Prawda

Czwartek, 28 marca 2024 - 19:17

« Poprzedni Następny »


Zmiana marki kalifatu – nigdy niekończący się, dystopijny mit


Nervana Mahmoud 2020-08-13


Jeśli nie teraz, to kiedy?   jeśli nie ty, to kto?

 

Z obrazem pobożnego Erdogana, recytującego Koran w Hagia Sophia, z jego naczelnym Muftim trzymającym miecz podboju, nic dziwnego, że ten slogan pojawił się w mediach społecznościowych.

 

Marzenie o islamskim kalifacie nie jest nowe. Od czasu narodzenia się organizacji-matki politycznego islamu, egipskiego Bractwa Muzułmańskiego, Koranu i miecza używano jako logo symbolizującego marzenie o odzyskaniu kalifatu. Widok miecza i Koranu w telewizji  na żywo z Hagia Sophia rozpalił na nowo tęsknotę do kalifatu w islamistycznej sferze społecznej i przedstawił ją jako potencjalną rzeczywistość, a nie tylko jako odległą tęsknotę.


Ale jakiego rodzaju kalifatu chcą islamiści?


Zamiast dostarczyć jasnego, szczegółowego zestawu projektu, do którego dążą, większość islamistów  pozwala sobie na sprzedawanie pożądanego wyniku islamskich rządów i odrzuca cechy innych modeli zarządzania. W szczególności, wszyscy islamiści manifestują odrzucenie tego, co widzą jako „nieislamskie aspekty” zachodniej nowoczesności i zachodniego „imperializmu”. Ponadto odrzucają także już zmiażdżony Kalifat ISIS, który uważają za cyniczne wykorzystanie ich ukochanego pojęcia.  


Turecki dziennikarz, Yusuf Kaplan, napisał w zdeklarowanie pro-erdoganowskiej gazecie Yani Safak:  “Kalifat jest wielostronną, wielowarstwową, wielofunkcyjną instytucją, która nie tylko ma wymiar polityczny, ale także administracyjny, ekonomiczny, kulturalny i intelektualny. Od czasu do czasu przyjmuje także wymiar religijny”.

 

Kaplan dodał zastrzeżenie do swojego utopijnego urojenia; twierdził, że kalifat musi być niezależny od kontroli mocarstw imperialistycznych oraz “ich marionetek i satelitów”.  Jest to cyniczny sposób uniknięcia ujawnienia szczegółów proponowanego projektu, który pasuje do sprzeciwu Erdogana wobec ogłoszenia kalifatu, przynajmniej na razie.  

 

Kaplan nie jest sam. Większość islamistycznych wizjonerów i myślicieli unika zanurzania się w drażliwe szczegóły projektu kalifatu i w to, jak ich proponowana “wielostronna, wielowarstwowa i wielofunkcyjna instytucja” będzie rządziła światem muzułmańskim i dostarczy swoim poddanym sprawiedliwej i słusznej doktryny islamskiej. Czy będzie to przez absolutny kalifat? Konstytucyjny kalifat? Przez symbolicznego kalifa? 


Idea nowoczesnego kalifatu nie jest nowa. Nostalgiczni myśliciele muzułmańscy pod koniec XIX i na początku XX wieku rozważali koncepcję kalifatu rządzonego przez „sprawiedliwego, stanowczego, pobożnego muzułmańskiego tyrana”, który zaprowadziłby administracyjny, polityczny i społeczny system, łączący wszystkie kraje islamskie. Idea sprawiedliwego tyrana była popularna w pewnych kręgach, na przykład, w pismach Abdula Rahman Al-Kawakibiego w jego książce (Natura despotyzmu), Dżamala El-Din al-Afghaniego, Muhammada Abdu i innych.

 

Interpretują oni ideę tyranii jako “zdecydowanie, siła i sprawiedliwość” i twierdzą, że różni się od zachodniego pojęcia tyranii, która znaczy „ekskluzywność przez rządy”. Oraz, że stanowczość nie znaczy niesprawiedliwości i nadużyć. Później te idee zainspirowały arabskich nacjonalistów, takich jak Nasser i Saddam Husajn, a wszyscy znamy katastrofalne  rezultaty tego modelu rządzenia. Myśl, że islamski kalif może i będzie zachowywać się lepiej niż ci arabscy nacjonaliści, jest tylko dystopią, jako że islamiści nie ustanawiają wyraźnego mechanizmu, który powstrzyma ich kalifa przed zejściem na drogę niesprawiedliwości, kiedy już dojdzie do władzy. 


W rzeczywistości, jeśli historia muzułmańskich kalifów jest naszym przewodnikiem, możemy powiedzieć z całą pewnością, że za czasów imperiów Umajjadów, Abbasydów lub Osmanów nie było ani jednego wypadku, w którym ludy muzułmańskie mogły zapobiec niesprawiedliwym rządom. Wręcz przeciwnie, każdy, kto buntował się przeciwko niesprawiedliwemu władcy, był piętnowany jako zdrajca i apostata. To jest ta sama metoda, jaką stosuje obecnie prezydent Erdogan wobec swoich politycznych oponentów, od Kurdów do świeckich.  


Sprawiedliwość jest także wielkim dylematem w koncepcji kalifatu. Islamiści zredukowali koncepcję sprawiedliwości do stosowania reguł szariatu, ale ignorują to, jakie społeczeństwa muzułmańskie były od początku, od epoki Umajjadów do kalifatu osmańskiego – społeczeństwa klasowe par excellence. W historii muzułmańskich kalifów nie słyszeliśmy o kowalu, który doszedł do władzy, lub o stolarzu, który zarządzał administracją miasta.


Problemem młodych islamistów jest to, że marzą o społeczeństwach, w których są przywódcami, bogatymi i potężnymi ludźmi. Nie rozważają jednak tego, jaka byłaby ich sytuacja, gdyby byli niewolnikami albo służącymi w pałacach ich wymarzonego kalifa.

 

Aby uniknąć niebezpieczeństw i pułapek absolutnego kalifatu, wielu nowoczesnych islamistów oręduje za “konstytucyjnym kalifatem”, powołując się na sułtana Abdula Hamida II, kiedy ustanowił on zgromadzenie ogólne. Zapominają jednak, jak sułtan Abdul Hamid złamał konstytucję i powrócił później do absolutnego autorytaryzmu, jak też nie wyjaśniają, co mogłoby powstrzymać każdego jego przyszłego następcę przed zrobieniem tego samego.  Jak mogą wielbiciele Erdogana oczekiwać uczciwości i sprawiedliwości od umiłowanego przywódcy, który przytacza rządy Hitlera jako przykład skutecznego rządu?  


W obliczu takiego trudnego pytania erdoganiści mają gotową odpowiedź: “Turcja jest demokratycznym krajem”. Jest to wadliwa odpowiedź, która pomija autorytaryzm Erdogana; ignoruje także to, że obecny system turecki zbudowany jest na świeckich, nie zaś religijnych fundamentach i że jeśli partia Sprawiedliwość i Rozwój przegra wybory, następny prezydent nie przyjmie doktryny kalifatu.


A prawdą jest, że sama idea wyboru kalifa jest komiczna, ponieważ wyjmuje doktrynę kalifatu z podstaw, na jakich została ustanowiona, i zamienia ją w system niezbyt różniący się od każdego świeckiego systemu.


Właśnie dlatego większość tureckich wielbicieli Erdogana opowiada się za miększą wersją kalifatu, w której widzą Turcję jako przywódcze mocarstwo na orbicie którego krążą inne muzułmańskie społeczeństwa, powiązane silnymi więzami kulturalnymi, ekonomicznymi i politycznymi.


Większość zwolenników tej łagodnej siły Turcji zdecydowanie jednak odrzuca arabski nacjonalizm, ale nie ma żadnego problem z tureckim nacjonalizmem. Pustymi słowami oddają hołd równości ras w sferze tureckiej, ale uznają turecką rasę za wyższą od innych. Takie poczucie wyższości wywołało wiele buntów wśród Arabów i innych obywateli średniowiecznego Kalifatu Osmańskiego przeciwko kalifom z przeszłości.


Koncepcja muzułmańskiego Kalifatu dostarcza cennego poczucia historycznej ciągłości tym, którzy wierzą, że islam jest zarówno wiarą, jak politycznym systemem. Niemniej czynienie z kalifatu politycznego projektu jest skazane na niepowodzenie. Przez ponad stulecie islamistom nie udało się sformułować jasnych ram i praktycznych mechanizmów, by zamienić swoje marzenie w funkcjonującą rzeczywistość, która mogłaby uniknąć minionych niebezpieczeństw i pułapek. Łatwo jest trzymać w ręku miecz z epoki, która minęła i obwiniać zachodni imperializm; trudno jest zdobyć się na intelektualną uczciwość, by przyznać istnienia wad tego, co reprezentuje ten miecz i tego, co on potrafi osiągnąć, a czego nie potrafi.  


Rebranding the caliphate – a never-ending dystopian myth

6 sierpnia 2020

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Nervana Mahmoud

 

Egipska lekarka, komentatorka i publicystka. Na swoim blogu prezentuje cotygodniowe informacje z Egiptu, pisze artykuły o liberalnym islamie, o prawach kobiet, o muzułmańskim radykalizmie i ogólnie, o sytuacji na Bliskim Wschodzie. Jej artykuły publikowane są w prasie arabskiej, ale również w prasie brytyjskiej.  

 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Dysydenci

Znalezionych 319 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Polityczny islam niszczy społeczeństwa   Gürcanli   2020-01-30
Palestyńczycy w Syrii: kolejny rok śmierci i udręki   Toameh   2020-01-18
O kwestii żydożercy   Aboubakr   2020-01-14
Państwa arabskie mają wiele do wygrania normalizując stosunki z Izraelem   Dabbas   2020-01-12
Palestyńczycy: ”Cudzoziemcy” w arabskim kraju   Toameh   2020-01-07
Bliskowschodni Arab chwali ”niesłychane osiągnięcia” Izraela, krytykuje ”tyrańskie dynastie”   Dabbas   2019-12-31
Czy kryzys ekonomiczny Jordanii może rozwiązać konflikt izraelsko-palestyński?   Dabbas   2019-12-22
Czego mógłby dokonać świat arabski, gdyby zawarł pokój z Izraelem   Dabbas   2019-12-13
Ignoranci nazywają feminizm herezją, nie rozumiejąc, czym on jest   Al-Budair   2019-12-10
Nie zamierzam być politycznie poprawna w sprawie antysemityzmu   Raza   2019-11-27
Trzydziestu wspaniałych i inni   Koraszewski   2019-11-23
4006 Palestyńczyków, o których Europejczycy nie słyszeli   Tawil   2019-11-22
Jak przywódcy Hamasu nabierają Palestyńczyków   Tawil   2019-10-06
Świat muzułmański walczy, a Zachód kapituluje   El-Ghazzali   2019-08-17
Jak palestyńscy przywódcy masakrują prawdę   Tawil   2019-06-18
Priorytety palestyńskich przywódców   Toameh   2019-06-14
Palestyńczycy: Kogo to naprawdę obchodzi?   Tawil   2019-02-09
Arabowie są winni Żydom dużo więcej niż 250 miliardów dolarów   Maroun   2019-02-07
Zdrada irańskich dysydentów przez Zachód   Memarsadeghi   2019-01-26
Kiedy Abbas i Hamas rzucali na siebie obelgi...   Toameh   2019-01-23
Palestyńskie dzieci: ofiary arabskiego apartheidu   Toameh   2019-01-05
Prawdziwa nieproporcjonalność w konflikcie Arabów z Izraelem   Maroun   2018-12-24
Mój rok na terytorium Autonomii Palestyńskiej   Gerstenfeld   2018-12-22
Dlaczego Iran finansuje palestyńskich terrorystów?   Tawil   2018-12-15
Nowa palestyńska "troska" o międzynarodowe konwencje   Tawil   2018-11-19
Nadzieja mimo arabskiego antysemityzmu   Maroun   2018-10-31
Pokonanie terroru wymaga wszechstronnej kampanii ideologicznej, kulturowej, edukacyjnej i religijnej   Al-Ansari   2018-10-22
Musicie zakazać zarzynania ofiarnych zwierząt na ulicach   Baraka   2018-08-29
W islamie Jerozolima to nie Mekka   Mohamed   2018-08-27
Tajny powód arabskiego odrzucenia żydowskiego prawa narodowego   Tawil   2018-08-14
Pojechałam do Izraela i nie żałuję tego     2018-08-12
Dlaczego przywódcy palestyńscy sprzeciwiają się pomaganiu własnej ludności?   Tawil   2018-07-18
Jesteśmy rasistami, ale przypisujemy to Izraelowi   Al-Sa'di   2018-07-10
Palestyńczycy: jak poprawić jakość życia?   Tawil   2018-06-30
Dlaczego my, Arabowie, musimy krzyczeć   Maroun   2018-06-27
Palestyńczycy: Ofiary arabskiego apartheidu   Toameh   2018-06-25
W przyszłym roku w Jerozolimie   Eid   2018-06-22
Egipski Al-Azhar upiera się przy antysemityzmie   Mohamed   2018-06-14
O tym nie słyszeliście na Zachodzie   Tawil   2018-06-13
Tak, było mi dobrze w Izraelu, kiedy Palestyńczycy ginęli w Gazie   Maroun   2018-06-02
Obalenie 25 mitów lewicy i Arabów z prespektywy lewicowego Araba   Maroun   2018-05-05
Wciągamy religię w każdy aspekt naszego życia   Hamami   2018-04-21
Palestyńczycy torturowani; media milczą   Tawil   2018-04-21
Jestem jawnym i dumnym syjonistą, bo jestem jawnym i dumnym lewicowcem   Maroun   2018-04-11
Kiedy religię przedstawia się jako ideologię, jest bardziej niebezpieczna niż broń nuklearna     2018-03-22
Grożenie terrorem nie powinno być sposobem zarabiania na życie   Darwish   2018-01-31
Arabskie reżimy przerażone wolnością w Izraelu   Meotti   2018-01-30
Odwiedzanie Izraela jest przywilejem, a nie prawem   Maroun   2018-01-20
Witajcie na Zachodzie, ale prosimy się nie integrować …    Arbabzadah   2018-01-01
Rzeczywista reakcja palestyńska na jerozolimskie przemówienie Trumpa   Tawil   2017-12-09
Do moich rodaków Libańczyków, których gniewają izraelskie bomby   Maroun   2017-11-05
Palestyńczycy zamykają w więzieniu dziennikarzy za ujawnianie korupcji   Toameh   2017-10-02
Iracki duchowny: muzułmanie są utrapieniem świata     2017-09-29
Błędem jest ograniczanie wolności myśli obywateli   Al-Salem   2017-09-28
Popieranie Izraela jest obowiązkiem lewicy   Maroun   2017-09-24
Kiedy "progresizm" miażdży kobiety muzułmańskie   Mohamed   2017-09-23
Muzułmanie amerykańscy powinni zdemaskować imamów, którzy głoszą nienawiść   Al-Hadj   2017-09-20
Ograniczanie praw kobiet: Prawa islamskie i multikulturalizm   Khan   2017-09-16
Palestyńczycy, których zachodnie media wolą nie widzieć   Toameh   2017-09-13
Ofiary islamizacji Turcji: kobiety   Bekdil   2017-09-09
Szef ONZ Guterres, media i palestyńskie fake news   Tawil   2017-09-06
Palestyńczycy: Niszczenie sądownictwa   Toameh   2017-09-04
My, muzułmanie, jesteśmy całkowicie pozbawionymi samokrytycyzmu płaczliwymi łobuzami na szkolnym podwórku   Nawaz   2017-09-02
Uderzyć w wylęgarnie terroru   Khan   2017-09-01
Musimy podjąć stanowczą decyzję     2017-08-27
Czy było etyczne ze strony Izraela NIEdeportowanie Arabów w 1948 i 1967 r.?   Maroun   2017-08-06
Zaprzeczaj Holocaustowi, ale nigdy nie kwestionuj szariatu?   Rafizadeh   2017-07-31
Problemem z wykrywaczami metalu jest to, że są one żydowskie   Maroun   2017-07-25
Islamska koncepcja “feminizmu”   Darwish   2017-07-23
UNESCO wspiera terroryzm   Tawil   2017-07-20
Modernizacja Bliskiego Wschodu jest spektakularna   Taheri   2017-07-19
Arabowie, którzy nie cenią Izraela, są głupcami   Maroun   2017-07-16
My, Arabowie, mamy cholerne szczęście, że Żydzi nie zachowują się jak Arabowie   Maroun   2017-07-15
Nadchodzi kolejna antysemicka wojna, a świat dalej odwraca głowę   Maroun   2017-07-04
Turcja bez cenzury: wojna z mediami   Bulut   2017-07-03
Jako lekarz i muzułmanin protestuję przeciw okaleczaniu kobiet   Jasser   2017-07-01
Niewygodna prawda o konflikcie izraelsko-palestyńskim   Maroun   2017-06-30
Miękki szariat w Turcji     2017-06-29
Źli przywódcy - prawdziwa tragedia Palestyńczyków   Toameh   2017-06-24
Świat musi wygnać niszczące go fantazje   Qudosi   2017-06-11
Jako Arab wstydzę się za wojnę sześciodniową   Maroun   2017-06-07
Dorastając na północ od Izraela: Jak zostałem żarliwym syjonistą   Maroun   2017-05-31
Palestyńczycy: Groźby, które Trump powinien usłyszeć   Tawil   2017-05-22
Palestyńczycy potrzebują prawdziwego poparcia   Eid   2017-05-18
Przemysł terroryzmu   Tawil   2017-04-14
Kiedy Arabowie przestaną pozwalać, by prowadzono ich jak barany?   Maroun   2017-04-12
Proszę, czy Zachód mógłby przestać stawać po stronie zbrodniarzy?   Khan   2017-04-03
Linda Sarsour to objaw poważniejszej choroby   Maroun   2017-04-02
Gość z Czarnego Lądu   Koraszewski   2017-03-31
Palestyńczycy: Puste obietnice Abbasa   Toameh   2017-03-31
Czy twardogłowa lewica jest sprzymierzona z radykalnymi islamistami?   AlSaied   2017-03-29
Jako muzułmanka zdecydowanie popieram zakaz zakwefiania   Ahmed   2017-03-28
Czego nie mówią ci o Indonezji   Lato   2017-03-27
Palestyńczycy: fałszywe informacje i “alternatywne fakty”   Tawil   2017-03-14
Antysemityzm: wpatrywanie się w mrok   Maroun   2017-03-07
Wspieranie terroryzmu pod przykrywką dziennikarstwa   Tawil   2017-03-06
Tortury za murami Jerycha   Toameh   2017-02-08
Świat ma dość muzułmańskiego ekstremizmu religijnego     2017-01-22
Dysydenci arabscy i wojna o pokój     2017-01-19
Spojrzenie Araba na pokojowy szczyt w Paryżu   Maroun   2017-01-17

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk