Palestyńczycy: mordowanie Żydów pod fałszywym pretekstem obrony meczetu Al-Aksa

Autonomia Palestyńska (AP) i Hamas regularnie opisują spokojne i dozwolone wizyty na świeżym powietrzu w kompleksie wokół meczetu Al-Aksa jako brutalne wtargnięcia do Meczetu Al-Aksa. „Meczet Al-Aksa i Bazylika Grobu Pańskiego są nasze. Wszystkie są nasze i oni [Żydzi] nie mają prawa ich kalać swoimi brudnymi stopami. Oddajemy cześć każdej kropli krwi przelanej dla Jerozolimy. Ta krew jest czystą, czystą krwią, przelaną dla Allaha... Każdy męczennik dostanie się do Raju, a wszyscy ranni zostaną nagrodzeni przez Allaha”. — Prezydent PA Mahmoud Abbas. (Źródło zdjęcia: MEMRI)
Podczas gdy w Strefie Gazy trwa wojna między Hamasem a Izraelem, Autonomia Palestyńska (AP) wznowiła fałszywe twierdzenie – po raz pierwszy rozpowszechnione w 1929 r. przez późniejszego sojusznika Adolfa Hitlera, muftiego Jerozolimy, Amina al-Husseiniego, a następnie powtarzane wielokrotnie – że Żydzi „szturmują” meczet Al-Aksa w Jerozolimie i planują podzielić go w czasie i przestrzeni między wiernych żydowskich i muzułmańskich.

Podobne twierdzenia użyła również wspierana przez Iran grupa terrorystyczna Hamas, aby uzasadnić atak na Izrael z 7 października 2023 r., w którym terroryści z Gazy zamordowali 1200 Izraelczyków i zranili tysiące. Tego samego dnia porwali kolejnych 251 Izraelczyków do Strefy Gazy, gdzie 59 – żywych i martwych – pozostaje w niewoli. Warto zauważyć, że Hamas nazwał swoją inwazję na Izrael „Operacją Potop Al-Aksa”.


Krótko po masakrze 7 października Hamas opublikował raport, w którym przedstawiono motywy stojące za transgranicznym atakiem na Izrael. Według tureckiej agencji Anadolu, raport zatytułowany „Nasza narracja, Operacja Potop Al-Aksa  głosił:

„Operacja Potop Al-Aksa była koniecznym krokiem i naturalną reakcją na plany Izraela wyeliminowania sprawy palestyńskiej, przejęcia ziem, judaizacji ziem palestyńskich i ustanowienia całkowitej kontroli nad meczetem Al-Aksa i miejscami świętymi”.

Nie trzeba dodawać, że Izrael nie ustanowił kontroli nad meczetem Al-Aksa. W 1967 roku, po wojnie sześciodniowej, izraelski minister obrony Mosze Dajan przekazał całkowitą kontrolę i zarządzanie meczetem departamentowi Sprawy Jerozolimskiego Wakf i Meczetu Al-Aksa, organowi jordańskiego Ministerstwa Spraw Islamskich i Miejsc Świętych. Umowa podpisana w 2013 roku między Autonomią Palestyńską a Jordanią uznała rolę Jordanii w zarządzaniu miejscami świętymi w Jerozolimie, w tym meczetem Al-Aksa.


W zeszłym miesiącu dziesiątki tysięcy muzułmańskich wiernych zgromadziło się w meczecie, aby wziąć udział w specjalnych modlitwach na zakończenie świętego miesiąca Ramadanu i święta Eid al-Fitr. W poprzednich latach podobna liczba muzułmańskich wiernych cieszyła się nieograniczonym dostępem do meczetu Al-Aksa. Nie powstrzymało to jednak Autonomii Palestyńskiej i Hamasu przed rozpowszechnianiem użytecznego kłamstwa Husseiniego, że Żydzi nakładają ograniczenia na wolność wyznania muzułmanów i spiskują, aby kontrolować meczet.


12 kwietnia Ministerstwo Spraw Zagranicznych Autonomii Palestyńskiej kłamliwie oświadczyło, że Żydzi planują „szturm na błogosławiony Meczet Al-Aksa podczas żydowskich świąt”. Według ministerstwa celem Żydów jest „podzielenie meczetu w czasie i przestrzeni [między Żydów i muzułmanów] oraz judaizacja chrześcijańskich i islamskich miejsc świętych w Jerozolimie”.


Hamas ze swej strony stwierdził:

„[Żydowskie] zagrożenie dla meczetu Al-Aksa wymaga mobilizacji i działań na wszystkich szczeblach, aby udaremnić ambicje i systematyczne plany okupacji [izraelskiej], których celem jest narzucenie meczetowi nowej rzeczywistości i wydalenie muzułmanów”.

Autonomia Palestyńska i Hamas mówiły o rutynowych wizytach Żydów na Wzgórzu Świątynnym, najświętszym miejscu judaizmu, gdzie kiedyś stały dwie starożytne świątynie żydowskie. Co ciekawe, żydowscy goście nie wchodzą do Meczetu Al-Aksa podczas przechadzki na zewnątrz po kompleksie Wzgórza Świątynnego. Ponadto władze islamskiego Wakf nie zabraniają niemuzułmanom odwiedzania terenów wokół meczetu, o ile nie wchodzą do środka samego meczetu.


Jednak w ostatnich latach AP i Hamas celowo i fałszywie wykorzystywały wizyty Żydów, aby podżegać Palestyńczyków i innych muzułmanów przeciwko Izraelowi i Żydom. Autonomia Palestyńska (AP) i Hamas regularnie opisują spokojne i dozwolone wizyty na świeżym powietrzu w kompleksie wokół meczetu Al-Aksa jako brutalne wtargnięcia do Meczetu Al-Aksa.


Palestyńska kampania podżegania do nienawiści wobec Izraela osiągnęła apogeum w 2015 r., kiedy prezydent Autonomii Palestyńskiej Mahmud Abbas dołączył do grona fałszywie oskarżających Żydów o profanację meczetu:

„Oddajemy cześć każdej kropli krwi przelanej dla Jerozolimy. Ta krew jest czystą, czystą krwią, przelaną dla Allaha... Każdy męczennik dostanie się do Raju, a wszyscy ranni zostaną nagrodzeni przez Allaha... Meczet Al-Aksa i Bazylika Grobu Pańskiego są nasze. Wszystkie są nasze i oni [Żydzi] nie mają prawa ich kalać swoimi brudnymi stopami. Nie pozwolimy im na to...”

Wkrótce po groźbie Abbasa Palestyńczycy rozpoczęli Intifadę Noży – falę ataków z użyciem noży i taranowania samochodami, która doprowadziła do zamordowania 38 Izraelczyków między październikiem 2015 r. a marcem 2016 r.


Nie był to pierwszy raz, kiedy palestyńscy przywódcy wykorzystali rzekome zagrożenie dla meczetu Al-Aksa jako pretekst do masakry Żydów.


W 2000 r. Palestyńczycy rozpoczęli Intifadę Al-Aksa również pod fałszywym pretekstem, że Izrael planuje przejęcie kontroli nad meczetem. Intifada, która składała się głównie z ogromnej fali zamachów samobójczych przeciwko Izraelczykom, nastąpiła po krótkiej i pokojowej wizycie izraelskiego polityka Ariela Szarona w kompleksie Wzgórza Świątynnego.


Rok po wybuchu intifady Marwan Barghouti, wysoki rangą funkcjonariusz rządzącej frakcji Fatah pod przywództwem Abbasa, tak opisał swoją rolę w przygotowaniach do powstania:

„Wiedziałem, że koniec września [2000] był ostatnim czasem przed wybuchem, ale kiedy Szaron dotarł do Meczetu Al-Aksa, był to najbardziej odpowiedni moment na wybuch intifady... W noc poprzedzającą wizytę Szarona wziąłem udział w panelu w lokalnej stacji telewizyjnej i wykorzystałem okazję, aby wezwać społeczeństwo do udania się rano do Meczetu Al-Aksa, ponieważ nie było możliwe [pozwolenie], by Szaron dotarł do Al-Haram al-Sharif ot tak i spokojnie odszedł. Skończyłem i poszedłem do Al-Aksa rano... Próbowaliśmy wywołać starcia, ale bez powodzenia z powodu różnic zdań, które pojawiły się z innymi osobami w kompleksie Al-Aksa w tym czasie... Po wyjściu Szarona zostałem przez dwie godziny w obecności innych osób, omówiliśmy sposób reakcji i to, jak można zareagować we wszystkich miastach, a nie tylko w Jerozolimie. Skontaktowaliśmy się ze wszystkimi [palestyńskimi] frakcjami”.

Autonomia Palestyńska i Hamas mogą się nie zgadzać w wielu kwestiach, ale jeśli chodzi o szerzenie zniesławień przeciwko Izraelowi i Żydom, obie strony są niezmiennie w pełni zgodne. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat twierdzenie, że Żydzi spiskują, aby przejąć kontrolę nad meczetem Al-Aksa, doprowadziło do śmierci tysięcy Izraelczyków i Palestyńczyków. Przywódcy Autonomii Palestyńskiej i Hamasu ponoszą pełną odpowiedzialność za przemoc i rozlew krwi.


Pora, żeby USA i inne kraje zachodnie pociągnęły do odpowiedzialności palestyńskich przywódców, zwłaszcza Mahmuda Abbasa i jego wyższych przedstawicieli, za rozpowszechnianie fałszerstw i oszczerstw przeciwko Izraelowi i Żydom. To właśnie tego typu retoryka zachęca Palestyńczyków do ataków terrorystycznych przeciwko Izraelczykom i Żydom. Komunikat do palestyńskich przywódców powinien brzmieć: „Przestańcie używać meczetu Al-Aksa jako pretekstu do mordowania Żydów. Meczet pozostaje nienaruszony i nie jest zagrożony, mimo palestyńskich oszczerstw i kłamstw”. Niedopełnienie tego obowiązku powinno skutkować nałożeniem przez międzynarodowych darczyńców sankcji finansowych na palestyńskie przywództwo.


Jeśli ktoś bezcześci meczet, to są to ci, którzy wykorzystują go do namawiania swoich wiernych do przeprowadzania ataków terrorystycznych.


Link do oryginału: https://www.gatestoneinstitute.org/21549/palestinians-slaughtering-jews-al-aqsa-pretext

Gatestone Institute, 14 kwietnia 2025

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska


Bassam Tawil
– muzułmański badacz i publicysta mieszkający na Bliskim Wschodzie.

(1)
Listy z naszego sadu
Chief editor: Hili
Webmaster:: Andrzej Koraszewski
Collaborators: Jacek Chudziński, Hili, Małgorzata Koraszewska, Andrzej Koraszewski, Henryk Rubinstein
Go to web version