Prawda

Sobota, 20 kwietnia 2024 - 16:27

« Poprzedni Następny »


Błędne przekonania o Żydach Mizrahijczykach i izraelskiej polityce
Odpowiedź na artykuł Sama Shubego


Lyn Julius 2023-03-11

Widok na miasto Arad na południu Izraela, 17 października 2021. Zdjęcie: Yonathan Sindel/Flash90
Widok na miasto Arad na południu Izraela, 17 października 2021. Zdjęcie: Yonathan Sindel/Flash90

Czy wspólna miłość do „kultury arabskiej” może być siłą prowadzącą do umiarkowania? Co więcej, czy może powstrzymać „Drugi Izrael” od głosowania na prawicowego Benjamina Netanjahu i jego „lekkomyślne, antydemokratyczne” wizje? Sam Shube uważa, że tak. Jego Stowarzyszenie Hagar prowadzi różne inicjatywy łączące Arabów i Żydów, „bez polityki”.


Shube poprawnie identyfikuje zwolenników Bibi jako w przeważającej mierze pochodzenia mizrachijskiego – Żydów z krajów arabskich i innych krajów muzułmańskich, którzy stanowią ponad połowę izraelskiej populacji żydowskiej. Jego rozwiązanie: przypomnieć im o ich „kulturze wspólnej” z Arabami. Celebrowanie kulturowych korzeni, które łączą Arabów i Żydów, może być podstawą prawdziwie demokratycznego państwa.


W tym rozumowaniu jest jednak szereg błędów. Moje argumenty opieram częściowo na rozmowach przeprowadzonych niedawno podczas podróży do Izraela, która obejmowała Beer-Szewę, Kirjat Malachi i Arad na południu kraju.


Po pierwsze, o jakiej “wspólnej kulturze” mówimy? Mimo arabizacji i islamizacji sami Arabowie nie mają wspólnej kultury – Arabowie z Algierii i Maroka mają bardzo niewiele wspólnego z Beduinami z Arabii Saudyjskiej lub Jordanii. Palestyński język arabski nie jest taki sam jak iracki arabski. Berberzy z Libii i Kurdowie z Iraku nawet nie mówią tym samym językiem, co ich arabscy współobywatele.


Jeśli społeczeństwo arabskie ma wspólny mianownik, jest to kultura „wstydu i honoru”. Zdaniem znajomego Araba, Arabowie mają tendencję do „zamiatania pod dywan” niewygodnych faktów, aby nie stracić twarzy. Zauważył, że Żydzi nie boją się ujawniać wstydliwych faktów. Mówi, że kieruje nimi poczucie winy. To bardzo różne sposoby myślenia.


Kiedy w krajach arabskich istniały społeczności żydowskie, Żydzi kontaktowali się z Arabami w biznesie i handlu, ale każda społeczność prowadziła osobne życie: małżeństwa mieszane były rzadkością. Żydzi mówili własnymi dialektami języka arabskiego i mieli własną, odrębną, bogatą kulturę religijną.


Po drugie, kultura Żydów Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej nie była monolitycznie arabska. To prawda, że Żydzi i Arabowie mogą dzielić miłość do piosenek Um Kalthum lub Farida al-Atrasha. Egipscy piosenkarze i filmy były bardzo popularne w całym świecie arabskim w latach 30. i 40. dwudziestego wieku. Ale Żydzi chodzili też tłumnie do kina, żeby obejrzeć najnowsze filmy amerykańskie. Wielu Żydów mieszkających w krajach arabskich było pod wpływem kultury zachodniej, kształciło się we francuskojęzycznych szkołach, nosiło europejskie nazwiska, a wielu wyraźnie preferowało Edith Piaf nad Um Kalthum. Nikt nie odebrał Żydom z krajów arabskich czystej kultury mizrachijsko-arabskiej, ponieważ wielu ją utraciło przed przybyciem do Izraela.


To prawda, że muzyka mizrahijsko-arabska została odsunięta na bok przez zdominowany przez Aszkenazyjczyków establishment w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. (Podobnie było z kulturą jidysz.) Ale to już nie jest prawdą i nie było prawdą od dziesięcioleci. Już w latach 70. jemeńscy śpiewacy, tacy jak Ofra Haza i Zohar Argov, byli dominującymi postaciami izraelskiej kultury. Dziś można śmiało powiedzieć, że Mizrachijczycy wygrali wojny kulturowe w Izraelu, jeśli chodzi o muzykę i potrawy. A sensacja Netflixa, Fauda, umieściła arabskojęzycznych Żydów na mapie.


Po trzecie, Żydzi mizrachijscy nie są monolitem. Irańscy, tureccy i afgańscy Żydzi nie pochodzą z krajów arabskich i nie mówią po arabsku. Ponadto wśród Żydów z krajów arabskich należy wyróżnić z jednej strony potomków północnoafrykańskiej elity kupieckiej oraz poliglotów i wysoko wykształconych Żydów egipskich i irackich (którzy osiedlili się głównie w środkowym Izraelu), a z drugiej strony, na przykład, Żydów z gór Atlasu, których wysłano, aby zaludnili rozwijające się miasta na granicach Izraela.


Mizrachijczycy rzeczywiście cierpieli z powodu dyskryminacji ze strony instytucji stworzonych na własny obraz i podobieństwo przez aszkenazyjskich założycieli państwa. Ale dyskryminacja stała się bardziej funkcją klasy niż pochodzenia etnicznego. Bieda i niedostatek dotknęły głównie marokańską klasę robotniczą na peryferiach. Mogli być wysyłani do nauki obróbki metali w szkołach zawodowych. Inicjatorami zamieszek w Wadi Salib i Czarnych Panter w latach 70. byli głównie marokańscy Żydzi mieszkający w slumsach. Ta grupa była upośledzona przez biedę, brak edukacji i brak przywództwa: elita marokańsko-żydowska zdecydowała się przenieść do Francji lub Kanady.


Według ostatnich statystyk różnice ekonomiczne między Mizrahijczykami i Aszkenazyjczykami zmniejszyły się. Podział jest większy między świeckimi a religijnymi. Mizrahijczycy nie są uciskaną mniejszością: piastowali wszystkie urzędy ministerialne z wyjątkiem premiera i było kilku mizrahijskich szefów sztabów IDF.


Ale Mizrahijczycy odnieśli mniejszy sukces w dwóch dziedzinach – mediach i środowisku akademickim. To ostatnie reduty dominacji Aszkenazyjczyków. Jeśli istnieje stronniczość systemowa, to w „europocentrycznym” programie nauczania w szkołach, który zaniedbuje korzenie i historię Izraelczyków z Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. Wszyscy uczniowie dowiadują się o pogromie w Kiszyniowie w 1903 roku, podczas gdy niewielu słyszało o Farhudzie w Iraku w 1941 roku. Jest to rażąca luka w edukacji, którą natychmiast trzeba wypełnić.


Wzorców głosowania Mizrahijczyków nie można w przekonujący sposób wytłumaczyć jako reakcji na dyskryminację ze strony establishmentu aszkenazyjskiego. Integracja z Izraelem nie była uwarunkowana odrzuceniem „lewantyńskiego” komponentu ich tożsamości. Istotnie, nie można zaprzeczyć, że od tego czasu Izrael stał się znacznie bardziej bliskowschodni. Wielu Mizrachijczyków, z ulgą uciekło ze świata arabskiego, z wyboru hebraizowało swoje nazwiska (podobnie jak Aszkenazyjczycy – na przykład niejaki David Ben-Gurion, urodzony jako David Green). Twierdzenie, że Mizrahijczycy „zinternalizowali wrogość wobec wszystkiego, co arabskie, ponieważ jest to wbudowane w system, system zbudowany przez samą syjonistyczną lewicę”, jest pozbawianiem Mizrahijczyków (i Arabów) sprawczości, tak jakby konflikt był wymysłem zdominowanego przez Partię Pracy establishmentu.


Nieufność Mizrahijczyków do Arabów, lub to, co Shube nazywa „antyarabskim rasizmem”, jest rzeczywista i nie jest wynikiem propagandy i indoktrynacji przez Aszkenazyjczyków. Wynika z gorzkich doświadczeń – wrogości, jaką Mizrahijczycy przywieźli ze sobą z krajów muzułmańskich. To jest słoń w salonie, ignorowany lub bagatelizowany przez aszkenazyjską lewicę: podświadome wspomnienie arabskich i muzułmańskich prześladowań, jakich doświadczali rodzice i dziadkowie – gwałtowne zamieszki, aresztowania, tortury, a nawet egzekucje w niedalekiej przeszłości, połączone z atawistycznymi obawami bezbronnej i służalczej mniejszości zdanej na łaskę nieprzewidywalnej większości. Mizrahijczycy postrzegają palestyński dżihad przeciwko Żydom w Izraelu jako kolejny rozdział w długiej historii arabskiego i muzułmańskiego antysemityzmu.


A oto kolejny błąd dotyczący „wspólnej kultury”: ta „wspólnota” nie uratuje cię przed pociskami ani przed tłumem, który chce twojej śmierci, ani przed rządem, który chce zrobić kozła ofiarnego z twojego ludu. „Wspólna kultura” nie uratowała „zarabizowanych” Żydów w Iraku, podobnie jak akulturacja nie uratowała Żydów niemieckich przed nazistami.


Jest miejsce na wspólne projekty arabsko-żydowskie – ale kultura nie zastąpi polityki. Mizrahijczycy, którzy tańczyli do śpiewu Um Kalthum, mogą jednocześnie mieć antyarabskie poglądy polityczne.


W ostatecznym rachunku polityka, a nie kultura, dyktuje zachowanie wyborców. 66 procent wyborców, którzy poparli Likud w Beer-Szewie, obawia się załamania prawa i porządku na południu. Beduini stają się coraz bardziej radykalni. Nie służą już w znaczących liczbach w IDF. Żenią się z kobietami z Gazy. Zgwałcenie sześcioletniej żydowskiej dziewczynki przez Beduina, który włamał się do jej domu, wstrząsnęło wyborcami. Przynajmniej jeden mężczyzna, z którym rozmawialiśmy, ubiegał się o pozwolenie na broń prywatną – ponieważ nie czuł się bezpiecznie w swoim kibucu na Negewie. Zaalarmowani bezprecedensowym wybuchem zamieszek podczas wojny w Gazie w maju 2021 r., żydowscy mieszkańcy mieszanych miast masowo głosowali na Likud.


Jeśli taksówkarze są barometrem nastrojów narodowych, to ci, z którymi rozmawiałam (zanim wybuchły kontrowersje wokół reformy sądownictwa) – w tym jeden Druz – wyrażali życzenie, by krajem kierował silny człowiek, który przeciwstawiłby się terroryzmowi i przywrócił im poczucie bezpieczeństwa. Tym człowiekiem jest Bibi. Kilkakrotnie słyszałem zdanie „Arabowie nie szanują słabości” Żydzi Bliskiego Wschodu o tym wiedzą. Wspólne śpiewanie Um Kalthum niestety nie zapewni większego bezpieczeństwa.


Fallacies about Mizrahi Jews and Israeli Politics

Fathom, March 2023

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

* Lyn Julius jest brytyjską dziennikarką pochodzącą z Iraku. 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Syjonizm

Znalezionych 363 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Netanjahu nadaje treść słowom „Nigdy więcej”, po raz kolejny   Pandavar   2022-11-11
Poranek po dniu wyborów   Collins   2022-11-05
Izrael wczoraj i dziś   Koraszewski   2022-11-04
Narracja o „przemocy osadników” i wybory do Knesetu   Blum   2022-10-29
Niebezpieczeństwa państwa Palestyna: wielowymiarowe zagrożenia dla Izraela   Sherman   2022-10-28
Sprawa Jerozolimy jest bardziej złożona niż myślisz   Julius   2022-10-18
Palestyńczycy i ich język   Rosenthal   2022-09-29
Przed krytykowaniem Izraela USA powinny posprzątać u siebie w domu   Bard   2022-09-26
Antysyjonizm i jego korzenie   Frantzman   2022-09-24
Żydowska historia miasta Betar i fałszerstwo osiedla Battir   Rose   2022-09-23
Aby Izrael był bezpieczny, musi pogrzebać złudzenia Oslo   Glick   2022-09-22
Syjonizm wygrał. Dlaczego więc nadal jest atakowany 125 lat po Bazylei?   Tobin   2022-09-01
Mędzenie nad Hebronem   Tsalic   2022-08-20
Dylemat więźniów   Collins   2022-07-10
Czym jest “Status Quo” na Wzgórzu Świątynnym?   Hirsch   2022-06-24
Dlaczego Izrael jest tak nieudolny w wydalaniu Arabów?   Flatow   2022-06-20
Szawuot, wojna sześciodniowa i żałosny status quo na Wzgórzu Świątynnym   Blum   2022-06-17
Lekcja z prawdopodobnego upadku rządu? Przestańcie martwić się o międzynarodową opinię   Tobin   2022-06-14
Kto jest winien zamieszek w Jerozolimie?   Yemini   2022-06-13
Wojna sześciodniowa z 1967 roku: dlaczego nadal ma znaczenie   Harris   2022-06-06
Nieuczciwość Petera Beinarta wobec Ben Guriona i sprawa „transferu ludności”     2022-05-25
List do “Drogiej Europy”   Rosenthal   2022-05-24
Izrael, Holocaust i błąd logiczny post hoc   Jacoby   2022-05-14
Hamas musi zostać zniszczony   Rosenthal   2022-05-09
Dżihad niejedno ma imię   Ruthie   2022-04-11
Antysyjoniści dla Palestyny dyskutują o izraelskich Mizrachijczykach     2022-03-30
Pytania, które zadają Izraelczycy, kiedy jest kolejny zamach terrorystyczny     2022-03-25
Izrael i lekcje z Wiednia i Ukrainy   Fitzgerald   2022-03-21
Wielki przywilej bycia Żydem   Altabef   2022-02-26
Co naprawdę znaczy syjonizm?   Rosenthal   2022-02-21
Na pogardę nie odpowiadamy prośbą o litość   Rosenthal   2022-02-10
Amnesty zniekształca moją arabską tożsamość i niszczy Izrael   Haddad   2022-02-05
Arabski rasizm i “żydowskie państwo”   Toameh   2022-01-21
Powtarzanie słów “nigdy więcej” w obliczu narastającego antysemityzmu   Lyons   2022-01-16
Dlaczego potrzebują podwójnych standardów wobec przemocy na Zachodnim Brzegu?   Tobin   2021-12-29
Izrael – najlepsze miejsce, żeby być Arabem   Eid   2021-12-28
Myśl o żydowskiej Palestynie: nie dla salonowych Żydów     2021-12-24
Światło przewodnie dla rdzennych narodów   Trotter   2021-12-04
Co przemawia przeciw otworzeniu amerykańskiego konsulatu w Jerozolimie   Collins   2021-11-25
Syjonizm humanistyczny, czyli dlaczego warto dostrzegać łajdactwo antysyjonizmu   Koraszewski   2021-11-24
Kiedy Palestyna była koszerna   Rose   2021-11-08
Zrozumieć nienawiść do Izraela   Rosenthal   2021-11-03
To jest plemienny konflikt   Rosenthal   2021-10-30
Paragraf międzynarodowej konwencji, który dowodzi, że Human Rights Watch wypacza międzynarodowe prawo przeciwko Izraelowi     2021-10-18
Dlaczego Żydzi tak pospiesznie bronią swoich wrogów?   Julius   2021-10-16
“Syjoniści” uczą syjonizmu   Tsalic   2021-10-07
O samowystarczalności w zakresie obrony   Rosenthal   2021-10-04
Raport ONZ z 1949 roku pokazuje, że Arabowie nie chcieli Jerozolimy – chcieli tylko odebrać ją Żydom     2021-09-28
Kiedy zostanie zdyskredytowany mit o “szczęśliwym dhimmi”?   Julius   2021-09-27
Dlaczego Oslo nadal panuje   Glick   2021-09-23
Izrael i niekończąca się wojna z Gazą   Fitzgerald   2021-09-08
Walczcie wreszcie, do diabła!   Rosenthal   2021-09-05
Sprawa roszczeń: dlaczego Polska ma rację   Leibovitz   2021-08-20
Antysemityzm i żydowskie państwo   Rosenthal   2021-08-19
Co “wszyscy wiedzą”   Rosenthal   2021-08-16
Dla antysemitów Żyd jest Żydem i tylko Żydem   Harris   2021-07-22
Co możemy w tej sprawie zrobić?   Rosenthal   2021-07-17
Naiwna wiara w rozwiązania w postaci dwóch państw   Bard   2021-07-14
Krytycy Izraela są pełni odrazy wobec żydowskiej suwerenności i siły militarnej   Bernstein   2021-07-09
“Ha’aretz” jest wrogiem narodu żydowskiego   Rosenthal   2021-07-08
Apartheid – etykietka i oszczerstwo   Collins   2021-07-06
Syjonizm i demokracja   Rosenthal   2021-07-02
Komu potrzebne jest państwo Izrael?   Rosenthal   2021-07-01
Dlaczego Izrael nie powinien odwoływać jerozolimskiego marszu flag   Meir   2021-06-11
Theodor Herzl żyje, ma się dobrze i mieszka w Nowym Jorku (a także Los Angeles, Paryżu i Londynie)   Friedman   2021-06-08
Etiopscy Żydzi i słoń w antyizraelskim salonie   Frantzman   2021-06-07
Najbardziej niezwykły przykład oszczędzania cywilów w historii wojen     2021-05-28
Zawieszenie broni? Śliska sprawa, kiedy masz do czynienia z Hamasem   Oz   2021-05-23
Dlaczego arabscy posłowie do Knesetu nienawidzą państwa   Rosenthal   2021-04-16
Mansour Abbas i libanizacja Izraela   Kedar   2021-04-11
Nowa, lepsza definicja antysemityzmu     2021-04-03
Narodził się Nowy Kongres Syjonistyczny   Flayton   2021-03-27
Kiedy kulturowe zawłaszczenie i historyczny rewizjonizm są aktami wojny   Glick   2021-03-26
W Izraelu wszyscy Żydzi są rodziną. Nienawistnicy chcieliby z tym skończyć     2021-03-24
Bliski Wschód: Duchy suwerennej przeszłości   Linder Kahn   2021-03-18
Czy Palestyńczycy mogą być w błędzie?   Abdul-Hussain   2021-03-15
Wyjaśnienie Jidyszkajt… po arabsku!   Tsalic   2021-03-12
Izrael potrzebuje Ameryki, ale epoka satelickiego państwa minęła   Tobin   2021-03-11
Co dobre, a co złe dla Żydów i reszty świata?   Koraszewski   2021-03-01
Zrozumieć oszczerstwo B’Tselem o “apartheidzie”   Ini   2021-02-05
Guardian: Izrael jest państwem ”żydowskich suprematystów”, które nie ma prawa istnieć   Levick   2021-01-21
Krytyka oskarżenia Izraela o apartheid przez organizację B’Tselem   Kontorovich   2021-01-16
Pandemia zniszczyła turystykę protestu   Frantzman   2021-01-15
Czy nowy pokój na Bliskim Wschodzie jest wystarczająco zaraźliwy, by rozprzestrzenić się do arabskich Izraelczyków?   Amos   2021-01-05
Być może potencjał dla Porozumień Abrahamowych istniał przez cały czas   Amos   2020-12-18
David Ben Gurion o moralnym argumencie na rzecz żydowskiego państwa w Palestynie z arabską mniejszością   Gurion   2020-12-08
Iran i powrót do jaskini ech   Rosenthal   2020-12-04
Saeb Erekat - bohater palestyńskiej walki o pokój   Koraszewski   2020-11-08
Hej, panie “Wybitny Żydzie Brytyjski”: bądź człowiekiem i powiedz „Przepraszam”   Tsalic   2020-11-03
Czy proizraelska polityka Trumpa ostanie się po wyborach?   Tobin   2020-11-01
Pamiętając premiera Rabina w 25. rocznicę jego zamordowania   Collins   2020-10-25
Czy kiedykolwiek zapanuje pokój?   Frantzman   2020-10-23
Największym wrogiem Palestyńczyków jest archeologia   Flatow   2020-10-22
Co Trump zrobił dla pokoju na Bliskim Wschodzie?     2020-10-13
Honor/hańba i arabskie reakcje na porozumienie Izrael-ZEA     2020-08-26
Czy palestyńskie weto żyje, czy jest martwe?   Glick   2020-08-23
Pierwszy krok w kierunku pokoju?   Koraszewski   2020-08-18
Co byłoby, gdyby nie było “okupacji”? Antysyjoniści z lat 1950. dostarczają odpowiedzi     2020-08-11
Do kogo należy ta ziemia?   Rosenthal   2020-08-09
Stabilność dla naszych wrogów   Glick   2020-07-31

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk