Jeśli uważasz, że wymyślenie tych jedenastu zasad uniwersalnej etyki osobistej opartych na żydowskich koncepcjach przedstawionych w poprzednim rozdziale było śmiałe, cóż, zapnij pasy. W tym rozdziale dowodzimy, że tradycja żydowska nie oferuje tylko etyki osobistej — zapewnia solidny system postępowania wzajemnych relacji między państwami.
Nie wystarczy zestaw idei moralnych dla jednostek. Filozofia żydowska wykracza daleko poza to. 3500 lat historii, w tym 2000 lat rabinów kłócących się ze sobą o wszystko i o nic, obejmuje więcej niż to, jak powinniśmy się wzajemnie traktować.
Moralność żydowska może mieć i ma wiele do powiedzenia na temat tego, jak powinny postępować państwa.
Etyka żydowska rozciąga się na sferę sztuki rządzenia, dyplomacji, sprawiedliwości i wojny. Mądrość zawarta w etyce politycznej Żydów stanowi potężny przewodnik do tego, jak rządzić w złożonym i moralnie kruchym świecie.
Hugo Grotius jest często nazywany „ojcem prawa międzynarodowego”. W swojej pracy z 1625 r. De Jure Belli ac Pacis (O prawie wojny i pokoju) położył podwaliny pod teorię wojny sprawiedliwej i globalny porządek. Na Grotiusa duży wpływ miały źródła żydowskie – szczególnie Majmonides, Talmud i wcześniejsze rabiniczne komentarze do praw Noego.
Podobnie jak Selden, Grotius wierzył w uniwersalne prawo naturalne, wiążące wszystkich ludzi i narody, niezależnie od ich religii lub miejsca zamieszkania. Jako dowód na to, że takie zasady moralne są prawdziwie uniwersalne, powoływał się na źródła rabiniczne. Szczególnie popierał ideę, że zachowanie międzynarodowe musi być regulowane przez wspólne zasady etyczne, w tym:
Te podstawy prawa międzynarodowego istnieją do dziś – a wywodzą się one ze studiów Grocjusza nad mądrością żydowską.
Jean-Jacques Rousseau, pisząc ponad wiek później Umowę społeczną, zsekularyzował inną podstawową ideę z żydowskiej tradycji: przymierze na Synaju. Chociaż Rousseau nie cytuje wprost objawienia na Synaju, wpływ jest wyraźny: pisze o Mojżeszu jako idealnym prawodawcy i przywołuje hebrajskie Pismo Święte, mówiąc: „Każdy człowiek może wyrzeźbić kamienne tablice lub napisać prawa na pergaminie. Ale tylko prawdziwy prawodawca może je wyryć w sercach ludzi”.
„Umowa społeczna” Rousseau to koncepcja ludu dobrowolnie wchodzącego w wiążące przymierze moralne i prawne, jak to uczynił Izrael na Synaju. Hebrajskim terminem określającym Stany Zjednoczone jest „ Artzot HaBrit ” – Ziemie Przymierza. Przymierzem jest Konstytucja. (Co znamienne, liczba mnoga „Ziemie” nawiązuje do idei Stanów Zjednoczonych jako federacji krajów, a nie pojedynczego monolitycznego państwa.)
Zarówno Grocjusz, jak i Rousseau, dwa intelektualne filary współczesnej zachodniej teorii politycznej, czerpią podstawowe elementy swoich idei politycznych ze źródeł żydowskich.
Przedstawimy dziesięć zasad - zakorzenionych w żydowskim prawoznawstwie i ideach biblijnych - które definiują żydowską etykę polityczną. Nie są one przeznaczone tylko dla narodu żydowskiego, ale mają służyć jako ramy, do przyjęcia których może i powinien aspirować każdy naród. W świecie, w którym siła często przyćmiewa zasady, ten model oferuje moralną busolę.
Zanim zagłębimy się w konkretne idee, przyjrzyjmy się bliżej problemom, które próbujemy rozwiązać we współczesnym systemie prawa międzynarodowego.
Gdzie prawo międzynarodowe zawodzi: żydowska analiza etyczna
Współczesne prawo międzynarodowe, skodyfikowane przez instytucje takie jak Organizacja Narodów Zjednoczonych, Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości (ICJ) i Międzynarodowy Trybunał Karny (ICC), aspiruje do ustanowienia globalnych norm pokoju, sprawiedliwości i praw człowieka. Jednak same szlachetne intencje nie tworzą systemu moralnego. Z punktu widzenia żydowskiej etyki obecny system międzynarodowy cierpi na pięć krytycznych słabości:
1. Brak odpowiedzialności moralnej
Model żydowski wymaga, aby prawa były zakorzenione w prawdzie moralnej, a wobec sędziów należy stosować wyższy standard etyczny. Jednak wiele międzynarodowych instytucji myli konsensus z moralnością.
Z punktu widzenia judaizmu sąd, w którym zasiadają niegodziwi sędziowie, jest nieważny. Prawo oderwane od prawdy nie jest prawem.
2. Stronnicze stosowanie prawa
Prawa są tak dobre, jak ich stosowanie. Prawo międzynarodowe jest przesiąknięte niespójnym egzekwowaniem, szczególnie w odniesieniu do Izraela.
Sąd, który traktuje jeden naród inaczej niż pozostałe, narusza koncepcję mishpat echad lachem — „jednego prawa dla wszystkich”. Prawo selektywne w ogóle nie jest prawem.
3. Równoważność moralna i wymazanie priorytetów
Etyka żydowska kładzie nacisk na moralną hierarchię priorytetów — życie przed własnością, sprawiedliwość przed procesem, godność przed konsensusem.
Prawo międzynarodowe traktuje wiele naruszeń za pomocą formalnej równoważności, co prowadzi do absurdalnych rezultatów:
Traktowanie na równi poważnych przestępstw i drobnych wypacza porządek moralny.
Co jeszcze bardziej niepokojące: żaden system, który przyznaje równą wagę prawną i legitymację wszystkim narodom — włącznie z tymi, które systematycznie łamią prawa człowieka, tłumią sprzeciw i dopuszczają się okrucieństw — w ogóle nie może twierdzić, że jest systemem moralnym. Moralności nie da się zbudować z głosów lub nacisków politycznych niemoralnych aktorów. Sprawiedliwość nie może wyłonić się od niesprawiedliwych.
4. Sztywność i brak mechanizmów reform
Prawo międzynarodowe jest notorycznie sztywne, powolne i politycznie sparaliżowane. Gdy jego zasady są przestarzałe lub wadliwe, nie można ich łatwo zmienić — zwłaszcza gdy dyktatury mają większość.
W odróżnieniu od tego system żydowski obejmuje:
Prawo musi rozwijać się wraz z prawdą, inaczej skostnieje i zamieni się w niesprawiedliwość.
5. Wymazanie suwerenności narodowej i różnorodności moralnej
Współczesne prawo międzynarodowe, pod pozorem uniwersalności, często zaciera uzasadnioną tożsamość narodową i różnice kulturowe.
Z żydowskiej perspektywy „Te i tamte są słowami żywego Boga”. Istnieje więcej niż jeden słuszny sposób na etyczne życie. Żydowska etyka polityczna zakłada, że każdy naród, który korzysta z jej ram etycznych, będzie miał inne priorytety i wnioski, i nieuchronnie popadnie w konflikt z innymi narodami. Ramy te dopuszczają nieporozumienia i zachęcają do negocjacji i dwustronnych traktatów jako preferowanej metody rozwiązywania problemów.
W świecie, w którym instytucje tracą zaufanie, a prawo jest naginane przez politykę, żydowska etyka polityczna oferuje lepszą alternatywę.
Oto dziesięć zasad, które dobrze definiują żydowską etykę polityczną na szczeblu narodowym.
Podobnie jak w przypadku osobistych kodeksów moralnych, faktyczne stosowanie tych zasad jest równie ważne, jak same zasady. Często zdarzają się sytuacje, w których dwie zasady wskazują różne kierunki działania. Potrzebna jest metodologia, aby nadać priorytet jednej nad drugą, a ta metodologia musi być spójna.
Ponadto zasady żydowskie nie są raczej pustymi ideami, które tylko dają dobre samopoczucie. Chrześcijaństwo, buddyzm i hinduizm głoszą, że przemoc jest ostatecznością, jeśli w ogóle można jej używać. Jednak państwa, których większość obywateli wyznaje te religie i są one sponsorowane przez państwo, utrzymują aktywne, wyszkolone siły zbrojne.
W Europie, w której większość stanowią chrześcijanie, kilka krajów zachowuje ideę religii państwowej lub oficjalnej tożsamości chrześcijańskiej w swoich konstytucjach. Ich podręczniki wojskowe nie mówią „nadstaw drugi policzek”. Kraje hinduistyczne i buddyjskie również wystawiają profesjonalne armie, w tym siły powietrzne, agencje wywiadowcze oraz potencjał do prowadzenia wojny nuklearnej lub cybernetycznej. Żaden podręcznik wojskowy w tych krajach nie nakazuje żołnierzom poddania się w przypadku ataku. Żadna armia nie uczy swoich wojowników, aby kochali wroga aż ten wyrazi skruchę. W praktyce te kraje akceptują konieczność użycia siły, nawet jeśli ich religijne lub filozoficzne podstawy odmawiają sformułowania jasnych ram moralnych dla niej.
Judaizm nie podziela tego dwójmyślenia. Stawia czoła problemowi przemocy bezpośrednio, za pomocą praw dotyczących wojny, pokoju, proporcjonalności, powściągliwości i sprawiedliwości. Tora nie gloryfikuje przemocy — ale uznaje, że gdy niewinne życie jest zagrożone, brak działania jest sam w sobie przestępstwem moralnym. Ponieważ judaizm ceni życie, czasami wymaga siły, aby je bronić. Nie ma udawania — jest odpowiedzialność.
Gdyby zapytać, kto był najbardziej podziwianym człowiekiem XX wieku, wielu, jeśli nie większość, odpowiedziałoby, że Mahatma Gandhi. A jednak Gandhi nie raz powtarzał, że Żydzi powinni pozwolić nazistom na ich wymordowanie, w próżnej nadziei, że światowy horror w jakiś sposób zawstydzi nazistów i zmusi ich do powstrzymania ludobójstwa. Wybaczcie język, ale wypchajcie się tą moralnością Gandhiego. Jego etyczny wszechświat może nie dopuszczać istnienia prawdziwego zła, ale żydowskie doświadczenie dopuszcza - paradygmatem jest Amalek. W obliczu czystego zła właściwą i etyczną reakcją jest jego unicestwienie, a nie karmienie go kolejnymi trupami. Ekstremistyczne ideologie prowadzą do niemoralnych rezultatów, nawet jeśli ekstremizm wydaje się być skierowany na najbardziej godne pochwały zasady.
Moralność polityczna to bogaty temat, z nieskończonymi wariacjami i pytaniami. To właśnie czyni ją idealnym przedmiotem dla etyki żydowskiej. Te ramy są dojrzałe, przetestowane i elastyczne.
Żydowska etyka polityczna oferuje więcej niż starożytną mądrość — zapewnia żywy model moralnego zarządzania. W czasach, gdy zaufanie do globalnych instytucji słabnie, żydowskie źródła oferują etykę, która ceni życie, honoruje suwerenność, chroni mniejszości, wita debatę i równoważy sprawiedliwość ze współczuciem.
To nie jest utopia. To twarda, prawdziwa, moralna polityka. I może to być najlepsza szansa, jaką ma świat, aby przywrócić porządek, nie tracąc swojej duszy.
Link do oryginału: https://elderofziyon.blogspot.com/2025/04/jewish-political-ethics-blueprint-for.html
Elder of Ziyon, 7 kwietnia 2025
Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska
Chief editor: | Hili |
Webmaster:: | Andrzej Koraszewski |
Collaborators: | Jacek Chudziński, Hili, Małgorzata Koraszewska, Andrzej Koraszewski, Henryk Rubinstein |