Prawda

Piątek, 2 maja 2025 - 08:41

« Poprzedni Następny »


Sprawiedliwość społeczna i supersesjonizm


Elder of Ziyon 2025-04-01


Idea sprawiedliwości społecznej narodziła się jako koncepcja chrześcijańska, ukuta przez jezuitę Luigiego Taparellego w jego dziele Saggio Teoretico di Diritto Naturale z lat 40. XIX wieku, ale współczesny kształt przybrała w encyklice Rerum Novarum papieża Leona XIII z 1891 roku, w którym krytykował on wyzysk w kapitalizmie, a jednocześnie nawiązywał do troski o biednych, o której mówią Pisma Hebrajskie. 

 

W latach 30. XX wieku na amerykańskiej scenie pojawiło się popularne pismo o nazwie „Social Justice”. Choć bardzo różniło się od dzisiejszego ruchu na rzecz sprawiedliwości społecznej, jego główne zasady obejmowały: sprawiedliwą, godziwą roczną pensję dla każdego pracującego obywatela, świętość praw człowieka ponad prawa własności oraz odpowiedzialność rządu za opiekę nad biednymi. Innymi echami podobnymi do dzisiejszych wojowników o sprawiedliwość społeczną była demonizacja „bankierów międzynarodowych” i podobnych osób, które uciskają biednych.

 

Założycielem tego pisma był ksiądz Charles Coughlin, osławiony antysemita, który za pośrednictwem swojego programu radiowego szerzył nienawiść wśród 30 milionów słuchaczy. 


W pewnym sensie Coughlin był doskonałym przykładem antysemityzmu. Wyznawał poglądy, które obecnie uważa się zarówno za prawicowe, jak i lewicowe. Był chrześcijaninem, który promował koncepcje bardziej kojarzone z ateistycznym socjalizmem. Oskarżał Żydów o to, że są zarówno kapitalistami, jak i komunistami. Początkowo był zdecydowanym zwolennikiem Franklina Delano Roosevelta, później występował przeciwko niemu z pozycji lewicowych, a jeszcze później stał się sympatykiem nazistów. W „Social Justice” przedrukował fragmenty zarówno Protokołów mędrców Syjonu, jak i angielskie tłumaczenie przemówienia Josepha Goebbelsa. (Czasopismo twierdziło, że chociaż Protokoły mogą być fałszywką, podane w nich fakty są prawdziwe.)

 

Jego pismo i audycja radiowa były całkowicie poświęcone Żydom, oskarżano ich o to, że są główną siłą napędową komunizmu i stale narzekano, że amerykańscy Żydzi poświęcają więcej czasu na działalność antynazistowską niż antykomunistyczną i że są antychrześcijańscy. 

 

Coughlin wyrażał swoją nienawiść językiem moralności i sprawiedliwości. Upierał się, że nie jest antysemitą, mówiąc, że są Żydzi, z którymi nie ma problemu. Jednak twierdził, że Żydzi są winni bogobójstwa, że próbują zmienić Stany Zjednoczone w ateistyczny, komunistyczny kraj. 

 

Poniższy cytat z pisma „Social Justice”, cytującego inne pismo, wskazuje na jego antysemityzm ukryty pod płaszczykiem antysyjonizmu:


Idea sprawiedliwości społecznej narodziła się jako koncepcja chrześcijańska, ukuta przez jezuitę Luigiego Taparellego w jego dziele Saggio Teoretico di Diritto Naturale z lat 40. XIX wieku, ale współczesny kształt przybrała w encyklice Rerum Novarum papieża Leona XIII z 1891 roku, w którym krytykował on wyzysk w kapitalizmie, a jednocześnie nawiązywał do troski o biednych, o której mówią Pisma Hebrajskie. W latach 30. XX wieku na amerykańskiej scenie pojawiło się popularne pismo o nazwie „Social Justice”. Choć bardzo różniło się od dzisiejszego ruchu na rzecz sprawiedliwości społecznej, jego główne zasady obejmowały: sprawiedliwą, godziwą roczną pensję dla każdego pracującego obywatela, świętość praw człowieka ponad prawa własności oraz odpowiedzialność rządu za opiekę nad biednymi. Innymi echami podobnymi do dzisiejszych wojowników o sprawiedliwość społeczną była demonizacja „bankierów międzynarodowych” i podobnych osób, które uciskają biednych. Założycielem tego pisma był ksiądz Charles Coughlin, osławiony antysemita, który za pośrednictwem swojego programu radiowego szerzył nienawiść wśród 30 milionów słuchaczy.

Masy niższych klas żydowskich nie są utrapieniem dla chrześcijan. Są naszymi biednymi i powinniśmy się nimi opiekować z chrześcijańską miłością. Są jednak utrapieniem dla ich zamożnych współwyznawców, a to są prawdziwi antysemici, którzy ulegają naturalnej skłonności pozbywania się swoich biednych krewnych. 

 

Syjonizm nie jest inspirowany żadnym poczuciem ideału, ale jest zasadniczo materialistyczny i oparty na pragnieniu żydowskich finansistów, aby kontrolować to, co dalekowzroczni bankierzy pośród nich uznali za bardzo ważne ogniwo w imperialnym łańcuchu komunikacyjnym. Aby to osiągnąć, zatrudniają biednych Żydów do ciężkiej pracy i stawiania czoła ryzyku śmierci w zamieszkach, podczas gdy sami siedzą w wygodnych biurach w Londynie, Nowym Jorku i Paryżu.

Coughlin popadł w niełaskę, jednak idea sprawiedliwości społecznej nadal się rozwijała i ewoluowała.

 

Organizacja Narodów Zjednoczonych zdefiniowała sprawiedliwość społeczną w Deklaracji o Postępie Społecznym i Rozwoju z 1969 r.:

Natychmiastowe i ostateczne wyeliminowanie wszelkich form nierówności, wyzysku narodów i jednostek, kolonializmu i rasizmu, w tym nazizmu i apartheidu, oraz wszelkich innych polityk i ideologii sprzecznych z celami i zasadami Organizacji Narodów Zjednoczonych; [oraz] uznanie i skuteczne wdrażanie praw obywatelskich i politycznych, a także praw gospodarczych, socjalnych i kulturalnych bez jakiejkolwiek dyskryminacji.

Tutaj widzimy znaczące przesunięcie w idei sprawiedliwości społecznej, od mówienia o prawach uciskanych do podkreślania zła ciemiężców. Może to być geneza obecnej transformacji sprawiedliwości społecznej z siły pomagającej uciśnionym w wymówkę, by czuć się moralnie lepszym od ludzi, których nienawidzisz, przypisując im najgorsze cechy - kolonializm, rasizm, nazizm i apartheid.

 

Trudno uznać za przypadek, że zaledwie sześć lat później ONZ uznała syjonizm za formę rasizmu. I oczywiście dzisiaj, jako kolektyw Żydów, na Izrael rutynowo rzuca się wszystkie te cztery oszczerstwa.

 

Ta definicja nie pochodzi z religijnej perspektywy, jak poprzednie idee sprawiedliwości społecznej. Jest polityczna, a zatem szybko została upolityczniona. Niemniej przypisuje sobie perspektywę moralną. Jest to wczesny przykład zastąpienia moralności opartej na religii moralnością czysto świecką, a zmiana nacisku z pomagania w dostarczaniu sprawiedliwości słabym na wymierzanie sprawiedliwości tym, którzy są postrzegani jako potężni, była jakby stworzona specjalnie, aby doprowadzić do kolejnej powtórki antysemityzmu. 

 

Dzisiejsi wojownicy sprawiedliwości społecznej wypaczyli tradycyjne definicje moralności i sprawiedliwości, przekształcając je w świecką wersję, która nie ma obiektywnego źródła. W związku z tym można ją przekręcić, aby zamienić te koncepcje w parodie samych siebie. Sprawiedliwość nie polega już na pomaganiu bezbronnym; polega na atakowaniu ciemiężców – a wieki antysemityzmu ułatwiają przedstawianie Żydów jako ciemiężców, a Izraela jako ostatecznego zła.

 

Zła, które, jako jedyne wśród wszystkich narodów, musi zostać zniszczone. I wyparte - zastąpione - państwem palestyńskim.

 

Ilu z „pro-palestyńskich” protestujących krzyczących o sprawiedliwości i oporze kiedykolwiek wysłało grosz, aby pomóc mieszkańcom Gazy? Ilu protestowało, gdy Palestyńczycy byli maltretowani w krajach arabskich? 

 

Główne źródło zachodniej moralności i sprawiedliwości pochodzi z 3000 lat tradycji żydowskiej. Wykracza to poza wpływ żydowski na współczesną jurysprudencję. Hebrajskie słowo oznaczające dobroczynność, cedaka, ma ten sam rdzeń co słowo sprawiedliwość  – Żydzi są zobowiązani pomagać biednym, wdowom, sierotom. To był rdzeń wczesnych chrześcijańskich koncepcji sprawiedliwości społecznej. 

 

Dzisiejszy tłumek sprawiedliwości społecznej chce zastąpić te koncepcje własną, wyższą moralnością. Zamiast skupiać się na pomocy potrzebującym, zajmują się wyłącznie  polowaniem na takich lub innych wrogów klasowych. 

 

A kto decyduje, które grupy ludzi zasługują na empatię? Co sprawia, że Palestyńczycy są ofiarami, a nie Sudańczycy? 

 

Dzisiejsza sprawiedliwość społeczna nie opiera się na obiektywnych kryteriach ani na wiekowych tradycjach. Jest arbitralna i kapryśna, a także oparta na modzie i na tym, która grupa zgadza się z aktualną polityczną modą tygodnia - i która grupa zgadza się z narracją „uciskanych”. 

 

Jest to forma supersesjonizmu - jest to twierdzenie, że dzisiejsi samozwańczy moraliści są lepsi od zacofanych ludzi wiary. To przekonanie o własnej prawości, które zastąpiło prawość. A prawość to inne znaczenie słowa cedakah

 

Bez tradycji same idee moralności i sprawiedliwości tracą znaczenie. Każdy może być autorytetem, a ludzie z najszerszą publicznością stają się moralnymi arbitrami chwili. Ci, którzy blokują ruch uliczny, okupują budynki uniwersyteckie, hałaśliwie domagają się nowej intifady, wykluczają Żydów z przestrzeni publicznej, szpecą synagogi antyizraelskimi przesłaniami – to są dzisiejsi moraliści. Wierzą, że są nowym wybranym ludem, którego zadaniem jest zaprowadzenie sprawiedliwości na świecie. 

 

Ich idea sprawiedliwości społecznej nie polega na pomaganiu ludziom, ale na wymierzaniu „sprawiedliwości” tym, którzy, jak twierdzą, nie spełniają ich obecnej idei moralności. Bardzo zależy im na walce z rzekomymi ciemiężycielami, a bardzo mało na obronie uciśnionych. Widzimy więc absurdy, w których Hamas i Hezbollah są postrzegane jako siły postępowe, a terroryści są wychwalani za programy społeczne, zaś prawdziwie uciskani Palestyńczycy są niewidzialni.

 

Choć Charles Caughlin był zagorzałym antysocjalistą, echa wielu jego idei – niewłaściwe używanie sądów moralnych, wypaczanie „sprawiedliwości” na rzecz własnych poglądów politycznych, nienawiść do Żydów maskowana poglądami politycznymi, twierdzenie, że nie jest antysemitą, gdyż twierdził, że niektórzy Żydzi są w porządku – nadal żyją wśród dzisiejszych wyznawców sprawiedliwości społecznej.

 

Link do oryginału: https://elderofziyon.blogspot.com/2025/03/social-justice-and-supersessionism.html

Elder of Ziyon, 26 marca 2025

Tłumaczenie; Małgorzata Koraszewska


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2924 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Koszmarne dziedzictwo kolonializmu   Koraszewski   2025-05-02
Departament Sprawiedliwości stwierdza, że UNRWA może zostać pozwana przed amerykańskim sądem   Fitzgerald   2025-05-02
„Guardian” przedstawia antysemityzm na kampusach jako wytwór naszej wyobraźni   Levick   2025-04-29
Zachód znów wpada w pułapkę Iranu   Rafizadeh   2025-04-28
Jak ekstremizm maszeruje bez przeszkód   Bryen   2025-04-28
Vermont, Mohsem Mahdawi i tabun użytecznych idiotów   Collier   2025-04-25
Azerbejdżan: rozszerzenie Porozumień Abrahamowych   Sherman   2025-04-24
Dwa pełne lata piekła w Sudanie   Fernandez   2025-04-23
Szalona kampania mająca na celu dekryminalizację Hamasu   O'Neill   2025-04-21
Najnowsza próba podważenia Izraela? Wykorzystywanie palestyńskich chrześcijan   Bard   2025-04-20
Sytuacja kryzysowa kanadyjskich Żydów   Hecht   2025-04-19
Sahel: rodzące się centrum globalnego islamizmu   Haug   2025-04-19
Drodzy uprzejmi Żydzi i inni o mentalności „Nie chcę się do tego mieszać”:To nie działa.   Finlayson   2025-04-17
Żydowska ambiwalencja w walce z antysemityzmem   Bard   2025-04-17
Biesy napadają raz jeszcze   Koraszewski   2025-04-16
Zapomniana wojna w Sudanie ujawnia nieludzkość izraelofobii   O'Neill   2025-04-16
Zastosowanie żydowskiej perspektywy etycznej do zidentyfikowania i ujawnienia stronniczości mediów (znowu @NYTimes)     2025-04-15
Żydowska etyka polityczna: projekt dla sprawiedliwych     2025-04-14
Realistyczne spojrzenie na kolonializm osadniczy   Finlayson   2025-04-14
Ramy uniwersalnej etyki żydowskiej     2025-04-13
Trump i pułapka Najwyższego Przywódcy   Taheri   2025-04-13
Antyglobalista w Białym Domku   Koraszewski   2025-04-12
Etyka żydowska: wróg każdej wadliwej filozofii     2025-04-11
Udawanie rozbrajania Hezbollahu nic nie pomoże   Abdul-Hussain   2025-04-10
Wojna ONZ z sukcesem Żydów     2025-04-10
Ludobójcza krucjata Iranu     2025-04-09
Trzydzieści lat temu Izrael deportował przywódców Hamasu. Świat zmusił Izrael do przyjęcia ich z powrotem   Greenfield   2025-04-09
Turcja idzie w ślady demokracji z tradycjami   Koraszewski   2025-04-08
Nazistowski supersesjonizm: unicestwienie żydowskiej „antyrasy”     2025-04-08
Wojna socjalizmu z Żydami – od Marksa do dzisiaj     2025-04-07
Zbrodnia to niesłychana   Koraszewski   2025-04-06
Czy rząd USA ma prawo stawiać warunki finansując uniwersytety?   Dershowitz   2025-04-05
Palestyńscy mężczyźni dopuszczają się przemocy wobec kobiet, ale winą obarcza się Izrael   Levick   2025-04-05
Turcja: moment neoosmański   Fernandez   2025-04-04
Jak świecki progresywizm stał się moralnie regresywny     2025-04-04
Samą istotą palestynizmu jest supersesjonizm     2025-04-03
Zawsze przyczyna, nigdy skutek   Malicki   2025-04-02
Tożsamość w czasach zarazy   Koraszewski   2025-04-01
Sprawiedliwość społeczna i supersesjonizm     2025-04-01
Gaza, Trump, prawda i… „transfer”   Sherman   2025-03-31
Nie ma różnicy między “politykami” Hamasu a jego terrorystami   Toameh   2025-03-30
UE musi przestać podważać starania o uratowanie jej samej   Rafizadeh   2025-03-29
Rządy terroru w Bangladeszu: w stronę kolejnego islamistycznego centrum w Azji Południowej?   Bulut   2025-03-28
Jednolita teoria pola antysemityzmu     2025-03-27
Irak: Nieustające ataki na Jazydów   Bulut   2025-03-26
Dają nam słowo Hamasu, że piszą prawdę i tylko prawdę   Koraszewski   2025-03-26
Nie licz na to, że Arabowie odbudują Gazę lub pomogą Palestyńczykom   Toameh   2025-03-25
Jedna wojna ale w różnych odsłonach   Bryen   2025-03-23
Sieć kłamstw Hamasu i współudział mediów (w tym @NYTimes)     2025-03-22
Najwyższy czas usunąć biurokrację ONZ sprzyjającą Hamasowi   Cohen   2025-03-21
Palestyńczycy: “Giniemy z powodu Hamasu”   Toameh   2025-03-21
Dziwaczne zainteresowanie Mahmoudem Khalilem   Fitzgerald   2025-03-20
Kolejne kłamstwa ONZ na temat Izraela   O'Neill   2025-03-18
„Negocjator” USA w sprawie zakładników mówi, że Hamas chce pokoju, oferuje „15-letni rozejm” i odbudowę Gazy przez USA   Greenfield   2025-03-17
MKCK nie jest neutralny w żadnym sensie. Jest pro-Hamas     2025-03-16
Biden obiecał, że pomoc nie trafi do Hamasu. Działania USAID, które miały zapewnić realizacje tej obietnicy, były kiepskim żartem     2025-03-13
Wysokie notowania kryptoracjonalizmu   Koraszewski   2025-03-12
Przeczytajcie konstytucję Iranu i obalcie reżim   i Bill Siegel   2025-03-11
Jak Hamas uzyskał zawieszenie broni w Ramadanie bez uwolnienia zakładników   Frantzman   2025-03-11
Przywłaszczanie słów Goldy Meir   Oz   2025-03-10
Papież Franciszek ignoruje dżihadystyczną masakrę w kościele   Greenfield   2025-03-09
Prawie jeden na trzech Demokratów i prawie połowa młodych ludzi w USA popiera Hamas a nie Izrael     2025-03-08
Talibanizacja Bangladeszu   Bulut   2025-03-08
Reżim Iranu: Dlaczego dyplomacja i układy zawsze zawodzą   Rafizadeh   2025-03-07
Jak wyjaśnić wydarzenia z tego weekendu?     2025-03-04
Irytujący czubek góry lodowej   Koraszewski   2025-03-04
Hunter College poszukuje wykładowcy     2025-03-03
Dyplomaci, pokerzyści i matematycy   Koraszewski   2025-03-02
Stawianie czoła terroryzmowi i przesłanie wiadomości   Collins   2025-03-01
Tajemnica popularności sprawy palestyńskiej   Koraszewski   2025-02-28
Hamas zachowuje się tak, jakby Izrael nie był już tym, czym był kiedyś   Frantzman   2025-02-28
Przekręcanie słów w świadomości społecznej   Koraszewski   2025-02-26
ZEA obiecuje 200 milionów dolarów na wsparcie Sudanu   Williams   2025-02-26
Gaza. Plan Trumpa i trochę kontekstu   Anderson   2025-02-24
Nieunikniona konieczność wyciągnięcia wniosków o społeczeństwie palestyńskich Arabów   Tobin   2025-02-23
Dzień po zakończeniu pierwszego etapu zawieszenia broni w Gazie   Koraszewski   2025-02-23
Biznes poszukiwania rozwiązań   Bryen   2025-02-21
Trump ma rację, a @NYTimes myli się w sprawie usuwania materiałów wybuchowych w Gazie     2025-02-20
Haniebna reklama wykupiona przez Żydów w „New York Times”   Chesler   2025-02-19
Sokrates, Trump i Ukraina   Koraszewski   2025-02-18
Artykuł w katarskiej gazecie rządowej: Hamas wyłonił się jako zwycięzca z nienaruszoną siłą, armią i bronią; ludność Gazy nigdy jej nie opuści     2025-02-18
Strategia przetrwania reżimu irańskiego: opóźnić, oszukać, przetrwać Trumpa   Rafizadeh   2025-02-17
Proste pytanie, które pokazuje szkodliwość @UNRWA     2025-02-16
Jak bardzo nadal jest z nami?   Koraszewski   2025-02-16
Długa “Czarna Ręka” i 7 października   Collier   2025-02-15
Rozpoczął się niezwykle ważny proces   Spencer   2025-02-14
Burza piaskowa na Bliskim Wschodzie   Koraszewski   2025-02-13
Krytycy Trumpa chcą uczynić Amerykę bezpieczną dla antysemitów   Tobin   2025-02-13
Prawo do istnienia Spośród ponad 200 państw w systemie międzynarodowym, przetrwanie tylko jednego – państwa Izrael – wydaje się być kwestią dyskusyjną.   Cohen   2025-02-10
Liban i Izrael powinny zacząć rozmawiać o pokoju. Wojna Izraela, która zmiażdżyła Hezbollah, dała Libańczykom szansę. Powinni ją wykorzystać   Abdul-Hussain   2025-02-09
Kłamią i wiedzą, że kłamią   Koraszewski   2025-02-08
Koniec „Palestyny” Donald Trump przypomina światu, że idee mają termin zdatności do użycia   Smith   2025-02-07
Dlaczego Autonomia Palestyńska nie jest zdolna do sprawowania władzy w Gazie   Toameh   2025-02-07
Syria ma nowego autokratę, Szaraa przyznał sobie tytuł „prezydenta”   Abdul-Hussain   2025-02-06
Hamas i Czerwony Krzyż   Steinberg   2025-02-05
Trump ma rację, pozwalając Palestyńczykom opuścić Gazę   Tobin   2025-02-04
USA wysłały ponad 3 miliardy dolarów “armii” Hezbollahu   Greenfield   2025-02-02
Kłamstwo relatywizmu kulturowego. Nie jesteśmy tacy sami   Finlayson   2025-02-01
Dla zapewnienia pokoju na Bliskim Wschodzie, Trump musi przenieść amerykańską bazę lotniczą Al-Udeid z Kataru do Zjednoczonych Emiratów Arabskich   Williams   2025-02-01
Wykład, którego nie było    Koraszewski   2025-01-31

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Hamasowscy mordercy


Stawianie czoła


 Dyplomaci, pokerzyści i matematycy


Dlaczego BIden


Nie do naprawy


Brednie


Rafizadeh


Demokracje powinny opuścić


Zarażenie i uzależnienie


Nic złego się nie dzieje


Chłopiec w kefiji


Czerwone skarby


Gdy­by nie Ży­dzi


Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill

Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk