Homo floresiensis, hominin “hobbit”, w Internecie

Jerry Coyne 2016-11-25

Chciałem tylko powiadomić was o nowym Massive Open Online Course (MOOC) o Homo floresiensis, na który zwrócił mi uwagę czytelnik Dermot C. Jak może pamiętacie, nowe metody datowania pokazały, że ten malutki, zaledwie metrowy hominin wymarł około 50 tysięcy lat temu, nie zaś, jak sądzono najpierw, 12 tysięcy lat temu, a przybył na Flores (Indonezja) między 70 a 100 tysięcy lat temu. Znaleziono także kolejne okazy, co pokazuje wyraźnie, że pierwszy okaz nie był zdeformowaną lub chorą jednostką, ale był członkiem rzeczywistego i bardzo małego gatunku homininów. (Ich mózgi były mniej więcej rozmiarów mózgów dzisiejszych szympansów.)

Nie jest jeszcze jasny ich związek filogenetyczny z nowoczesnym H. sapiens (nie udało się wydobyć dobrze zachowanego DNA z pozostałości), ale jest jasne, że gatunek wymarł bez pozostawienia potomków. Mogli być potomkami Homo erectus, którzy z nieznanych przyczyn wyewoluowali do małych rozmiarów.

Tutaj jest treść e-maila Dermota:

Pomyślałem, że Twoich czytelników może zainteresować ten darmowy MOOC:

Homo floresiensis odsłonięty: nauka o ‘Hobbicie'”

Kurs dotyczy odkrycia Homo floresiensis, “Hobbita”, odkrytego na wyspie Flores w 2003 r. Kurs zaczął się 7 listopada, ale nie jest zbyt późno, by go nadrobić. Celem kursu jest „odkrycie niewiarygodnego świata ‘Hobbita’, gdy nowoczesna nauka archeologii odkrywa tajemnice ukryte w czasie… Przy użyciu multidyscyplinarnego podejścia i technik badamy wkład nowoczesnej nauki archeologii w kwestionowanie założeń o ewolucji człowieka i ujawnianie ukrytych przez czas tajemnic”.

Kurs jest dziełem Centre for Archaeological Science (CAS) przy University of Wollongong we współpracy z Indonesian National Research Centre for Archaeology (ARKENAS) i Lakehead University w Kanadzie.

Kurs prowadzi profesor Bert Roberts dyrektor Centre for Archaeological Science na University of Wollongong i członek-laureat Australian Research Council. Był jednym z archeologów pracującym na wykopaliskach, kiedy odkryto Homo floresiensis. Pedagogiem jest profesor Zenobia Jacobs, dyrektorka Luminescence Dating Laboratory na University of Wollongong i członek Australian Research Council. Mentorem zaś jest Alyce Mason, badaczka z University of Wollongong.

Kurs trwa 4 tygodnie po 2 godziny tygodniowo, ale można mu poświęcić więcej czasu.

Cokolwiek dla Brytyjczyków i Jankesów, żeby zapomnieli o Brexit i Trumpie!

Tutaj jest odlew czaszki H. floresiensis z Wikipedia (proszę zauważyć małą puszkę mózgową):

a tutaj znaleziono pozostałości H. floresiensis.

Jeśli kiedyś będziecie mieli okazję na wizytę w Smithsonian’s Hall of Human Evolution w Waszyngtonie, stańcie obok rekonstrukcji szkieletu tego gatunku i popatrzcie, jak był niewiarygodnie mały. Nic dziwnego, że nazwano ich „hobbitami”!

Tutaj jest rekonstrukcja