Podręczniki UNRWA nadal wypełnione są niekończącym się podżeganiem


David Bedein 2018-03-20

Palestyńscy uczniowie w szkole UNRWA. Zdjęcie: UN Photo / Shareef Sarhan.

Palestyńscy uczniowie w szkole UNRWA. Zdjęcie: UN Photo / Shareef Sarhan.



W reakcji na krytykę UNRWA zrewidowała swoje podręczniki i materiały do nauki – i odkryła, że trzy procent wszystkich stron jest niezgodna z wartościami ONZ: neutralności, równości płci i są niedopasowane do wieku uczniów.

 

Przede wszystkim: te trzy procenty to czysta lipa.


Po drugie, materiału podżegającego do nienawiści, który tam znaleziono, UNRWA jednak nie usunęła. Przedstawiciele UNRWA twierdzą, że wydano dodatkowe materiały dla nauczycieli, by uzupełnić ten obraźliwy materiał.


Innymi słowy, szokujące akapity w tekście, obrazki, mapy, wiersze, ćwiczenia itd. są nadal powszechnie używane w szkołach UNRWA – tak jak dotychczas.


MARCH 9, 2018 2:32 PMThe same goes for other books that came out recently, which I just reviewed and included in my latest study of February 2018.


Poniżej są przykłady tego, co nadal znajduje się w materiałach do nauczania UNRWA:

1.Zamach terrorystyczny na izraelski, cywilny autobus przez obrzucenie go koktajlami Mołotowa jest opisany jako “barbecue party” [haflat shiwaa po arabsku] — Język arabski, klasa 9, część 1 (2017) s. 61.

 
2. Zwrotka w wierszu opisującym los Żydów po przepowiedzianym palestyńskim wyzwoleniu Izraela: “Przysięgam! Poświęcę moją krew, by nawodnić ziemię szlachetnych, by usunąć uzurpatora [zakodowana nazwa Izraela] z mojej ziemi i dokonać eksterminacji resztek cudzoziemców …” — Nasz piękny język, klasa 3, część 2 (2017) s. 64.


3. Zdjęcie Dalal al-Mughrabi, która kierowała zamachem terrorystycznym na izraelski autobus na Szosie Nadbrzeżnej w 1978 r., gdzie zamordowano ponad 30 cywilów- mężczyzn, kobiet i dzieci. Koło zdjęcia jest tekst opisujący ją jako męczenniczkę, która „swoją walką namalowała obraz wyzwania i bohaterstwa, który uwiecznił jej pamięć w naszych sercach i umysłach”. – Język arabski, klasa 5, część 2 (2017) s. 51.


4. Obietnice, że palestyńscy uchodźcy powrócą do swoich poprzednich miejsc zamieszkania, które będą częścią suwerennej Palestyny: “Powrócimy, by wciągnąć palestyńską flagę… na nasze zielone wzgórza” – Język arabski, klasa 5, część 1 (2017) s. 82.


5. W jednej z książek jest rysunek izraelskiego buldożera kopiącego pod meczetem na Wzgórzu Świątynnym, jawnie oskarżając w ten sposób Izrael o planowanie zniszczenia meczetu – Nauka o społeczeństwie, klasa 7, część 1 (2017) s. 64.


6.Wiersz opisujący Żydów jako pomocników diabła w kontekście meczetu Al-Aksa w Jerozolimie  - Język arabski, klasa 7, część 1 (2017) s. 66


7. Hebrajskie napisy są wymazane na monecie z okresu Mandatu Brytyjskiego - Matematyka, klasa 6, część 2 (2017) s. 63.


8. Akapit z zaprzeczeniem udziału Żydów w historii Jerozolimy: “Jerozolima jest arabskim miastem, zbudowanym przez przodków Arabów tysiące lat temu. Jerozolima jest świętym miastem dla muzułmanów i chrześcijan” – Wychowanie narodowe i społeczne, klasa 3, część 1 (2017) s. 28.


9.Zadanie obok mapy całego kraju – pod nazwą “Palestyna” – przedstawia terytorium Izraela sprzed 1967 r. jako okupowaną Palestynę: “Rozróżnimy między miastami palestyńskimi okupowanymi przez syjonistów w 1948 r., a tymi, które okupowali w 1967 r.” -  Nauka o społeczeństwie, klasa 7, część 1 (2017) s. 56.


10. Cały kraj pojawia się w jednym kolorze z nazwą “Palestyna” i z palestyńską flagą powyżej -  Wychowanie narodowe i społeczne, klasa 4, część 1 (2017) s. 7.

 

A to jest tylko kilka przykładów.


Również izraelskie miasta, takie jak Ramleh, opisywane są jako palestyńskie miasta. Są pochwały męczeństwa w palestyńskim kontekście.  


Ponadto całą postawą w podręcznikach używanych przez UNRWA w 2017 r. jest indoktrynacja wojenna “dla wyzwolenia Palestyny” z niemal całkowitym unikaniem nazwy “Izrael” – i licznymi, demonizującymi określeniami, jak “syjonistyczna okupacja”.


Ta indoktrynacja wojenna jest wzmocniona przez dodanie uwag o różnych aspektach konfliktu w niezwiązane z tym przedmioty szkolne, jak biologia, fizyka, matematyka, chemia, historia i religia.


Krótko mówiąc, UNRWA nie zajęła się żadnym problemem w swoim programie szkolnym.


* Badania podręczników treści podręczników prowadził dr Arnon Groiss, który ma doktorat z Princeton w studiach nad islamem.

 

UNRWA Textbooks Still Contain Endless Incitement

Algemeiner, 9 marca 2018

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

 

David Bedein 

 

Amerykański dziennikarz, współpracował m. in. z CNN, Philadelphia Inquirer, Jerusalem Post. Jest dyrektorem Center for Near East Policy Research.