Total 1 comments
No, nie wszyscy czytają - 0.5% Francuzów albo mniej.
Z: Marek Eyal
2022-09-16 16:20
Według danych aktualnych, Le Monde ma 520 tysięcy płatnych abonamentów, z czego 420 tysięcy tylko na wersję cyfrową (bo tańsza). Wersja cyfrowa jest niezbyt zyskowna - tylko 30% dochodów gazety, mimo że liczba abonentów cyfrowych jest 4 razy większa od abonentów wersji drukowanej (100 tysięcy egzemplarzy dziennie wpłaca do kasy 70% dochodów).

Le Monde planuje zwiększenie ilości abonamentów do miliona w roku 2025 (źródło: PressGazette.co.uk). Tymczasem traci pieniądze bo wersja cyfrowa zarabia niewiele, a wersja drukowana kurczy się systematycznie.

W podobnej sytuacji znajduje się czempion wagi ciężkiej zza oceanu - New York Times; 10 mln płatnych abonamentów, z czego tylko 800 tysięcy drukowanych. NYT projektuje 15 mln abonentów w bliskiej przyszłości. Jak w wypadku Le Monde, większość zarobków NYT pochodzi ze sprzedaży wersji drukowanej. a ta kurczy się.

Jasne że obie gazety nie mają już pieniędzy na pobór niezależnej informacji, bo ta kosztuje coraz więcej a gazety mają coraz mniej pieniędzy.

To jak przeżyć?
Najtańsze są oczywiście opinie. Te kosztują niewiele a czasem nic. A wiadomości można kupić w agencjach prasowych, za pół ceny albo po znajomości.
Ta metoda oczywiście wpływa negatywnie na poziom i wiarygodność gazet, ale dzisiaj wiarygodność nie jest kryterium kupna gazety, a może nigdy nie była.

Bo na kupno gazety wpływa raczej zgodność światopoglądu użytkownika z opinią redakcji.
Add comment
Listy z naszego sadu
Chief editor: Hili
Webmaster:: Andrzej Koraszewski
Collaborators: Jacek Chudziński, Hili, Małgorzata Koraszewska, Andrzej Koraszewski, Henryk Rubinstein
Go to web version