Prawda

Czwartek, 1 maja 2025 - 11:55

« Poprzedni Następny »


Powiadom znajomych o tym artykule:
Do:
Od:

“Lancet” wychwala tradycyjną wiedzę rdzennych ludów


Jerry A. Coyne 2024-05-10

[„Historycznie rzecz biorąc, anatomia i fizjologia ciał z waginami była zaniedbana”]
[„Historycznie rzecz biorąc, anatomia i fizjologia ciał z waginami była zaniedbana”]

Brytyjskie czasopismo medyczne „Lancet” lansuje „przebudzenie” (jego redaktor jest nie do uratowania ), chociażby z powodu poniższej okładki. Jak już kiedyś powiedziałem, jego „przebudzenie” czyni „Lancet” brytyjską wersją „Scientific American” chociaż zajmuje się oryginalnymi badaniami i ma całkowicie (lub rzekomo całkowicie) charakter medyczny.

Czasopismo zarobiło właśnie większą porcję niesławy, publikując entuzjastyczny pean na cześć „Rdzennej ludności i jej wiedz” (czy „wiedza” naprawdę ma tu występować w liczbie mnogiej?), pozornie czyniąc wiedzę rdzennej ludności równą wiedzy wytwarzanej przez współczesną naukę. Innymi słowy, przyjmuje coś, co wydaje się być krajową polityką edukacji przedmiotów ścisłych w Nowej Zelandii.


Kliknij na link pod zrzutem z ekranu, żeby przeczytać; to nic nie kosztuje (plik PDF jest tutaj ). Autorzy pochodzą z Ugandy, Kanady, Tanzanii, Nowej Zelandii (oczywiście), Stanów Zjednoczonych i Kanady:


Głównym przesłaniem, poza banałami dotyczącymi ucisku, jest to, że rdzenne ludy posiadają wiedzę niezbędną do rozwiązania nie tylko problemu globalnego ocieplenia, ale także „dyskursu o zdrowiu”.


Wiemy, że to nieprawda. Choć rdzenne ludy mogą mieć pewne obserwacje dotyczące działań dobrych zarówno dla zdrowia ludzkiego, jak i globalnego ocieplenia, zajęcie się globalnym ociepleniem leży w gestii zarówno polityki krajowej, jak i międzynarodowej nauki. (Nie mam dużej pewności, że rozwiążą problem.) A radzenie sobie z problemami zdrowotnymi należy do współczesnej medycyny. Dni ziołowych kuracji i śpiewów już dawno minęły. Twierdzenie, że rdzenna „wiedza” jest nie tylko ważna, ale jest także „optymalną drogą” (patrz poniżej), oznacza oddawanie się hiperbolicznej retoryce na pokaz.


Ale pozwólcie, że podam kilka cytatów.

Rdzenny mieszkaniec, członek starszyzny plemienia Dene, Francois Paulette z północnej Kanady mówił o zmianach klimatycznych podczas Parlamentu Regionów Świata w 2015 r. i ostrzegał: „Wasz sposób życia zabija mój sposób życia”.

Przemówienie zakończył słowami: „Powstańcie! Czas stanąć w obronie naszej przyszłości”. Ponad 8 lat po tym przemówieniu szacunkowo 68% Terytoriów Północno-Zachodnich w Kanadzie, w tym terytorium Ludów Dene ewakuowano z powodu 238 pożarów. Społeczności straciły domy oraz obszary łowieckie i zbierackie, i przez wiele miesięcy były narażone na złą jakość powietrza. Słowa Starszego Francois nadal są aktualne dla wielu rdzennych ludów na całym świecie. Nadal jesteśmy daleko od zrozumienia przez świat wpływu zmian klimatycznych na społeczności tubylcze i potrzeby podjęcia skutecznych i kompleksowych działań na rzecz zdrowia planety.

 

Ludność rdzenna doświadczyła historycznego i trwającego kolonializmu, ekobójstwa, epistemobójstwa, rasizmu i poważnej marginalizacji i jest nieproporcjonalnie dotknięta ubóstwem i zmniejszoną średnią długością życia. Jednak pomimo tych wyzwań w dalszym ciągu chronią i zarządzają około 80% całej pozostałej różnorodności biologicznej na Ziemi. Dla ludności rdzennej każdy dzień jest Dniem Ziemi, a podstawą ich życia są zdrowe relacje z planetą i rozległa wiedza tradycyjna rdzennej ludności (WTR) rozwijana przez tysiąclecia. Jednak przywództwo rdzennych mieszkańców w praktyce zdrowia planetarnego przy kształtowaniu badań, polityki i praktyki nadal napotyka na trudności z powodu wielu czynników.

To po prostu nieprawda, że rdzenne ludy zarządzają 80% różnorodności biologicznej Ziemi. Po pierwsze, wydaje się, że wzmianka dotyczy wyłącznie Australii. Po drugie, wydaje się to wskazywać, że 80% różnorodności biologicznej Ziemi występuje na obszarach zamieszkanych przez ludność tubylczą. Nie mogę znaleźć żadnych dowodów na to, że miejscowi „zarządzają” różnorodnością biologiczną poza stwierdzeniem: „To pokazuje, jak społeczności rdzenne opanowały umiejętność życia w zgodzie z naturą w sposób, którego nie udało się innym społecznościom”. Wydaje się, że życie na obszarach charakteryzujących się różnorodnością biologiczną jest równoznaczne z „zarządzaniem” tą różnorodnością. Ale wiemy, że to nieprawda. W wielu przypadkach rdzenni mieszkańcy niszczyli różnorodność biologiczną, jak na przykład rozległe palenie naturalnych lasów przez Maorysów lub palenie prerii przez rdzennych Amerykanów nie po to, aby je zachować, ale w celu zdobycia pożywienia, a także masową rzeź bizonów przez zapędzanie je w przepaść ze skał. Oznaczało to zabijanie znacznie większej liczby zwierząt, niż była im potrzebna. Co to za „zarządzanie”?


„Lancet” wychwala także WTR za „wiedzę praktyczną”; i rzeczywiście, w tym właśnie jest najlepsza: w zrozumieniu miejsca i rytmu pojawiania się żywności, jak ją złapać, jak zrobić rzeczy potrzebne do życia (noże, kosze i tak dalej). Jednak WTR nie jest równoważna współczesnej nauce pod wieloma ważnymi względami: WTR zasadniczo nie opiera się na testowaniu hipotez, podwójnie ślepych, kontrolowanych eksperymentach, statystykach, atmosferze wątpliwości i tak dalej. Podczas gdy WTR to zbiór praktycznych obserwacji, współczesna nauka to zbiór narzędzi umożliwiających zdobywanie wiedzy.


Artykuł zawiera także obowiązkowe oczernianie „zachodniej” nauki i zaprzeczanie temu, że rdzenne „sposoby poznania” zawierają coś więcej niż tylko fakty empiryczne. Ale w rzeczywistości WTR, podobnie jak Mātauranga Maori z Nowej Zelandii, obejmuje znacznie więcej niż tylko wiedzę praktyczną, w tym religię, mitologię, tradycyjne opowieści, przesądy, moralność i wskazówki dotyczące życia. Moje pogrubienie poniżej:

WTR w coraz większym stopniu dostarcza rozwiązań dotyczących klimatu i różnorodności biologicznej. Chociaż jest to pozytywne dla uznania rdzennej ludności, ludy rdzenne posiadające tę wiedzę zwykle nie są bezpośrednio zaangażowane w kierowanie takimi wysiłkami ze względu na marginalizację strukturalną. Ruchy wdrożeniowe muszą zapewnić, że ludność rdzenna i jej prawa zostaną uwzględnione przede wszystkim we wszelkich dyskusjach na temat WTR. Ponadto WTR jest często uważana za mit lub legendę lub grozi jej wymazanie w zachodnich instytucjach, mimo że jest pełna praktycznego zrozumienia ekologii, meteorologii i związku z rytmami środowiskowymi zdobytymi przez pokolenia prowadzonych obserwacji i eksperymentów. Dyscypliny naukowe, w tym medycyna i nauki o zdrowiu, w dalszym ciągu w dużej mierze marginalizują WTR i istnieją oczekiwania, że powinna być zgodna z zachodnim standardem dowodów jako jedynej oceny ważności – demonstracja ciągłych skutków kolonizacji.

Cóż, tak, musimy wnieść jak najwięcej głosów do nauki, ale mówiąc „głosy” nie mam na myśli „grup etnicznych”. Mam na myśli to, że powinniśmy zarzucić sieć tak szeroko, jak to możliwe, w poszukiwaniu talentów naukowych, a jeśli znajdziemy odrobinę praktycznej, rodzimej wiedzy, która pomoże w rozwoju nauki, tym lepiej. Ostatecznie jednak pogrubione stwierdzenie zdradza pragnienie autorów „dekolonizacji” współczesnej nauki: „zachodnie standardy dowodowe” najwyraźniej nie są jedynymi standardami dowodowymi służącymi do oceny wiedzy. Ale jeśli tak nie jest, jakie inne standardy powinniśmy zastosować? Tradycję, przesądy i tym podobne? Współczesna nauka to po prostu zestaw metod stosowanych do sprawdzania, co jest prawdą. Nie ma innego sposobu, aby dowiedzieć się, co poza tym jest „zasadne”. (Używam tutaj słowa „nauka” jako „nauka pojmowana szeroko”, jak na przykład to, co robi mechanik, aby dowiedzieć się, gdzie leży problem w samochodzie.) Jeśli autorzy uważają, że istnieją sposoby na zdobycie wiedzy wykraczającej poza to, niech nam powiedzą. W rzeczywistości w tym artykule nie znajdziesz ani jednego przykładu poza bezpodstawnym twierdzeniem, że rdzenni mieszkańcy „zarządzają” 80% różnorodności biologicznej świata.


Trudno mi kontynuować to, ponieważ w artykule pojawia się problem diagnostyczny związany z wszelkimi tego typu sakralizacjami wiedzy rdzennej: brak przykładów wkładu wiedzy rdzennej do wiedzy współczesnej. Kilka anegdot nie wystarczy. W końcu Narodowa Fundacja Nauki właśnie przeznaczyła 29 milionów dolarów na utworzenie „Centrum Splotu Wiedzy i Nauki Ludów Rdzennych (CBIKS)” i lepiej, żeby wyniki uzasadniały wydawanie tak znacznych pieniędzy.


Artykuł ciągnie się dalej, ale wszystko jest znajome: ponieważ rdzenni mieszkańcy byli uciskani i źle traktowani (często to prawda!), ich „wiedzę” należy postrzegać jako niemal świętą, ale z pewnością bardzo cenną i dorównującą „zachodniej” nauce. Jeśli jednak spojrzeć na postęp, jaki współczesna nauka dokonała w ciągu zaledwie 150 lat w fizyce, chemii, biologii itd., żaden z nich nie byłby możliwy działając na podstawie wiedzy rdzennej. Jednak tę wiedzę należy uważać za bardzo ważną, a bez niej – jak twierdzą autorzy – nauka jest zawężona:

Bez znaczącego zaangażowania i reprezentacji danych inicjatywy rdzenne są spychane na dalszy plan lub zaniedbywane. Ludność rdzenną i jej wiedzę należy nie tylko „uwzględniać” w dyskursie i praktyce dotyczącej zmian klimatycznych oraz zdrowia, jak to zwykle ma miejsce obecnie, ale należy ją postrzegać jako optymalne rozwiązanie.

Postrzegać jako optymalne rozwiązanie? Co to znaczy? Dlaczego nie można po prostu „wziąć pod uwagę” WTR? Wreszcie, po raz kolejny słyszymy pogląd, że WTR jest jednym z dwóch podstawowych oczu w sposobie poszukiwania wiedzy przez naukę (wierzę, że ta metafora pochodzi od Kanadyjskich Pierwszych Ludzi):

Badacze, praktycy i decydenci muszą „widzieć jednym okiem mocne strony rdzennych sposobów poznania, a drugim okiem mocne strony zachodnich sposobów poznania i wykorzystywać te oczy razem” w celu osiągnięcia przetrwanie naszej planety. Musimy zrozumieć, że Ko au te awa, ko te awa ko au  (jestem rzeką, a rzeka jest mną).

Widzisz sposób, na jaki oboje oczu są niezbędne i równe sobie, by posunąć naukę do przodu? Ja nie bardzo to widzę. Jak już powiedziałem, rdzenne sposoby zdobywania wiedzy mogą dodać wiedzę praktyczną do tego, co odkryła współczesna nauka, ale w żadnym wypadku nie jest to równoważne „oko”. I nie rozumiem, dlaczego mam przyjąć mantrę, że rzeka to ja, żeby studiować hydrologię. W końcu nigdy nie dowiedziałem się wiele o genetyce, myśląc: „Jestem muszką owocową, a muszka owocowa jest mną”.


Uznam wiedzę tubylczą za ważniejszą, gdy jej propagatorzy zaczną dawać nam przykłady – prawdziwe przykłady, a nie anegdoty o połowach węgorzy – pokazujące, w jaki sposób wniosła lub może wnieść istotny wkład w wiedzę empiryczną. Zobaczymy, co przyniesie 29 milionów dolarów NSF.


Link do oryginału: https://whyevolutionistrue.com/2024/04/25/the-lancet-extols-indigenous-traditional-knowledge/

Why Evolution Is True, 25 kwietnia 2024 r.

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne

Emerytowany profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków. Jest również jednym ze znanych "nowych ateistów" i autorem (wydanej również po polsku przez wydawnictwo "Stapis") książki "Faith vs Fakt". Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nauka

Znalezionych 1510 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Rządy prawa: Między literą a duchem prawa   Walter   2025-04-27
Chytra manipulacja płci   Tonhasca Júnior   2025-04-20
Colin Wright przedstawia historię gametycznej definicji biologicznej płci   Coyne   2025-04-11
Granice władzy państwa, granice wolności: Hayek i liberalna tradycja myślenia o władzy   Walter   2025-03-23
Król i jego muchy   Tonhasca Júnior   2025-03-16
Niezależna i wielokrotna ewolucja płci binarnej   Coyne   2025-03-01
Barbarzyńcy u bram   Tonhasca Júnior   2025-02-02
Przeleciało z wiatrem   Tonhasca Júnior   2025-01-12
Biologia nie jest bigoterią   Coyne   2025-01-05
Jeszcze więcej cenzurowania nauki przez poprawność polityczną: małżeństwo kuzynów jest tematem tabu w Wielkiej Brytanii   Coyne   2024-12-22
Cobb o Cricku: “Centralny Dogmat”   Coyne   2024-12-15
Najbardziej bzdurny artykuł roku   Coyne   2024-12-08
Errare humanum est   Koraszewski   2024-12-03
Trzepoczące dusze   Tonhasca Júnior   2024-11-10
Katastrofy mieszkaniowe   Tonhasca Júnior   2024-10-30
Oparta na ideologii i wprowadzająca w błąd krytyka sposobu nauczania współczesnej genetyki   Coyne   2024-10-22
Ignorowanie przez świat głodu w Sudanie dowodzi, że rasizm i antysemityzm to dwie strony tej samej monety     2024-09-25
Zarażenie i uzależnienie: metafory antysemityzmu   Garrard   2024-08-19
„Wyżeraj ich czaszki”: przyjemności antysemityzmu ponownie rozpatrzone po 7 października   Garrard   2024-08-18
Dumania o “Ewolucja jest faktem”   Coyne   2024-08-15
Imperializm i irredentyzm islamski i arabski napędzają konflikt między rzeką a morzem   Landes   2024-08-11
Zombi antysyjonizm    Tabarovsky   2024-08-08
Nowe odkrycia o „ostatnim uniwersalnym wspólnym przodku” Stworzenie, które dało początek wszystkim żywym istotom - istniało znacznie wcześniej niż dotychczas sądzono   Coyne   2024-08-06
Dowody na to, że ludzie współcześni opuścili Afrykę znacznie wcześniej niż nam się wydawało   Coyne   2024-07-25
Nowe odkrycia o denisowianach   Coyne   2024-07-18
Gdzie jest dziś Ameryka?   Koraszewski   2024-07-17
Pierwszy dowód na to, że owady przekraczają ocean   Coyne   2024-07-11
Podejrzenia i dowody   Tonhasca Júnior   2024-07-06
Tajemnica ewolucji ryb flądrokształtnych: częściowo rozwiązana    Coyne   2024-07-03
Starożytne kości ofiar ludzkich składanych przez Majów wykazują pokrewieństwo między zabitymi (i nie tylko to)   Coyne   2024-06-27
Nature” pisze o semantyce płci, a nie o nauce   Coyne   2024-06-18
Czerwone skarby   Tonhasca Júnior   2024-05-16
“Lancet” wychwala tradycyjną wiedzę rdzennych ludów   Coyne   2024-05-10
Więcej ludzi, więcej dobrobytu: wskaźnik obfitości SimonaWedług Simon Abundance Index 2024 zasoby Ziemi są o 509% większe niż w 1980 roku.   Tupy   2024-05-08
Rdzenna matematyka: zasłona dymna   Coyne   2024-05-02
Skamieniałe zachowanie: termity uwięzione w tandemie   Coyne   2024-04-25
Artykuł w piśmie „Science”: rozszerzyć DEI w STEMM   Coyne   2024-04-19
Dlaczego organizacje naukowe powinny zachować neutralność polityczną?   Coyne   2024-04-11
Darwin znowu się myli! Artykuł pokazuje, że jego hipoteza o „samcach większych u ssaków” wydaje się błędna   Coyne   2024-04-06
Czasami gwoździe, koparki, straż, czasami lalki, wstążki, makijaż   Tonhasca Júnior   2024-04-03
Po raz kolejny twierdzenie, że płeć nie jest binarna, ale bez żadnych nowych argumentów   Coyne   2024-03-29
Jak małpy człekokształtne (włącznie z ludźmi) straciły swoje ogony   Coyne   2024-03-26
Ale najpierw kawa   Tonhasca Júnior   2024-03-21
Ideolodzy: dlaczego nauczanie genetyki musi mieć charakter społeczno-polityczny   Coyne   2024-03-19
Przepływ genów od neandertalczyków i denisowian do ludzi „współczesnych” i odwrotnie   Coyne   2024-03-14
Wejdź – skoro nalegasz   Tonhasca Júnior   2024-03-09
Czy “bezpłciowe” bakterie tworzą biologiczne gatunki?   Coyne   2024-03-06
Carl Zimmer o gatunkach i ochronie     2024-02-29
Kolejna błędna próba skorygowania ewolucji   Coyne   2024-02-22
Ryjący w ziemi przedsiębiorcy   Tonhasca Júnior   2024-02-15
Olbrzymie armie o niezliczonych umiejętnościach    Tonhasca Júnior   2024-02-08
Wejdź, powiedziała, dam ci schronienie przed burzą   Tonhasca Júnior   2024-01-15
Czy ludzie wyewoluowali w wodzie?   Coyne   2024-01-08
Jak upadają wielcy   Tonhasca Júnior   2024-01-04
Oczy reniferów zmieniają kolor, żeby łatwiej im było dostrzec jadalne porosty   Coyne   2023-12-30
Życzliwi przestępcy   Tonhasca Júnior   2023-12-28
Conor Friedesdorf (i Alexander Barvinok) o ideologicznym przymusie na amerykańskich uczelniach   Coyne   2023-12-26
Zdumiewający manipulatorzy   Tonhasca Júnior   2023-12-25
Nie gryzie się ręki, która cię zapyla   Tonhasca Júnior   2023-10-19
Rewolucja komunikacyjna   Hannam   2023-10-18
BBC szerzy propagandę rolnictwa organicznego, a biedni na świecie cierpią   i Kathleen Hefferon   2023-10-13
Niezwykły przypadek koewolucji i specyficzności zapylacz/storczyk   Coyne   2023-10-07
Płeć męska lub żeńska: nie ma nic pomiędzy   Elliot   2023-10-03
Myślenie intuicyjne i analityczne   Novella   2023-09-29
„Kryzys klimatyczny” to mistyfikacja   Williams   2023-09-25
Jak (i dlaczego) ośmiornica edytuje swój RNA   Lewis   2023-09-23
„Najbardziej znany zabójca ludzi”: jakie są prawdziwe początki XIV-wiecznej Czarnej Śmierci?   Lewis   2023-09-15
Do jakiego stopnia pary mają wspólne cechy?   Novella   2023-09-14
Kenia daje zielone światło 58 projektom GMO – naukowcy na całym świecie kontynuują badania w dziedzinie biotechnologii, mimo procesów sądowych i dezinformacji   Ombogo   2023-09-08
Lancet atakuje anty-przebudzenie, a czytelnik odpowiada   Coyne   2023-08-24
Więcej wyrafinowanej teologii: uczony religijny zastanawia się, czy neandertalczycy mieli nieśmiertelne dusze   Coyne   2023-08-16
Aktywiści anty-GMO w Afryce szerzą mity i strach, ale nie przedstawiają żadnych naukowych dowodów   Abutu   2023-08-14
Mało znana strona ryjkowców   Tonhasca Júnior   2023-08-11
Dlaczego nie można być osobą transrasową?   Coyne   2023-08-10
Walka z malarią za pomocą inżynierii genetycznej   Novella   2023-08-08
Jak restrykcje Unii Europejskiej podsycały głosy przeciwko GMO, jak również głód na globalnym Południu, a zwłaszcza w Afryce   Oria   2023-08-02
Nieznośni mali pomocnicy   Tonhasca Junior   2023-07-29
Macedońskie skarby   Tonhasca Júnior   2023-07-26
GMO i motyle   Novella   2023-07-25
Narzucanie ideologii naturze: Kew Garden celebruje „rośliny queer”   Coyne   2023-07-24
Smak miesiąca   Tonhasca Júnior   2023-07-20
Kłopoty na wylocie   Szczęsny   2023-07-18
Ideologiczne podważanie biologii   i Luana S. Maroja   2023-07-17
Role mężczyzn i kobiet w polowaniu, raz jeszcze   Coyne   2023-07-15
David Hillis o specjacji   Coyne   2023-07-13
Niechętni dawcy i pracowici biorcy   Tonhasca Júnior   2023-07-08
Grube problemy z jelitem   Szczęsny   2023-07-07
Badaczka z Leakey Foundation twierdzi, że kości orangutanów mówią nam, że biologiczna płeć jest spektrum, a nie binarna   Coyne   2023-06-30
Przez dziurkę od klucza   Szczęsny   2023-06-24
Nowa (nie podparta żadnymi dowodami) hipoteza, która eliminuje role płciowe w społecznościach łowców-zbieraczy   Coyne   2023-06-22
Błędne wyobrażenia o ewolucji   Coyne   2023-06-16
Influencerzy z podziemia   Tonhasca Júnior   2023-06-13
Jak wyewoluowało ubarwienie ostrzegawcze?   Coyne   2023-06-12
„San Francisco Chronicle” bardzo myli się w sprawie biologicznej płci   Coyne   2023-06-09
Kolczasty problem   Tonhasca Júnior   2023-06-06
Wpaść w amok. Empiryczna analiza szaleńczych zabójstw pokazuje, że wyłaniają się dwa różne wzorce.   King   2023-06-03
Błędna krytyka genetycznych testów na pochodzenie   Coyne   2023-06-02
Zdatny do lotu   Tonhasca Júnior   2023-06-01
‘Raniąca’ idea merytorycznych podstaw nauki    i Jerry Coyne   2023-05-29
Główny problem w filogenezie zwierząt wydaje się być rozwiązany   Coyne   2023-05-26

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Hamasowscy mordercy


Stawianie czoła


 Dyplomaci, pokerzyści i matematycy


Dlaczego BIden


Nie do naprawy


Brednie


Rafizadeh


Demokracje powinny opuścić


Zarażenie i uzależnienie


Nic złego się nie dzieje


Chłopiec w kefiji


Czerwone skarby


Gdy­by nie Ży­dzi


Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill

Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk