Prawda

Sobota, 20 kwietnia 2024 - 13:59

« Poprzedni Następny »


Islamizm nie jest islamem


Qanta Ahmed 2015-09-21

Charee Stanley
Charee Stanley

Twierdząc, że serwowanie alkoholu pasażerom samolotu gwałci jej wiarę islamską, Charee Stanley, stewardessa ExpressAir i nowo nawrócona muzułmanka, złożyła skargę o dyskryminacji w Komisji Równych Szans Zatrudnienia.

Mnie, praktykującą muzułmankę, która dobrze zna zarówno świecki Zachód, jak i Islamskie Królestwo Arabii Saudyjskiej, niepokoi ta bezczelna próba, w niesmaczny sposób udająca walkę o zachowanie wolności religijnej, a będąca żądaniem uprzywilejowania i dominacji kulturowej, co jest stanowiskiem unikatowo islamistycznym, nie zaś islamskim.


Interpretacja wiary islamskiej według tej stewardessy wymaga, by świeckie
miejsce pracy przystosowało się do jej dosłownej (i nieścisłej) interpretacji jej nowoprzyjętej wiary. Wychodzi to poza granice „wolności religijnej”. Coraz częściej takie wdzieranie się w sferę publiczną w nie-muzułmańskim świecie charakteryzuje nasze doświadczenie nie tyle islamu, ale islamizmu. Niedawnym przykładem jest zaskakująca decyzja Orlando International Airport dostarczenia odrębnego miejsca kontemplacji, mimo że
lotnisko już ma miejsce poświęcone modlitwom i praktykom religijnym dla wyznawców wszystkich wiar.


Islamistyczna dominacja kulturowa i uprzywilejowanie jej w stosunku do innych kultur, włącznie z kulturą świecką, jest niepokojącym zjawiskiem. Odmowa zgody na te żądania, włącznie z odmową prawną, wywołuje fałszywe oskarżenie o islamofobię, którym zastraszą pracodawców i nie-muzułmańskich współpracowników, a także pluralistycznych muzułmańskich pracodawców i pracowników. Co gorsza, oskarżenia o islamofobię wzmacniają determinację islamistów, by wpychać narrację o „islamie oblężonym”, która jest integralna dla islamistycznego światopoglądu i inspiruje wiele islamistycznej gorącej i zimnej wojny z sekularyzmem.


 Islam z pewnością jasno mówi o zakazie alkoholu — to jest, konsumpcji alkoholu. Ta reguła religijna może być restrykcyjna, szczególnie, kiedy islam nie jest poprawnie rozumiany, jak tak często się dzieje, nie tylko w świecie nie-muzułmańskim (w tym wypadku, pracodawca), ale najczęściej przez samych muzułmanów (stewardessę).


Islam nie jest wyjątkiem wśród wyznań, zakazując użycia pewnych substancji. Istnieje wiele prac badających rolę i wpływ rytualnej czystości w religii. Oznaczanie substancji jako czystych i nieczystych, dozwolonych i zakazanych występuje we wszystkich społeczeństwach i opisali to antropolodzy. Przez tysiąclecia służyło jako metoda porządkowania i racjonalizowania społeczeństwa.


Muzułmanie zgadzają się, że islam wyraźnie określa alkohol jako haram czyli zabroniony, ponieważ alkohol, używany w przedislamskiej Arabii, prowadził do khamr czyli stanu upojenia, przed którym muzułmanie są ostrzeżeni explicite w rozdziale 2 Koranu. Wskutek tego wszyscy muzułmanie uważają konsumpcję alkoholu za tabu i “grzech”. Inne powody khamr obejmują nie tylko alkohol, ale hazard, narkotyki i wszystkie inne zmieniające umysł substancje lub czynności.


Większość muzułmanów zgadza się, że picie alkoholu jest zabronione. Express Air nie wymaga, by stewardessa piła alkohol jako część jej zadań w pracy, a tylko, by go podawała. Wielu muzułmanów uznaje to za trudne do zaakceptowania, lub nawet źle widziane, powołując się na hadisy czyli powiedzenia przypisywane Prorokowi Mahometowi, ale wieprzowina, krew zwierząt i substancje zmieniające umysł są uważane za wyraźnie haram tylko jeśli chodzi o ich konsumpcję.


Dla muzułmanina substancje zabronione, także alkohol, są czasami dozwolone, czyli są halal. Alkohol jako czynnik medyczny jest wyraźnie dozwolony w islamie, ponieważ w takim wypadku nie jest używany jako czynnik khamr. Podobnie dozwolona jest kokaina do znieczulenia miejscowego, ponieważ nie używa się jej wtedy jako narkotyku. Umożliwia to muzułmaninowi przyjęcie nowego stosowania substancji, które w innym wypadku są wyraźnie ocenione jako haram.


Jeśli Komisja Równych Szans Zatrudnienia przyzna rację stewardessie, ustanowi to kłopotliwy precedens zarówno dla pracodawców, którzy mogą wahać się przed zatrudnieniem muzułmanów, jak dla muzułmanów już pracujących w środowiskach, w których znajduje się alkohol: ustawianie napojów alkoholowych na półkach w supermarkecie, sprzedawanie perfum (które zawierają wysokoprocentowy alkohol) lub przygotowywanie lekarstw w aptece. Każda czynność związana z taką pracą może być uważana za pogwałcenie wolności religijnej muzułmanina, jeśli pójdzie się za rozumowaniem, jakie stosuje ta stewardessa w skardze przeciwko Express Air.


“Alkohol jest zabroniony, a więc nie wolno mi go nawet dotykać i pracodawca, który mnie do tego zmusza, odmawia mi wolności religijnej”. Taka sztywna, dosłowna interpretacja islamu zagraża przestrzeni publicznej nas wszystkich, zarówno w świeckich demokracjach, jak w społeczeństwach islamskich.


Jako muzułmańska lekarka od dziesiątków lat leczyłam i dotykałam pacjentów w ostrym upojeniu alkoholowym, przepisywałam leki zawierające alkohol i nawet w sytuacjach krytycznych, jeśli było to konieczne, zarządzałam infuzję dożylną alkoholu. Dziesiątki razy dziennie używam alkoholu do higieny rąk. Jest to zasadnicze dla mojej pracy i dla mojego zdrowia. Nic z tego nie narusza islamu. Wręcz odwrotnie: te substancje zawierające alkohol pozwoliły mi być dobrą muzułmanką, służącą społeczeństwu jako lekarz, pomagającą uzdrawiać i łagodzić cierpienie.


Powstawały kontrowersje w sprawie używania alkoholu w opiece zdrowotnej. Niektórzy muzułmanie sprzeciwiali się, kiedy odkryto, że płyn do rąk na bazie alkoholu podnosi higienę. Niektórzy lekarze muzułmańscy – jak na ironię na Zachodzie, nie na Wschodzie – odmawiają używania płynu z alkoholem do rąk, twierdząc, że alkohol jest haram. Nawet wysoko kwalifikowanych lekarzy muzułmańskich trzeba edukować w sprawie islamu i alkoholu, w której to edukacji uczestniczyłam jako główny autor artykułu (2006) w „Lancet”. W Światowej Organizacji Zdrowia, razem z kolegami (w tym także innymi akademikami muzułmańskimi) udokumentowaliśmy, jak społeczność medyczna powinna rozwiązać ten dylemat przez edukację.


W Arabii Saudyjskiej pracowałam z muzułmańskimi lekarzami, w tym takimi, którzy byli bardzo ortodoksyjni, i z równie ortodoksyjnymi saudyjskimi pacjentami, którzy nigdy nie odmawiali użycia alkoholu albo innych substancji, o których pewni ludzie sądzą, że mogą być zakazane dla muzułmanów. Podobnie jak wielu akademików muzułmańskich praktykujących medycynę na Bliskim Wschodzie, byłam zdumiona, że w odróżnieniu od tego wyszkoleni na Zachodzie muzułmanie sprzeciwiali się. Podobnie jak amerykańska stewardessa, nowo nawrócona muzułmanka, ci lekarze muzułmańscy sprzeciwiali się temu, co uważali za osobiste skalanie spowodowane dotknięciem zakazanej substancji.


Ta stewardessa, niezależnie od tego, czy samodzielnie doszła do takiej opinii, czy pouczyła ją grupa nacisku, dokłada się do narracji roszczeniowej, mrożąc racjonalną dyskusję w obecnym klimacie napięć otaczających islam w naszej zachodniej, świeckiej przestrzeni publicznej.


Przyjmując stanowczą postawę wobec takich żądań Express Air z pewnością ryzykuje, że zostaną oskarżone o „islamofobię”, co, jak prawdopodobnie wykalkulowała agresywna grupa nacisku CAIR (Council on American–Islamic Relations), posłuży celom i jej, i stewardessy, powodując zastraszenie. Wynikiem tego wszystkiego może być wzrost ksenofobii wobec muzułmanów w Ameryce, szczególnie tych, którzy zachowują rytualny ubiór, jak również zachęcenie niektórych muzułmanów do większej niechęci wobec naszej wspólnej, świeckiej przestrzeni publicznej i większe oddanie dominacji kulturowej islamizmu.



Islam is not Islamism


National Review, 11 września 2015



Qanta Ahmed

Profesor medycyny, zatrudniona w State University of New York (Stony Brook). Autorka słynnej książki 'In the Land of Invisible Women' (Sourcebooks 2008), przez kilka lat pracowała w Arabii Saudyjskiej, od 2009 roku prowadzi swój blog przy Huffington Post gdzie zajmuje się głównie politycznym islamem, Bliskim Wschodem i terroryzmem. Jest i pierwszym lekarzem, i pierwszą Muzułmanką, która została zaproszona do programu Fundacji Templetona dla dziennikarzy. Pochodzi z Pakistanu. 

Od Redakcji

Narracja o oblężonej religii, wpychanie w przestrzeń publiczną absurdalnie wyostrzonych nakazów religijnych, próby narzucenia wszystkim posłuszeństwa wobec tych nakazów i zdominowania kultury przez obyczaje religijne nie jest, jak twierdzi Autorka, unikatowe dla islamizmu. Kościół katolicki praktykuje dokładnie te same metody, chociaż nie jest jeszcze aż tak agresywny jak fanatycy muzułmańscy. Protesty wierzących przeciw domaganiu się kulturowej dominacji są niezbędnym elementem walki o świeckie państwo i rzeczywistą swobodę wyznania.       


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
2. Klauzula sumienia MKraus 2015-09-22
1. Kuriozalne żądania Marek C (Negev) 2015-09-21


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 903 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Sumerowie patrzą z osłupieniem jak Bóg tworzy świat     2014-12-23
Humanizm ewolucyjny II     2014-04-22
Dławienie krytyki przez państwo     2016-03-24
Rozdzielenie religii i państwa – warunkiem demokracji     2016-09-08
Tęsknota za bezpiecznym miejscem III.     2018-02-25
Czego Żydzi nauczyli Koptyjkę     2015-02-20
Bóg odkrywa modlitwy ludzkości w spamie     2015-01-01
Wezwanie do reformy islamu     2016-05-05
Uciekłaś od wojny, a oni przyjęli cię      2020-03-13
Pierwsze pokolenie ex-muzułmanów     2016-12-07
Kolejne wyznanie ex-muzułmanki     2016-12-21
Boże słowo głoszone z ambony     2017-08-10
Bóg ześle naukę i technikę     2016-08-30
Allah stworzył kobiety, żeby były w domach     2018-10-25
Czego naucza imam w Kopenhadze     2017-06-19
Islam nakazuje kochać Mahometa i Dżihad bardziej niż własne rodziny     2020-12-14
Credo islamu z ust autorytetu     2020-03-02
 “Islam przeżywa ostre starcie z nowoczesnością i wymaga reform”     2018-11-22
Bańki, medycyna, islam i sport     2016-08-27
Wojna pod znakiem krzyża     2022-03-11
Religia to piekło kobiet     2016-05-04
Kpatinga: wioska czarownic   Igwe   2014-04-13
W poszukiwaniu definicji islamu i islamizmu   Ahmad   2017-09-17
Indyjskie czary nad słowem sekularyzacja   Ahmad   2015-11-27
Islamizm nie jest islamem   Ahmed   2015-09-21
Trzeba przestać milczeć   Ahmed   2014-04-15
Przeciwko autorytetom islamskim i w solidarności z ofiarami islamu   Ahmed   2016-01-24
Dyskryminacja jest wynikiem fanatyzmu w systemie edukacji   Al-Dachachni   2017-03-11
Religie usprawiedliwiają zabijanie, kradzież i inne przestępstwa   Al-Tamimi   2020-03-06
Otwarty umysł jest zaletą   Andreadis   2017-02-16
Świadomość w oczach wierzących i niewierzących   Andrews   2017-07-06
Mój problem z Bogiem   Angier   2014-06-24
Cztery słowa i 1280 poszkodowanych…   Bekdil   2015-04-26
Chusta wreszcie wolna; Turcja wręcz przeciwnie   Bekdil   2014-10-10
Bandycki ramadan   Bekdil   2016-07-15
Niech przemówią tureccy uczeni: zobaczymy czym jest islamizm   Bekdil   2018-05-30
Turcja: seks islamistów z dziećmi jest w porządku; potępienie tego to przestępstwo   Bekdil   2023-03-10
Niepowodzenie islamistycznej kampanii Erdogana w Turcji   Bekdil   2020-01-25
Najlepszy sposób walki z tzw. przemysłem islamofobii   Bekdil   2015-02-21
Turcja: Czy z religijnego punktu widzenia pożądanie własnej córki jest w porządku?   Bekdil   2016-01-25
"Nic wspólnego z islamem"?   Bergman   2016-12-11
Turcja islamizuje Danię budując meczety   Bergman   2017-12-02
Turcja: Uczniowie czytają Koran i porzucają islam   Bulut   2020-06-19
Dżihad przeciwko świątyniom mniejszości   Bulut   2015-09-03
Turecki ateista zamordowany 31 lat temu   Bulut   2021-09-18
Nie, islamofobia nie jest tym samym co antysemityzm   Bulut   2020-01-26
Ogromna transformacja Indii i Bliskiego Wschodu   Bulut   2023-08-22
Turcja: ucieczka od religii?   Bulut   2019-09-25
Jak ekstremistyczny rząd traktuje dziewczynki i kobiety   Bulut   2018-10-19
Polityka Nowego Ateizmu   Bum   2014-02-28
Wywiad z Waleedem Al-Husseinim   Canlorbe   2016-09-29
Nieudacznicy, tchórze? Nie, idealiści   Carmon   2017-06-02
Zbliżają się dni religijnej zemsty   Carmon   2023-03-06
Królik jest pytaniem   Celeste Hale   2014-08-16
Machina religijnej nienawiści w działaniu   Chandra   2014-09-09
Ukarane, bo zostały zgwałcone   Chesler   2014-11-06
Groza umiarkowanego islamizmu   Chesler   2021-03-04
Prawdziwy opór przeciw fanatyzmowi   Chesler   2018-10-24
Jeśli wlazłeś między wrony...   Coyne   2014-02-17
Katolicki hierarcha mówi, że anioły istnieją, ale są bezskrzydłe   Coyne   2013-12-24
Artykuł ateistki w “New York Times” zachwala prawdziwe cuda dokonane przez początkujących świętych   Coyne   2016-09-16
Jesus and Mo oraz dosłowność i umiarkowani muzułmanie   Coyne   2014-10-11
Nauka kontra wiara: żadnego konfliktu!   Coyne   2014-01-21
Podsumowanie ataków na ateistów   Coyne   2014-01-07
Ewolucja teistyczna kiepsko się sprzedaje   Coyne   2014-06-29
Bonobo i pogromca ateistów. Część II   Coyne   2014-08-13
Papież akceptuje ewolucję z boskim napędem   Coyne   2014-11-08
Świadkowie Jehowy i odmowatransfuzji krwi dla dziecka   Coyne   2014-09-07
Czy ateizm jest irracjonalny? Filozof mówi “tak”   Coyne   2014-10-28
Ewolucja pomogła im pozbyć się religii   Coyne   2015-05-07
Gdyby bóg ISIS był moim bogiem, czy miałbym robić to, co nakazuje?   Coyne   2014-09-27
Bonobo i pogromca ateistów   Coyne   2014-08-12
Australijka, Świadek Jehowy (i jej płód) umierają, bo odmówiła transfuzji krwi   Coyne   2015-04-16
O rzekomym wojującym, fundamentalistycznym, ateizmie   Coyne   2014-09-15
Nowy pogląd na piekło: “warunkowa nieśmiertelność”   Coyne   2014-10-18
Ateistom ma być ciężko   Coyne   2014-01-31
Katolickie barbarzyństwo w Europie   Coyne   2014-08-19
Po wygnaniu 160 tysięcy demonów, główny egzorcysta Watykanu idzie do nieba   Coyne   2016-09-24
Jakie są “najlepsze” argumenty na rzecz istnienia Boga?   Coyne   2014-01-24
Wojna o Adama i Ewę   Coyne   2014-05-25
Kolejny kiepski argument na rzecz Boga   Coyne   2014-04-24
“Rozum został stworzony przez Boga”   Coyne   2014-01-03
Moje stanowisko wobec NOMA: stara recenzja   Coyne   2014-10-03
Jeśli ISIS nie jest islamskie, Inkwizycja nie była katolicka   Coyne   2014-09-21
Pies urojony, czyli objawienie Franciszka   Coyne   2014-12-12
Ateizm zakwefiony   Coyne   2014-06-07
Hiszpania deportuje byłego muzułmanina za krytykowanie islamu   Coyne   2014-06-20
Zmyślona podróż do nieba   Coyne   2014-01-12
Bóg, moralność i geografia   Coyne   2014-03-28
Czy ateiści są snobami intelektualnymi?   Coyne   2014-03-22
Religia rozwiąże spory religii   Coyne   2015-11-26
Złe wiadomości   Coyne   2013-12-17
Wkrótce w księgarniach: nowa apolegatyka Boga   Coyne   2014-03-07
Ken Ham vs. Dawkins: O naturze nauki i praw fizycznych   Coyne   2015-03-08
Czy wierzący uważają pismo święte za dosłowną prawdę?   Coyne   2014-07-16
Ateizm luk   Coyne   2014-04-30
Dlaczego religia może być racjonalna, ale robi to w zły sposób   Coyne   2014-02-20
Głupie twierdzenia o fundamentalistycznych ateistach   Coyne   2014-06-22
Zostałem “Cenzorem Roku"!   Coyne   2014-02-12
Pięć dowodów na istnienie Boga od teologa dla ateistów pod choinkę   Coyne   2013-12-19

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk