Prawda

Czwartek, 25 kwietnia 2024 - 19:36

« Poprzedni Następny »


Śmierć dla “bluźnierców” w Pakistanie


Raymond Ibrahim 2022-07-27

Demonstracja w Lahore w listopadzie 2020. źródło zdjęcia: asianews.
Demonstracja w Lahore w listopadzie 2020. źródło zdjęcia: asianews.

Czwartego lipca 2022 r. chrześcijański mechanik, który był więziony przez ostatnie pięć lat, czekając na proces z powodu fałszywego oskarżenia o „bluźnierstwo” za rzekome znieważenie muzułmańskiego proroka Mahometa, został skazany w sądzie pakistańskim na śmierć przez powieszenie.


Pięć lat wcześniej, 5 czerwca 2017 roku, 34-letni Ashfaq Masih wdał się w kłótnię z Muhammadem Naveenem, rywalem, który założył warsztat mechaniczny w pobliżu Masiha. Według zeznań Masiha, Muhammad „był zazdrosny, ponieważ mój biznes szedł lepiej”, a po ich kłótni „groził mi strasznymi konsekwencjami”. Następnego dnia, 6 czerwca, według Masiha:


„Muhammad Irfan przyszedł do mojego sklepu po wyważenie kół do swojego motocykla. Wyważyłem koła i zażądałem zapłaty, jaka została uzgodniona między nami. Muhammad Irfan odmówił mi pieniędzy i powiedział: ‘Jestem zwolennikiem Peer Fakhira [muzułmańskiego ascety] i nie żądaj ode mnie pieniędzy’. Powiedziałem mu, że wierzę w Jezusa Chrystusa i nie wierzę w Peer Fakhira i proszę, daj mi moją zapłatę”.

W tym momencie Muhammad Irfan udał się – a może wrócił – do konkurencyjnego warsztatu Muhammada Naveeda, a chwilę później wokół warsztatu chrześcijańskiego uformował się muzułmański tłum. Jak wyjaśnia Masih:

„Obaj spiskowali przeciwko mnie i złożyli przeciwko mnie fałszywy FIR [Raport z pierwszego incydentu]. Powiedziałem policjantowi prawdziwą historię, ale nie zapisał mojej wersji, a tylko prowadził śledztwo jednostronne. Ani nie wypowiedziałem żadnego uwłaczającego słowa przeciwko Prorokowi Mahometowi, ani nawet nie potrafię tego pomyśleć”.

Wraz z właścicielem konkurencyjnego warsztatu, Muhammadem Naveedem, skarżący Muhammad Irfan skłonił także dwóch innych muzułmanów – Muhammada Nawaza i Muhammada Tahira – do kłamstwa i powiedzenia policji, że „słyszeli, jak Masih wypowiada obraźliwe słowa przeciwko muzułmańskiemu prorokowi”, mimo że żaden z nich nie był obecny podczas kłótni między Irfanem i Masihem.


Masih został oskarżony na podstawie paragrafu 295-C pakistańskiego kodeksu karnego, który stanowi:

„Ktokolwiek słowami, wypowiadanymi lub pisanymi, lub obrazowymi, lub przez jakiekolwiek przypisanie, aluzję lub insynuację, bezpośrednio lub pośrednio, zbezcześci święte imię Świętego Proroka Mahometa (niech pokój będzie z nim), zostanie ukarany śmiercią, lub dożywotnio pozbawiony wolności, a także podlega grzywnie”.

Problem z tym prawem polega nie tyle na tym, że wyrok jest ekstremalny i nieodwołalny, ile raczej na tym, że muzułmanie regularnie go wykorzystują do rozwiązywania osobistych urazów wobec niemuzułmańskich mniejszości w Pakistanie. Faktem jest, że niemuzułmańskie mniejszości w Pakistanie, głównie chrześcijanie i hindusi, wiedzą doskonale, że lepiej nie mówić czegokolwiek, co można by błędnie zinterpretować jako obraźliwe, o muzułmańskim proroku – dobrze znają straszne konsekwencje. Od młodości uczy się ich, aby okazywać jedynie szacunek prorokowi islamu. To jednak nie powstrzymuje muzułmanów przed fałszywym oskarżeniem tych „niewiernych”, z którymi mają jakąkolwiek sprzeczkę, o rzekome obrażanie Mahometa.


Amnesty International odnotowała tę dynamikę w raporcie sporządzonym prawie trzydzieści lat temu w 1994 roku:

„[We] wszystkich sprawach znanych Amnesty International zarzuty bluźnierstwa [w Pakistanie] wydają się być postawione arbitralnie, oparte wyłącznie na wyznaniu religii mniejszościowej poszczególnych osób… Dostępne dowody we wszystkich tych sprawach sugerują, że postawiono zarzuty w celu zastraszenia i ukarania członków mniejszościowych wspólnot religijnych (...) wrogość wobec grup mniejszości religijnych w wielu przypadkach wydawała się być spotęgowana osobistą wrogością, rywalizacją zawodową lub ekonomiczną lub chęcią uzyskania korzyści politycznej. W konsekwencji Amnesty International doszła do wniosku, że większość osób, którym obecnie postawiono zarzuty bluźnierstwa lub skazano na podstawie takich zarzutów, to więźniowie sumienia, przetrzymywani wyłącznie za ich prawdziwe lub domniemane przekonania religijne z naruszeniem ich prawa do wolności myśli, sumienia i religii [podkreślenie dodane]”.

Sugestia, że jeśli chodzi o sprawy o bluźnierstwo, w pakistańskich salach sądowych odbywają się pokazowe procesy kangurowe, wydaje się być adekwatnym opisem niedawnego procesu Ashfaqa Masiha. Pomimo tego, że chrześcijanie w Pakistanie wiedzą, że muszą być bardzo ostrożni w mówieniu czegokolwiek, co mogłoby zostać błędnie zinterpretowane jako obraza Mahometa, prokuratura oświadczyła :

„15 czerwca 2017 r. o godzinie 12.00 oskarżony Ashfaq Masih, siedząc w warsztacie, wypowiadał bluźniercze słowa o Proroku Mahomecie i powiedział słowa, których nie można powtórzyć”.

Muzułmański sędzia przewodniczący tej sprawie, Chalid Wazir, posunął się nawet do stwierdzenia , że „nie można uwierzyć, żeby muzułmanin wymyśli historię w tej sprawie”, jednocześnie opisując dowody przedstawione przez zespół obrony Masiha jako „niewiarygodne”. Tak więc 4 lipca 2022 Chalid ogłosił, że 34-letni chrześcijanin, który ma żonę i małą córkę, ma zostać „powieszony za szyję aż do śmierci, pod warunkiem zatwierdzenia przez Szlachetny Sąd Najwyższy”.


Biorąc pod uwagę, że Masih cierpiał już przez ostatnich pięć lat w więzieniu, jego rodzina była przerażona, gdy sędzia wydał wyrok śmierci. Nie pozwolono mu zobaczyć się z matką, która zmarła w 2019 roku, ponieważ był za kratkami. Od tego czasu „sprawa była wiele razy odraczana, zmieniano harmonogram, sędzia był nieobecny, nie stawiał się świadek, a nawet nie zarejestrował się adwokat skarżącego”.


Według
 starszego brata Masiha, Mehmooda:

„Nagły wyrok mnie oszołomił i nie wiedziałem, co robić. Ledwo się zebrałem, wyszedłem z sali sądowej i zacząłem płakać, bo to był dla mnie koniec świata. Pobiegłem do domu i poinformowałem rodzinę. Moja żona i dzieci też zaczęły płakać. W miarę rozchodzenia się wiadomości moi krewni zaczęli nas odwiedzać, aby nas pocieszyć, ale nie było mi łatwo, ponieważ Masih jest moim jedynym bratem i bardzo go kocham”.

Omawiając ten wyrok, Nasir Saeed, dyrektor Centre for Legal Aid Assistance and Settlement, organizacji charytatywnej wspierającej prześladowanych chrześcijan w Pakistanie, powiedział, że wyrok był „bardzo smutny, ale oczekiwany”. Dodał:

„Nie pamiętam żadnej sprawy, w której sąd niższej instancji zdecydował się na zwolnienie za kaucją lub uniewinnienie osób oskarżonych na podstawie prawa o bluźnierstwie. Sędziowie mają świadomość, że takie sprawy są wnoszone w celu ukarania i załatwienia osobistych urazów z przeciwnikami, zwłaszcza wobec chrześcijan. Pod naciskiem grup islamskich, sędziowie sądów niższych instancji bardzo niechętnie uwalniają ofiary, ale podejmują popularne decyzje, aby ratować własną skórę i przenosić odpowiedzialność na sąd najwyższy. Sprawa Masiha była bardzo jasna – właściciel konkurencyjnego warsztatu chciał go usunąć, a Naveed był rywalem biznesowym, który wplątał go w sprawę fałszywego bluźnierstwa. Jest niewinny i spędził już pięć lat w więzieniu za przestępstwo, którego nigdy nie popełnił”.

Sprawa Masiha jest teraz co najmniej trzecim tego rodzaju wyrokiem śmierci od początku tego roku.


W lutym 2022 roku 58-letni Zafar Bhatti – inny chrześcijanin, który odbywał karę dożywotniego więzienia na podstawie fałszywego oskarżenia o bluźnierstwo przeciw Mahometowi – został skazany na śmierć.


W styczniu 2022 r. Aneeqa Atteeq, muzułmanka, została skazana na śmierć po tym, jak pakistański sąd uznał ją winną znieważenia Mahometa w wiadomościach tekstowych, które wysłała do mężczyzny za pośrednictwem WhatsApp. Zaoferowała bardziej prawdopodobne, jeśli nie prozaiczne wyjaśnienie: mężczyzna, który ją zgłosił, „mścił się” na niej, ponieważ odrzuciła jego zaloty.


Choć straszne jest zostać oskarżonym o bluźnierstwo w pakistańskiej sali sądowej, jeszcze gorzej jest wpaść w ręce pakistańskiego motłochu. Raport sprzed dziesięciu lat wykazał, że w Pakistanie tylko w latach 1990–2012 „pięćdziesiąt dwie osoby oskarżone o bluźnierstwo zostały zamordowane przez tłum”.


Niedawno, w marcu 2022 roku, muzułmanka i jej dwie siostrzenice zabiły Safoorę Bibi, podrzynając jej gardło, po tym, jak krewna trzech morderczyń tylko śniła, że Bibi bluźniła przeciwko Mahometowi.


W lutym 2022 r. muzułmański tłum ukamienował upośledzonego umysłowo mężczyznę po tym, jak pojawiła się plotka, że spalił egzemplarz Koranu.


W grudniu 2021 r. tłum napadł na fabrykę, zamordował, a następnie spalił ciało mężczyzny ze Sri Lanki, pod wpływem plotek, że bluźnił Mahometowi. Przynajmniej wygląda na to, że tłum zabił go przed spaleniem jego ciała, w przeciwieństwie do młodej pary chrześcijańskiej, którą inny pakistański tłum spalił żywcem w 2015 r. na podstawie plotki, że obrazili islam.


Ten niewyobrażalny sposób mordowania rzekomych „bluźnierców” można było ostatnio zobaczyć w Nigerii. Dwa miesiące temu grupa studentów uniwersytetu ukamienowała i spaliła Deborę Emmanuel, chrześcijańską studentkę, która wcześniej odrzuciła zaloty seksualne muzułmanina. Zemścił się, głośno twierdząc, że bluźniła Mahometowi, prorokowi islamu. Wkrótce utworzył się motłoch i zamordował ją.


Opresyjne „prawa dotyczące bluźnierstwa” nie ograniczają się do jednego kraju ani nie są produktem jednego kraju. Niestety są one produktami ubocznymi islamu. Występują nie tylko w całym świecie islamskim (na przykład w Indonezji, Iranie, Malezji, Omanie i Bangladeszu), ale zaczęły rozprzestrzeniać się na kraje zachodnie – do Francji i Hiszpanii.


„Kiedy obrażasz proroka”, powiadomił
 nas wszystkich muzułmański duchowny Yello Babo, który bronił ukamienowania i spalenia Debory Emmanuel przez tłum w Nigerii, „stajemy się szaleńcami… Każdy, kto obraża proroka, żadnej [sądowej] kary – po prostu zabij!”


Death fort „Blasphemers” in Pakistan

Gatestone Institute, 17 lipca 2022

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

 

 



Raymond Ibrahim

Urodzony w Stanach Zjednoczonych w rodzinie koptyjskiej, jest amerykańskim badaczem, tłumaczem z arabskiego, pisarzem i publicystą. Autor książek Crucified Again: Exposing Islam's New War on Christians(Regnery, 2013) oraz The Al Qaeda Reader (Doubleday, 2007).


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 905 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

"Chrześcijańskie dziewczyny są przeznaczone tylko do jednego – do dawania przyjemności muzułmańskim mężczyznom”   Ibrahim   2016-10-03
"Nic wspólnego z islamem"?   Bergman   2016-12-11
"Time Magazine” i zachodnie podejście do islamizmu   Mahmoud   2021-10-02
#PrayForGaza #PrayForPalestina.   Koraszewski   2018-02-07
„Cywilizacja i islam to dwie różne rzeczy”Ex-muzułmanie, teraz wiele zależy od nas.   Pandavar   2024-04-10
„Szczepionkowa” hipoteza powstania religii   Ferus   2021-05-02
“Atlantic” rozważa ważką kwestię: czy wczesne homininy miały dusze?   Coyne   2015-10-05
“Hańba Pakistanu”: oskarżenia o bluźnierstwo   Saeed   2023-02-03
“New York Times” głosi fałszywą przyjaźń między nauką i religią   Coyne   2023-03-30
“Newsweek” bezkrytycznie chwali brazylijskiego chirurga fantomowego -  i wychwala inne czary-mary   Coyne   2016-03-12
“Rozum został stworzony przez Boga”   Coyne   2014-01-03
 “Islam przeżywa ostre starcie z nowoczesnością i wymaga reform”     2018-11-22
Uzdrawianie wiarą zabija dzieci   Coyne   2014-11-19
Dzisiejszy strajk i encyklika z 1968 roku   Koraszewski   2016-10-03
Kościół, nauka i próby pogodzenia wiary z życiem   Koraszewski   2016-10-07
Portret wielkiego agnostyka   Coyne   2013-12-14
Ani nie manifest, ani nie tak nowego ateizmu   Koraszewski   2019-04-26
  Egzorcyści kontra Zły (II). Czyli pozorna walka „dobra ze złem”.   Ferus   2023-11-12
(Nie)Fachowe pośrednictwo religijne.Czyli nieudana próba połączenia sprzecznych ze sobą zachowań.   Ferus   2021-08-29
(Nie)zwykła opowieść wigilijna. Czyli moja nocna, niedokończona rozmowa z psem.   Ferus   2021-12-26
Adwokat diabła II.Czyli religijna wersja ludzkich umiejętności „poszukiwania wyjścia”.   Ferus   2018-12-16
Adwokat diabła. Czyli religijne racje zastępujące prawdę.   Ferus   2018-12-09
Ameryko, obudź się!   Imani   2014-08-08
Arabia Saudyjska i jej pięć minut w mediach   Koraszewski   2015-10-02
Bańki, medycyna, islam i sport     2016-08-27
Bezbożne „Ranczo”.Czyli nie jest dobrze, iż wierni mało wiedzą o religii, czy raczej bardzo dobrze?   Ferus   2021-02-21
Bezduszna duchowość ateistów   Koraszewski   2021-08-03
Biblia źródłem moralności? Żartujesz sobie!   Coyne   2014-09-10
Bogowie popkultury.Czyli jakimi religijnymi stereotypami „karmi” nas telewizja.   Ferus   2021-09-05
Boski niebyt, nauka i patriotyzm   Koraszewski   2018-11-07
Boże słowo głoszone z ambony     2017-08-10
Cena świętego spokoju.Czyli religijny raj dla oportunistów albo też azyl ignorancji (wg Spinozy).   Ferus   2024-03-10
Chrześcijanie XXI wieku   Koraszewski   2014-01-17
Czego naucza imam w Kopenhadze     2017-06-19
Czy Bóg jest bezcielesną osobą?   Coyne   2014-03-16
Czy nasze wartości pochodzą od Boga?   Stenger   2014-07-31
Czy nauka czyni zbędną wiarę w Boga?   Stenger   2017-08-25
Czym jest wszechświat wobec chodzenia po wodzie?   Ferus   2015-01-03
Duchowa służba zdrowia. Czyli oblicze Boga zatroskanego Miłosierdziem.   Ferus   2021-04-18
Duchowość i seksualność szatana XXI wieku   Kruk   2014-04-30
Ego kontra Świadomość. Czyli lepiej żyć złudzeniami czy prawdą o rzeczywistości?   Ferus   2019-03-03
Humanizm jako alternatywa   Grayling   2016-06-12
Ignorowane ludobójstwo chrześcijan w Nigerii    Ibrahim   2020-08-25
Indyjskie czary nad słowem sekularyzacja   Ahmad   2015-11-27
Islamscy towarzysze podróży w drodze do bigoterii i masowych mordów   Fernandez   2017-04-23
Jacek Tabisz o nowym humanizmie    Tabisz   2021-12-21
Jak odpowiadać na argumenty teisty   Stenger   2016-08-25
Kiedy największa na świecie sunnicka instytucja religijne potępi swój kolonializm?    Shoaaib   2019-02-24
Koran i mowa nienawiści   Rizvi   2015-03-28
Mój racjonalny ateizm.Czyli w czym upatruję siłę areligijnych poglądów.   Ferus   2024-01-28
Miecz czy Rozum? Czyli jak uczy historia religii: na jedno wychodzi!   Ferus   2021-03-28
Moja racjonalna wiara. Czyli idea bogów/Boga dla bardziej wymagających.   Ferus   2023-12-31
Najdłużej trwająca mistyfikacja w dziejach ludzkości. Suplement „B”.   Ferus   2020-01-19
Najlepszy ze światów – Ziemia? Czyli najlepsza z możliwych marności nad marnościami.   Ferus   2023-08-06
Niechciany dar Boga. Czyli trudności z akceptacją nieuniknionego.   Ferus   2018-12-02
Nieudacznicy, tchórze? Nie, idealiści   Carmon   2017-06-02
Nieudane autodafe. Czyli: kiedy ateizm był zbrodnią.    Ferus   2023-11-19
Nocna rozmowa z biskupem o sensie życia   Koraszewski   2018-04-09
Osaczeni przez religię   Rushdie   2017-02-03
Otwarty umysł jest zaletą   Andreadis   2017-02-16
Państwo częściowo wyznaniowe   Koraszewski   2014-06-15
Pod sztandarem Niebios   Foster   2015-03-15
Pod sztandarem Niebios   Foster   2017-03-09
Podsumowanie ataków na ateistów   Coyne   2014-01-07
Poznacie ich po ich owocach   Grayling   2017-07-30
Poświąteczna refleksja. Kiedy mity traktowane są jako rzeczywistość.   Ferus   2021-04-11
Religia, “Playboy” i Frank Sinatra   Coyne   2014-08-27
Republika Ateistów odparła atak religijnych ekstremistów   Stone   2017-06-07
Rozmyślając nad sensem życia (VI)   Ferus   2019-05-12
Rozum i wiara, Część III -Czyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-12-13
Rozum i WiaraCzyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-11-01
Sens życia   Haught   2015-11-20
Sumerowie patrzą z osłupieniem jak Bóg tworzy świat     2014-12-23
Szamani: antenaci współczesnych kapłanów. Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy. (V)   Ferus   2022-08-28
Szamani: antenaci współczesnych kapłanów.Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy. (II)   Ferus   2022-08-07
Szamani: antenaci współczesnych kapłanówI.Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy. (III)   Ferus   2022-08-14
Tako rzecze rzecznik Nycza   Koraszewski   2016-03-28
Teologia wyzwolenia diabłów                  Kruk   2014-10-24
Tęsknota za bezpiecznym miejscem (II)Czyli Królestwo Niebieskie na Ziemi.   Ferus   2018-02-18
Tęsknota za bezpiecznym miejscem. Czyli Królestwo Niebieskie na Ziemi.   Ferus   2018-02-11
Turcja: Czy z religijnego punktu widzenia pożądanie własnej córki jest w porządku?   Bekdil   2016-01-25
Uciekłaś od wojny, a oni przyjęli cię      2020-03-13
Uprowadzenie Holocaustu dla Dżihadu: Auschwitz i KnesetCzęść 5: Wbijanie noża   Pandavar   2020-06-24
Wezwanie do reformy islamu     2016-05-05
Wspólnota (niektórych) wierzących i (niektórych) ateistów   Koraszewski   2014-10-01
Zatrute ziarnoCzyli wkład chrześcijaństwa w cywilizację europejską.   Ferus   2024-02-11
Zbiorowe zmartwychwstanie, czyli jednak Halloween   Kruk   2015-04-09
Zderzenie cywilizacji czy zderzenie idei?     Koraszewski   2015-09-06
Zwrot, który zmienił świat   Koraszewski   2016-07-01
Świadkowie Jehowy i odmowatransfuzji krwi dla dziecka   Coyne   2014-09-07
Pytanie bez odpowiedzi   Łukaszewski   2021-10-18
Wierzę w Boga Ojca   Koraszewski   2016-09-09
Agnostyk czy ateista?   Koraszewski   2013-12-05
Konstytucyjni ateiści   Koraszewski   2013-12-05
Ab ovo   Kruk   2015-02-15
Abraham aresztowany po próbie złożenia ofiary z syna   Swidler   2014-09-29
Absolwent teologii mówi o naszej rzekomej potrzebie dalszych studiów teologicznych zanim zaczniemy krytykować religię   Coyne   2015-06-12
Absurdalna awersja wierzących do ateizmu   Ferus   2021-11-07
Afrykańska ateistka ujawnia, dlaczego się ukrywa   Igwe   2016-01-21
Afrykański eksport starego chrześcijańskiego barbarzyństwa   Igwe   2014-09-16

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk