Prawda

Sobota, 20 kwietnia 2024 - 18:06

« Poprzedni Następny »


O znaczeniu świeckich usług medycznych


Leo Igwe 2019-06-22


Jedną z imprez przygotowywanych na tegoroczny Światowy Dzień Humanizmu jest organizacja darmowych badań lekarskich na stadionie narodowym w Lagos. Impreza jest otwarta dla wszystkich, ale w szczególności zorientowana jest na tych, którzy nie mają dostępu do podstawowych usług medycznych. Lekarze i nie tylko lekarze, będą udzielali porad i przeprowadzali badania w zakresie medycyny opartej na dowodach. Ten artykuł jest próbą spojrzenia na znaczenie tej imprezy i jej możliwy wpływ na zmianę charakteru usług medycznych w Nigerii.

W całej historii byliśmy świadkami łączenia religii i medycyny. Zarówno medycyna tradycyjna, jak i nowoczesna opieka medyczna są łączone z jakąś formą religijnych lub innych wierzeń w nadnaturalne moce. Wielu sądzi, że medycyna ma jakiś duchowy wymiar, a duchy mają moc uzdrowiania.


Tradycyjni szamani często serwują jakieś mikstury z roślin ze śpiewami, wróżbami i rytualnymi gestmi. Starają się stworzyć wrażenie, że te religijne elementy zwiększają bezpieczeństwo i skuteczność uwarzonych przez nich ziołowych mikstur. Co więcej, pacjenci również mają składać jakieś rytualne ofiary, a ten cały teatr ma stanowić część terapii. Nie możesz korzystać z usług tradycyjnych uzdrawiaczy bez tego, by nie były one połączone z religijnymi praktykami.              


Niestety, to samo dotyczy „nowoczesznego” systemu opieki medycznej w naszym kraju. Aczkolwiek nazywany jest „nowoczesnym” w odróżnieniu od tradycyjnego, naukowa medycyna w Nigerii jest przeżarta przez religię, głównie przez religijne tradycje właścicieli ośrodków medyccznych, będących zazwyczaj chrześcijanami lub muzułmanami. Należy przypomnieć, że to chrześcijańscy misjonarze stulecia temu sprowadzili do Afryki zachodnią medycynę. Zakładali szpitale, kliniki i przychodnie, które były powiązane z lokalnymi kościołami i stanowiły część struktury religijnego prozelityzmu.



W regionach zdominowanych przez islam muzułmańskie organizacje zakładały swoje szpitale obok meczetów, organizując chrześcijańskie i muzułmańskie modły dla pacjentów. Mimo,  że jest to nieetyczne, lekarze i pielęgniarki w tych szpitalach zajmują się nawracaniem chorych. Wzywają ich do nawrócenia się na chrześcijaństwo lub islam i przekonując, że to prawdziwa wiara uzdrawia i stanowi część leczenia. Motto jednego z państwowych szpitali w Nigerii brzmi: „My leczymy, Bóg uzdrawia”.        


Tak więc w Nigerii misja leczenia ludzi jest splątana z misją ich nawracania. Ta praktyka trwa już zdecydowanie zbyt długo i pora ją zmienić. Medycyna i religia to dwa odrębne magisteria. Mieszanie religii do opieki zdrowotnej musi się skończyć. To pomieszanie jest niezdrowe. Narusza prawo swobody wyznania i przekonań, i etykę praktyk medycznych. Ludzie chorzy idą do szpitala w poszukiwaniu medycznej pomocy. Nie potrzebują kazań ani modłów jako uzupełnienia terapii. Szpitale to nie kościoły czy meczety. Kliniki, to nie ośrodki uzdrawiania wiarą, ani domy modlitwy. Pacjenci w szpitalu powinni otrzymywać terapie medycyny opartej na dowodach i fachowe porady medyczne, a nie modlitwy, uzdrawianie wiarą i religijne pocieszanie. Organizacje religijne sponsorują medyczne instytucje traktując je jako okazję do prozelityzmu i nawracania ludzi przywiązanych przez chorobę do łożek. Jest to absolutnie nieakceptowalne. Pacjenci są osłabieni i skłonni zarówno do robienia tego, co im się każe, jak i do mówienia tego, co im się każe mówić, żeby otrzymać medyczną pomoc i wrócić do zdrowia. To jest wręcz obsceniczne, że instytujcje religijne wykorzystują swoją pozycję opiekunów, żeby zmuszać chorych ludzi do praktyk religijnych i nawróceń na swoją religię. Jest oburzające, że religijni lekarze i pielęgniarki wykorzystują szpitale do przymusowych rozmów z pacjentami o religii i do modlitw, niezależnie od tego czy pacjenci tego chcą, czy nie.       



Przez lata byliśmy w Nigerii świadkami monopolizacji medycyny przez religię i wpychania religii do medycyny i do instytucji opieki medycznej. Wielu ludzi sądzi, że medycyna i religia są nierozdzielne. Tak nie jest.   


Dlatego właśnie w tym roku humaniści organizują pierwszy świecki festiwal medyczny w Lagos jako cześć działań mających uświetnić Światowy Dzień Humanizmu. Humanizm daje etyczną i filozoficzną alternatywę dla religii. Ten festiwal ma służyć jako przykład medycznej alternatywy dla religijnych, wyznaniowych instytucji medycznych, które dominują w naszym kraju. Jest rzeczą niesłychanie ważną pokazanie Nigeryjczykom, że można mieć dostęp do opieki medycznej bez bezpośredniej, czy pośredniej religijnej wkładki, czy konieczności wiary w jakiś bóstwo.     


Humanism and Significance of Secular Medical Services in Nigeria

Opinion Nigeria, 1 czerwca 2019

Tłumaczenie: Andrzej Koraszewski



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 903 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

„Cywilizacja i islam to dwie różne rzeczy”Ex-muzułmanie, teraz wiele zależy od nas.   Pandavar   2024-04-10
Geneza i paradoksy teizmu (III)   Ferus   2024-04-07
Geneza i paradoksy teizmu (II)   Ferus   2024-03-31
Serce nie sadysta, kiedyś przestanie bić   Koraszewski   2024-03-27
Geneza i paradoksy teizmu   Ferus   2024-03-24
Logika świadectwem prawdy       Ferus   2024-03-17
Niektóre obawy dotyczące islamu są całkowicie racjonalne   Dawkins   2024-03-12
Cena świętego spokoju.Czyli religijny raj dla oportunistów albo też azyl ignorancji (wg Spinozy).   Ferus   2024-03-10
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (III)   Ferus   2024-03-03
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (II)   Ferus   2024-02-25
Bogom/Bogu nic nie jesteśmy winniCzyli „prawda” religii versus prawda rozumu   Ferus   2024-02-18
Droga Saladyna kończy się w Rafah   Pandavar   2024-02-17
Zatrute ziarnoCzyli wkład chrześcijaństwa w cywilizację europejską.   Ferus   2024-02-11
Epigoni: inna wersja upadku człowieka w raju   Ferus   2024-02-04
Mój racjonalny ateizm.Czyli w czym upatruję siłę areligijnych poglądów.   Ferus   2024-01-28
Moja racjonalna wiara (III)   Ferus   2024-01-14
Nowe książki Lucjana Ferusa   Koraszewski   2024-01-12
Moja racjonalna wiara (II)   Ferus   2024-01-07
Ayyan Hirsi Ali porzuciła ateizm dla chrześcijaństwa   Koraszewski   2024-01-01
Moja racjonalna wiara. Czyli idea bogów/Boga dla bardziej wymagających.   Ferus   2023-12-31
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Niewiarygodna idea bogów/Boga (IV)   Ferus   2023-12-17
Niewiarygodna idea bogów/Boga III.   Ferus   2023-12-10
Niewiarygodna idea bogów/Boga II.   Ferus   2023-12-03
Niewiarygodna idea bogów/Boga   Ferus   2023-11-26
Nieudane autodafe. Czyli: kiedy ateizm był zbrodnią.    Ferus   2023-11-19
  Egzorcyści kontra Zły (II). Czyli pozorna walka „dobra ze złem”.   Ferus   2023-11-12
Egzorcyści kontra Zły. Czyli pozorna walka „dobra” ze „złem”.   Ferus   2023-11-05
Tanatos, czyli refleksja eschatologiczna   Ferus   2023-10-29
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (III)   Ferus   2023-10-22
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (II)   Ferus   2023-10-08
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy   Ferus   2023-10-01
Błądzenie - ludzka rzecz II   Ferus   2023-09-24
Błądzenie - ludzka rzecz   Ferus   2023-09-17
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga II   Ferus   2023-09-10
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga. Czyli mocno niedoskonałe wyobrażenia absolutnej doskonałości   Ferus   2023-09-03
Sztuczna inteligencja i sen   Ferus   2023-08-27
Ogromna transformacja Indii i Bliskiego Wschodu   Bulut   2023-08-22
Najlepszy ze światów - Ziemia? III.   Ferus   2023-08-20
Najlepszy ze światów - Ziemia? (II)   Ferus   2023-08-13
Bogowie, przesądy i fizjologia   Koraszewski   2023-08-13
Pakistan: “Oko za oko” – reperkusje palenia Koranu w Szwecji dla chrześcijan   Saeed   2023-08-12
Nowy ateizm i żądanie dogmatów   Johnson   2023-08-07
Najlepszy ze światów – Ziemia? Czyli najlepsza z możliwych marności nad marnościami.   Ferus   2023-08-06
Palenie pism świętych i innych śmieci   Koraszewski   2023-08-05
Wieżo z gierkowskiej cegły…   Kruk   2023-07-31
Kiedy prowadzą nas ślepi przewodnicy (II)   Ferus   2023-07-30
Ślepi przewodnicy   Ferus   2023-07-23
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Objawienie Maurycego Kazimierza Hieronima Ćwiercikowskiego   Kruk   2023-06-26
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Boży ludzie w Afryce i w Polsce   Koraszewski   2023-06-15
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Marzenie o religii z ludzką twarzą   Koraszewski   2023-06-10
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Odłożone w czasie zbawienie (IV)   Ferus   2023-04-16
Dorastać we wszechświecie   Koraszewski   2023-04-15
Odłożone w czasie zbawienie (III)   Ferus   2023-04-09
Odłożone w czasie zbawienie (II)   Ferus   2023-04-02
“New York Times” głosi fałszywą przyjaźń między nauką i religią   Coyne   2023-03-30
Odłożone w czasie zbawienie   Ferus   2023-03-26
Nawróć się, wyjdź za mnie lub giń: Chrześcijanki w muzułmańskim Pakistanie   Ibrahim   2023-03-21
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Galopujący wzrost dyskrepancji między słowem i jego desygnatem   Koraszewski   2023-03-13
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Turcja: seks islamistów z dziećmi jest w porządku; potępienie tego to przestępstwo   Bekdil   2023-03-10
Skandal wokół Jezusa niefrasobliwego   Kruk   2023-03-08
Zbliżają się dni religijnej zemsty   Carmon   2023-03-06
Credo ateisty (XI)   Ferus   2023-03-05
Czy antysemityzm, szalejący w niektórych częściach świata muzułmańskiego, naprawdę opiera się na błędnej interpretacji islamu?   Spencer   2023-02-27
Credo ateisty (X)   Ferus   2023-02-26
Credo ateisty (IX)   Ferus   2023-02-19
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
“Hańba Pakistanu”: oskarżenia o bluźnierstwo   Saeed   2023-02-03
Watykan przeciw Izraelowi   Koraszewski   2023-02-02
Credo ateisty (VI)   Ferus   2023-01-29
Skąd Jezus wziął swoje DNA? Spór między katolikami a ewangelikami   Coyne   2023-01-25
Credo ateisty (V)   Ferus   2023-01-22
Credo ateisty (IV)   Ferus   2023-01-15
Credo ateisty (III)   Ferus   2023-01-08
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Credo ateisty    Ferus   2022-12-25
Przekleństwo nieskończonych możliwości (II)   Ferus   2022-12-18
Przekleństwo nieskończonych możliwości   Ferus   2022-12-11
Nasza lepsza połowa (III)   Ferus   2022-12-04
Nasza lepsza połowa (II)   Ferus   2022-11-27
Nasza lepsza połowa   Ferus   2022-11-20
List do chrześcijan i nie tylko   Koraszewski   2022-11-19
Błędna droga rozwoju ludzkości (II)   Ferus   2022-11-13
Błędna droga rozwoju ludzkości   Ferus   2022-11-06

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk