Sprawa Al-Dury po 20 latach

Niemal wszystkie kraje arabskie wyda³y znaczki pocztowe z ch³opcem Al Durah, wzywaj±ce do intifady.

Niemal wszystkie kraje arabskie wyda³y znaczki pocztowe z ch³opcem Al Durah, wzywaj±ce do intifady.


Dzisiaj [30 wrze¶nia] jest 20 rocznica najbardziej katastrofalnego wydarzenia roku 2000, wydarzenia, które rzuci³o d³ugi cieñ na nieszczê¶liwe pierwsze dziesiêciolecia burzliwego nowego millennium. Tego dnia palestyñski kamerzysta filmowa³ to, co twierdzi³, ¿e by³o autentyczn± sytuacj±, ch³opca ostrzeliwanego i zabitego przez Izraelczyków, a francusko-izraelski dziennikarz wyci±³ z tego krótkie fragmenty (wycinaj±c ostatni± scenê, która sk³ania³a do zupe³nie innych wniosków) i nada³ wraz z towarzysz±c± temu narracj± w telewizji France2. Wizerunek Muhammada al Dura pod ogniem z narracj±, ¿e to ¿o³nierze IDF strzelali do niego, sta³ siê symbolem w skali ¶wiatowej palestyñskiego cierpienia z r±k okrutnych Izraelczyków. Szybko sta³ siê równie¿ “symbolem nienawi¶ci” i mia³ wiêkszy natychmiastowy i d³ugoterminowy wp³yw na nowe stulecie/millennium ni¿ jakikolwiek inny taki wehiku³ pod¿egania do nienawi¶ci.

Krzyk podniós³ siê w Umma [religijna wspólnota islamska], dla jednych bólu, dla innych w¶ciek³o¶ci, ale dla wszystkich jako jasny sygna³, ¿e Niewierny, pod przewodem pary szatanów – Izraela i USA – prowadzi wojnê z muzu³manami. Jak dot±d ¿adne pojedyncze zdarzenie nie zrobi³o wiêcej dla wywo³ania ducha d¿ihadu przeciwko Zachodowi ni¿ w³a¶nie ten film, który, jak szybko wskaza³ bin Laden w swoim wideo rekrutuj±cym do globalnego d¿ihadu, wymaga³ zemsty na wszystkich al Yahood [¯ydach] i ich sojusznikach. Zemsta usprawiedliwia³a samobójcze zamachy na cywilów (dwie uprzednio „zakazane” praktyki).  To uczucie by³o tak silne, ¿e nawet “konserwatywny” al Azhar musia³ ust±piæ przed u¶wiêceniem tej kombinacji – operacji mêczeñskich. Choæ sam symbol al-Dura nie by³ apokaliptyczny, napêdza³ apokaliptyczn± narracjê d¿ihadu: dla #PokoleniaKalifatu Izrael by³ Dajjalem (Antychrystem).


Zachód poszed³ za przyk³adem. Toksyczni dziennikarze, tacy jak Robert Fisk, szybko potwierdzili oskar¿enie o umy¶lne morderstwo. Podczas gdy poprzednio takie oskar¿enia uwa¿ano za pod³e, je¶li nie gorzej, teraz porównywanie Izraela do nazistów sta³o siê powszechne. Znana francuska prezenterka wiadomo¶ci, mówi±c w imieniu wielu, zadeklarowa³a, ¿e al Durah “wymaza³, zast±pi³ wizerunek ch³opca w warszawskim Getcie”. To by³a nowa, postmodernistyczna “narracja zast±pienia”. Zamiast chrze¶cijan lub muzu³manów zastêpuj±cych Izrael jako prawdziwy wybrany naród, poprzednio wybrany naród zast±pi³ nazistów, a biedna palestyñska ofiara doznawa³a losu ¯ydów. Postêpowy refren brzmia³: “Izrael utraci³ moraln± racjê”. Laureaci Nagrody Nobla, politycy, dyplomaci, nagradzani dramaturdzy i dziennikarze, znani akademicy, dygnitarze ONZ, ¯ydzi i nie-¯ydzi, wszyscy w³±czyli siê do chóru, sprzymierzaj±c siê z d¿ihadystyczn±, apokaliptyczn± narracj±: Izrael, nowi nazi¶ci, s± ¶wieckim Antychrystem.  


Ka¿da próba oporu, na przyk³ad, twierdzenie, ¿e film France2 o al Dura by³ inscenizacj±, w istocie, tanim fa³szerstwem, uwa¿ana by³a za okrutn± obojêtno¶æ wobec palestyñskiego cierpienia, „obwinianiem ofiary”, podwa¿aniem „wy¿szej prawdy”. Izraelscy dziennikarze tacy jak Bet Michaeli twierdzili, ¿e na “100% Izraelczycy go zabili”, a Larry Derfner szydzi³ z tych, którzy sprzeciwiali siê, nazywaj±c ich zwolennikami teorii spiskowych. Nawet James Fallows, który znalaz³ potwierdzenie, ¿e Izraelczycy nie zastrzelili ojca i syna, nie móg³ uwierzyæ, ¿e to by³o zainscenizowane, poniewa¿ kto¶ z pewno¶ci± po³o¿y³by temu kres.  Izraelscy rzecznicy odrzucali ka¿dego, kto wierzy³ w taki absurdalny spisek. Badanie komisji Kuperwassera z 2013 roku, podobnie jak wiele innych prób zwrócenia uwagi na najbardziej tragiczny aspekt tej sprawy, nie zdoby³o pos³uchu… tak¿e w¶ród wiêkszo¶ci izraelskich dziennikarzy.


Sprawa Al Dury usprawiedliwia³a ataki terrorystyczne na Izrael w umys³ach zarówno muzu³manów, jak nie-¯ydów, szczególnie Europejczyków. “Jaki maj± wybór?” – odpowiadali ludzie postêpowi, kiedy Palestyñczycy atakowali izraelskich cywilów. Oni jedynie stawiaj± opór, a przemoc ich rozpaczliwych protestów – na przyk³ad wysadzanie w powietrze pizzerii pe³nych dzieci i ich dziadków w centrum Jerozolimy – przyjmowano jako “miarê izraelskiej winy”. U szczytu kampanii samobójczego terroru, stawanie po stronie Palestyñczyków by³o “papierkiem lakmusowym liberalnej postawy”. Sugerowanie, ¿e ta ohydna przemoc by³a ludobójcz± ambicj±, a nie wyrazem desperacji pozbawionego pañstwa spo³eczeñstwa, by³o gwarancj± „anulowania”.


Kiedy tradycyjne media zachodnie w kwietniu 2002 roku rozprzestrzeni³y mem “masakra w D¿anin”, wszystko, co Palestyñczycy twierdzili o al Dura, ¿e IDF umy¶lnie morduje dzieci, podpar³o nowe i równie nieuczciwe twierdzenia o masowych egzekucjach setek i tysiêcy. Przez ca³e tygodnie, tak¿e po uzyskaniu dostêpu do obozu, media publikowa³y te twierdzenia jako wiadomo¶ci. Gniewne protesty na Zachodzie oskar¿a³y Izrael o ludobójstwo i znaczna wiêkszo¶æ Europejczyków wierzy³a w to. Politycy tacy jak Livingstone, Gallaway i Corbyn, pacyfistyczne akademiczki, takie jak Judith Butler, otwarcie opowiadali siê po stronie Hamasu mimo jego nie ukrywanego opowiadania siê za ludobójstwem. Jak zauwa¿y³ Irwin Cotler Izrael jest jedynym krajem, który jest równocze¶nie obiektem gró¼b ludobójstwa i oskar¿onym o pope³nienie go.  


Intencjonalnie lub nie, przez przekazywanie ¶mierciono¶nej narracji o al Dura i jej pochodnych, przez zaledwiemilczenie w sprawie pope³nionych b³êdów, przez dalsze ufanie g³osom tych, którzy rzucili pierwsze oskar¿enia, przez odrzucanie izraelskiego sprzeciwu jako propagandy, przez promowanie obrazów palestyñskiego cierpienia za ka¿dym razem, kiedy IDF ¶ciera³a siê w d¿ihadystami, przez nie informowanie lub informowanie z opó¼nieniem o wypadkach, kiedy rakiety Hamasu zabija³y gazañskie dzieci, i przez nieinformowanie o ludobójczej (przypominaj±cej nazistowsk±), propagandzie Hamasu i AP, tradycyjne media zachodnie stanowi³y jedn± z najpotê¿niejszych broni w wojnie poznawczej, jak± zwolennicy kalifatu prowadzili przeciwko Zachodowi. By³o kwesti± wiary na Zachodzie nie mówienie o “radykalnym islamie”, poniewa¿ mog³o to potwierdziæ rekrutacyjn± narracjê  d¿ihadystów o “starciu cywilizacji”. By³o to jednak niczym w porównaniu ze sposobem, w jaki film o al Dura i wszystkie nastêpuj±ce po nim, ¶mierciono¶ne narracje o Izraelczykach zabijaj±cych niewinnych muzu³manów rozpala³y tê “narracjê”.


Sprawa al Dura by³a pierwszym, odnosz±cym sukces oszczerstwem o rytuale krwi na Zachodzie od czasu, kiedy nazi¶ci doprowadzili swoj± ekumeniczn± nienawi¶ci± do ¯ydów do wszystkich ¶mierci w latach 1930. i 40. Odmiennie od wcze¶niejszych wersji, tê rozpu¶ci³ ¯yd i ponios³y j± w ¶wiat profesjonalne media, a g³ówny wp³yw tego zadzia³a³ na lewicowe, postêpowe krêgi, co zrodzi³o “nowy antysemityzm” w jego wcieleniu XXI wieku: eliminacyjny „anty-syjonizm”. Dzisiaj, rosn±ca fala nienawi¶ci do ¯ydów ze wszystkich kierunków, z prawa, z lewa, od muzu³manów, chrze¶cijan, ¶wieckich, poinformowanych i nie poinformowanych, zaczê³a siê 30 wrze¶nia 2000 roku.  


Niektórym nadal przeszywa serce.

Salem Barahmeh@Barahmeh·Sep 25

Mia³em 11 lat, kiedy pierwszy raz ogl±da³em ten materia³ filmowy. Mohamed Dura chroniony przez swojego tatê przed izraelskimi kulami. W jednej chwili b³agali o ¿ycie, w nastêpnej byli martwi. Mia³ 12 lat, nale¿eli¶my do tego samego pokolenia. Przera¿enie w jego oczach nadal wstrz±sa mn± do g³êbi 20 lat pó¼niej.  

Inni nigdy nie s³yszeli o tym dziêki medium, które, kiedy pokazuje siê im ich b³êdy w sprawie Izraela, wol± porzuciæ sprawê. Czy o tym wiemy, czy nie, ci z nas, którzy wkraczaj± w to ponuro wygl±daj±ce trzecie dziesiêciolecie XXI wieku, jeste¶my dziedzicami wywo³anej przez sprawê al Dura nowej fali nienawi¶ci do ¯ydów i jej akompaniamentu - fake news, teorii spiskowej i przemocy.


Choæ wielu mo¿e uwa¿aæ ten epizod za historiê, nabra³ on szczególnego znaczenia w roku 2020, roku pierwszego porozumienia Abrahamowego. Choæ oszczerstwo o al Dura dokona³o straszliwych szkód zarówno reputacji Izraela, jak moralnie zdezorientowanemu Zachodowi, bez porównania najwiêkszymi ofiarami by³ ¶wiat arabski i muzu³mañski, wepchniêty w ramiona samobójczych d¿ihadystów przez nieustanne pokazywanie na nowo przez ich media tego potwornego oszczerstwa. Dla dzisiejszych umiarkowanych zrozumienie, ¿e Izrael nie jest ich wrogiem ale potencjalnie sojusznikiem w polepszeniu ¿ycia ich ludno¶ci, ponowne rozwa¿enie sprawy al Dura2 oferuje szczególnie cenn± wskazówkê. Jak powiedzia³o kilku uczciwych dziennikarzy arabskich, #FakeNews jest czym¶ w rodzaju arabskiej specjalno¶ci, a przez zdecydowanie zbyt d³ugi czas opini± publiczn± manipulowali nieuczciwi i z³owrodzy aktorzy udaj±cy dziennikarzy. W duchu samokrytyki, ponowna ocena tego incydentu mo¿e daæ niezmierny wk³ad zarówno do stosunków arabsko-izraelskich, jak do arabskiej prawo¶ci dziennikarskiej. Kto wie, mo¿e wszyscy ci zachodni dziennikarze, którzy uwa¿aj±, ¿e jest to g³upawa teoria spiskowa, naucz± siê czego¶ od swoich arabskich kolegów.  

 

Al Durah Affair 20 Years On

The Augean Stables, 30 wrze¶nia 2020

T³umaczenie: Ma³gorzata Koraszewska

Richard Allen Landes


Amerykañski historyk, wyk³adowca na Boston University, dyrektor bostoñskiego Center for Millennial Studies. Autor szeregu ksi±¿ek o ¶redniowieczu i ruchach apokaliptycznych. Obserwator konfliktu na Bliskim Wschodzie (to on uku³ pojêcie „Pallywood” na wyprodukowane ze statystami filmy maj±ce byæ „dowodami” przeciwko Izraelowi). Jest równie¿ autorem dwuczê¶ciowej druzgocz±cej analizy  tzw. „Raportu Goldstone’a”.    

(0)
Listy z naszego sadu
Chief editor: Hili
Webmaster:: Andrzej Koraszewski
Collaborators: Jacek Chudziñski, Hili, Ma³gorzata Koraszewska, Andrzej Koraszewski, Henryk Rubinstein
Go to web version