dawał nam do zrozumienia, że ksiądz Natanek to żaden katolik, ale nie wyjaśniał, kto ma prawo definiować co jest, a co nie jest katolicyzmem i gdzie mamy tej doskonałej definicji katolicyzmu szukać. Dodajmy, że w czasach Reformacji Erazm z Rotterdamu nie porzucił Kościoła, bo miał nadzieję, że ludzie tacy jak on zreformują Kościół. Współcześnie teolog Hans Küng, któremu Jan Paweł II zakazał nauczania, nie zdecydował się na rozstanie z Kościołem katolickim, natomiast polski teolog, Tomasz Węcławski (obecnie Tomasz Polak), powiedział, dziękuję mam dość. Profesor Stanisław Obirek porzucił sutannę, ale patrzy z sympatią i nadzieją na papieża Franciszka. Katolicyzm publicystki „Tygodnika Powszechnego”, Haliny Bortnowskiej, wydaje się być uderzająco odmienny od katolicyzmu biskupa Hosera.


Nie po raz pierwszy i nie my jedyni spotykamy się z tym imponującym sposobem rozprawiania się z krytyką religii: „to z czym dyskutujecie, to nie jest prawdziwy katolicyzm” (prawdziwe chrześcijaństwo, prawdziwy protestantyzm, prawdziwy islam, prawdziwy buddyzm - czyli wstaw sobie co ci pasuje. Nawiasem mówiąc są specjaliści od prawdziwego ateizmu również ).


Wspomniany tu czytelnik zasypywał nas komentarzami, nieustannie pouczając nas, że nie mamy pojęcia czym jest katolicyzm. Nie da się ukryć, poznajemy katolicyzm po owocach jego, a tych jest wiele, bo co katolik to inny owoc. Możemy się zastanawiać, czy prawdziwszą katoliczką jest aprobowana przez biskupa katechetka w przedszkolu, nauczający religii w szkole ksiądz, biskup, arcybiskup, kardynał, papież, czy może pan X., który twierdzi, że wie lepiej niż my, ale nie informuje co wie, ani skąd wie.


Ten sam czytelnik żądał byśmy przedstawili ateistyczny program przeciwdziałania złu. W swoim komentarzu pisał:

„Czy dzieją się rzeczy złe na świecie? Te zawinione przez człowieka i te od człowieka niezależne (śmierć, choroba, porzucenie, samotność, nędza)? Jeżeli odpowiesz — nie, to koniec dyskusji, jeżeli - tak, to wreszcie być może usłyszę jakiś pozytywny ateistyczny program przeciwdziałania złu. No, chyba, że program polega na bezwzględnej akceptacji czy, np. jak postuluje Harris, skoncentrowania się na teraźniejszości bez rozpamiętywania przyszłości i przeszłości (służę linkiem). Chcę wreszcie przeczytać pozytywny program, co ateizm może zrobić dla rozprzestrzenienia się dobra w świecie, jakie są szanse, plan działania, postulaty.
Dość krytykowania, dawać program.”

O tym co pan X. zrozumiał z rozważań Sama Harrisa dyskutować trudno, bo nie ma się nawet o co zaczepić. Zadumałem się jednak nad tym wezwaniem do pokazania programu i zobaczyłem oczyma duszy miasto, w którym kończy się ta bezsensowna ateistyczna anonimowość i otwarcie kładziemy karty na stół. Obok apteki katolickiej, apteka ateistyczna, informująca, że w niej klienci nie będą dyskryminowani. Ateistyczny szpital, zapewniający, że w nim pacjenci leczeni są zgodnie ze sztuką medyczną i bez religijnych zabobonów oraz uprzedzeń. Ateistyczny ginekolog informujący, że udziela porad w sprawie in vitro, bez opowiadania pacjentom, że zgniją w piekle, a ich dziecko będzie miało bruzdę świadczącą o piekielnym paskudnego bachora pochodzeniu. Oczywiście ateistyczna szkoła, w której rodzice otrzymają zapewnienie, że ich dziecko nie będzie narażone na egzorcyzmy, a nauka nie będzie skażona bajkami z tysiąca i jednej nocy.


Oczywiście doszłoby do podzielenia uniwersytetów, Polskiej Akademii Nauk, instytutów badawczych. Wierzący, chcący pracować w Ateistycznym Instytucie Fizyki czy Ateistycznym Instytucie Chemii, składaliby zobowiązanie, że będą się w godzinach pracy zajmowali nauką, a nie teologią.


Na czym polega ateistyczny program zwalczania zła? Wydaje się (a pamiętajmy, że jest to zaledwie zarys prezentacji wielkiego problemu), że kluczowe jest tu rygorystyczne przestrzeganie drugiego przykazania, a więc jest to rozwiązywanie problemów bez przywoływania jakiegokolwiek Pana Boga, bo to nadaremne. Każdy konkretny problem rozwiązywany jest przez ludzi i dla ludzi. Ten ateistyczny model przeciwdziałania złu jest często realizowany również przez posiadających odpowiednie kwalifikacje wierzących, którzy czasem (ze względu na naciski środowiska) mogą udawać, że jest w ich działaniach jakiś element religijny, ale ogranicza się on zazwyczaj do preambuły i w momencie gdy rzeczywiście wpływa na jakość proponowanego rozwiązania, nieodmiennie staje się powodem raczej powiększenia rozmiarów zła niż jego skutecznego pomniejszenia.


Spróbujmy porównać religijny i ateistyczny program zwalczania zła:


Religijny: módl się i akceptuj swój los, a dostaniesz nagrodę w niebie. Jeśli jesteś bogaty, dawaj jałmużnę dla uspokojenia swojego sumienia.


Ateistyczny:

1/ Nędza:

A/ Znieść niewolnictwo, znieść system stanowy i przywileje związane z urodzeniem, uwolnić handel.

B/ Wprowadzić związki zawodowe i poprawić warunki płacowe najbiedniejszych.

C/ Unowocześniać rolnictwo, starać się o zlikwidowanie głodu i o poprawę warunków mieszkaniowych.

(Pytanie dla dyskutantów: Ile nędzy zlikwidowały papieskie modły i apele o pomoc dla ubogich?)


2/ Zdrowie (choroba):

A/ Dowiedzieć się o przyczynach chorób wbrew zakazom Kościoła.

B/ Szczepionki (wbrew protestom Kościoła)

C/ Tysiące leków przeciw chorobom, które dawniej zabijały większość niemowląt i kosiły życie młodych ludzi .

D/ Środki antykoncepcyjne pozwalające na planowanie rodziny.


Efekt — przedłużenie życia 2 do 3 razy, poprawa jakości życia.


Religijny program walki z chorobami i śmiertelnością we wczesnym wieku — modlić się o zdrowie i czekać na cud w przypadku choroby.


3/ Samotność:

A/ Religia dostarcza wspólnoty w kościele, ateizm dostarcza stu możliwości do wyboru.

B/ Religia dbała o niewolnictwo, a niewolnik rzadko był sam, zawsze w pobliżu był nadzorca z batem, no i byli inni niewolnicy, ateizm pozbawia człowieka tej wspólnoty, nieszczęsny człowiek musi sam sobie szukać przyjaciół.

C/ Kiedy czujesz się sam, możesz zawsze usłyszeć pociechę: „Jezus cię kocha", ateizm szuka rozwiązań w postaci fachowej porady, grup wsparcia, stowarzyszeń ludzi w podobnej sytuacji.

D/ Religia chętnie łączy wspólnoty w oparciu o pierwsze przykazanie, nic tak nie łączy jak wspólna nienawiść do ludzi mających innego boga. Ten ateizm, który był oparty na kulcie jednostki i naśladował religię pod tym względem, był najbardziej parszywą odmianą ateizmu.


4/ Śmierć (lęk przed śmiercią jest konsekwencją naszego rozwiniętego umysłu, świadomości przemijania).

A/ Religia proponuje jako lekarstwo na lęk przed śmiercią kłamstwo w postaci wiary w życie pozagrobowe. Ateizm proponuje spojrzenie prawdzie w oczy. Tak, przemijamy i nie ma w tym niczego strasznego.

B/ Jako wzmocnienie zasadności wiary w bajki o życiu wiecznym religia twierdzi, że to właśnie ta wiara nadaje życiu sens. Ateizm odpowiada, to my nadajemy naszemu życiu sens i czy poświęcimy je na bzdurne modły do jakiegoś bożka, czy przepijemy je, czy zatrujemy je narkotykami będzie ono równie bezsensowne, a jeśli znajdziemy pasję tworzenia i pomagania innym, to nadamy mu sens. Żaden bóg nie da nam sensu życia w prezencie, na to trzeba popracować.


Gdzie, kiedy i jak religia zapobiegła jakiemukolwiek złu? Owszem, byli i są dobrzy ludzie wierzący, którzy pomagają innym. Religie czynią jednak znacznie więcej zła, aniżeli dobra, a faktyczne zwalczanie takich zjawisk jak nędza, choroby, zniewolenie odbywa się albo w reżyserii świeckich rządów, albo za pośrednictwem głównie świeckich organizacji.


Odpowie nam pan X. że w świeckich rządach dominują wierzący politycy, którzy mogą być motywowani przez swoją religię. Tak, mogą , ale żaden program przeciwdziałania złu nie jest skuteczny, jeśli opiera się na teologii, a nie na nauce. (Nieodmiennie wychodzi to tak jak walka z AIDS przez nawoływanie do wstrzemięźliwości lub walka z biedą przez nawoływanie do dobroci.)


Wypada zapytać pana X. czy jest świadomy tego, ile razy ateiści uratowali mu życie? Uczciwie mówiąc, nikt z nas nie jest tego świadomy, ponieważ nie wiemy na jakie choroby umarlibyśmy bez szczepionek, bez dostępnych dziś lekarstw, ile razy umarlibyśmy z głodu, gdyby nie wynalazki, które zwielokrotniły wydajność rolnictwa, gdyby nie wsparte wynalazkami bezpieczeństwo naszych domów, jakość transportu (osobiście żyję dzięki możliwości szybkiego powiadomienia szpitala i szybkiego transportu do szpitala) itp.


Ateistyczny program zwalczania zła zazwyczaj nie ma nalepek — uczony wynalazca nie zaczyna od deklaracji, ja jako ateista wynalazłem nowy, skuteczniejszy, rodzaj szczepionki. Ja jako ateista wynalazłem specjalne poduszki zmniejszające liczbę śmiertelnych wypadków na drogach. Jako ateiści nie jesteśmy ekshibicjonistami i nie obnażamy publicznie naszych uczuć światopoglądowych. Tak więc, nie będzie ateistycznych aptek, obok tych pokrak w postaci aptek katolickich. Chirurg nie będzie miał plakietki z napisem — Chirurg-ateista. A na samochodzie nie będzie plakietki z napisem: zrobiony przez ateistów. (Wśród członków Amerykańskiej Akademii Nauk jest 93 procent ateistów.) Ateistyczny program walki ze złem pozostanie konsekwentnie oparty na respektowaniu drugiego przykazania: Nie wzywaj imienia jakiegokolwiek boga nadaremno, nie spoczywaj na modłach, rozwiązuj problemy zgodnie z wiedzą, jakiej nam dostarczyła nauka. Ignoruj zabobony. Ważny jest drugi człowiek.

 

Tekst pierwotnie opublikowany na łamach dawnego „Racjonalisty” w kwietniu 2013r.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
2. A jednak jest! Lucjan Ferus 2014-09-23
1. Nie ma czegoś takiego jak ateistyczny program czegokolwiek S.G.M.D. 2014-09-22


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 900 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nowy ateizm   Koraszewski   2013-11-16
Agnostyk czy ateista?   Koraszewski   2013-12-05
Konstytucyjni ateiści   Koraszewski   2013-12-05
Portret wielkiego agnostyka   Coyne   2013-12-14
Złe wiadomości   Coyne   2013-12-17
Pięć dowodów na istnienie Boga od teologa dla ateistów pod choinkę   Coyne   2013-12-19
Katolicki hierarcha mówi, że anioły istnieją, ale są bezskrzydłe   Coyne   2013-12-24
“Rozum został stworzony przez Boga”   Coyne   2014-01-03
Opowieść o religijnym odwróceniu   Joseph   2014-01-06
Podsumowanie ataków na ateistów   Coyne   2014-01-07
Nie - dla umiłowania cierpienia   Kuhlenbeck   2014-01-07
Zmyślona podróż do nieba   Coyne   2014-01-12
Dziedzictwo nietolerancji   Shahid   2014-01-12
Islamscy radykałowie zabili kolejnych medyków   Coyne   2014-01-13
O modlitwie i petycji   Gogineni   2014-01-13
List otwarty do boga islamu   Imani   2014-01-17
Chrześcijanie XXI wieku   Koraszewski   2014-01-17
Kolejne kopniaki dla ateistów w “Slate”   Coyne   2014-01-18
Nauka kontra wiara: żadnego konfliktu!   Coyne   2014-01-21
O źródłach autocenzury   Nasreen   2014-01-24
Jakie są “najlepsze” argumenty na rzecz istnienia Boga?   Coyne   2014-01-24
Ateistom ma być ciężko   Coyne   2014-01-31
No i wydało się...   Kruk   2014-02-04
Strzelanie zza pleców Boga   Koraszewski   2014-02-06
Zostałem “Cenzorem Roku"!   Coyne   2014-02-12
Święta glina   Hili   2014-02-14
Jeśli wlazłeś między wrony...   Coyne   2014-02-17
Dlaczego religia może być racjonalna, ale robi to w zły sposób   Coyne   2014-02-20
Droga do wolności   Feldner   2014-02-24
Całun Turyński: Dlaczego religia jest pseudonauką   Coyne   2014-02-24
Jajecznica   Kruk   2014-02-27
Polityka Nowego Ateizmu   Bum   2014-02-28
Długi ateistów   Koraszewski   2014-03-03
Wkrótce w księgarniach: nowa apolegatyka Boga   Coyne   2014-03-07
Upiory religii   Ferus   2014-03-08
Życie seksualne wczoraj i dziś   Koraszewski   2014-03-11
Testowanie hipotezy Boga   Stenger   2014-03-11
Szkoły nie są polem bitwy religii!   Gogineni   2014-03-13
Czy Bóg jest bezcielesną osobą?   Coyne   2014-03-16
Głos czarnej owcy   Ferus   2014-03-18
Wyrafinowana teologia szyicka   Taheri   2014-03-19
Bóg jako lokomotywa   Koraszewski   2014-03-21
Czy ateiści są snobami intelektualnymi?   Coyne   2014-03-22
Zegarek na wrzosowisku   Ferus   2014-03-26
O nadziei w tym i owym   Koraszewski   2014-03-27
Bóg, moralność i geografia   Coyne   2014-03-28
Humanizm ewolucyjny   Ferus   2014-04-09
Kpatinga: wioska czarownic   Igwe   2014-04-13
Trzeba przestać milczeć   Ahmed   2014-04-15
Rozprawa między panem, zupą i szatanem   Kruk   2014-04-18
Kult Cargo   Szczęsny   2014-04-20
Najgłupsze dokopywanie ateistom w tym roku   Coyne   2014-04-21
Humanizm ewolucyjny II     2014-04-22
Kolejny kiepski argument na rzecz Boga   Coyne   2014-04-24
Duchowość i seksualność szatana XXI wieku   Kruk   2014-04-30
Ateizm luk   Coyne   2014-04-30
Niemago rejestruje swój związek   Kruk   2014-05-04
Ponad dobrem i złem   Ferus   2014-05-05
Recykling sił nadprzyrodzonych   Koraszewski   2014-05-22
Wojna o Adama i Ewę   Coyne   2014-05-25
O kamiennych tablicach i nieco sfałszowanych zwojach   Szczęsny   2014-06-03
Ateizm zakwefiony   Coyne   2014-06-07
Czy religia jest nałogiem?   Koraszewski   2014-06-08
Filozof gromi ateistów z głupich powodów   Coyne   2014-06-10
Państwo częściowo wyznaniowe   Koraszewski   2014-06-15
Kiedy być “ekumenicznym” – a kiedy nie   Tsalic   2014-06-16
Hiszpania deportuje byłego muzułmanina za krytykowanie islamu   Coyne   2014-06-20
Głupie twierdzenia o fundamentalistycznych ateistach   Coyne   2014-06-22
Mój problem z Bogiem   Angier   2014-06-24
Ekumeniczna nienawiść   Koraszewski   2014-06-26
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Manifest ateisty   Harris   2014-06-27
Ewolucja teistyczna kiepsko się sprzedaje   Coyne   2014-06-29
Ostre światło nauki   Dennett   2014-07-01
Socjologia sekularyzmu   Koraszewski   2014-07-02
To nie okupacja, to islam   Greenfield   2014-07-05
Wiara szukająca ucieczki   Koraszewski   2014-07-14
Czy wierzący uważają pismo święte za dosłowną prawdę?   Coyne   2014-07-16
Gdyby Bóg istniał, miałby się z czego tłumaczyć   Fatah   2014-07-22
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Nauka Biblii i praktyki religijne   Twain   2014-07-27
Czy nasze wartości pochodzą od Boga?   Stenger   2014-07-31
Segregowanie uczniów według wyznania jest złym pomysłem   Ridley   2014-08-01
Osaczeni   Rushdie   2014-08-05
Ameryko, obudź się!   Imani   2014-08-08
Bonobo i pogromca ateistów   Coyne   2014-08-12
Bonobo i pogromca ateistów. Część II   Coyne   2014-08-13
Królik jest pytaniem   Celeste Hale   2014-08-16
Katolickie barbarzyństwo w Europie   Coyne   2014-08-19
Religia, “Playboy” i Frank Sinatra   Coyne   2014-08-27
Myśli i materia   Stenger   2014-08-31
Świadkowie Jehowy i odmowatransfuzji krwi dla dziecka   Coyne   2014-09-07
Machina religijnej nienawiści w działaniu   Chandra   2014-09-09
Biblia źródłem moralności? Żartujesz sobie!   Coyne   2014-09-10
Marsz lunatyków do Armagedonu   Harris   2014-09-13
O rzekomym wojującym, fundamentalistycznym, ateizmie   Coyne   2014-09-15
Afrykański eksport starego chrześcijańskiego barbarzyństwa   Igwe   2014-09-16
Wolność słowa w Yale   Koraszewski   2014-09-18
Nauka dyskutowania o niczym   Coyne   2014-09-20
Jeśli ISIS nie jest islamskie, Inkwizycja nie była katolicka   Coyne   2014-09-21

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk