Prawda

Poniedziałek, 20 maja 2024 - 11:29

« Poprzedni Następny »


Po raz kolejny twierdzenie, że płeć nie jest binarna, ale bez żadnych nowych argumentów


Jerry A. Coyne 2024-03-29


Naprawdę? Czy muszę ponownie obalać te same argumenty dotyczące definicji płci biologicznej ? Cóż, tutaj, w „American Scientist”, grupa dwóch antropologów, jednego anatoma oraz profesora ds. płci i seksualności mówi nam, że nie ma jasnej definicji płci, używając tych samych, wyświechtanych, starych argumentów, by obalić opartą na gametach binarność płci. I po raz kolejny w tej grupie ideologów pojawia się Agustín Fuentes z Princeton, który twierdzi, że definicja płci nie zależy od gamet, ale od wielu czynników, w zależności od tego, jakie jest pytanie. Ich celem jest oczywiście zapewnienie tych, którzy nie identyfikują się jako „mężczyźni” lub „kobiety”, że biologia ich nie wymazuje.

 Kliknij poniżej lub znajdź artykuł zarchiwizowany tutaj


Motywacja ideologiczna jest wyraźnie widoczna w kilku częściach artykułu:

Co niepokojące, nawet w nauce termin płeć biologiczna stała się transfobiczną aluzją. Podczas gdy kiedyś niektórzy z nas używali tego terminu do odróżnienia badanych przez nas czynników biologicznych od czynników społecznych lub kulturowych, obecnie został on przejęty przez tych, którzy nalegają na binarność płci i zaprzeczają znaczeniu lub nawet realności różnorodnych ciał i genderowych tożsamości, roli i ekspresji u ludzi.

Uznaję binarność płci, ale wiem też, że zróżnicowane tożsamości gender są zjawiskiem socjologicznym i antropologicznym współczesnego człowieka. Nie „wymazuję” ich!


Więcej ideologii jest w ostatnim akapicie (moje pogrubienie):

W nauce sposób definiowania płci w konkretnym badaniu opiera się na tym, jaki organizm jest badany i jakie pytanie jest zadawane. Kryteria definiowania płci będą się różnić w badaniach grzybów, orangutanów i ludzi. Zmieni się to również, jeśli celem badania będzie przyjrzenie się genetyce, ogólnej anatomii, hormonom, reprodukcji lub gender. Prawda jest taka, że w nauce płeć definiuje się na wiele sposobów, ale w żadnym z nich jednostki będące częścią natury nie powinny być ignorowane i wykluczane. To byłaby zła nauka.

Tak, „zła nauka” jest dla ideologów nauką, którą można wykorzystać do ignorowania lub wykluczania ludzi. Ale jeśli takie wykluczenie nastąpi, nie będzie to wina samej nauki, ale bigotów, którzy wykorzystują naukę do oczerniania innych. I tak jest z płcią. U wszystkich zwierząt (i prawie wszystkich roślin) występują dwie płcie, ale to nie znaczy, że nieliczne osobniki stanowiące wyjątki (0,018%, czyli około 1 na 5600 osobników) należy ignorować lub wykluczać. Tylko bezduszny człowiek traktowałby ludzi w ten sposób! Jeśli chodzi o osoby odgrywające „role genderowe”, które nie pokrywają się z „tradycyjnym” zachowaniem mężczyzn i kobiet, nie ma to znaczenia, ponieważ te role nie mają nic wspólnego z definicją płci biologicznej.


I tak, w służbie Sprawiedliwości Społecznej, otrzymujemy te same argumenty. (Fragmenty artykułu są wcięte.)


Wiele czynników definiuje płeć. 

Istnieje wiele czynników definiujących płeć, w tym chromosomy, hormony, gonady, narządy płciowe i gamety (komórki rozrodcze). Jednak przy tak dużej liczbie zmiennych i tak dużym zróżnicowaniu każdej ze zmiennych trudno jest ustalić jedną definicję płci. Niektóre czynniki definiujące płeć to cechy nieciągłe, takie jak liczba lub rodzaj chromosomów danej osoby. Inne cechy istnieją na kontinuum, takie jak arbitralne wytyczne dotyczące tego, jak długi musi być zewnętrzny narząd płciowy w chwili urodzenia, aby można go było sklasyfikować jako penisa, a nie łechtaczkę.

Tak, niektórzy ludzie mogą definiować płeć na podstawie chromosomów, genitaliów, temperatury (czynnik determinujący płeć u niektórych gadów) itp. Jednak biolodzy zdecydowali się na definicję opartą na gametach (samce wytwarzają małe mobilne gamety, samice wytwarzają duże nieruchome gamety), ponieważ jest to zarówno uniwersalne u zwierząt, jak i roślin (tylko glony, grzyby i niektóre inne organizmy jednopłciowe mają „typy kojarzenia”, które nie są postrzegane jako płeć), i głęboko wyjaśniające, dając nam wyjaśnienia takich zjawisk, jak dobór płciowy, opieka rodzicielska, fakt, że samice rodzą młode i produkują mleko, i tak dalej. Żadna definicja oparta na hormonach lub chromosomach nie jest w stanie wyjaśnić tych zjawisk.


Istnieją wyjątki: osoby interpłciowe. 
Chociaż osoby interpłciowe – które, nawiasem mówiąc, nie są przedstawicielami trzeciej płci – są rzadkie, w artykule wykorzystano je, aby przedstawić to, co autorzy uważają za znamienne:


Te różne cechy również nie zawsze pasują do ciała danej osoby. Na przykład człowiek może urodzić się z chromosomami XY i pochwą lub mieć jajniki i wytwarzać dużo testosteronu. Te różnice, zwane łącznie interpłciowością, mogą być mniej powszechne, ale pozostają spójną i oczekiwaną częścią biologii człowieka.


Tak, te wyjątki od układu binarnego są rzeczywiście bardzo rzadkie i, jak powiedziałem, nie należą do trzeciej płci, ponieważ w najlepszym przypadku wytwarzają tylko dwie gamety charakterystyczne dla binarności płci. (Nie znalazłem żadnej wzmianki o człowieku interpłciowym produkującym zarówno zdolne do życia komórki jajowe, jak i plemniki.) Nie wiem, co autorzy mają na myśli przez „spójnie”, ale tak, zawsze będzie niewielka liczba osób interpłciowych ze względu na zakłócenia w rozwoju zarodka. No i co z tego?


A „oczekiwane”? Tak naprawdę nie spodziewamy się osób interpłciowych na podstawie podstawowych zasad, ale obserwujemy je i teraz, na tej podstawie, zaczęliśmy oczekiwać ich pojawienia się jako rzadkiego zjawiska. Ale to też nie ma znaczenia: sposób, w jaki traktujemy takie osoby, nie zależy od tego, jak często występują i czy są „oczekiwane”. Są ludźmi, tak jak my wszyscy, i mają takie same roszczenia moralne jak wszyscy inni.


Definicja płci zmieniała się z biegiem czasu. 
Następnie autorzy dodają obserwację, że definicje płci, podobnie jak rasy, zmieniały się na przestrzeni czasu (oczywiście, że tak: nasza wiedza się poszerza!). Ale znowu, co z tego? To, że zmieniło się nasze rozumienie, a co za tym idzie definicje, nie oznacza, że to, czego dzisiaj używamy, jest błędne. W istocie podejrzewam, że definicja oparta na gametach pozostanie tu na stałe, podobnie jak definicja atomu węgla. Z artykułu:

Zaakceptowanie faktu, że gender jest konstrukcją społeczną, może wydawać się łatwiejsze, biorąc pod uwagę, jak szybko mogą się zmieniać normy genderowe, liczne dowody na to, że męskość i kobiecość zmieniają się w czasie oraz jak splątane są te konstrukcje z innymi aspektami tożsamości, takimi jak rasa i pochodzenie etniczne. Możemy rozpoznać, że sposób, w jaki rozumiemy, co to znaczy być Czarnym mężczyzną w 2024 r., różni się od tego, co oznaczało bycie Czarnym w 1992 r. po uniewinnieniu funkcjonariuszy, którzy pobili Rodneya Kinga, co różni się od tego, co oznaczało bycie Czarnym mężczyzną w 1965 r., kiedy Martin Luther King Jr. wyruszył z Selmy. Gender i rasa – a także seksizm i rasizm – wzmacniają wyobrażenia o ludziach, które dzielą ich na kategorie w oparciu o pewne wbudowane założenia.

Tylko prawdziwy ideolog potrafi wciągnąć w tę dyskusję różnice w sposobie traktowania Czarnych w historii Ameryki, jako przykład zmiany definicji. Rodney King? Co to ma za znaczenie dla argumentu biologicznego? To, co tak naprawdę opisują autorzy, to zmiana w sposobie traktowania osób rasy czarnej na przestrzeni czasu. Można zrobić to samo z dowolną grupą, np. Żydami, ale to nie znaczy, że zmieniła się definicja „Żyda”. Prawdą jest, że podanie definicji osoby czarnej jest trudnym zadaniem ze względu na domieszkę populacyjną, która zaciera granice grup etnicznych, ale genetyka nadal może zidentyfikować samozidentyfikowaną czarną osobę wyłącznie na podstawie jej DNA i zrobić to z dokładnością ponad 99,9%. I znowu faktem jest, że sposób traktowania ludzi nie ma nic wspólnego z cechami biologicznymi definiującymi ich grupę.


A tutaj jest argument, którego w ogóle nie rozumiem:

Cechy, które mogą wydawać się biologicznie zdeterminowanymi różnicami między płciami, mogą w rzeczywistości być rozwojowym produktem splątanych czynników biologicznych i społecznych. Na przykład być może słyszałaś, że u kobiet po menopauzie ryzyko wystąpienia osteoporozy jest nieproporcjonalnie zwiększone. Jednak dane pokazują, że rozwój osteoporozy nie jest związany z płcią, ale z zaangażowaniem w aktywność fizyczną i ekspozycją na światło słoneczne – czynnikami, które są wspierane w różny sposób ze względu na gender i rasę. Badanie z 1994 roku opublikowane w „Osteoporosis International” wykazało, że Chinki pracujące jako robotnice rolne w rzeczywistości miały zwiększoną zawartość kości i gęstość w stosunku do ilości czasu spędzanego na świeżym powietrzu na aktywności fizycznej. Im więcej dowiadujemy się o ludzkim doświadczeniu i jego ucieleśnieniu, tym mniej prawdopodobne jest twierdzenie o nieciągłych różnicach i kategoriach.

Moja odpowiedź na to pytanie brzmi: „I co z tego?” To, że na chorobę wpływa zarówno środowisko, jak i płeć, nie mówi nic o definicji płci. Czy mężczyzna chory na osteoporozę wymazuje opartą na gametach definicję mężczyzny i kobiety? Tutaj autorzy po prostu rzucają czytelnikom garść piasku w oczy, mając nadzieję, że choć część zmyli ich na tyle, że przyjmą ich argumentację.


Oto częste twierdzenie:


Ludzie różnią się wieloma cechami i akceptacja binarności płci ignoruje te różnice. 

Ważne jest, aby rozpoznać różnice w biologii związane z płcią, ponieważ nauka o płci jest zubożona nadmiernym poleganiem na binarności. Kiedy naukowcy nie dostrzegają realności zróżnicowania cech biologicznych i zamiast tego opierają się na uproszczonych założeniach dotyczących jednolitości kategorii „męskich” i „żeńskich”, wynikiem są nie tylko krótkowzroczne badania, ale także niebezpieczne konsekwencje dla szerokiej gamy ludzi. Zdrowi ludzie z naturalną zmiennością mogą zacząć postrzegać swoją biologię jako patologiczną, a ludzie z problemami zdrowotnymi mogą nie być leczeni w wyniku nieodpowiedzialnej i niepoprawnej nauki. Kiedy ograniczamy naukowe rozumienie płci do dwóch odrębnych typów i nie podejmujemy dodatkowego wysiłku, aby uwzględnić całość różnorodności biologicznej (nie wspominając o jej wzajemnych powiązaniach z gender i kulturą), ignorujemy prawdziwy kształt ludzkiej egzystencji. Sposób, w jaki naukowcy definiują płeć, musi zatem opierać się na konkretnym pytaniu badawczym, które zadają.

Znowu trzeba powtórzyć, że żaden biolog nie ignoruje zmienności biologicznej, w tym cech związanych z płcią, takich jak owłosienie czy rozmiar penisa. Ale znowu trzeba powiedzieć, że nie ma to wpływu na binarność płci. Ponownie mamy do czynienia z zaprzeczeniem binarności, bo ponoć „patologizuje” ona ludzi.


Nie spotkałem się jeszcze z kwestią biologiczną, dla której należałoby zdefiniować płeć jako coś więcej niż binarnego. Ale oczywiście różnice w sposobie wytwarzania, wyglądu i zachowania płci są i były rozpoznawane i stanowią przedmiot wielu owocnych badań. Ale binarność pozostaje.


Argument koników morskich, hien i orangutanów. 
To zabawne, ponieważ argumenty te zostały już wcześniej obalone.

Samce koników morskich produkują plemniki, ale także noszą zarodki i rodzą. Samice hien cętkowanych produkują jaja i wydają na świat młode, mimo to rodzą za pośrednictwem narządu płciowego większego niż u samców hien. Chociaż te konwencje nazewnictwa wynikają z dowolnych progów wielkości, ludzie nadal zazwyczaj nazywają większy narząd żeński hieny łechtaczką, a mniejszy narząd męski penisem.

Tak, samce koników morskich mają torbę lęgową, w której następuje zapłodnienie jaj samicy i rozwój zarodków, a następnie torba otwiera się, uwalniając nowo wyklute koniki morskie. Jak opisałem w WEIT, dzieje się tak dlatego, że samice produkują jaja w większym tempie, niż samce są w stanie je nosić, w związku z czym samice rywalizują o dostęp do toreb samców. Jest to sytuacja odwrotna do zwykłej sytuacji u zwierząt, zatem zgodnie z teorią doboru płciowego to samice, a nie samce, mają ozdoby i próbują przyciągnąć uwagę samców, żeby wziąć w posiadanie ich torby lęgowe. Jest to jednak różnica w rolach noszenia ciąży, a nie płci. Chciałbym zadać Clancy’emu i innym takie pytanie: „Skąd wiesz, że koniki morskie w ciąży to samce? A skąd wiesz, że hieny z dużą łechtaczką to samice? W obu przypadkach domyślnie przyjmują definicję płci opartą na gametach i ich argument przegrał.


Podobnie głupi jest argument o orangutanach. Istnieją dwa rodzaje samców i jeden rodzaj samic, zjawisko to nazywa się „polimorfizmem ograniczonym płciowo”. Tutaj, przeczytajcie:

Cechy fizyczne i behawioralne mogą rozróżniać typy, nawet jeśli gamety tego nie robią. Do orangutanów zaliczają się samce z talerzami policzkowymi, z skórnymi fałdami na gardle i wspaniałym długim kasztanowym futrem, ważące prawie 90 kilogramów. Ale są także samce bez talerzy policzkowych, które choć są już w pełni dojrzałymi dorosłymi osobnikami, nie mają żadnych zabawnych cech charakterystycznych dla samców z talerzami i ważą tylko nieznacznie więcej niż samice. Zarówno samce z talerzami, jak i bez talerzy kojarzą się z samicami i są ojcami dzieci.

Tak, ale skąd autorzy wiedzą, że osobniki z talerzami i bez talerzy to samce? Po prostu szaleństwem jest twierdzenie, że są tu trzy płcie. Są dwie, a samce produkujące plemniki występują w dwóch odmianach. Ponownie autorzy w sposób dorozumiany przyznają, że płeć jest binarna. Jednak później sugerują, że definicja płci u orangutanów różni się od definicji płci u ludzi (moje pogrubienie):

W nauce sposób definiowania płci w konkretnym badaniu opiera się na tym, jaki organizm jest badany i jakie pytanie jest zadawane. Kryteria definiowania płci będą się różnić w badaniach grzybów, orangutanów i ludzi. Zmieni się to również, jeśli celem badania będzie przyjrzenie się genetyce, ogólnej anatomii, hormonom, reprodukcji lub gender. Prawda jest taka, że w nauce płeć definiuje się na wiele sposobów, ale w żadnym z nich jednostki będące częścią natury nie powinny być ignorowane i wykluczane.

Grzyby mają typy kojarzenia, więc tak, definicja „płci” obejmuje zdolność gamet do łączenia się z różnymi gametami o podobnej morfologii. Ale w przypadku prawie wszystkich roślin i wszystkich zwierząt definicja płci jest taka sama i opiera się na gametach. Czym różnią się „kryteria definiowania płci” w badaniach orangutanów i ludzi? Nie różni się wcale! Wyraźnie uznajemy, że te dwa typy samców orangutanów produkują plemniki i konkurują o samice, które produkują jaja. Autorzy całkowicie się mylą: kryteria definiowania płci nie różnią się między ludźmi i orangutanami. Znów więcej piasku w oczy czytelników.


Ale zapomnieli powołać się na błazenki, u których samce mogą zmienić płeć na samicę, jeśli umrze samica alfa. Gdzie są błazenki? Dawajcie błazenki!

Jest tam wiele więcej bzdur, na przykład łączenie sposobu rozpoznawania płci u ludzi (zwykle przez narządy płciowe noworodka) z definicją płci, ale słyszeliście już te argumenty, a ja muszę iść do dentysty. Jedyne co mogę powiedzieć to to, że przy tym artykule leczenie kanałowe nie jest gorsze od tezy autorów. I ciągle słyszymy te same argumenty, często od tych samych osób. Dzieje się tak dlatego, że autorzy są oddanymi ideologami i nie spoczną, dopóki nie przekręcą i zniekształcą biologii, tak aby pasowała do prokrustowego łoża ich ideologii. Są zdecydowani zobaczyć w naturze to, co chcą, by było w społeczeństwie ludzkim.


Link do oryginału: https://whyevolutionistrue.com/2024/03/08/once-again-a-group-of-anthropologists-claim-that-sex-is-a-spectrum/

Why Evolution Is True, 8 marca 2024

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne


Emerytowany profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków. Jest również jednym ze znanych "nowych ateistów" i autorem książki "Faith vs Fakt" (wydanej również po polsku przez wydawnictwo "Stapis)". Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nauka

Znalezionych 1479 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Tajemnice życia płodowego   Zimmer   2014-06-07
Czy ludzkość zmierza w kierunku kanibalizmu?   Lomborg   2014-06-09
Milczenie świerszczy   Yong   2014-06-11
Maccartyzm w klimatologii   Lomborg   2014-06-12
Życie w powiększeniu   Zimmer   2014-06-13
Pół miliarda lat samobójstw   Yong   2014-06-14
Amfisbeny   Naskręcki   2014-06-16
Pająk upodabnia się do ptasich odchodów   Coyne   2014-06-17
Tajemny składnik młodej krwi: oksytocyna?   Zimmer   2014-06-18
Architektura żywych budowli   Yong   2014-06-20
Krótko żyjące zwierzęta i bardzo stare rośliny   Zimmer   2014-06-21
Pająki społeczne wybierają swoje kariery   Yong   2014-06-23
Skrzydlata rzeka   Zimmer   2014-06-25
Dziwaczne, wysysające krew czerwie jurajskie   Cobb   2014-06-28
Zaproszenie na wspólne polowanie   Yong   2014-06-30
Marnie napisany artykuł o uroczym gryzoniu   Coyne   2014-07-03
Jak przypadek pomógł znaleźć sposób na suszę   Klein Leichman   2014-07-04
Przespać atak antybiotyku   Yong   2014-07-06
Uprawy GM są dobre dla środowiska     2014-07-08
Trawa w uchu. Ale po co?   Coyne   2014-07-09
Zoo w gębie   Zimmer   2014-07-10
Suplementem diety wampira   Yong   2014-07-11
Seks z wymarłym ludem dał gen życia na wysokości   Yong   2014-07-15
Lot przez przestrzeń wewnętrzną   Zimmer   2014-07-17
Osa, która zatyka wejście do gniazda trupami mrówek   Yong   2014-07-18
Czym jest nauka i dlaczego ma nas obchodzić?   Sokal   2014-07-22
Nowy, opierzony i czteroskrzydły dinosaur   Coyne   2014-07-23
Oglądanie oceanu brzęczącym nosem   Zimmer   2014-07-26
OLBRZYMI owad wodny (i kilka innych)   Coyne   2014-07-28
Najbardziej zdumiewające oczy w przyrodzie   Yong   2014-07-29
Czy jaszczurka “widzi” skórą   Yong   2014-08-02
Nowy opierzony dinozaur sugeruje, że większość dinozaurów miała pióra   Coyne   2014-08-03
Ewolucja łożyska a seksualna zimna wojna   Yong   2014-08-04
Energia odnawialna nie działa   Ridley   2014-08-07
Czy istnieje darwinowskie wyjaśnienie ludzkiej kreatywności?   Dennett   2014-08-08
Gry zespołowe plemników   Yong   2014-08-09
Oko ciemieniowe hatterii   Mayer   2014-08-10
Osobisty mikrobiom w cyfrach   Zimmer   2014-08-14
Izraelska koszulka EKG monitoruje serca, ratuje życie   Shamah   2014-08-17
Grantowie na Galápagos i ich hybrydowe gatunki   Coyne   2014-08-18
Ośmiornica dba o swoje jaja przez 53 miesiące, a potem umiera   Yong   2014-08-20
Cuda genetyki: arbuz bez pestek   Coyne   2014-08-25
Utracony sposób tworzenia ciał przed istnieniem  szkieletów i muszli   Yong   2014-08-26
Usunięcie obrzydzenia z medycyny mikrobiomowej   Zimmer   2014-08-28
Tysiąc współpracujących, samorganizujących się robotów   Yong   2014-08-30
Nogoprządki   Naskręcki   2014-09-01
Drzewo zapachów   Zimmer   2014-09-02
Sposób szczura na trujący pokarm   Yong   2014-09-05
Raczkowanie w ewolucji   Zimmer   2014-09-06
Zmieniająca kolor płachta zainspirowana skórą ośmiornicy   Yong   2014-09-08
Erotyczna doniosłość bioder walenia   Zimmer   2014-09-11
Co słychać w sprawie globalnego ocieplenia?   Ridley   2014-09-14
Foki mogły przenieść gruźlicę do Nowego Świata   Yong   2014-09-16
Jak kolibry odzyskały utracone przez ptaki odczuwanie słodyczy   Yong   2014-09-19
Ochrona zagrożonych węży wymaga ochrony węży jadowitych   Yong   2014-09-22
Uo, zaklinacz deszczu   Naskręcki   2014-09-23
Co wypadające dyski mówią nam o 700 milionach lat ewolucji   Zimmer   2014-09-24
O korzyściach przypadkowego kolekcjonowania okazów   Naskręcki   2014-09-28
Pradawnym płazom odrastały kończyny   Coyne   2014-09-29
Trawienny drapacz chmur   Yong   2014-09-30
Ofiary naszych ułomności   Naskręcki   2014-10-02
Jak dotarliśmy do teraźniejszości   Ridley   2014-10-05
Dlaczego kod genetyczny nie jest uniwersalny   Cobb   2014-10-06
Ukryte przed wzrokiem zoo w Central Park   Zimmer   2014-10-09
Specjacja sympatryczna we wnętrzu cykady   Yong   2014-10-10
Nocny stukot małych kopyt   Naskręcki   2014-10-12
Wojna domowa w ludzkim genomie     2014-10-13
Penetrujący jaskinie robot-wąż wzorowany na grzechotnikach rogatych   Yong   2014-10-19
Dowody ewolucji: wideo i nieco dłuższy wywód   Coyne   2014-10-22
O wyższości lepszego nad gorszym   Zimmer   2014-10-26
Powódź pożyczonych genów u powstania maleńkich ekstremistów   Yong   2014-10-30
Tak, neandertalczycy to my!   Mayer   2014-11-04
Zgarbowate   Naskręcki   2014-11-10
Facet od nauki przeciwko GMO   Coyne   2014-11-12
Figę dostaje ten kto rano wstaje   Yong   2014-11-13
Mrówki, altruizm i poświęcenie   Ridley   2014-11-14
Norowirus: doskonały patogen wyłania się z cienia   Zimmer   2014-11-15
Siedem narzędzi myślenia   Dennett   2014-11-19
Ciężarna wężyca przygotowuje się do macierzyństwa   Yong   2014-11-20
Naturalność życia rodzinnego?   Zimmer   2014-11-25
Genetyka kocich łat   Coyne   2014-11-26
Świat RNA   Cobb   2014-11-27
Dymorfizm płciowy i ideologia   Coyne   2014-12-01
Gdy mutację przeciwstawić infekcji – od anemii sierpowatej do Eboli   Lewis   2014-12-02
Nasze wewnętrzne pióra   Zimmer   2014-12-03
Nie wszystkie muchy latają   Naskręcki   2014-12-04
Jest tuż za tobą! Czy to duch, czy robot?   Yong   2014-12-06
Najstarsza jak dotąd identyfikacja medycyny sądowej   Coyne   2014-12-10
Samoloty bez pilotów i samochody bez kierowców   Ridley   2014-12-11
Tworzenie dowodów w oparciu o politykę   Ridley   2014-12-16
Pisklę przypominające wyglądem i zachowaniem trującą gąsienicę   Coyne   2014-12-18
Wierzący nagradzani za życia   Coyne   2014-12-21
Nietoperze owocożerne także mają sonar (ale niezbyt dobry)   Yong   2014-12-22
Implanty WiFi do mózgu dla rąk robota   Zimmer   2014-12-25
Naukowcy wprowadzają nową tradycję kulturową dzikim sikorkom   Yong   2014-12-26
List do władz Uniwersytetu  Harvarda   Pinker   2014-12-26
Dlaczego zwierzęta są urocze?   Coyne   2014-12-30
Dlaczego te dziwaczne owady sygnalizują ostrzeżenie po ataku?   Yong   2014-12-31
Leniwce i pancerniki widzą czarno-biały świat   Yong   2015-01-06
Ogony CAT osłabiają centralny dogmat – dlaczego ma to znaczenie i dlaczego nie ma   Cobb   2015-01-08

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk