Pokonanie terroru wymaga wszechstronnej kampanii ideologicznej, kulturowej, edukacyjnej i religijnej


'Abd Al-Hamid Al-Ansari 2018-10-22

Dr 'Abd Al-Hamid Al-Ansari (zdjęcie: Raya.com)
Dr 'Abd Al-Hamid Al-Ansari (zdjęcie: Raya.com)

Siedemnastego września 2018 r., kilka dni po rocznicy zamachów 9/11, dr 'Abd Al-Hamid Al-Ansari, publicysta katarskiej gazety “Al-Watan” i były dziekan wydziału prawa islamskiego na uniwersytecie Kataru, napisał o lekcjach, jakich można nauczyć się z wydarzeń 9/11. To nie bieda i ucisk prowadzą młodych ludzi do popełniania czynów terrorystycznych. Jest to raczej płomienna wiara – głębokie przekonanie, ze służą wzniosłemu celowi – która motywuje terrorystów, a więc żadna siła na świecie nie może powstrzymać ich od poświęcenia samych siebie. Dlatego, pisze, akcje militarne nie wystarczają do pokonania terroryzmu. Takim akcjom musi towarzyszyć wysiłek walki z terrorystyczną ideą, która jest najniebezpieczniejszym czynnikiem.

Poniżej podajemy fragmenty jego artykułu [1]:    


Minęło 17 lat od ataku Al-Kaidy na USA, tej straszliwej katastrofy, która kosztowała życie 2752 niewinnych ofiar różnych narodowości i wyznań…  Jakie lekcje i wnioski można wyciągnąć z tych ataków terrorystycznych na symbole amerykańskiej dumy?

 

Pierwsza lekcja: kiedy ideologia, która skłania do poświęcenia się na rzecz celu postrzeganego jako wzniosły i wart umierania za niego, przenika umysł i duszę człowieka, żadna siła na świecie nie może powstrzymać tego człowieka od poświęcenia się, niezależnie od tego, czy inni uważają jego ideologię za poprawną, czy nie. Człowiek porwany taką ideologią nie zważa na nic w drodze do zrealizowania swojego celu. To jest logiczne wyjaśnienie faktu, że terroryzm i zamachy samobójcze trwają i będą kontynuowane w przyszłości – bowiem działalność terrorystyczna Al-Kaidy i przemoc ISIS nie osłabły. Chociaż Islamskie Państwo Iraku i Syrii dłużej nie istnieje, chociaż przywódca Al-Kaidy został zabity, wielu terrorystów wyeliminowano, a ci, którzy pozostali, są ścigani, oblężeni i pozbawiani źródeł finansowania; i mimo wszystkich wysiłków społeczności międzynarodowej, by otoczyć grupy terroru i walczyć z nim, terror jest nadal jak najbardziej żywy, uderza wszędzie i zabija ofiary bez względu na wiek, płeć i wyznanie.

  

Druga lekcja: walka przeciwko terrorowi nie będzie skuteczna, jeśli nie przyjmie postaci kampanii ideologicznej, kulturowej i religijnej jako części wszechstronnej strategii edukacyjnej, kulturowej, medialnej i religijnej, która podniesie odporność młodzieży na ideę terroryzmu. Ta strategia musi obejmować wszystkie sektory społeczne i rządowe, włącznie z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i rozmaitymi partiami politycznymi. To prawda, działania armii i sił bezpieczeństwa odgrywają kluczową rolę w walce przeciwko terrorowi przez zniszczenie ich siedlisk i zabicie ich przywódców i żołnierzy w uderzeniach prewencyjnych, których celem jest zapobieżenie akcjom terrorystycznym. Te ataki jednak miażdżą ciało i strukturę terroru, ale nie ideę terroru, która jest najniebezpieczniejszą częścią. Idea terroru pozostaje więc, jak unoszący się w powietrzu wirus, który można zniszczyć tylko przez szczepienie, a mianowicie przez potężną kontr-ideę.

 

Trzecią lekcją jest upadek wszystkich teorii, które kojarzą działania terroru z drugorzędnymi czynnikami, takimi jak bieda, bezrobocie, trudności ekonomiczne lub brak wolności, sprawiedliwości i demokracji; z uciskiem i dyktatorskimi reżimami, które prześladują opozycję; z czynnikiem imigracji, jak w wypadku ataków samotnych wilków w Europie; lub z świeckimi prowokacjami wobec islamu, o których pewni autorzy i kaznodzieje twierdzą, że są przyczynami terroru. Siedemnaście lat dowiodło, że żaden z tych drugorzędnych czynników nie może przekształcić młodego człowieka w kwiecie wieku w samopoświęcającą się ludzką bombę. Żadna siła na świecie nie może spowodować, że człowiek będzie uważał śmierć za słodką, poza najwyższą, przemożną wiarą. Ponadto 19 młodych mężczyzn, którzy dokonali ataków [9/11] nie cierpiało biedy, ucisku ani trudności ekonomicznych. Wręcz przeciwnie, pochodzili z rodzin z klasy średniej i wszyscy mieli dyplomy z uniwersytetów w Europie i w USA. Ponadto, czterech pilotów, którzy kierowali tymi samolotami do celów, nauczyło się latania w amerykańskich szkołach.

 

Czwarta lekcja: istnieje potrzeba stworzenia edukacji, a szczególnie religijnej edukacji, która promuje wartości otwartości, tolerancji, wolności, szacunku i sprawiedliwości, akceptacji innego i szacunku dla jego religii i przekonań, opartych o przesłankę równego obywatelstwa, które obejmuje wszystkie składniki i wyznania w społeczeństwie bez rozróżnień i dyskryminacji. Istnieje potrzeba promowania równości członków społeczeństwa i równego traktowania ich wszystkich w oparciu o zasadę równych możliwości. To jest zbroja przeciwko penetracji terrorystycznej idei w szeregi młodzieży.

Piątą lekcją jest upadek teorii spiskowej, że amerykański wywiad zainscenizował ataki 9/11, żeby obwinić muzułmanów i zaatakować Taliban i Al-Kaidę w Afganistanie. Ta teoria spiskowa upada z prostej i logicznej przyczyny, że zboczona idea terrorystyczna, przyjęta przez 19 młodych mężczyzn, która doprowadziła ich do ataku na USA, jest tą samą zboczoną ideą dżihadystyczną, która nadal stanowi motywację organizacji i młodych ludzi w krajach arabskich i muzułmańskich, jak również w Afryce i na Zachodzie, by do dnia dzisiejszego przeprowadzali podobne akcje. To jest w dodatku do jawnego przyznania się członków i zwolenników Al-Kaidy, którzy faktycznie przechwalają się atakami 9/11, są z nich dumni, i organizują coroczne obchody fundamentalistów w Londynie dla „19 Wspaniałych”[2], jak również tysięcy dokumentów i rozstrzygających dowodów.   

 


[1] Al-Watan (Qatar), September 17, 2018.

[2] A reference to annual celebrations of 9/11 held by the Al-Muhajiroun extremist organization in Britain, led by Anjem Choudary and 'Omar Bakri. See Al-Sharq Al-Awsat (London), September 26, 2018.

 

Źródło: MEMRI, Specjalny komunikat ne 7714, 17 października 2018

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

Odwiedź polską stronę MEMRI  http://www2.memri.org/polish/