Prawda

Środa, 24 kwietnia 2024 - 16:25

« Poprzedni Następny »


Nie ma boga nad Boga


Andrzej Koraszewski 2020-05-18


Nowy film braci Sekielskich pokazuje wyraźnie, że przedstawiciele instytucji religijnych, stojąc w obliczu zarzutów, którym nie można zaprzeczyć wprost, zaprzeczają im wybierając absurdalne i łajdackie krętactwa. Nie przestępcy w sutannach są tu najważniejsi, ale ci, którzy w obronie wiary i instytucji gotowi są ich chronić i przekonywać, że wrogami są ci, którzy zbrodnie pokazują, bo to może prowadzić do zakwestionowania Boga i podważania autorytetu bożych sług. To zjawisko ani nie ogranicza się do Polski, ani do katolicyzmu. Kiedy przychodzi do oddawania Bogu co boskie, przyzwoitość ląduje na ołtarzu ofiarnym pierwsza.

Przeczytałem monografię pod tytułem „Ateizm i islam”, która właściwie powinna nosić tytuł islam i ateizm, jako, że autor rozważa pytanie jak islam powinien bronić się przed ateizmem. Sam autor należy do tych wierzących, których łatwo darzyć sympatią i szacunkiem.  Na co dzień jest wykładowcą chemii na brytyjskim uniwersytecie, ale teraz robi drugi doktorat z religioznawstwa. Inteligentny i rzetelny, wydaje się marzyć o islamie tolerancyjnym i bez ekstremizmu. Ateizm uważa za zagrożenie, które wymaga zrozumienia i głębokich studiów oraz przeciwstawienia mu racjonalnych teologicznych argumentów.  Dyskretnie odsuwa zarzuty, o których dobrze wie, że są prawdziwe i broni tego, z czego zrezygnować nie może.         


Doktor Shoaib Ahmed Malik pisze, że ateizm przestał być zabawą salonowych myślicieli i trafił pod strzechy, a to wymaga poważnej odpowiedzi. Na Zachodzie przełomem było pojawienie się Nowych Ateistów, którzy wprowadzili ateizm w centrum publicznego dyskursu. Jego zdaniem ten nowoczesny ruch podjął ideologiczną walkę przeciw wszystkim religiom, deklarując je jako idee bezsensowne i szkodliwe. Książki tych Nowych Ateistów sprzedają się w wielomilionowych nakładach, a ich autorzy mają coraz szerszy dostęp do mediów i agresywnie konkurują z teistami.


Jacy są Nowi Ateiści? Agresywni, elokwentni i „ewangelizujący” (tych przymiotników jest więcej, bo bez nich ani rusz). Ci Nowi Ateiści, w odróżnieniu od tych starych, są mniej skoncentrowani na chrześcijaństwie, a bardziej na islamie. Wśród czterech czołowych Nowych Ateistów Sam Harris jest najgorszy. Jego głównym przesłaniem jest atak na islam, Hitchens jest tylko nieco lepszy, a dla Dawkinsa islam jest zaledwie ilustracją dziwacznych zachować ludzi religijnych. Autor przekonuje, że ta krytyka jest oparta na uprzedzeniach, przypominając, że w przeszłości religie innych uznawane były za religie dzikich barbarzyńców. „Dziś islam jest religią Innego i cywilizowane imperialistyczne mocarstwa mają reprezentować rozum i postęp.” 


Nic dziwnego, że prezentacja krytyki religii przez Nowych Ateistów jest dość pobieżna i w gruncie rzeczy wydaje się stanowić kładkę do rozprawy z eksmuzłmanami, czy jak kto woli ateistami wywodzącymi się z muzułmańskiego świata.   

„Biorąc pod uwagę coraz większą koncentrajcę Nowych Ateistów na islamie, tak w ich książkach, jak i w mediach, jak również to, że dziś ludzie mają poprzez Internet nieograniczony dostęp do takich treści, nie pownino dziwić, że wzrasta zainteresowanie ateistycznymi wierzeniami w muzułmańskich krajach, gdzie są propagowane ukradkiem, a nawet zupełnie otwarcie. Aczkolwiek trudno znaleźć statystyczne pomiary wzrostu grup ludzi  deklarujących się jako ateiści, w 2012 roku sondaż Gallupa informował, że w Arabii Saudyjskiej, w samym sercu muzułmańskiego świata, 5 procent badanych deklaruje się jako ateiści, a 19 procent jako bez wyznania […] To oznacza, że muzułmanie zostali ostatnio wystawieni na ataki ateizmu na ich wiarę  i narażeni na poważny mętlik ideologiczny.”

Tak więc, wyczyny fanatycznych wyznawców Allaha, mordowanie milionów ludzi (w tym również milionów muzułmanów) to sprawa mniej istotna niż pokazywanie tych morderczych praktyk połączone z krytyką religii. Prezentując poglądy Sama Harrisa Malik podkreśla, że zdaniem tego autora globalny konflikt będzie nieunikniony, o ile muzułmański ekstremizm nie zostanie wyciszony od środka. Jak pokazuje dalej, tę samą linię rozumowania prezentują ateiści z muzułmańskiego świata. Osobne rozdziały poświęca  takim autorom jak: Ayaan Hirsi Ali, Ali Rizvi, Armin Navabi, Ibn Warraq.


Muzułmańscy ateiści są dziś coraz większą i coraz bardziej widoczną grupą, pisze Malik. Ci byli muzułmanie, po porzuceniu islamu, rozpowszechniają materiały mające na celu podważenie religii lub doprowadzenie do zreformowania muzułmańskiego poglądu na świat.    


Nawoływanie do głębokiej reformy islamu jest najbardziej widoczne w pracach Ayyan Hirsi Ali. Malik ma pretensję, że Ali nie tylko porzuciła islam, nie czuje się również Somalijką. Cytuje jej słowa:

„Jestem teraz jedną z Was. Dobrze się czuję w salach uniwersyteckich i w kawiarniach na kampusach. Zdaję sobie sprawę z tego, że my, zachodni intelektualiści, nie możemy przewodzić muzułmańskiej reformacji. Mamy jednak ważną rolę do spełnienia. Nie wolno nam dłużej akceptować ograniczania krytyki islamu. Musimy odrzucić założenie, że tylko muzułmanie mogą mówić o islamie oraz że każde krytyczne spojrzenie na islam jest z natury ‘rasistowskie’. Zamiast wykoślawiania zachodnich tradycji intelektualnych z obawy przed urażeniem naszych muzułmańskich współobywateli, powinniśmy bronić muzułmańskich dysydentów, którzy ryzykują swoim życiem, walcząc o prawa człowieka, które my uważamy za oczywiste.”

O ile Shoaib Ahmed Malik przyznaje, że istnieje potrzeba reform islamu, a pojęcie dżihadu stanowi poważny problem (chociaż dodaje natychmiast, że przecież istnieją teolodzy muzułmańscy, którzy interpretują to pojęcie w zupełnie inny sposób niż ekstremiści), bardziej go gniewa Ali Rizwi, kanadyjski patolog  pakistańskiego pochodzenia, który w swojej książce The Atheist Muslim: A Journey From Religion to Reason pisze o konieczności laicyzacji społeczeństwa, sekularyzacji państwa i uwolnienia od religii oświaty.

„Jako racjonalista, chciałbym zobaczyć świat prawdziwie oświecony, całkowicie wyzwolony od religii i przesądów; w tym punkcie różnię się od moich przyjacił, którzy są zwolennikami reformy islamu i od rodziny, która jest wierząca” – cytuje Alego Rizvi Malik.

Muszę przyznać, że zdziwiłem się trochę, że spośród dzisiątków znanych ateistów z muzułmańskimi korzeniami Malik wybrał Armina Navabi. Navabi ma niespożytą energię, ale do specjalnie oryginalnych autorów nie należy. Powtarza znane od starożytności argumenty, dlaczego istnienie boga lub bogów jest więcej niż wątpliwe. Jego książka Why there is no God to dość prosty podręcznik dla początkującego ateisty. Przestajemy się dziwić, kiedy uświadomimy sobie, że ten kanadyjski ateista irańskiego pochodzenia jest założycielem Atheist Republic, strony internetowej śledzonej przez blisko dwa miliony ludzi, w tym bardzo wielu z krajów muzułmańskich. Islam nie jest tu jakoś specjalnie atakowany, ale w wirtualnej  Republice Ateistów Pan Bóg nie cieszy się żadnym szacunkiem.     


Malik w zasadzie nie zajmuje się nadal wierzącymi muzułmańskimi liberałami (przywołuje natomiast wielu muzułmańskich teologów wyjaśniających, że muzułmańscy ekstremiści są w błędzie, a islam jest wzorem humanistycznych cnót). Przy okazji omawiania poglądów Armina Navabi wspomina jednak niespodziewanie Maajida Navaza, którego określa jako „bardzo kontrowersyjną muzułmańską postać z Quillam Fundation, niegdyś członka Hizb al-Tahrir”. Autor nie wyjaśnia na czym polega kontrowersyjność tego brytyjskiego prawnika pakistańskiego pochodzenia, który faktycznie był w młodości w grupie terrorystycznej, spędził kilka lat w egipskim więzieniu i poświęcił się walce z radykalizacją młodego pokolenia muzułmanów. Jego kontrowersyjność polega na tym, że mówi głośno o koszmarze i rozmiarach muzułmańskiego terroryzmu i uważa, że muzułmanie nie zostaną zaakceptowani przez świat, jak długo sami nie podejmą stanowczej walki z muzułmańskim terroryzmem. Nic dziwnego, że dla Malika jest to naprawdę „bardzo kontrowersyjna postać”.         


Ostatnim z czwórki omawianych przez Malika muzułmańskich ateistów jest Ibn Warraq. Urodzony w Pakistanie, ale wychowany w Wielkiej Brytanii pisarz, mieszka od lat w Stanach Zjednoczonych, jest autorem lub współautorm 12 ksiażek, założycielem Institute for the Secularisation of Islamic Society i jest uważany za jednego z najpoważniejszych badaczy islamu. Jego wydana ponad 20 lat temu książka Why I am Not A Muslim jest tłumaczona na wiele języków i ciągle wznawiana (polskie wydanie Euroislam – Dlaczego nie jestem muzułmaninem)      


Jak pisze doktor Shoaib Ahmed Malik, Warraq „podejmuje wszelkie strategiczne wysiłki krytykowania islamu ze wszystkich możliwych stron, aby z naukowego punktu widzenia podważyć go jako światopogląd. W oparciu o ideologiczne podobieństwa między islamem, chrześcijaństwem, judaizmem i innymi tradycjami, które istniały przed powstaniem islamu, Warraq sugeruje, że islam jest po prostu zlepkiem wcześniejszych tradycji religijnych.”    


Malik jest nie tylko pełen uznania dla niesłychanej erudycji i dokładności Ibn Warraqa, jest również przekonany, że jego książki są głównym źródłem wiedzy Nowych Ateistów o islamie.     


Podsumowując obraz islamu w pracach Nowych Ateistów i ateistów muzułmańskich Malik pisze, że charakteryzują go trzy podstawowe elementy: po pierwsze - islam jest religią z gruntu barbarzyńską i pełną zła, niektóre wersety Koranu i niektóre hadisy są moralnie wstrętne lub irracjonalne. Islam zrodził się z terrorystycznych działań muzułmanów na całym świecie. Muzułmanie, którzy traktują dosłownie swoje pisma święte, stanowią zagrożenie dla zachodniej cywilizacji  i zachodnich wartości, dlatego też islam nie może się zintegrować z Zachodem, jak długo islamskie nauczanie  nie zostanie całkowicie zarzucone lub zmienione nie do poznania.    


Po drugie – Islamskie pisma święte są nieaktualne, nauka dostarcza dziś wyjaśniających narracji i tym samym zarówno Koran, jak i inne pisma święte są zbędne. Co więcej, islamskie pisma święte zawierają fałszywe informacje o materialnym świecie, takie jak płaska ziemia, co powoduje, że nie zasługują na intelektualny szacunek.


Po trzecie – nie ma dowodów na istnienie Boga. Wszystkie agrumenty o istnieniu Boga można odrzucić używając argumentów logicznych lub wyjaśnień dostarczonych przez naukę.       


Po tym podsumowaniu autor zaczyna swoja główną rozprawę z ateizmem. Na początek stwierdza, że przy dzisiejszym stanie wiedzy granica między fizyką i metafizyką jest bardzo krucha (i tu jak diabeł z pudełka oczywiście wyskakują kwanty. Malik co prawda czytał książki Victora Stengera, ale w tym miejscu do nich nie wraca.) Jak pisze dalej „Nowi Ateiści są całkowicie podporządkowani darwinowskiej narracji”. Twierdzenie, że wszystko daje się wyjaśnić z naturalistycznej perspektywy jest całkowicie sprzeczne z muzułmańskim światopoglądem, tu oczywiście powraca do problemu świadomości, emocji, wolnej woli i moralności, kopiując rozumowanie wyuzdanych teologów chrześcijańskich próbujących pogodzić naukę z Panem Bogiem. Szczególnie jednak niepokoi go ewolucja, czy można ją pogodzić z islamem?   


Malik pisze, że celowo unika naukowych i technicznych szczegółów dyskusji wokół problemu ewolucji, że jedni wierzący muzułmanie całkowicie odrzucają ewolucję, inni ją całkowicie uznają, albo są gdzieś pośrodku, dla niego ważne jest pytanie, gdzie tkwi podstawa kontrowersji. Otóż w islamie kluczowa jest pozycja Adama, stworzonego przez Boga z najlepszej gliny na obraz i podobieństwo. Jak więc tak szlachetna istota mogłaby powstać w drodze przypadkowych zmian?     


Wszystkie te spory pozwala wyjaśnić kalam, czyli islamska teologia dialektyczna. „Ktokolwiek wie – pisze Malik – że nie ma boga nad Boga i Mahomet jest jego prorokem, jest tym samym zbawiony”.


Uczciwie mówiąc poczułem, że przegrałem. To jest odpowiedź człowieka obeznanego ze współczesną nauką, prawdopodobnie uczciwego człowieka, na zarzuty o zbrodniach, których ofiarą padają miliony ludzi, w tym miliony muzułmanów, na zarzuty niespójności świętych pism, ich sprzeczności z nauką, na zarzuty amoralności tych pism? Na to wszystko słyszymy – nie ma boga nad Boga? I do tego ten nieszczęsny kalam – dyskusja, dialektyczna dyskusja, która rzekomo każe dociekać prawdy.


Powróciłem do przeglądu reakcji na film braci Sekielskich i miałem wrażenie, że rozumiem teraz nieco lepiej, nie argumenty, bo po kościelnej stronie nie widać żadnych uczciwych i logicznych argumentów, postawy nakazujące, oddawania bogu co boskie, czyli rozumu i przyzwoitości (o pieniądzach w tym miejscu nie wspominając).


Być może powinniśmy zrozumieć, że pełna świadomość, iż zbrodnie bożych sług są znacznie bardziej realne niż ich Pan Bóg, musi skłaniać ich do najbardziej wykrętnych argumentów.  


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 904 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Sumerowie patrzą z osłupieniem jak Bóg tworzy świat     2014-12-23
Humanizm ewolucyjny II     2014-04-22
Dławienie krytyki przez państwo     2016-03-24
Rozdzielenie religii i państwa – warunkiem demokracji     2016-09-08
Tęsknota za bezpiecznym miejscem III.     2018-02-25
Czego Żydzi nauczyli Koptyjkę     2015-02-20
Bóg odkrywa modlitwy ludzkości w spamie     2015-01-01
Wezwanie do reformy islamu     2016-05-05
Uciekłaś od wojny, a oni przyjęli cię      2020-03-13
Pierwsze pokolenie ex-muzułmanów     2016-12-07
Kolejne wyznanie ex-muzułmanki     2016-12-21
Boże słowo głoszone z ambony     2017-08-10
Bóg ześle naukę i technikę     2016-08-30
Allah stworzył kobiety, żeby były w domach     2018-10-25
Czego naucza imam w Kopenhadze     2017-06-19
Islam nakazuje kochać Mahometa i Dżihad bardziej niż własne rodziny     2020-12-14
Credo islamu z ust autorytetu     2020-03-02
 “Islam przeżywa ostre starcie z nowoczesnością i wymaga reform”     2018-11-22
Bańki, medycyna, islam i sport     2016-08-27
Wojna pod znakiem krzyża     2022-03-11
Religia to piekło kobiet     2016-05-04
Kpatinga: wioska czarownic   Igwe   2014-04-13
W poszukiwaniu definicji islamu i islamizmu   Ahmad   2017-09-17
Indyjskie czary nad słowem sekularyzacja   Ahmad   2015-11-27
Islamizm nie jest islamem   Ahmed   2015-09-21
Trzeba przestać milczeć   Ahmed   2014-04-15
Przeciwko autorytetom islamskim i w solidarności z ofiarami islamu   Ahmed   2016-01-24
Dyskryminacja jest wynikiem fanatyzmu w systemie edukacji   Al-Dachachni   2017-03-11
Religie usprawiedliwiają zabijanie, kradzież i inne przestępstwa   Al-Tamimi   2020-03-06
Otwarty umysł jest zaletą   Andreadis   2017-02-16
Świadomość w oczach wierzących i niewierzących   Andrews   2017-07-06
Mój problem z Bogiem   Angier   2014-06-24
Cztery słowa i 1280 poszkodowanych…   Bekdil   2015-04-26
Chusta wreszcie wolna; Turcja wręcz przeciwnie   Bekdil   2014-10-10
Bandycki ramadan   Bekdil   2016-07-15
Niech przemówią tureccy uczeni: zobaczymy czym jest islamizm   Bekdil   2018-05-30
Turcja: seks islamistów z dziećmi jest w porządku; potępienie tego to przestępstwo   Bekdil   2023-03-10
Niepowodzenie islamistycznej kampanii Erdogana w Turcji   Bekdil   2020-01-25
Najlepszy sposób walki z tzw. przemysłem islamofobii   Bekdil   2015-02-21
Turcja: Czy z religijnego punktu widzenia pożądanie własnej córki jest w porządku?   Bekdil   2016-01-25
"Nic wspólnego z islamem"?   Bergman   2016-12-11
Turcja islamizuje Danię budując meczety   Bergman   2017-12-02
Turcja: Uczniowie czytają Koran i porzucają islam   Bulut   2020-06-19
Dżihad przeciwko świątyniom mniejszości   Bulut   2015-09-03
Turecki ateista zamordowany 31 lat temu   Bulut   2021-09-18
Nie, islamofobia nie jest tym samym co antysemityzm   Bulut   2020-01-26
Ogromna transformacja Indii i Bliskiego Wschodu   Bulut   2023-08-22
Turcja: ucieczka od religii?   Bulut   2019-09-25
Jak ekstremistyczny rząd traktuje dziewczynki i kobiety   Bulut   2018-10-19
Polityka Nowego Ateizmu   Bum   2014-02-28
Wywiad z Waleedem Al-Husseinim   Canlorbe   2016-09-29
Nieudacznicy, tchórze? Nie, idealiści   Carmon   2017-06-02
Zbliżają się dni religijnej zemsty   Carmon   2023-03-06
Królik jest pytaniem   Celeste Hale   2014-08-16
Machina religijnej nienawiści w działaniu   Chandra   2014-09-09
Ukarane, bo zostały zgwałcone   Chesler   2014-11-06
Groza umiarkowanego islamizmu   Chesler   2021-03-04
Prawdziwy opór przeciw fanatyzmowi   Chesler   2018-10-24
Jeśli wlazłeś między wrony...   Coyne   2014-02-17
Katolicki hierarcha mówi, że anioły istnieją, ale są bezskrzydłe   Coyne   2013-12-24
Artykuł ateistki w “New York Times” zachwala prawdziwe cuda dokonane przez początkujących świętych   Coyne   2016-09-16
Jesus and Mo oraz dosłowność i umiarkowani muzułmanie   Coyne   2014-10-11
Nauka kontra wiara: żadnego konfliktu!   Coyne   2014-01-21
Podsumowanie ataków na ateistów   Coyne   2014-01-07
Ewolucja teistyczna kiepsko się sprzedaje   Coyne   2014-06-29
Bonobo i pogromca ateistów. Część II   Coyne   2014-08-13
Papież akceptuje ewolucję z boskim napędem   Coyne   2014-11-08
Świadkowie Jehowy i odmowatransfuzji krwi dla dziecka   Coyne   2014-09-07
Czy ateizm jest irracjonalny? Filozof mówi “tak”   Coyne   2014-10-28
Ewolucja pomogła im pozbyć się religii   Coyne   2015-05-07
Gdyby bóg ISIS był moim bogiem, czy miałbym robić to, co nakazuje?   Coyne   2014-09-27
Bonobo i pogromca ateistów   Coyne   2014-08-12
Australijka, Świadek Jehowy (i jej płód) umierają, bo odmówiła transfuzji krwi   Coyne   2015-04-16
O rzekomym wojującym, fundamentalistycznym, ateizmie   Coyne   2014-09-15
Nowy pogląd na piekło: “warunkowa nieśmiertelność”   Coyne   2014-10-18
Ateistom ma być ciężko   Coyne   2014-01-31
Katolickie barbarzyństwo w Europie   Coyne   2014-08-19
Po wygnaniu 160 tysięcy demonów, główny egzorcysta Watykanu idzie do nieba   Coyne   2016-09-24
Jakie są “najlepsze” argumenty na rzecz istnienia Boga?   Coyne   2014-01-24
Wojna o Adama i Ewę   Coyne   2014-05-25
Kolejny kiepski argument na rzecz Boga   Coyne   2014-04-24
“Rozum został stworzony przez Boga”   Coyne   2014-01-03
Moje stanowisko wobec NOMA: stara recenzja   Coyne   2014-10-03
Jeśli ISIS nie jest islamskie, Inkwizycja nie była katolicka   Coyne   2014-09-21
Pies urojony, czyli objawienie Franciszka   Coyne   2014-12-12
Ateizm zakwefiony   Coyne   2014-06-07
Hiszpania deportuje byłego muzułmanina za krytykowanie islamu   Coyne   2014-06-20
Zmyślona podróż do nieba   Coyne   2014-01-12
Bóg, moralność i geografia   Coyne   2014-03-28
Czy ateiści są snobami intelektualnymi?   Coyne   2014-03-22
Religia rozwiąże spory religii   Coyne   2015-11-26
Złe wiadomości   Coyne   2013-12-17
Wkrótce w księgarniach: nowa apolegatyka Boga   Coyne   2014-03-07
Ken Ham vs. Dawkins: O naturze nauki i praw fizycznych   Coyne   2015-03-08
Czy wierzący uważają pismo święte za dosłowną prawdę?   Coyne   2014-07-16
Ateizm luk   Coyne   2014-04-30
Dlaczego religia może być racjonalna, ale robi to w zły sposób   Coyne   2014-02-20
Głupie twierdzenia o fundamentalistycznych ateistach   Coyne   2014-06-22
Zostałem “Cenzorem Roku"!   Coyne   2014-02-12
Pięć dowodów na istnienie Boga od teologa dla ateistów pod choinkę   Coyne   2013-12-19

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk