Prawda

Wtorek, 23 kwietnia 2024 - 12:06

« Poprzedni Następny »


Atak na prawo o państwie narodowym


Vic Rosenthal 2019-04-08


Amos Schocken, wydawca „Ha’aretz”, jest pracodawcą Gideona Levy’ego i Amiry Hass, Rogela Alphera i B. Michael, i innych autorów, którzy wylewają swoją nienawiść do państwa żydowskiego zarówno po hebrajsku, jak w angielskich tłumaczeniach. Dla kogoś takiego jak ja, który wierzy, że walka w obronie Izraela w sferze informacyjnej jest równie ważna jak walka na polach bitwy, Amos Schocken jest wcielonym diabłem.

 

Schocken i reszta izraelskiej lewicy namiętnie nienawidzi niedawno uchwalonego Prawa o Państwie Narodowym. Dla nich oznajmienie, że „Izrael jest państwem narodu żydowskiego” jest anatemą. Jest to deklaracja syjonizmu, który jest żydowskim nacjonalizmem. A oni ani nie lubią nacjonalizmu (poza, być może, palestyńskim nacjonalizmem), ani czegokolwiek związanego z żydowskością. W rzeczywistości podejrzewam, że niezbyt lubią także Żydów, ale to już na inną okazję. 


Informacja dla tych, którzy tego nie wiedzą: Izrael nie ma konstytucji. Kiedy ogłoszono powstanie państwa w maju 1948 roku, nie było czasu na pisanie konstytucji podczas wojny. Deklaracja Niepodległości optymistycznie ustaliła, że w ciągu pięciu miesięcy konstytucja zostanie uchwalona. Jednak różnice opinii co do natury państwa, różnice między ludźmi religijnymi i świeckimi, socjalistami i zwolennikami kapitalizmu, były tak wielkie, że okazało się niemożliwe – i nadal jest niemożliwe – by spisać wszechstronny dokument, na który zgodziliby się wszyscy. Zamiast tego postanowiono działać stopniowo: uchwalić serię Praw Podstawowych, które razem wzięte będą w pełni definiować państwo. To zadanie nadal nie jest ukończone.

 

Deklaracja Niepodległości mówi o powstającym państwie jako ”państwie żydowskim”, zatwierdza „naturalne prawo narodu żydowskiego do bycia panami własnego losu, jak wszystkie inne narody, we własnym, suwerennym państwie” [moja kursywa] i dodaje, że

PAŃSTWO IZRAEL będzie otwarte dla imigracji żydowskiej i dla Zebrania Wygnańców; będzie podejmować działania na rzecz rozwoju kraju z korzyścią dla wszystkich jego mieszkańców; będzie opierać się na wolności, sprawiedliwości i pokoju, tak jak wyobrażali to sobie prorocy Izraela; zapewni pełną równość praw społecznych i politycznych wszystkim swoim mieszkańcom bez względu na religię, rasę i płeć; zagwarantuje wolność religii, sumienia, języka, kształcenia i kultury; będzie stać na straży Miejsc Świętych wszystkich religii; pozostanie wierne zasadom Karty Narodów Zjednoczonych. 

Od tego czasu uchwalono kilka Praw Podstawowych, które definiują to, jak wszyscy obywatele państwa mogą realizować swoje prawa do głosowania i zajmowania stanowisk. Są także Prawo Podstawowe: Ludzka Godność i Wolność, oraz Prawo Podstawowe: Wolność Wyboru Zawodu, które były szeroko interpretowane przez sądy, by zagwarantować wiele innych praw i wolności dla wszystkich izraelskich obywateli.  

 

Te prawa zawierają sformułowanie ”żydowskie i demokratyczne państwo”, które, choć nie pojawia się verbatim w Deklaracji Niepodległości, ogólnie jest uważane za dokładny opis tego, co założyciele mieli na myśli w kwestii natury państwa. Problem polega na tym, że wcale nie jest jasne, co słowo „żydowskie” znaczy w tym kontekście.  


Jest dość jasne, co znaczy ”demokratyczny”: będzie demokratyczny proces ustalania polityki państwa i wybierania jego przywódców, będą demokratyczne instytucje, rządy prawa i obywatele będą mieli równe ”prawa społeczne i polityczne”.


Ale słowo „żydowskie” może znaczyć wszystko między państwem, którego prawa są identyczne z żydowskim prawem (państwo halachiczne), do państwa z żydowską większością, ale bez żadnych innych specjalnych cech. Niemniej jest jasne, że założyciele zamierzali coś więcej niż tylko to ostatnie, kiedy napisali „we własnym, suwerennym państwie”.

 

Istniały naciski ze strony części nie-żydowskich obywateli oraz lewicowych Żydów takich jak Schocken, by przedefiniować państwo jako „państwo wszystkich obywateli”.  Niektórzy chcą zlikwidowania całej specyficznie żydowskiej treści, a więc symboli państwa, takich jak flaga i hymn narodowy oraz uchylenia Prawa Powrotu dla Żydów. W odpowiedzi na to Kneset rozważał – przez kilka lat – i wreszcie uchwalił Prawo Podstawowe: Izrael jako Państwo Narodowe Narodu Żydowskiego, które objaśnia znaczenie „państwa żydowskiego”. Najważniejsza jego część brzmi jak następuje:  

Państwo Izrael jest narodowym państwem Narodu Żydowskiego, w którym realizuje on swoje naturalne, kulturowe, religijne i historyczne prawo samostanowienia.

Realizacja prawa do narodowego samostanowienia w Państwie Izrael należy wyłącznie do Narodu Żydowskiego.

Amos Schocken chciałby zobaczyć obalenie tego prawa przez Sąd Najwyższy Izraela. Utrzymuje, że Sąd ma uprawnienia do zrobienia tego, mimo że samo prawo, jako Prawo Podstawowe, ma moc konstytucyjną. Jest tak z powodu klauzuli umieszczonej w dwóch Prawach Podstawowych, uchwalonych w 1992 roku, które można interpretować jako prawa czyniące z Deklaracji Niepodległości „fundamentalną zasadę” lub źródło „najwyższych wartości” wobec których wszystkie prawa – także konstytucyjne Prawa Podstawowe – mogą być mierzone.

 

Te założenia prezentują istotne problemy. Deklaracja Niepodległości nie była pomyślana jako konstytucja, jak pokazuje zawarte w niej postanowienie, że konstytucja nowego państwa zostanie przyjęta w ciągu pięciu miesięcy. A w każdym razie, nawet gdyby przyznać, że Sąd ma uprawnienia do anulowania Prawa Podstawowego na podstawie Deklaracji Niepodległości, cała kwestia spoczywa na interpretacji użytych, ale nie zdefiniowanych w Deklaracji terminów (np. „Państwo Żydowskie”).   


Schocken stwierdza, że Deklaracja obiecuje Arabom pełne prawa „społeczne i polityczne”. I ma rację. Następnie jednak miesza te prawa z prawem do narodowego domu w Izraelu dla palestyńskich Arabów, którego to prawa Deklaracja wyraźnie im nie przyznaje. Pisze:

Jak to [Prawo o Państwie Narodowym] jest w ogóle do pomyślenia przy wyraźnym oświadczeniu w Deklaracji Niepodległości, że Izrael „zapewni pełną równość praw społecznych i politycznych wszystkim swoim mieszkańcom bez względu na religię, rasę i płeć”? Prawa o państwie narodowym wyraźnie nie można pogodzić z wartością równości, jak przedstawiono ją w Deklaracji.

Oczywiście, że można pogodzić, jeśli zachowamy rozróżnieniemiedzy prawami „społecznymi i politycznymi” – co Amerykanie mogliby nazwać „prawami obywatelskimi” – a „prawami narodowymi”, włącznie z „prawem do narodowego samostanowienia” zatwierdzonego w Prawie o Państwie Narodowym.  

Czym więc są te prawa narodowe gwarantowane przez nowe prawo? Jedne są „tylko” symboliczne, takie jak flaga, hymn narodowy, symbole państwa, obchodzone święta i tak dalej. Inne jednak są nadzwyczaj praktyczne i są kwestią życia i śmierci: Prawo Powrotu dla Żydów i zobowiązanie do zachęcania „gromadzenia wygnanych”, Żydów z całego świata. Te prawa umożliwiają Izraelowi bycie schronieniem dla prześladowanych Żydów; dla ofiar nazizmu, Żydów wygnanych z krajów muzułmańskich, Żydów sowieckich i rosnącej liczbie Żydów, którzy uciekają przed agresywnym antysemityzmem w Europie.  

 

Ci, którzy przeciwstawiają się Prawu o Państwie Narodowym, mówią, że odbiera ono prawa nie-Żydom. Jedyne jednak „prawo” zarezerwowane dla Żydów, to prawo samostanowienia w ich domu narodowym, Izraelu. A to nie jest prawo jakie chcemy przyznać komukolwiek innemu.


Prawdę mówiąc, nie jest to kwestia demokracji. Schocken i jego przyjaciele są zażenowani faktem, że Izrael nadal jest etniczno-narodowym państwem, tak jak zamierzali jego założyciele, i chcieliby, żeby naśladował model  europejskich i północnoamerykańskich demokracji, i stał się ”państwem wszystkich obywateli”. Izraelsko-arabscy intelektualiści, którzy kilka lat temu napisali dokument “Future Vision”, posuwają się dalej i mówią, że chcą, by stał się państwem dwunarodowym z ”palestyńskimi Arabami” (definiują się jako ”nieodłączna część narodu palestyńskiego”) mającymi rolę równą żydowskiej większości w podejmowaniu decyzji państwowych.  Żądają także prawa powrotu arabskich „uchodźców”, tak że nawet ta żydowska większość będzie miała krótki żywot.

 

Istnieją powody do niepokoju – sądząc po minionych zachowaniach – że lewicowy Sąd Najwyższy Izraela przyjmie pogląd, iż może orzekać w sprawie Praw Podstawowych, jak to sugeruje Schocken, i na fałszywych podstawach unieważni Prawo o Państwie Narodowym. Stworzy to kryzys konstytucyjny, który ustawiłby Sąd Najwyższy bezpośrednio przeciwko większości w Knesecie, przeciwko premierowi i rządowi, i przeciwko większości obywateli Izraela. Najprawdopodobniej Sąd przegra i skończy z mocno okrojonymi kompetencjami – a jego reputacja będzie jeszcze gorsza niż jest obecnie. Sądzę, że tylko bliskość wyborów powstrzymuje wybuch tego konfliktu już teraz.

Alternatywą byłoby, gdyby prawny establishment, minister sprawiedliwości (którą, mam nadzieją, po wyborach znowu będzie Ajelet Szaked) i Kneset pracowali razem nad sformalizowaniem stosunku Sądu Najwyższego do rządu i jasno zdefiniowanymi obszarami jego jurysdykcji oraz granicami jego władzy.   


To byłby sposób załatwienia tej sprawy przez dorosłych ludzi. Zobaczymy po wyborach czy nasi przywódcy są zdolni do zachowywania się jak dorośli.


The Nation State Law under attack

31 marca 2019

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Vic Rosenthal

Urodzony w Stanach Zjednoczonych, studiował informatykę i filozofię na  University of Pittsburgh. Zajmował się rozwijaniem programów komputerowych. Mieszka obecnie w Izraelu. Publikuje w izraelskiej prasie. Jego artykuły często zamieszcza Elder of Ziyon.  


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Polska-Izrael. Podobieństwa Marek 2019-04-11


Syjonizm

Znalezionych 364 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Długi historyczny rodowód antysemickich („antysyjonistycznych”) Żydów   Amos   2022-11-13
Netanjahu nadaje treść słowom „Nigdy więcej”, po raz kolejny   Pandavar   2022-11-11
Poranek po dniu wyborów   Collins   2022-11-05
Izrael wczoraj i dziś   Koraszewski   2022-11-04
Narracja o „przemocy osadników” i wybory do Knesetu   Blum   2022-10-29
Niebezpieczeństwa państwa Palestyna: wielowymiarowe zagrożenia dla Izraela   Sherman   2022-10-28
Sprawa Jerozolimy jest bardziej złożona niż myślisz   Julius   2022-10-18
Palestyńczycy i ich język   Rosenthal   2022-09-29
Przed krytykowaniem Izraela USA powinny posprzątać u siebie w domu   Bard   2022-09-26
Antysyjonizm i jego korzenie   Frantzman   2022-09-24
Żydowska historia miasta Betar i fałszerstwo osiedla Battir   Rose   2022-09-23
Aby Izrael był bezpieczny, musi pogrzebać złudzenia Oslo   Glick   2022-09-22
Syjonizm wygrał. Dlaczego więc nadal jest atakowany 125 lat po Bazylei?   Tobin   2022-09-01
Mędzenie nad Hebronem   Tsalic   2022-08-20
Dylemat więźniów   Collins   2022-07-10
Czym jest “Status Quo” na Wzgórzu Świątynnym?   Hirsch   2022-06-24
Dlaczego Izrael jest tak nieudolny w wydalaniu Arabów?   Flatow   2022-06-20
Szawuot, wojna sześciodniowa i żałosny status quo na Wzgórzu Świątynnym   Blum   2022-06-17
Lekcja z prawdopodobnego upadku rządu? Przestańcie martwić się o międzynarodową opinię   Tobin   2022-06-14
Kto jest winien zamieszek w Jerozolimie?   Yemini   2022-06-13
Wojna sześciodniowa z 1967 roku: dlaczego nadal ma znaczenie   Harris   2022-06-06
Nieuczciwość Petera Beinarta wobec Ben Guriona i sprawa „transferu ludności”     2022-05-25
List do “Drogiej Europy”   Rosenthal   2022-05-24
Izrael, Holocaust i błąd logiczny post hoc   Jacoby   2022-05-14
Hamas musi zostać zniszczony   Rosenthal   2022-05-09
Dżihad niejedno ma imię   Ruthie   2022-04-11
Antysyjoniści dla Palestyny dyskutują o izraelskich Mizrachijczykach     2022-03-30
Pytania, które zadają Izraelczycy, kiedy jest kolejny zamach terrorystyczny     2022-03-25
Izrael i lekcje z Wiednia i Ukrainy   Fitzgerald   2022-03-21
Wielki przywilej bycia Żydem   Altabef   2022-02-26
Co naprawdę znaczy syjonizm?   Rosenthal   2022-02-21
Na pogardę nie odpowiadamy prośbą o litość   Rosenthal   2022-02-10
Amnesty zniekształca moją arabską tożsamość i niszczy Izrael   Haddad   2022-02-05
Arabski rasizm i “żydowskie państwo”   Toameh   2022-01-21
Powtarzanie słów “nigdy więcej” w obliczu narastającego antysemityzmu   Lyons   2022-01-16
Dlaczego potrzebują podwójnych standardów wobec przemocy na Zachodnim Brzegu?   Tobin   2021-12-29
Izrael – najlepsze miejsce, żeby być Arabem   Eid   2021-12-28
Myśl o żydowskiej Palestynie: nie dla salonowych Żydów     2021-12-24
Światło przewodnie dla rdzennych narodów   Trotter   2021-12-04
Co przemawia przeciw otworzeniu amerykańskiego konsulatu w Jerozolimie   Collins   2021-11-25
Syjonizm humanistyczny, czyli dlaczego warto dostrzegać łajdactwo antysyjonizmu   Koraszewski   2021-11-24
Kiedy Palestyna była koszerna   Rose   2021-11-08
Zrozumieć nienawiść do Izraela   Rosenthal   2021-11-03
To jest plemienny konflikt   Rosenthal   2021-10-30
Paragraf międzynarodowej konwencji, który dowodzi, że Human Rights Watch wypacza międzynarodowe prawo przeciwko Izraelowi     2021-10-18
Dlaczego Żydzi tak pospiesznie bronią swoich wrogów?   Julius   2021-10-16
“Syjoniści” uczą syjonizmu   Tsalic   2021-10-07
O samowystarczalności w zakresie obrony   Rosenthal   2021-10-04
Raport ONZ z 1949 roku pokazuje, że Arabowie nie chcieli Jerozolimy – chcieli tylko odebrać ją Żydom     2021-09-28
Kiedy zostanie zdyskredytowany mit o “szczęśliwym dhimmi”?   Julius   2021-09-27
Dlaczego Oslo nadal panuje   Glick   2021-09-23
Izrael i niekończąca się wojna z Gazą   Fitzgerald   2021-09-08
Walczcie wreszcie, do diabła!   Rosenthal   2021-09-05
Sprawa roszczeń: dlaczego Polska ma rację   Leibovitz   2021-08-20
Antysemityzm i żydowskie państwo   Rosenthal   2021-08-19
Co “wszyscy wiedzą”   Rosenthal   2021-08-16
Dla antysemitów Żyd jest Żydem i tylko Żydem   Harris   2021-07-22
Co możemy w tej sprawie zrobić?   Rosenthal   2021-07-17
Naiwna wiara w rozwiązania w postaci dwóch państw   Bard   2021-07-14
Krytycy Izraela są pełni odrazy wobec żydowskiej suwerenności i siły militarnej   Bernstein   2021-07-09
“Ha’aretz” jest wrogiem narodu żydowskiego   Rosenthal   2021-07-08
Apartheid – etykietka i oszczerstwo   Collins   2021-07-06
Syjonizm i demokracja   Rosenthal   2021-07-02
Komu potrzebne jest państwo Izrael?   Rosenthal   2021-07-01
Dlaczego Izrael nie powinien odwoływać jerozolimskiego marszu flag   Meir   2021-06-11
Theodor Herzl żyje, ma się dobrze i mieszka w Nowym Jorku (a także Los Angeles, Paryżu i Londynie)   Friedman   2021-06-08
Etiopscy Żydzi i słoń w antyizraelskim salonie   Frantzman   2021-06-07
Najbardziej niezwykły przykład oszczędzania cywilów w historii wojen     2021-05-28
Zawieszenie broni? Śliska sprawa, kiedy masz do czynienia z Hamasem   Oz   2021-05-23
Dlaczego arabscy posłowie do Knesetu nienawidzą państwa   Rosenthal   2021-04-16
Mansour Abbas i libanizacja Izraela   Kedar   2021-04-11
Nowa, lepsza definicja antysemityzmu     2021-04-03
Narodził się Nowy Kongres Syjonistyczny   Flayton   2021-03-27
Kiedy kulturowe zawłaszczenie i historyczny rewizjonizm są aktami wojny   Glick   2021-03-26
W Izraelu wszyscy Żydzi są rodziną. Nienawistnicy chcieliby z tym skończyć     2021-03-24
Bliski Wschód: Duchy suwerennej przeszłości   Linder Kahn   2021-03-18
Czy Palestyńczycy mogą być w błędzie?   Abdul-Hussain   2021-03-15
Wyjaśnienie Jidyszkajt… po arabsku!   Tsalic   2021-03-12
Izrael potrzebuje Ameryki, ale epoka satelickiego państwa minęła   Tobin   2021-03-11
Co dobre, a co złe dla Żydów i reszty świata?   Koraszewski   2021-03-01
Zrozumieć oszczerstwo B’Tselem o “apartheidzie”   Ini   2021-02-05
Guardian: Izrael jest państwem ”żydowskich suprematystów”, które nie ma prawa istnieć   Levick   2021-01-21
Krytyka oskarżenia Izraela o apartheid przez organizację B’Tselem   Kontorovich   2021-01-16
Pandemia zniszczyła turystykę protestu   Frantzman   2021-01-15
Czy nowy pokój na Bliskim Wschodzie jest wystarczająco zaraźliwy, by rozprzestrzenić się do arabskich Izraelczyków?   Amos   2021-01-05
Być może potencjał dla Porozumień Abrahamowych istniał przez cały czas   Amos   2020-12-18
David Ben Gurion o moralnym argumencie na rzecz żydowskiego państwa w Palestynie z arabską mniejszością   Gurion   2020-12-08
Iran i powrót do jaskini ech   Rosenthal   2020-12-04
Saeb Erekat - bohater palestyńskiej walki o pokój   Koraszewski   2020-11-08
Hej, panie “Wybitny Żydzie Brytyjski”: bądź człowiekiem i powiedz „Przepraszam”   Tsalic   2020-11-03
Czy proizraelska polityka Trumpa ostanie się po wyborach?   Tobin   2020-11-01
Pamiętając premiera Rabina w 25. rocznicę jego zamordowania   Collins   2020-10-25
Czy kiedykolwiek zapanuje pokój?   Frantzman   2020-10-23
Największym wrogiem Palestyńczyków jest archeologia   Flatow   2020-10-22
Co Trump zrobił dla pokoju na Bliskim Wschodzie?     2020-10-13
Honor/hańba i arabskie reakcje na porozumienie Izrael-ZEA     2020-08-26
Czy palestyńskie weto żyje, czy jest martwe?   Glick   2020-08-23
Pierwszy krok w kierunku pokoju?   Koraszewski   2020-08-18
Co byłoby, gdyby nie było “okupacji”? Antysyjoniści z lat 1950. dostarczają odpowiedzi     2020-08-11
Do kogo należy ta ziemia?   Rosenthal   2020-08-09

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk