Prawda

Niedziela, 7 wrzesnia 2025 - 07:12

« Poprzedni Następny »


Mieszczańska równość


Matt Ridley 2016-05-12


To jest książka gigant o temacie gigancie, o “wielkim wzbogaceniu” ludzkości przez ostatnich 300 lat. Ma tak bogate słownictwo, aluzje i fakty, że jest poważną kandydatką do tytułu wielkiej książki naszych czasów.

Zabrało mi dwa miesiące przeczytanie książki mającej 650 stronnic małym drukiem, która jest trzecim tomem w trylogii. W tym czasie przeczytałem kilka innych książek, przyswajając sobie Bourgeois Equality w małych dawkach w pociągach, na statkach, w metrze, na sofach i w łóżku. Jeśli brzmi to jak marna pochwała, to nie jest nią. Chciałem smakować każde zdanie tej niesłychanej uczty wyśmienitej prozy.

 

Jest tam tylko jedna wada. Mimo wszystkich zaskakujących i przenikliwych myśli indywidualnie, nadal nie jestem przekonany, że Deirdre McCloskey ma odpowiedź na najbardziej nieuchwytne pytania historyczne: dlaczego świat nagle zaczął stawać się dużo, dużo bogatszy, zdrowszy i o większej długowieczności – właśnie w latach 1700. – i dlaczego zaczęło się to na przemokniętych polderach północnozachodniej Europy i na zalanej deszczem wyspie u wybrzeży Europy?


McCloskey uważa, że chodziło tu o zmianę retoryki, która pozwoliła Holandii, Brytanii, a potem reszcie świata szanować wartości mieszczańskie „wypróbowanego zwiększenia wartości przez wymianę”, co jest inną nazwą na wolną przedsiębiorczość. To z pewnością zdarzyło się, ale czy była to przyczyna, czy skutek?


Należy jednak zacząć od celebrowania retoryki samej autorki. McCloskey jest emerytowaną profesorką ekonomii, angielskiego i historii na University of Illinois. Nie ma chyba ani jednego akapitu bez dowcipnej aluzji literackiej lub żartu filozoficznego, a przecież styl jest odwrotnością pompatycznej erudycyjności. Jest jasny, lekki, ostry i świeży.


Na przykład, o zmianie wartości, jaka zaszła w XVIII wieku pisze: “Po raz pierwszy, dzięki Bogu – i dzięki Lewelerom, a potem Locke’owi w XVII wieku i Wolterowi, i Smithowi, i Franklinowi, i Paine’mu, i Wollstonecraftowi, między innymi myślicielami XVIII wieku – zwykli ludzie, plebejusze, zarówno robotnicy, jak szefowie, zaczęli uwalniać się od prastarego pojęcia hierarchii, naturalności rządów szlachetnego gentlemana nad plebsem”.


Sednem jej argumentu jest to, że rewolucji przemysłowej (która nie była rewolucją, bo zaczęła się niezmiernie powoli i nadal nabiera tempa) nie spowodowała akumulacja kapitału ani eksploatacja kolonii, ani nauka, ani polityka rządowa, ani zmiana w instytucjach. Wszystkie te wyjaśnienia obejmują zbyt mało lub pojawiły się zbyt późno, by wyjaśnić zdumiewający 2900 procentowy wzrost dochodów realnych ludzi Zachodu.


Powodem była zmiana wartości, która pozwoliła kupcom zajmować się handlem bez tego, by spotykała ich pogarda i prześladowania, “mieszczańskie i retoryczne tsunami około roku 1700 nad Morzem Północnym”. Przedtem – a  w wielu miejscach, od tego czasu – „szyderczy uśmieszek arystokraty, potępienie księdza, zawiść chłopa, wszystkie skierowane przeciwko handlowi, zyskom, i burżuazji, konwencjonalne w całej literaturze od czasów starożytnych, wystarczało na długo, by zabić wzrost ekonomiczny”.


Jedną z kluczowych zmian było to, że zarabianie pieniędzy na handlu stało się, jeśli nie szacowne, to przynajmniej nie haniebne. Z tym przyszło cenienie innowacji i oddawanie honoru praktycznym ludziom – technikom, którzy brudzili ręce pracą.


Do czasów Benjamina Franklina zarówno Samuel Johnson, jak i Jane Austen (której prace Autorka zna na pamięć) i inni intelektualiści z niechęcią nabrali respektu dla przedsiębiorców. “Tylko dureń nie pisze dla pieniędzy” – powiedział Dr Johnson. Jane Austen, mówi McCloskey, “rozumiała, że etyczna dbałość o siebie — roztropność — istotnie jest cnotą, kiedy zrównoważona jest z innymi cnotami”; roztropność zaś to wielka cnota mieszczańska. WH Auden opisał później swój szok, że Austen “ujawnia tak otwarcie i z taką trzeźwością/ podstawową ekonomiczną zasadę społeczeństwa”.  


Nie miało to trwać długo. Po 1848 r. synowie mieszczańskich kupców, którzy zostali intelektualistami, znowu szydzili ze wszystkiego, co mieszczańskie, jak to robią do dzisiaj. McCloskey ze szczególną przenikliwością dokumentuje tę pogardę dla wartości kupieckich w literaturze: „Prawie nie ma angielskich lub francuskich intelektualistów XIX w., którzy nie byliby równocześnie synami mieszczan i ostro wrodzy wobec wszystkiego, co mieszczańskie… U Dickensa każdy bohater zaczyna jako biedak i kończy jako bogacz dzięki spadkowi, a nie dzięki kupowaniu idei tanio i sprzedawaniu ich drogo w nudny, mieszczański sposób” – pisze McCloskey.


W latach 1990 McClosky mogła pomyśleć tylko o dwóch pisarzach, którzy przedstawili przedsiębiorców w przyjaznym świetle od 1948 r.: Tomasz Mann w Buddenbrookach (1901) i David Lodge w Nice Work (1988). Później dodała do swojej listy VS Naipaula i Wille Cather. Wojownicy, księża, farmerzy, złodzieje, szpiedzy, policjanci, kowboje, biurokraci mogą być bohaterami filmów i książek, ale nie przedsiębiorcy. Wyjątki – na przykład, Oskar Schindler – raczej potwierdzają regułę: stare i okrutne cnoty odwagi, poświęcenia i honoru wywołują podziw, rzadko kiedy czyni to roztropność.


Nowoczesna elita intelektualna (którą nazywa clerisy) z trudem powstrzymuje nienawiść do ludzi, którzy kupują tanio i sprzedają drogo. Niemniej to właśnie burżuazja wywołała zainteresowanie  innowacjami, podnosząc standardy życia, a także cnotę przełamywania barier społecznych. McCloskey rzuca cierpką uwagę, że Holandia, jak najdalsza od zepsucia „przez bogactwa zarobione na dżinie, przyprawach, śledziach i obligacjach rządowych” stała się wyjątkowo moralna w XVII wieku.


Widzicie więc, jaki mam problem z jej tezą: respekt dla wartości mieszczańskich nadal jest zbyt rzadki. Jest oczywiście prawdą, że Brytania – chroniona przez Kanał przed grasującym militaryzmem, zależna od handlu morskiego, która uległa holenderskiej inwazji w 1688 r. – była w krytycznym okresie niezwykle tolerancyjna wobec kupców i ich wartości. Niemniej z pewnością odpaliło to tylko starter samonapędzającego się silnika innowacji i wzrostu, który nieustannie pracował mimo pogardy elity intelektualnej.


Co było w tym napędzanym innowacją wzroście produktywności zwykłych ludzi, czego reakcyjni pożeracze podatków nie potrafili powstrzymać, jak to zrobili w muzułmańskim świecie Abasydów, Chinach Mingów i Włoszech Renesansu?


Kluczem, jak sądzę, było ujarzmienie źródeł energii. Bez tego rewolucja burżuazyjna zostałaby zduszona w kolebce przez maltuzjański wzrost populacji lub przez przesądy wobec pośredników.


Powodem, że zdarzyło się to w Europie (tutaj Autorka, ja i  David Hume zgadzamy się), jest fakt geograficznej i politycznej fragmentaryzacji kontynentu. Wiele półwyspów czyni Europę szczególnie trudną do zintegrowania, jak to odkryli Hadrian, Napoleon, Hitler i inni.


Innowatorzy mogli więc uciec od nieprzyjaznych władców. Holendrzy uciekli od wizji Charlesa V i Philipa II Habsburskiej Europy w sposób, w jaki Szanghaj nie mógł uciec od Chin Mingów. McCloskey nie jest fanką Unii Europejskiej: “Przemysł europejski zaadaptował się do regulacji Wspólnego Rynku, zamroził w starych standardach, które obecnie trudno zmienić, co doprowadziło do sklerozy produkcyjnej. Wolny handel przyszedł po 1800 r. z fragmentaryzacji Europy”.


McCloskey nie ma nic wspólnego z tymi, którzy mówią, że handel tworzy nierówności. Pewnie, kiedy cały świat był biedny, był równiejszy, ale była to równość „skrajnej, przerażającej nędzy, chodzenia przez staw z wodą sięgającą podbródka… Za 3 dolary dziennie w tradycyjnym lub totalitarnym społeczeństwie są tylko dwie drogi: konformizm lub zbójectwo”. Dzisiaj mamy rosnącą równość konsumpcji – bogaci nadal naciągają spodnie jedna nogawka za drugą, jak to ujmuje McCloskey – i to się liczy.


Jeśli chodzi o przyszłość McCloskey jest zdecydowanie i racjonalnie optymistyczna: “Innymi słowy, za 50 lat, jeśli tyrani, grabieżcy, militaryści, populiści, maoiści i mniej myślący spośród socjalistów, zwolenników regulacji, wpędzających państwo w paraliż egalitarystów, anarchistów i środowiskowców go nie złamią, biznesowa łopatka kija hokejowego wyeliminuje najgorszą ignorancję i biedę, okaleczone przez malarię, gwałcone przez żołnierzy i pozbawione szkoły życie mas najbiedniejszych wśród nas…


Dolny miliard spośród siedmiu miliardów jest skandalem. Trzeba to naprawić. Ale autentycznie pomóżmy temu miliardowi, a nie tylko oddawajmy się naszemu oburzeniu i przekonaniu o naszej wyższości etycznej przez popieranie polityki, która w rzeczywistości czyni ich jeszcze biedniejszymi”. Amen.


Wyrzuć swój egzemplarz Thomasa Piketty i w jego miejsce postaw na półce Deirdre McCloskey. To wspaniała książka.


Bourgeois Equality: How Ideas, Not Capital or Institutions, Enriched the World by Deirdre McCloskey, University of Chicago Press, 768pp, £31.50. To buy this book for £27.50, visit thetimes.co.uk/bookshop or call 0845 2712134

 

Wcześniejsze tomy 

The Bourgeois Virtues: Ethics for an Age of Commerce (2006)


W tomie pierwszym McCloskey skupia się na wartościach religijnych i filozoficznych od Grecji klasycznej do naszych czasów. Argumentuje, że mieszczański zwyczaj wolnego rynku nie tylko wzbogaca nas, ale czyni bardziej ludzkimi.


Bourgeois Dignity: Why Economics Can’t Explain the Modern World
(2010)


W tomie drugim McCloskey analizuje różne teorie ekonomiczne — Marksa, Maxa Webera, Fernanda Braudela i tak dalej — które próbowały wyjaśnić olbrzymi wzrost bogactwa w ciągu ostatnich 400 lat. Uważa je wszystkie za niedostateczne, argumentując, że napędem nie były czynniki ekonomiczne, ale zmiana postaw kulturowych. Nauczyliśmy się kochać przedsięwzięcie ekonomiczne.


Pierwsza publikacja w Times.

Bourgeois equality

Rational Optimist, 25 kwietnia 2016



Matt Ridley


Brytyjski pisarz popularnonaukowy, sympatyk filozofii libertariańskiej. Współzałożyciel i b. prezes International Centre for Life, "parku naukowego” w Newcastle. Zrobił doktorat z zoologii (Uniwersytet Oksfordzki). Przez wiele lat był korespondentem naukowym w "The Economist". Autor książek: The Red Queen: Sex and the Evolution of Human Nature (1994; pol. wyd. Czerwona królowa, 2001, tłum. J.J. Bujarski, A. Milos), The Origins Of Virtue (1997, wyd. pol. O pochodzeniu cnoty, 2000, tłum. M. Koraszewska), Genome (1999; wyd. pol. Genom, 2001, tłum. M. Koraszewska), Nature Via Nurture: Genes, Experience, and What Makes us Human (także jako: The Agile Gene: How Nature Turns on Nurture, 2003), Rational Optimist 2010.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Książka McCloskey już po polsku! Instytut Misesa 2018-03-02


Notatki

Znalezionych 3005 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Pokolenie Homo sovieticus   Koraszewski   2025-09-05
Wojna z izraelskimi politykami przekroczyła granice absurdu   Hoffman   2025-09-03
Homo sapiens idzie na wojnę   Koraszewski   2025-09-02
Terroryści Huti najechali siedzibę ONZ w Jemenie     2025-09-02
Orgiastyczny taniec pluszowych misiów   Koraszewski   2025-08-31
Ciche ludobójstwa   Finlayson   2025-08-31
Śmierć jako „męczennik” jest „większym” osiągnięciem niż ukończenie szkoły średniej   Zilberdik   2025-08-29
Wiek Bezużytecznego Aktywizmu   Tabrizi   2025-08-28
Dwa filmy Triggernometry o wojnie w Gazie   Coyne   2025-08-24
Nowi Purytanie: czyli kult bez Boga   Finlayson   2025-08-10
Arkady, dziewczyny i spiskowcy   Koraszewski   2025-07-21
Wiadomości z innego kraju, ze świata, czasem nawet z Polski     2025-07-20
Haniebna obrona terroryzmu przez BBC     2025-07-19
Pewna religia nienawidzi psów   Spencer   2025-07-18
Szekspir napisał podręcznik współczesnego antysemityzmu   Vanita   2025-07-18
Zaczarowany świat PRL   Koraszewski   2025-07-17
O podstawowej różnicy między fajką a papierosem   wnuczki   2025-07-17
Kanadyjskie wybory i handel strachem   Finlayson   2025-07-14
Dramat uchodźców wczoraj i dziś     2025-07-13
Świat wciąż próbuje odbudować Gazę — i ponosi porażkę   Kessler   2025-07-11
Poranny przegląd doniesień z mediów     2025-07-10
Ostatni bastion: starożytne chrześcijańskie serce regionu walczy o przetrwanie   Fernandez   2025-07-09
O życiu i twórczości Ludwika Lewina   Kerner   2025-07-09
Nieświęty sojusz marksizmu i radykalnego islamizmu   Finlayson   2025-07-08
Historyczne ostrzeżenie od Franklina   Goldberg   2025-07-08
Niezwykła propozycja uwolnienia terytoriów palestyńskich od islamonazizmu   Koraszewski   2025-07-07
Chiny zbroją Huti, a Huti zawierają pakt z Al-Szabab, zagrażając żegludze na Morzu Czerwonym   Douglass-Williams   2025-07-07
Jak zła terapia przejęła kontrolę nad amerykańskimi szkołami   Hughes   2025-07-05
Och, kochanie, wcale tak bardzo nie posunęliśmy się do przodu!   Chesler   2025-07-05
To jest antyfaszysta   O'Neill   2025-07-04
Sprawozdanie "Pana Nie wiem”   Koraszewski   2025-07-04
Islam skutecznie wyeksportował swoje zakazy do mediów zachodnich – które odmawiają publikacji fikcyjnego „rysunku Mahometa”     2025-07-03
Empatia to piękna rzecz – dopóki nie przestaje być piękna.   Tabrizi   2025-07-01
Wyciek informacji z CNN to desperacka próba zaprzeczenia zwycięstwu Izraela   Goldberg   2025-06-30
Przeczytaj konstytucję Iranu i rozbij reżim   i Bill Siegel   2025-06-28
Reakcje ONZ na ataki Iranu na izraelskich cywilów     2025-06-27
Wyobraź sobie, że Hitler pozostał nietknięty   Hoffman   2025-06-26
Kurdowie: zapomniany naród w świecie odurzonym wybiórczym oburzeniem   Finlayson   2025-06-26
Ataki Trumpa na Iran były sygnałem dla Chin   Greenfield   2025-06-25
Czas, którego nigdy nie zapomnimy   Chesler   2025-06-25
Od wtorku do wtorku minął tydzień   Koraszewski   2025-06-24
Iran jest z Ameryką w stanie wojny od 46 lat   Greenfield   2025-06-23
Nieznośna lekkość oporu: Granice nieposłuszeństwa obywatelskiego w cieniu antysyjonizmu i antysemityzmu   Walter   2025-06-21
Większość podstawowych elementów do przeprowadzenia rewolucji na Zachodzie już obecnie istnieje, ale jakiej rewolucji?   Fernandez   2025-06-21
Komiczny upadek kultu kefiji   O'Neill   2025-06-18
Izrael wykonuje brudną robotę za innych     2025-06-16
Logika i uprzedzenia: od starożytności do BBC   Tsalic   2025-06-13
Dlaczego administracja Trumpa sprzedaje broń państwom, które przodują w sponsorowaniu terroryzmu?   Williams   2025-06-13
Gaza – Palestyna - kalifat   Koraszewski   2025-06-12
Krzyż na drogę jachtowi głupków płynących z Gretą do Gazy   O'Neill   2025-06-11
Nikt ich nie przekona, że białe jest białe, a czarne jest czarne   Koraszewski   2025-06-07
Antyizraelska prawica łączy się z proirańską lewicą   Smith   2025-06-07
To Amerykanie zmienią stanowisko, a nie Iran     2025-06-06
Antysemityzm należy badać jako poważną chorobę psychiczną   Hoffman   2025-06-05
Krytyka Izraela przez ONZ w sprawie pomocy dla Gazy dowodzi, że dobrze wiedzieli, iż Izrael nie okupował Gazy     2025-06-04
Krwawe oszczerstwo dociera do kolejki po chleb: fabrykowanie masakry w Rafah   Oz   2025-06-03
Wzniosłe zasady i sentymenty   Taheri   2025-06-01
Wywiad z Alanem Dershowitzem   Ruda   2025-05-31
List z Wydziału Praw Obywatelskich Departamentu Sprawiedliwości USA do Franceski Albanese   Terrell   2025-05-30
Najnowsza zbrodnia Izraela? Karmienie mieszkańców Gazy   O'Neill   2025-05-29
List otwarty do prezydenta Trumpa wzywający go do zapobieżenia irańskiemu arsenałowi nuklearnemu   I Andrew Stein   2025-05-28
„Nakba” nie jest naszym problemem   Cohen   2025-05-27
Gaza to więzienie na świeżym powietrzu. Jak śmiesz proponować komukolwiek, żeby wyjechał! (Z satyrycznej strony PreOccupied Territory)     2025-05-26
Iran używa strategii Korei Północnej — a USA znów dają się na to nabrać   Rafizadeh   2025-05-25
Human Rights Watch @HRW jest niemoralny     2025-05-25
Anglia, którą kiedyś szanowaliśmy   Haug   2025-05-24
List otwarty do dziennikarskiej braci   Koraszewski   2025-05-24
Wielką ironią jest to, że Stany Zjednoczone rezygnują z miękkiej siły, jednocześnie przyjmując prezenty od Kataru     2025-05-22
Achillesowa pięta inteligenta   Koraszewski   2025-05-20
Jak rozprzestrzenia się antysemicka nauka: wadliwa metodologia liczenia ofiar śmiertelnych w Strefie Gazy jest promowana przez @TheEconomist     2025-05-19
Samer Berany: Nadszedł czas na przywrócenie Druzom autonomii – państwa, którego Turcy zawsze się bali   Oz   2025-05-17
Czy Unia Europejska rzeczywiście oczekuje, że radykalni islamiści mogą się zreformować?   Haug   2025-05-17
Turcja: masowe aresztowania, tortury, cenzura   Bulut   2025-05-16
Tętent galopujących wiadomości   Koraszewski   2025-05-15
Kącik Miłośników Językoznawstwa, czyli: co znaczy słowo "antysemityzm"?      Kerner   2025-05-15
Benjamin Netanjahu kontra Edward Said: globalna wojna o idee przebudzone   Taub   2025-05-14
Nielegalne przejmowanie ziemi przez Europę   Rhea   2025-05-12
Siedem największych kłamstw na temat działań Izraela i Sił Obronnych Izraela w Gazie   i Arsen Ostrovsky   2025-05-09
Krótka historia antysemityzmu jako sygnalizacji cnoty     2025-05-07
Sąd Najwyższy Wielkiej Brytanii potwierdza, że kobiety istnieją   Greenfield   2025-05-07
Malowane papugi na plafonie jak długi   Koraszewski   2025-05-05
Koszmarne dziedzictwo kolonializmu   Koraszewski   2025-05-02
Departament Sprawiedliwości stwierdza, że UNRWA może zostać pozwana przed amerykańskim sądem   Fitzgerald   2025-05-02
„Guardian” przedstawia antysemityzm na kampusach jako wytwór naszej wyobraźni   Levick   2025-04-29
Zachód znów wpada w pułapkę Iranu   Rafizadeh   2025-04-28
Jak ekstremizm maszeruje bez przeszkód   Bryen   2025-04-28
Vermont, Mohsem Mahdawi i tabun użytecznych idiotów   Collier   2025-04-25
Azerbejdżan: rozszerzenie Porozumień Abrahamowych   Sherman   2025-04-24
Dwa pełne lata piekła w Sudanie   Fernandez   2025-04-23
Szalona kampania mająca na celu dekryminalizację Hamasu   O'Neill   2025-04-21
Najnowsza próba podważenia Izraela? Wykorzystywanie palestyńskich chrześcijan   Bard   2025-04-20
Sytuacja kryzysowa kanadyjskich Żydów   Hecht   2025-04-19
Sahel: rodzące się centrum globalnego islamizmu   Haug   2025-04-19
Drodzy uprzejmi Żydzi i inni o mentalności „Nie chcę się do tego mieszać”:To nie działa.   Finlayson   2025-04-17
Żydowska ambiwalencja w walce z antysemityzmem   Bard   2025-04-17
Biesy napadają raz jeszcze   Koraszewski   2025-04-16
Zapomniana wojna w Sudanie ujawnia nieludzkość izraelofobii   O'Neill   2025-04-16
Zastosowanie żydowskiej perspektywy etycznej do zidentyfikowania i ujawnienia stronniczości mediów (znowu @NYTimes)     2025-04-15
Żydowska etyka polityczna: projekt dla sprawiedliwych     2025-04-14
Realistyczne spojrzenie na kolonializm osadniczy   Finlayson   2025-04-14

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Hamasowscy mordercy


Stawianie czoła


 Dyplomaci, pokerzyści i matematycy


Dlaczego BIden


Nie do naprawy


Brednie


Rafizadeh


Demokracje powinny opuścić


Zarażenie i uzależnienie


Nic złego się nie dzieje


Chłopiec w kefiji


Czerwone skarby


Gdy­by nie Ży­dzi


Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill

Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk