Nowa, lepsza definicja antysemityzmu


Elder of Ziyon 2021-04-03


Jak się wydaje, ostatnio wszyscy chcą definiować antysemityzm.

 

Przez lata, od kiedy International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA) stworzył Roboczą Definicję Antysemityzmu, która precyzyjnie włączyła przykłady antysemityzmu objawiającego się jako nienawiść do Izraela, antysyjoniści ją atakowali. Ostatnio jednak to towarzystwo próbowało przedstawić własną definicję  - Jerozolimską Deklarację o Antysemityzmie (JDA).


Tymczasem inna grupa - Nexus Task Force – próbowała zastąpić definicję IHRA bardziej rozwodnioną wersją, która, podobnie jak JDA, skupia się w niemal równym stopniu na tym, co antysemityzmem nie jest (krytyka Izraela) zamiast na tym, czym jest.

 

Te trzy definicje mają składnik podstawowy, niemniej nie są one pełne i stąd potrzeba każdej z nich na dodanie wyjaśnień i przykładów.

 

IHRA:

Antysemityzm to określone postrzeganie Żydów, które może się wyrażać jako nienawiść do nich. Antysemityzm przejawia się zarówno w słowach, jak i czynach skierowanych przeciwko Żydom lub osobom, które nie są Żydami, oraz ich własności, a także przeciw instytucjom i obiektom religijnym społeczności żydowskiej.

To nie jest pełne. Nie jest oczywiste, że obejmuje to ataki na Izrael jako żydowskie państwo – bowiem byłoby naciąganiem powiedzenie, że Izrael jest instytucją lub obiektem religijnym. Przykłady IHRA są znakomite, ale definicja sama w sobie ich nie obejmuje.

 

JDA:

Antysemityzm jest dyskryminacją, uprzedzeniami, wrogością i przemocą wobec Żydów jako Żydów (lub żydowskich instytucji jako żydowskich).

To jest gorsze. Nie obejmuje ataków na judaizm. Choć wyliczenie „dyskryminacji, uprzedzeń, wrogości i przemocy” jest lepsze od „nienawiści” w definicji IHRA.


Nexus Task Force:

Antysemityzm to antyżydowskie przekonania, działania lub warunki systemowe. Obejmuje negatywne przekonania i uczucia wobec Żydów, wrogie zachowania skierowane przeciwko Żydom (ponieważ są Żydami) i warunki, które dyskryminują Żydów i znacząco hamują ich możliwość uczestniczenia jako równi w życiu politycznym, religijnym, kulturalnym, ekonomicznym lub społecznym.


Jako ucieleśnienie kolektywnej żydowskiej organizacji i działania Izrael może być celem antysemityzmu i antysemickiego zachowania. Tak więc, jest ważne dla Żydów i ich sojuszników zrozumienie, co jest, a co nie jest antysemityzmem w stosunku do Izraela.

To jest długawe, a także traktuje nienawiść do Izraela jako specjalny przypadek antysemityzmu i jest tu podstawowym przykładem.

 

Postanowiłem wkroczyć do tego boju.

 

Chciałem stworzyć definicję, która może ostać się sama, bez przykładów, i która byłaby wystarczająco krótka, by zmieścić się w tweecie, definicję, która obejmuje wszystkie rodzaje antysemityzmu i wyklucza to, co antysemityzmem nie jest, która nie traktuje nienawiści do Izraela jako specjalnego przypadku antysemityzmu z innymi regułami niż inne rodzaje.

 

Tutaj jest moja propozycja. (Podział tekstu jest świadomy, by było łatwiej go czytać i zrozumieć.)

Antysemityzm to

wrogość wobec

oczernianie lub 

dyskryminacja 

Żydów

jako indywidualnych Żydów

jako narodu

jako religii

jako grupy etnicznej lub 

jako kraju (tj. Izraela.)

Jedni Żydzi identyfikują się jako część żydowskiej religii, inni są ateistami, ale identyfikują się z narodem żydowskim, jeszcze inni z grupą etniczną, a kolejni określają się jako syjoniści – część narodu żydowskiego. Wszystko to są pełnoprawne aspekty żydowskości i atakowanie każdego z nich jest antysemickie, niezależnie od tego, jak identyfikują się poszczególni Żydzi.   

 

Judaizm jest wieloaspektowy i niesprawiedliwy atak na którykolwiek z tych aspektów jest antysemityzmem, niezależnie od tego, co odczuwa jednostka. 

 

Atakowanie Żydów jako grupy religijnej jest wyraźnie antysemickie także dla Żydów, którzy nie wyznają tej religii. Podobnie, atakowanie żydowskiego państwa jest tak samo antysemickie, jak atakowanie Żydów jako narodu. Po co rozróżniać między różnymi aspektami żydowskości? Całkowicie świecki Izraelczyk, który identyfikuje się jako Żyd tylko poprzez swój syjonizm, jest w równym stopniu Żydem – i w równym stopniu celem  antysemickich ataków – co ateistyczny Żyd w Ameryce, którego związki z Żydami ograniczają się do wędzonego łososia i bajgli. Atak na jednego jest atakiem na wszystkich. 

 

Ludzie, którzy odrzucają Izrael jako państwo żydowskie, nie mają większego prawa do wykluczenia Izraela jako wyrazu żydowskości i do kierowania na niego antyżydowskiej nienawiści, niż ludzie, którzy odrzucają judaizm jako religię do wykluczenia religijnych Żydów z definicji tego, co obejmuje żydowskość. Mniej więcej połowa wszystkich Żydów żyje obecnie w Izraelu, a olbrzymia większość pozostałych popiera żydowski ruch narodowy, a więc odrzucenie syjonizmu przez nieliczną mniejszość nie ma znaczenia dla faktu, że Izrael jest dzisiaj w równym stopniu składnikiem żydowskości, co dochowywanie szabatu lub mówienie w jidysz.

 

Słowo "oczernianie" jest ważne. Oczernianie znaczy niesłuszna krytyka. Wyłącza uprawnioną krytykę - nie tylko Izraela, ale judaizmu jako religii lub Żydów jako ludzi. Izrael nie jest specjalnym przypadkiem - jest konkretnym przejawem żydowskości dzisiaj i nie powinien być traktowany ani lepiej, ani gorzej niż jakikolwiek inny przejaw żydowskości. Żadne dalsze zastrzeżenia ani przykłady nie są potrzebne.

 

Wrogość wobec Izraela jako państwa nie jest bardziej uprawniona niż wrogość wobec Żydów jako narodu lub wrogość wobec indywidualnych Żydów. Wrogość wobec Izraela nie dotyczy uprawnionych zażaleń – jakimi byłby gniew na decydentów lub przywódców, ale nie na całe państwo.  

 

Dyskryminacja Izraela nie różni się od dyskryminacji Żydów jako grupy etnicznej lub jako narodu. Powiedzenie, że Izrael nie może być w pewnych komisjach ONZ lub że nie można go uważać za część Azji na forach międzynarodowych, lub że jest jedynym krajem, którego rzekome zbrodnie czynią z niego i jego ludności przedmiot bojkotu, lub że w jakiś sposób żydowskie uczucia narodowe są szkodliwe, podczas gdy uczucia narodowe każdej innej grupy etnicznej są akceptowane – wszystko to jest dyskryminacją i ksenofobią. Kiedy widzi się to w ten sposób, jest oczywiste, że wszystko to są antysemickie ataki na państwo żydowskie, ponieważ jest żydowskie.  

 

Może nie spędziłem miesięcy z dziesiątkami ekspertów, żeby stworzyć tę definicję, ale sądzę (skromnie), że ma wielkie przewagi nad pozostałymi. 

 

Chętnie przyjmę każdą konstruktywną krytykę.

 

A new, better definition of antisemitism

Elder of Ziyon, 31 marca 2021

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

 

Elder of Ziyon
Amerykański bloger, którego blog pod tym tytułem jest znakomitym źródłem pozwalającym na śledzenie antysemityzmu w zachodnich mediach i w polityce.