Prawda

Piątek, 3 maja 2024 - 04:25

« Poprzedni Następny »


Rdzenni Amerykanie żądają doczesnych resztek pumy z Griffith Park


Jerry A. Coyne 2023-01-03


P-22 była prawdopodobnie najsłynniejszą na świecie pumą (Puma concolor; znana także jako kuguar), ponieważ żyła w parku w Los Angeles i wielu mieszkańców ją polubiło. Ma swoją własną stronę w Wikipedii, na której czytamy między innymi:

P-22  (ok.  2009/2010 - 17 grudnia 2022) był samcem dzikiej pumy, który mieszkał w Griffith Park w Los Angeles w Kalifornii, po wschodniej stronie gór Santa Monica.  P-22 został po raz pierwszy zidentyfikowany w 2012 roku i był przedmiotem znacznej uwagi mediów, w tym licznych książek, programów telewizyjnych i innych dzieł sztuki. P-22 był często nagrywany podczas grasowania w dzielnicy Hollywood Hills w Los Angeles. Był monitorowany przez obrożę radiową. P-22 pozostawał w Griffith Park przez dziesięć lat, dopóki nie został schwytany, a następnie uśpiony 17 grudnia 2022 r., Po doznaniu urazów odpowiadających potrąceniu przez samochód w połączeniu z kilkoma długoterminowymi problemami zdrowotnymi.

Tak więc, niedawno został uśpiony i było dużo smutku (zobacz jeden z nekrologów tutaj, który również zapowiadał nabożeństwo żałobne). Problem polega na tym, że do ciała P-22, co do którego naukowcy mieli plany (nie tyle wypchania, co zbadania), zgłaszają roszczenia rdzenni Amerykanie z okolicy, którzy chcą je zabrać i dać mu duchowy pogrzeb w Griffith Parku. Przeczytaj artykuł w “LA Times”.


Istnieje prawo federalne, które nakazuje przekazywanie szczątków rdzennych Amerykanów lub artefaktów tym populacjom, które mogą wykazać kulturowy lub genealogiczny związek z tymi szczątkami. Jak opisuje to profesor archeologii Elizabeth Weiss,

...Ustawa o ochronie i repatriacji grobów rdzennych Amerykanów (NAGPRA). Prawo wymaga, by naukowcy finansowani ze środków federalnych, którzy odkrywają ludzkie szczątki lub przedmioty kultury rdzennych Amerykanów, przekazywali te znaleziska takim współczesnym plemionom rdzennych Amerykanów, które mogą wykazać bliskie powiązania przodków lub geograficzne.

Ale jak wspomina Weiss w swojej historii, którą usłyszałem z pierwszej ręki na spotkaniach poświęconych wolności słowa w Stanford, prawo jest używane zbyt szeroko, czego Weiss doświadczyła w odniesieniu do własnych badań:

Jednak, jak już pisałam wcześniej, prawo to zostało zinterpretowane w sposób zbyt szeroki, tak że współczesne plemiona, które mają niewielki lub żaden związek z wykopanymi szkieletami paleoindiańskimi, liczącymi tysiące lat, z powodzeniem żądają ich zwrotu.


Z powodu NAGPRA - i wiele jej odpowiedników na poziomie stanowym, takich jak California Native American Graves Protection and Repatriation Act (CalNAGPRA) - naukowcom odmawia się możliwości analizowania takich odkryć w ramach ich badań. Co więcej, w niektórych przypadkach prawa, takie jak NAGPRA i CalNAGPRA, stały się narzędziami dla  aktywistów do egzekwowania ich duchowych i religijnych przekonań kosztem świeckich badań naukowych. Jak informowaliśmy na początku tego roku w Quillette, może to obejmować wyraźnie seksistowskie, religijne lub duchowe zakazy dotyczące kobiet dotykających plemiennych artefaktów.


Mówię tutaj z własnego doświadczenia, ponieważ NAGPRA i CalNAGPRA negatywnie wpłynęły na moje badania antropologiczne na San José State University (SJSU) w Kalifornii. Zaczęłam postrzegać te prawa jako zagrożenie dla swobodnych badań akademickich, zwłaszcza że są one obecnie wykorzystywane do oddawania szczątków rdzennych Amerykanów z muzeów i uniwersytetów, zanim zostaną odpowiednio przeanalizowane za pomocą nowoczesnych technologii skanowania. Odmawianie naukowcom możliwości badania odkrytych szczątków ludzkich szkodzi naszej zdolności rozumienia przeszłości i pomagania żyjącym.

Weiss bada ludzkie szczątki w Kalifornii, które mają do 3000 lat, i zabroniono jej studiowania szczątków w kolekcji jej własnego uniwersytetu, a nawet studiowania zdjęć rentgenowskich tych kości (przeczytaj tę historię). I, jak powiedziała mi w Stanford, nie wolno jej nawet pokazywać zdjęć pudeł, w których znajdują się kości. To smutna historia, którą można by rozwiązać z dużo mniejszą wrogością, gdyby wydarzyły się dwie rzeczy: rdzenni Amerykanie mogliby przedstawić przekonujący argument, że konkretne szczątki są powiązane z ich grupą, i gdyby naukowcom pozwolono na zbadanie szczątków w rozsądnym czasie, zanim zostaną przekazane grupie, do której należą. W przeciwnym razie tracimy cenną wiedzę o przeszłości.


Praca Weiss została znacząco zahamowana przez to, że jej własny uniwersytet zabronił jej badania kości, które nie mają wyraźnego związku genealogicznego z żadną obecną grupą. Przez jakiś czas grupy rdzennych Amerykanów domagały się nawet, aby nie pozwolono jej badać kości z Tunezji!


W rzeczywistości, zastanawiając się nad tym, nie akceptuję automatycznie twierdzeń o jakiejkolwiek dzisiejszej „własności” starożytnych szczątków ani nawet tego, że określona grupa tubylcza może rościć sobie prawa własności do szczątków znalezionych na ziemi, która kiedyś należała do nich. Ma to oczywiście podłoże religijne, tak jak w przypadku P-22 (patrz poniżej). Różni się to od przypadku zwrotu artefaktów kulturowych skradzionych z innych krajów (takich jak Marmury Elgina), ponieważ tu związek jest bardzo jasny: w końcu Partenon znajduje się w Atenach.


Ale choć nie zdecydowałem się w sprawie repatriacji ludzkich szczątków, jednej rzeczy jestem całkowicie pewien, że rdzenni Amerykanie nie mogą żądać szczątków współczesnej pumy i uniemożliwić naukowcom zbadanie jej. Nie można udowodnić, że grupa rdzennych Amerykanów – w tym przypadku „Gabrieleno/Tongva San Gabriel Ban of Mission Indians” – ma genealogiczne lub kulturowe roszczenia do ciała i kości kotowatego zwierzęcia.


Oto kłótnia w skrócie:

Teraz, gdy P-22 został uśpiony przez władze zajmujące się dziką przyrodą, nie jest jasne, co stanie się ze szczątkami słynnej pumy. Podczas gdy agencje rządowe i przedstawiciele muzeów rozważają ostateczne miejsce spoczynku kota, społeczność rdzennych Amerykanów w południowej Kalifornii chce, aby P-22 został pochowany w pobliżu Griffith Park z ceremonią oddającą cześć jego duchowi.


Muzeum Historii Naturalnej hrabstwa Los Angeles otrzymało w piątek ciało P-22 z Kalifornijskiego Departamentu Rybołówstwa i Dzikiej Przyrody. Chociaż wcześniej rozważano to, przedstawiciele muzeum powiedzieli w czwartek, że nie planują wypychania zwłok P-22 ani wystawiania jego szczątków na pokaz, co było głównym powodem niepokoju społeczności rdzennych Amerykanów.


Ale wciąż nie jest jasne, jaka przyszłość czeka wielkiego kota.


Naukowcy byli już w trakcie zbierania próbek i przeprowadzania sekcji zwłok P-22, kiedy dowiedzieli się o obawach społeczności rdzennych Amerykanów. Prace wstrzymano, podczas gdy muzeum komunikuje się z przedstawicielami tych grup. Kilku rdzennych Amerykanów, z którymi skontaktował się „The Times”, powiedziało, że początkowo muzeum nie zwróciło się do nich o opinie, ale od tego czasu rozmawiają o tym, jak uhonorować szczątki P-22.

Oto dlaczego naukowcy chcą badać szczątki:

Według biologów badania zwłok P-22 mogą pokazać bezpośrednie skutki miejskiego otoczenia dla pumy, której udało się przetrwać przez ponad dekadę w otoczeniu ludzi. Jest mało prawdopodobne, że będzie inne zwierzę, takie jak P-22, więc badanie dostarczyłoby unikalnych informacji o tym doświadczeniu, mówią naukowcy.

W rzeczywistości, nawet jeśli nie zostanie wystawiony na pokaz, rdzenni Amerykanie nie chcą nawet, aby trzymano P-22 jako przechowywany okaz, aby w przyszłości można było badać jego szczątki. Pozbawiony życia P-22 spoczywa w pokoju. Ale przynajmniej ten kot nadal może pomóc nam zrozumieć nasz świat. Jednak nie będzie to możliwe, jeśli ci, którzy mają „inne sposoby poznawania kotów”, mają coś do powiedzenia:

Ale myśl o P-22 udającym się do muzeum jako okaz napełnia członków społeczności plemiennej przerażeniem. [ JAC : PRZERAŻENIEM? To trochę histerycznie teatralne.]


„To nie w naszym stylu. To naukowe, kolonialne zachowanie” – powiedziała Kimberly Morales Johnson, sekretarz plemienia Gabrieleno/Tongva San Gabriel Band of Mission Indians. „Ten kot jest naszym krewnym”.


W języku Tongva słowo oznaczające pumę to tukuurot. W ich opowieści o stworzeniu świata, pumy były jednymi z kilku zwierząt, które obserwowały rozwój i rozkwit wczesnych ludzi.

Nie sądzę, żeby to wystarczyło, by rościć sobie prawa do truchła. Ale awantura trwa:

Członkowie Gabrieleño Band of Mission Indians, Kizh Nation, byli wielokrotnie proszeni o opinie na temat projektów państwowych budowanych na ziemi ich przodków, powiedział rdzenny biolog Matt Teutimez. Proces ten może obejmować błogosławieństwo wykonywane przez starszych plemiennych, a w innych przypadkach członkowie plemienia przekazują informacje dotyczące kultury i nauki.

Wkład rdzennych Amerykanów często wydaje się refleksją po czasie, powiedział Teutimez.

„Zwykle chcą po prostu udziału. Oni już zdecydowali się zgodnie z zachodnią myślą, jak rozwiązać problem” – powiedział Teutimez. „Chcieli tylko, żeby nasze plemię było zaangażowane w sesję zdjęciową”.


Ma nadzieję, że P-22 może stanowić pouczający moment, w jaki sposób kultura zachodnia musi ponownie ocenić swój związek z dziką przyrodą i uznać ją za coś więcej niż tylko zwierzęta.

Normalnie, gdyby istniało oczywiste powiązanie z grupą, byłbym bardziej miłosierny, oferując im możliwość dania wkładu w rozważania, co zrobić ze szczątkami P-22. Ale nie widzę tutaj żadnych roszczeń poza żądaniami ludzi, którzy zostali skolonizowani i faktem, że P-22 wędrował po ziemiach, które kiedyś były przemierzane przez kilka grup rdzennych Amerykanów. Jeśli trzymanie zwłok do badań naukowych – bez wystawiania go na pokaz, co może niepokoić wielu – jest przydatne, to jak najbardziej zatrzymajcie je w Muzeum. Żadna grupa nie może powiedzieć, że ma duchowe roszczenia do dzikich zwierząt.


Oto P-22 w 2019 roku z Wikipedii. Zauważ, że ty i ja jesteśmy dokładnie tak blisko spokrewnieni z tym kotem, jak wszyscy rdzenni Amerykanie w Ameryce.



Native Americans claim P-22’s body (the Griffith Park mountain lion)

Why Evolution Is True, 30 grudnia 2022

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne

Emerytowany profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków. Jest również jednym ze znanych "nowych ateistów" i autorem książki "Faith vs Fakt" (wydanej również w tłumaczeniu na polski przez wydawnictwo "Stapis"). Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.
 

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nauka

Znalezionych 1476 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Dlaczego kod genetyczny nie jest uniwersalny   Cobb   2014-10-06
Zachwycający rabuś, który liczy sto milionów lat   Cobb   2014-04-28
Twoja wewnętrzna mucha   Cobb   2014-01-22
Ćma gynandromorf wychodzi na światło dzienne  - opowiada historię o nauce    Cobb   2015-09-15
Seksizm w nauce: czy Watson i Crick naprawdę ukradli dane Rosalind Franklin?   Cobb   2015-07-07
Uroczy wykres, który opowiada naszą historię   Cobb   2017-10-17
12 podstawowych punktów biologii ewolucyjnej   Cobb   2016-03-02
Świat RNA   Cobb   2014-11-27
Jak karakara wygrywa z osami   Cobb   2013-12-29
Seymour Benzer: humor, historia i genetyka   Cobb   2014-03-21
Dlaczego powinny nas fascynować liczące 100 tysięcy lat ludzkie zęby z Chin?   Cobb   2015-10-30
DNA: zoptymalizowany kod źródłowy?   Cobb   2015-11-30
Urodziny Rosalind Franklin!   Cobb   2020-07-31
Wszystkiego najlepszego w dniu 60. urodzin, centralny dogmacie!   Cobb   2017-10-04
Dziwaczne, wysysające krew czerwie jurajskie   Cobb   2014-06-28
Geny neandertalskie są wszędzie   Cobb   2015-10-23
Technologia pomaga w kryzysach wodnych na całym globie   Cohen   2019-04-02
Ptasia grypa w czasach ludzkiej zarazy   Collins   2022-01-11
Oszaleć na punkcie nietoperzy w czasach korony i politykierstwa   Collins   2020-07-25
Oxitec rozszerza próby z komarami GMO, by zredukować szerzenie się malarii   Conrow   2022-04-28
Nigeria daje zielone światło kukurydzy GMO   Conrow   2021-11-22
Rośliny zmodyfikowane: odkłamać opinię o GMO   Conrow   2022-04-07
Bakłażan GMO jest udokumentowaną wygraną ubogich farmerów   Conrow   2021-09-23
Selektywnie stosowana koncepcja tabula rasa i ideologicznie motywowane nieporozumienia   Cory Clark   2019-05-09
Dlaczego zwierzęta są urocze?   Coyne   2014-12-30
Trzecia droga ewolucji? Nie sądzę   Coyne   2015-03-05
Lekcja ewolucji: specjacja w akcji!   Coyne   2015-01-12
Moda na kopanie nauki   Coyne   2014-02-03
Niezwykłe pasikoniki naśladujące liście, u których samce i samice są różnych kolorów   Coyne   2017-01-24
Francis Crick był niesamowitym geniuszem   Coyne   2015-04-02
Ogon ćmy i nietoperze   Coyne   2015-02-23
Skąd bóbr? To są szczuroskoczki, a nie wiewiórki!   Coyne   2017-04-11
Dan Brown - akomodacjonista   Coyne   2015-01-31
Ideologiczna opozycja wobec prawdy biologicznej   Coyne   2016-12-28
Nowe niezwykłe skamieniałości typu “Łupki z Burgess”   Coyne   2014-02-22
Kolejny gatunek wron używa narzędzi   Coyne   2016-10-06
Seks paproci i kreacjoniści   Coyne   2015-03-27
Mistyfikacja Sokala: dwadzieścia lat później   Coyne   2017-01-13
Dobór naturalny w naszym gatunku na przestrzeni ostatnich dwóch tysiącleci   Coyne   2016-10-22
Nowa data udomowienia kotów: około 5300 lat temu – i to w Chinach   Coyne   2013-12-26
Pisklę przypominające wyglądem i zachowaniem trującą gąsienicę   Coyne   2014-12-18
Czy rozum jest “większy niż nauka”? Kiepska próba deprecjonowania nauki   Coyne   2015-04-28
Ewolucyjny poziom ludzkiej przemocy   Coyne   2016-10-14
Ciąg dalszy sporu o dobór grupowy   Coyne   2015-04-22
Eureka! Sprytne wrony to odkryły   Coyne   2014-04-07
Koniec humanistyki?   Coyne   2014-01-15
Nowe skamieniałości: najwcześniejszy na świecie znany ptak   Coyne   2015-05-12
Facet od nauki przeciwko GMO   Coyne   2014-11-12
Najstarsze organizmy: 3,7 miliarda lat?   Coyne   2016-09-13
Montezuma i jego flirty   Coyne   2014-05-11
Specjacja hybryd może być rzadka   Coyne   2016-10-29
Trawa w uchu. Ale po co?   Coyne   2014-07-09
Koszmar kreacjonisty: ewolucja w działaniu   Coyne   2016-09-21
Nowy, opierzony i czteroskrzydły dinosaur   Coyne   2014-07-23
Zmień swoje geny przez zmianę swojego życia   Coyne   2014-05-15
Czy człowiek musiał wyewoluować?   Coyne   2015-05-15
Selektywne używanie narzędzi wśród mrówek   Coyne   2017-01-17
Adam i Ewa: dwoje, czy więcej niż dwoje przodków?   Coyne   2017-01-07
Historia porostów i człowieka, który ją skorygował   Coyne   2017-01-26
Delfiny umyślnie narkotyzują się truciznami rozdymków   Coyne   2014-01-04
Przedwczesna wiadomość o śmierci samolubnego genu   Coyne   2013-12-22
Homo floresiensis, hominin “hobbit”, w Internecie   Coyne   2016-11-25
Modliszka storczykowa: czy upodabnia się do storczyka?   Coyne   2015-03-13
Cuda genetyki: arbuz bez pestek   Coyne   2014-08-25
Pająk upodabnia się do ptasich odchodów   Coyne   2014-06-17
Ewolucja i Bóg   Coyne   2014-01-29
Intelektualne danie dnia  The Big Think   Coyne   2014-03-04
Tajemnica pasków zebry rozwiązana – a przynajmniej tak mówią naukowcy   Coyne   2017-01-31
Mimikra chemiczna u mszyc   Coyne   2015-02-19
Jak często geny przeskakują między gatunkami?   Coyne   2015-04-18
Marnie napisany artykuł o uroczym gryzoniu   Coyne   2014-07-03
Ślepa salamandra z Teksasu ma nerw wzrokowy, ale nie ma prawdziwych oczu   Coyne   2016-10-11
Ukwiał żyje w antarktycznym lodzie!   Coyne   2014-01-25
Żebropławy, czyli dziwactwa ewolucji   Coyne   2013-12-30
OLBRZYMI owad wodny (i kilka innych)   Coyne   2014-07-28
Seksizm w nauce o jaskiniowych owadach   Coyne   2014-04-26
Dobór krewniaczy pozostaje wartościowym narzędziem   Coyne   2015-04-06
Najstarsza jak dotąd identyfikacja medycyny sądowej   Coyne   2014-12-10
Pradawnym płazom odrastały kończyny   Coyne   2014-09-29
Dymorfizm płciowy i ideologia   Coyne   2014-12-01
Bajka o kaczkach karolinkach   Coyne   2016-12-16
Grantowie na Galápagos i ich hybrydowe gatunki   Coyne   2014-08-18
Czy humaniści boją się nauki?   Coyne   2014-02-07
Fantastyczna mimikra tropikalnego pnącza   Coyne   2014-05-03
Nowy opierzony dinozaur sugeruje, że większość dinozaurów miała pióra   Coyne   2014-08-03
Dowody ewolucji: wideo i nieco dłuższy wywód   Coyne   2014-10-22
O pochodzeniu dobra i zła   Coyne   2014-02-05
Genetyka kocich łat   Coyne   2014-11-26
Wierzący nagradzani za życia   Coyne   2014-12-21
Lucy mogła umrzeć spadając z drzewa   Coyne   2016-09-07
Opierzony ogon dinozaura w bursztynie!   Coyne   2016-12-19
Nowa i dziwaczna, zmieniająca kształt żaba   Coyne   2015-04-10
Z nowego artykuły wynika, że istnieje nie jeden, a cztery gatunki żyraf, nie jestem jednak pewien   Coyne   2016-09-27
John van Wyhe obala mity o Darwinie   Coyne   2016-11-09
Ewolucja, ptaki i kwiaty   Coyne   2014-06-02
Pradawne rośliny kwitnące znalezione w bursztynie   Coyne   2014-01-10
Najstarsze żyjące organizmy   Coyne   2014-04-03
Użycie ognia przez homininy: przykład szybkiej ewolucji kulturowej?   Coyne   2021-08-04
Cztery prawa biologii ewolucyjnej   Coyne   2015-10-13
Znaleziono najstarszego “bilaterian”: odkryto podobne do robaka stworzenie wraz z jego skamieniałymi śladami   Coyne   2020-04-16

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk