Prawda

Wtorek, 6 maja 2025 - 13:41

« Poprzedni Następny »


Powiadom znajomych o tym artykule:
Do:
Od:

Młode pokolenie i imperatyw humanizmu w Afryce


Leo Igwe 2016-07-18


Humanizm jest dziś koniecznością w Afryce, szczególnie dla młodych ludzi próbujących nadać sens swojemu życiu. Młodzież jest często krytyczna wobec dokonań wcześniejszych pokoleń ponieważ jest przepojona nadzieją i pragnieniem zmiany. Bez tej młodzieńczej nadziei i inicjatywy żadne społeczeństwo nie może przetrwać. Bez młodzieńczego zapału nie ma przyszłości dla ludzkości. Podobnie jest w Afryce, gdzie ruch humanistyczny jest szczególnie ważny.

Afrykanie rzadko mają kontakt z humanistycznymi ideałami i wartościami w pierwszych latach swojego życia. Zbliżające się spotkanie młodych humanistów w Nairobi (w dniach 22-24 lipca) jest szczególnie ważne. Młodzi afrykańscy ateiści, agnostycy i wolnomyśliciele będą obradowali w stolicy Kenii nad strategiami zmierzającymi do zakończenia polowań na czarownice w Afryce, jak również nad problemem popularyzacji humanizmu wśród afrykańskiej młodzieży. Organizatorzy i sponsorzy tej imprezy w Kenii zasługują na uznanie, gdyż tego rodzaju konferencje mają długofalowy wpływ i wspierają szerzenie się humanizmu w młodej generacji Afrykanów.            ]


W Afryce życie rodzinne i wychowanie dzieci jest zazwyczaj zdominowane przez indoktrynację religijną. Afrykańska młodzież spotyka się z humanizmem dopiero dorastając i to głównie dzięki dostępności Internetu w dzisiejszym świecie. Równocześnie na młode pokolenie wywierana jest ogromna presja zmuszająca ludzi do przestrzegania praktyk religijnych, nawet jeśli religijne dogmaty niewiele dla tych młodych ludzi znaczą. Afrykańskie dzieci zmuszane są do modlitw przez rodziców i innych członków rodziny, którzy traktują praktyki religijne jako ważny element wychowania. Kiedy dorastają, modlitwy stają się nawykiem, który trudno jest odrzucić, nawet jeśli modlący się nie przywiązuje do nich specjalnej wagi. Modlitwy stają się tradycją, którą należy przekazać następnemu pokoleniu.         


Niezależnie od bardzo silnej indoktrynacji religijnej w domu, dziecko narażone jest na ciągłe pranie mózgu poza domem. Dzieci z rodzin muzułmańskich wysyłane są do centrów indoktrynacji koranicznej, gdzie uczą się na pamięć tekstów religijnych, natomiast dzieci z rodzin chrześcijańskich otrzymują naukę katechizmu w szkółkach niedzielnych, gdzie wzmacnia się ich indoktrynację chrześcijańską. Afrykańska młodzież jest poddawana socjalizacji w sposób wykluczający myślenie poza religijnymi schematami. Dorastają uwięzieni w mentalnych pułapkach dogmatów, ignorancji i przesądów.      


Afrykanie dorastają zazwyczaj nie wiedząc, że istnieje alternatywa dla religii i nie zdając sobie sprawy z tego, że wiara w boga może być wyborem. Równie ponury jest fakt, że formalna edukacja nie otwiera umysłów młodych Afrykanów, ponieważ szkoły podstawowe, średnie i uniwersytety albo są własnością, albo są zarządzane albo kontrolowane przez instytucje religijne lub religijne środowiska. Edukacja religijna jest nieodmiennie regułą, a świeckie nauczanie wyjątkiem.     


W efekcie, młodzież afrykańska otrzymuje edukację opartą na wierze, która nie pozostawia jej wiele możliwości krytycznego myślenia, kwestionowania idei, a w szczególności dogmatów religijnych i przekonań opartych na przesądach. Kończąc edukację wielu Afrykanów  nadal nie może spojrzeć krytycznie na religię, ponieważ krępuje ich strach przed utratą pracy, kłopotami w biznesie lub w środowiskach politycznych.       


Rozwój afrykańskiej młodzieży jest dosłownie zakładnikiem religii. Aby móc wyrwać się z tego błędnego koła ślepej wiary, dogmatów i mentalnego zniewolenia, afrykańska młodzież musi mieć możliwość zapoznania się z ideami humanizmu i wolnej myśli. Młodzi ludzie z afrykańskiego kontynentu muszą zrozumieć, że krytyczne myślenie jest intelektualnie płodne, rozwijające i dające poczucie spełnienia. Musimy nie tylko o tym mówić, ale musimy pomagać młodym afrykańskim humanistom i wszystkim, którzy doceniają znaczenie humanizmu i propagują go. Afrykańska młodzież potrzebuje wsparcia wkraczając na drogę intelektualnego przebudzenia i oświecenia. W tym również pomocy, kiedy organizują konferencje i spotkania dla omówienia strategii działania na rzecz skutecznego promowania humanizmu w naszym regionie.          


Afrykańska młodzież jest uzależniona od pomocy rodziny, która jest z reguły religijna i wspomagając finansowo wymaga religijności. Przy wysokim bezrobociu i trudnościach znalezienia nowej pracy, zapewnienie pracy dla afrykańskich młodych humanistów jest mało realne. Tak więc, wszyscy wspierający młodzieżowy ruch humanistyczny powinni wspierać projekt zmierzający do poprawienia możliwości zatrudnienia młodych humanistów.     


Musimy wspierać projekt rozwoju i zatrudnienia afrykańskiej młodzieży humanistycznej. Religijni ekstremiści i ruchy odwołujące się do przesądów rekrutują  młodych ludzi wykorzystując ich do realizacji swoich mrocznych programów. Jest  ponurym zjawiskiem, że młodzi ludzie są zarazem ofiarami, jak i ciemiężycielami. Młodzi ludzie stanowią trzon terrorystycznych ugrupowań islamistycznych, zabijających, gwałcących i rabujących własność w różnych częściach kraju. Młodzi ludzie są zamachowcami-samobójcami i stanowią większość ofiar tych zamachów. Młodzież włącza się do polowań na czarownice, trafiając często do więzień za przestępstwa motywowane religijnymi przesądami.     


Musimy zapewnić, żeby kapitał afrykańskiej młodzieży został zainwestowany na rzecz rozumu, nauki i krytycznego myślenia. Afrykańska młodzież powinna działać na rzecz życia i szczęścia tu i teraz, a nie na rzecz śmierci i złudnej szczęśliwości w życiu przyszłym. Imperatyw humanizmu jest konieczny abyśmy mogli odepchnąć falę polowań na czarownice, i religijnego fundamentalizmu w naszym regionie.         


Youths and the imperative of Humanism in Africa

Butterflies And Wheels, 6 lipca 2016

Tłumaczenie: Andrzej Koraszewski



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 934 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Mit o dziurze w kształcie Boga   Dawkins   2025-01-06
Ernestine Louise Rose: „człowieczeństwo nie uznaje płci”   Walter   2024-12-10
Ateistka, feministka i abolicjonistka z kraju Kościuszki   Koraszewski   2024-12-01
Osobliwy Testament demiurga   Ferus   2024-10-06
Krezusowa cena zbawienia    Ferus   2024-09-29
Przerażająca cena zbawieniaCzyli kogo najwięcej kosztował ten soteriologiczny pomysł.   Ferus   2024-09-22
Nieistniejący Bóg.Czyli przedwczesny optymizm teistów  (IV)   Ferus   2024-09-15
„ATEISTA” Koraszewskiego zmusza do myślenia   Ciring   2024-09-12
Nieistniejący Bóg, czyli przedwczesny optymizm teistów (III)   Ferus   2024-09-08
Nieistniejący Bóg (II)Czyli przedwczesny optymizm teistów.   Ferus   2024-09-01
Nieistniejący Bóg.Czyli przedwczesny optymizm teistów.   Ferus   2024-08-25
Ubogacony krzyż w Sejmie.Czyli moja propozycja religijnego symbolu.   Ferus   2024-08-18
Fałszywa przepowiednia. Czyli przegapiliśmy kolejny koniec świata.   Ferus   2024-08-11
Najlepsza religia na świecie II.   Ferus   2024-08-04
Najlepsza religia na świecie   Ferus   2024-07-28
Baśniowy urok apokryfów (IV)   Ferus   2024-07-14
Baśniowy urok apokryfów (III)   Ferus   2024-07-07
Baśniowy urok apokryfów (II)   Ferus   2024-06-30
Ofiara z dzieci i islamSpecjalny esej z okazji Id al-Adha, Święta Ofiarowania   Pandavar   2024-06-24
Baśniowy urok apokryfów   Ferus   2024-06-23
Dwie koncepcje zbawienia ludzi (III)   Ferus   2024-06-16
Dwie koncepcje zbawienia ludzi (II)   Ferus   2024-06-09
Dwie koncepcje zbawienia ludzi   Ferus   2024-06-02
Umarł Bóg, niech żyje bóg   Koraszewski   2024-05-29
Anielska lekcja religii   Ferus   2024-05-26
Kulturowy pasożyt   Ferus   2024-05-19
Alternatywny Genesis: Boski reality show” III.Czyli kwestia duchowości/duszy widziana z „nieco” innej perspektywy.   Ferus   2024-05-12
Alternatywny Genesis: Boski reality show II.Czyli kwestia duchowości/duszy widziana z „nieco” innej perspektywy.   Ferus   2024-05-05
Alternatywny Genesis: Boski reality show.Czyli kwestia duchowości/duszy widziana z „nieco” innej perspektywy.   Ferus   2024-04-28
Jak głęboka jest nienawiść muzułmanów do niewiernych?   Koraszewski   2024-04-25
Geneza i paradoksy teizmu (IV)   Ferus   2024-04-21
„Cywilizacja i islam to dwie różne rzeczy”Ex-muzułmanie, teraz wiele zależy od nas.   Pandavar   2024-04-10
Geneza i paradoksy teizmu (III)   Ferus   2024-04-07
Geneza i paradoksy teizmu (II)   Ferus   2024-03-31
Serce nie sadysta, kiedyś przestanie bić   Koraszewski   2024-03-27
Geneza i paradoksy teizmu   Ferus   2024-03-24
Logika świadectwem prawdy       Ferus   2024-03-17
Niektóre obawy dotyczące islamu są całkowicie racjonalne   Dawkins   2024-03-12
Cena świętego spokoju.Czyli religijny raj dla oportunistów albo też azyl ignorancji (wg Spinozy).   Ferus   2024-03-10
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (III)   Ferus   2024-03-03
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (II)   Ferus   2024-02-25
Bogom/Bogu nic nie jesteśmy winniCzyli „prawda” religii versus prawda rozumu   Ferus   2024-02-18
Droga Saladyna kończy się w Rafah   Pandavar   2024-02-17
Zatrute ziarnoCzyli wkład chrześcijaństwa w cywilizację europejską.   Ferus   2024-02-11
Epigoni: inna wersja upadku człowieka w raju   Ferus   2024-02-04
Mój racjonalny ateizm.Czyli w czym upatruję siłę areligijnych poglądów.   Ferus   2024-01-28
Moja racjonalna wiara (III)   Ferus   2024-01-14
Nowe książki Lucjana Ferusa   Koraszewski   2024-01-12
Moja racjonalna wiara (II)   Ferus   2024-01-07
Ayyan Hirsi Ali porzuciła ateizm dla chrześcijaństwa   Koraszewski   2024-01-01
Moja racjonalna wiara. Czyli idea bogów/Boga dla bardziej wymagających.   Ferus   2023-12-31
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Niewiarygodna idea bogów/Boga (IV)   Ferus   2023-12-17
Niewiarygodna idea bogów/Boga III.   Ferus   2023-12-10
Niewiarygodna idea bogów/Boga II.   Ferus   2023-12-03
Niewiarygodna idea bogów/Boga   Ferus   2023-11-26
Nieudane autodafe. Czyli: kiedy ateizm był zbrodnią.    Ferus   2023-11-19
  Egzorcyści kontra Zły (II). Czyli pozorna walka „dobra ze złem”.   Ferus   2023-11-12
Egzorcyści kontra Zły. Czyli pozorna walka „dobra” ze „złem”.   Ferus   2023-11-05
Tanatos, czyli refleksja eschatologiczna   Ferus   2023-10-29
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (III)   Ferus   2023-10-22
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (II)   Ferus   2023-10-08
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy   Ferus   2023-10-01
Błądzenie - ludzka rzecz II   Ferus   2023-09-24
Błądzenie - ludzka rzecz   Ferus   2023-09-17
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga II   Ferus   2023-09-10
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga. Czyli mocno niedoskonałe wyobrażenia absolutnej doskonałości   Ferus   2023-09-03
Sztuczna inteligencja i sen   Ferus   2023-08-27
Ogromna transformacja Indii i Bliskiego Wschodu   Bulut   2023-08-22
Najlepszy ze światów - Ziemia? III.   Ferus   2023-08-20
Najlepszy ze światów - Ziemia? (II)   Ferus   2023-08-13
Bogowie, przesądy i fizjologia   Koraszewski   2023-08-13
Pakistan: “Oko za oko” – reperkusje palenia Koranu w Szwecji dla chrześcijan   Saeed   2023-08-12
Nowy ateizm i żądanie dogmatów   Johnson   2023-08-07
Najlepszy ze światów – Ziemia? Czyli najlepsza z możliwych marności nad marnościami.   Ferus   2023-08-06
Palenie pism świętych i innych śmieci   Koraszewski   2023-08-05
Wieżo z gierkowskiej cegły…   Kruk   2023-07-31
Kiedy prowadzą nas ślepi przewodnicy (II)   Ferus   2023-07-30
Ślepi przewodnicy   Ferus   2023-07-23
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Objawienie Maurycego Kazimierza Hieronima Ćwiercikowskiego   Kruk   2023-06-26
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Boży ludzie w Afryce i w Polsce   Koraszewski   2023-06-15
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Marzenie o religii z ludzką twarzą   Koraszewski   2023-06-10
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Odłożone w czasie zbawienie (IV)   Ferus   2023-04-16
Dorastać we wszechświecie   Koraszewski   2023-04-15
Odłożone w czasie zbawienie (III)   Ferus   2023-04-09
Odłożone w czasie zbawienie (II)   Ferus   2023-04-02
“New York Times” głosi fałszywą przyjaźń między nauką i religią   Coyne   2023-03-30

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Hamasowscy mordercy


Stawianie czoła


 Dyplomaci, pokerzyści i matematycy


Dlaczego BIden


Nie do naprawy


Brednie


Rafizadeh


Demokracje powinny opuścić


Zarażenie i uzależnienie


Nic złego się nie dzieje


Chłopiec w kefiji


Czerwone skarby


Gdy­by nie Ży­dzi


Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill

Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk