Religie usprawiedliwiają zabijanie, kradzież i inne przestępstwa


Ghaith Al-Tamimi 2020-03-06


Iracki badacz, Ghaith Al-Tamimi, który jest byłym duchownym szyickim, powiedział w wywiadzie z 9 lutego 2020 roku dla Zagros TV (Iracki Kurdystan), że religia i religijne społeczeństwa usprawiedliwiają zabijanie, zbrodnie, kłamstwa, kradzież i łamanie praw człowieka w sposób sprzeczny z rozumem i nietolerowany przez niereligijne systemy. Powiedział, że religia jest jedynym systemem wartości, w którym osoba zabijająca innego człowieka może zostać mudżahedinem, lub w którym kradzież pieniędzy od ludzi w formie wmawiania im, że pójdą do piekła, jeśli nie oddadzą swojej własności, może być przedstawiana jako zbieranie środków na dobroczynność. Krytykował religijne instytucje i kraje, które opisał jako „tonące w korupcji”, i twierdził, że szyici i sunnici uzasadniają wzajemne zabijanie się religijnymi przekonaniami. Mówiąc, że szyici i sunnici zasadniczo wierzą w innego Allaha i że nawet ajatollah Chamenei i ajatollah Al-Sistani wierzą w różnych bogów. Al-Tamimi pyta, kto ma prawo wprowadzać w życie to, co Allah mówi w Koranie? Ponadto krytykował religijnych uczonych, którzy „trzymają Allaha w [swoich] kieszeniach” w celu sprawowania osobistej władzy, jak też powiedział, że religijne instytucje powinny zreformować siebie zanim będą reformować społeczeństwo.  


Kliknij tutaj, żeby obejrzeć ten klip w MEMRI TV


Ghaith Al-Tamimi: Badania religijne pokazują nam, że religia usprawiedliwia przestępstwo. Religie usprawiedliwiają kłamstwo, kradzież i łamanie praw innych. Religie nie zawsze stosują sprawiedliwość.


Dziennikarz
: Mówisz o wszystkich religiach...


Ghaith Al-Tamimi
: Tak, bez wyjątku. Dlaczego? Ponieważ jedną z podstawowych ról religii jest zaopatrzenie swoich wyznawców w absolutną prawdę. Religia czyni, że czujesz się posiadaczem prawdy. Dam ci mały przykład. Kiedy jedna osoba zabija inną, jest przestępcą. Nie ma innej definicji. Tylko religie pozwalają ci zabić człowieka i zostać uznanym za mudżahedina. Widzisz, o co mi chodzi? Osoba, która kradnie od kogoś innego, jest złodziejem. Nie można tego obejść. Tylko religia pozwala ci kraść własność innych pod takim pretekstem jak łup, podatek chums, lub zakat [obowiązkowa dobroczynność] i inne religijne klasyfikacje, jakie istnieją w chrześcijaństwie i judaizmie…


Dziennikarz
: Chums jest inny.


Ghaith Al-Tamimi
: Nie mów mi, że jest inny...


Dziennikarz
: Chums jest inny. To nie jest kradzież. Ludzie płaca dobrowolnie...


Ghaith Al-Tamini
: Nie, nie. Kiedy zbierasz chums, osoba nie daje tego dobrowolnie. Mówisz do tej osoby: "Daj mi chums albo pójdziesz do piekła”. Więc zabierasz to od niego wbrew jego woli. Nikt nie oddaje chętnie swoich pieniędzy. 

W wielu wypadkach religie usprawiedliwiały rzeczy, które ludzkość uznała za złe dzięki racjonalnemu rozumowaniu. Kłamstwo jest dozwolone, jeśli jest dla poparcia lub obrony religii. Możesz sprzeciwiać się rodzicom pod religijnym pretekstem.

Zazwyczaj społeczeństwa, które są rządzone przez religijne systemy, pełne są przemocy, przestępstw, rasowej dyskryminacji, społecznych konfliktów i braku sprawiedliwości.


To dlatego świeccy Żydzi bronią praw Palestyńczyków, podczas gdy religijni Żydzi usprawiedliwiają naruszenia praw Palestyńczyków. Tak samo [jest w Iraku] Szyici w Iraku usprawiedliwiają zabijanie sunnitów, łamanie ich praw, ograbianie ich, atakowanie ich…


Dziennikarz
: To są wyjątkowe wypadki...


Ghaith Al-Tamini
: Nie mów mi, że to są wyjątkowe wypadki. Mówię o społecznym systemie wartości. Oni to usprawiedliwiają. Oni uważają, ze to jest uzasadnione. Są ideologiczne powody tego usprawiedliwiania. Oni wierzą, że są bardziej godni by rządzić i cieszyć się sprawiedliwością. To wszystko są ich przywileje. To samo dotyczy sunnitów. W Arabii Saudyjskiej, widzą szyitów jako…


Dziennikarz
: Dlaczego mówimy o szyitach i sunnitach? Dlaczego nie pomówić o ”ekstremistach” wśród szyitów i sunnitów?


Ghaith Al-Tamini
: Nie mówię o jednostkach, ale o systemie wartości. To dlatego mówię, że jeśli weźmiesz tego samego szyitę lub sunnitę i wpuścisz go do Szwecji, Niemiec albo Japonii, stanie się sprawiedliwą osobą, bo to nie on jest problemem.


Kiedy cytujesz koraniczny werset i mówisz: „Allah mówi…” Świetnie. Więc Allah coś powiedział. Ale kto to stosuje? Chamenei? Widzieliśmy jego osiągnięcia. Uciska irański naród i zmasakrował, i dokonał egzekucji 1000 ludzi [w listopadzie 2019 r.]  


Dziennikarz
: Proszę, nie o polityce...


Ghaith Al-Tamini
: To nie jest o polityce, to jest o prawach człowieka.


Dziennikarz
: Trzymajmy naszą dyskusję na poziomie ideologicznym…  


Ghaith Al-Tamini
: [W Iranie] jest łamanie praw człowieka, bieda, głód, deprywacja i tak dalej. Przejdźmy do Iraku. Mówię o prawach człowieka, nie o polityce. Jeśli powiesz mi, że religijny system daje moralne społeczeństwo, będę klaskał. Jestem muzułmaninem, muszę wierzyć w to, co mówisz. W praktyce jednak religijne społeczeństwo w Iraku, według naszego doświadczenia w przeszłości i obecnie, jest okrutnym społeczeństwem. Państwo jest skrajnie okrutne. Nie ma żadnego problemu z uciskiem, zabijaniem, fabrykowaniem i kradzieżą pieniędzy ludzi. Nie mów mi, że mówię o polityce. System dziedzictwa religijnego działa według fatw. To jest religijna przykrywka, ale to jest jedna z najbardziej skorumpowanych i złodziejskich organizacji w państwie irackim.


Dziennikarz
: Urząd dziedzictwa religijnego?


Ghaith Al-Tamini
: Oczywiście. Jeśli spojrzymy na programy szkolne, zobaczymy, że religijna interwencja w te programy szkolne wypaczyła umysły dzieci. Wyobraź sobie dziecko, którego matka nie nosi hidżabu. Kiedy przychodzi do szkoły, uczą go, że kobieta, która nie nosi hidżabu, jest lubieżna. Mówi się mu: „Twoja matka jest lubieżna”. Co stało się z naszym systemem edukacji?


Zabiorę cię do niereligijnych krajów i pokażę ci sprawiedliwość, prawa człowieka, uczciwość i więcej. Te rzeczy istnieją wśród ludzi i w instytucjach, i we władzach. Ale jeśli zabiorę cię do religijnego kraju, pokażę ci korupcję, zboczenia i te wszystkie rzeczy, o których mówimy. Mój kolega powiedział mi, że ludzie religijni nie usprawiedliwiają zabijania. To nie jest prawda! Religia istotnie usprawiedliwia zabijanie. Wyjaśnię i proszę mojego kolegę, by zaprzeczył, jeśli mówię coś nieprawdziwego. Według fatw uczonych w prawie islamskim, osoba, która przeklina Allaha i Jego Posłańca, powinna zostać zabita. Jeśli słyszysz kogoś, kto przeklina Allaha, powinieneś go zabić. Drugim przykładem są niewierni. Niewierni tacy jak Jazydzi i bahajowie powinni według islamu być zabici. To zrobiło ISIS i zrobiło to zgodnie z religijnymi tekstami. Jeśli nie chcemy owijać wszystkiego w bawełnę, musimy przyznać, że to są wyraźne nakazy religijne. Religia usprawiedliwia zabijanie i dlatego widzieliśmy te straszliwe masakry w Iraku – było dla tego działania religijne uzasadnienie.   


Kiedy zabito Imama Husseina, nie istniała Ameryka, ale był konflikt o to, kto będzie rządził i byli towarzysze Proroka i drugie pokolenie wyznawców. Religijny system prowadzi do konfliktu. To dlatego, gdy tylko umarł Prorok Mahomet… Imam Ali powiedział, że Prorok nie był jeszcze pochowany, kiedy wybuchła walka o rządy.  


Dziennikarz
: Kiedy więc ludzie oskarżają Amerykę…


Ghaith Al-Tamini
: Dobrze. Świetnie. „A ci, którzy nie sądzą według tego, co zesłał Allah, są niewiernymi”. I to jest problem! Kto ci mówi, że reprezentujesz Allaha? Dlaczego twój Allah ma autorytet, a mój nie ma?


Dziennikarz
: Jak możesz tak mówić?


Ghaith Al-Tamini
: To jest problem. Allah szyitów jest inny niż Allah sunnitów.


Dziennikarz
: Nie, nie, nie.


Ghaith Al-Tamini
: Proszę, pozwól mi... Prowadzisz ze mną wywiad jako z uczonym, prawda?  


Dziennikarz
: Tak.


Ghaith Al-Tamini
: Allah szyitów jest inny niż Allah sunnitów.


Dziennikarz
: Jak możesz tak mówić?


Ghaith Al-Tamimi
: Dowodem jest to, że walczą ze sobą. Są w sporze. Allah sunnitów orzeka, że coś jest halal, a Allah szyitów orzeka, że jest to haram. To idzie dużo dalej. Allah Chameneiego jest inny od Allaha Al-Sistaniego. Jeśli istnieje tylko jeden Allah, to dana rzecz jest albo halal, albo haram.


To jest jakbyś trzymał Allaha w kieszeni i wyjmował go, tworzył orzeczenie i mówił: ”Jestem Allahem”. Nie jesteś Allahem. Jak Allah orzeknie, ja zaakceptuję orzeczenie. Ale nie zaakceptuję twojego. Widzisz, co mówię? Skonfliskowali Allaha i trzymają Go w tle. Allah jest tłem ich osobistych decyzji.


Duchowni i instytucje religijne toną w korupcji. Oni chcą reformować społeczeństwo? Powinni najpierw zreformować siebie.