Czas pociągnąć do odpowiedzialności “kapłanów-cudotwórców”


Leo Igwe 2018-01-27

Pastor daje środek dezynfekujący członkini kościoła cudów w Afryce Południowej
Pastor daje środek dezynfekujący członkini kościoła cudów w Afryce Południowej

Powołując się na zaniepokojenie twierdzeniami o „cudownych pieniądzach”, władze Botswany zamknęły Kościół Zgromadzenia Oświeconych Chrześcijan samozwańczego proroka z Malawi, Shepherda Bushiriego. Kościół Bushiriego nauczał swoich członków, że mogą zdobywać pieniądze poprzez magię. Rząd oświadczył, że to nauczanie łamie prawa kraju. Jest to tylko jeden incydent wśród wielu – ostatnio pojawiło się wiele relacji o nadużyciach i oszukańczych twierdzeniach samozwańczych pastorów, księży, proroków i „ludzi Boga” w Afryce.

Dlaczego afrykańskie rządy powinny zacząć rozprawiać się z oszukańczymi kapłanami-cudotwórcami i ich kościołami? Ich kłamliwe twierdzenia i obietnice oszukują, szkodzą i są sposobem na wyłudzanie pieniędzy od Afrykańczyków, z których wielu znajduje się w trudnej sytuacji i nie można tolerować zabobonu, który pogarsza ich położenie.


Lekkomyślne i nieodpowiedzialne twierdzenia


Kapłani-cudotwórcy przedstawiają oszukańcze i absurdalne twierdzenia, by dowieść swojego boskiego namaszczenia i nadnaturalnych mocy. Skłaniają swoich chrześcijańskich wyznawców do wiary, że ich sprzeczne z intuicją oświadczenia są bezpośrednimi objawieniami od Boga lub nieomylnymi proroctwami. Mimo braku jakiegokolwiek wykształcenia medycznego wielu z tych pastorów twierdzi, że znają przyczyny i terapie chorób, przyczyny śmierci i innych nieszczęść. Głoszą proroctwa, udając, że znają lub potrafią przewidzieć przyszłość. Na przykład, Bushiri twierdził, że wyleczył ludzi z HIV i wskrzesił zmarłych. W jednym z bardziej osławionych wyczynów Shepherd Bushiri opublikował wideo, na którym rzekomo lewitował nad ziemią.  


Pastor T.B Joshua i Wielebny Enoch Adeboye z Nigerii głoszą uzdrawianie wiarą, jak również wydają profetyczne deklaracje o wynikach wyborów i meczów futbolowych, wypadkach lotniczych i śmierci prezydentów. Prorok z Zimbabwe, Paul Sanyangore, twierdził, że ma bezpośredni numer telefonu do Nieba i że rozmawia z Bogiem. Inny pastor twierdził, że zrobił sobie selfie z aniołami, odwiedził piekło i zabił Szatana. Wielu afrykańskich pastorów jawnie i publicznie oznajmia, że Bóg do nich mówił lub przysłał im komunikat do przekazania członkom ich kościoła.  


Dramat i oszustwo


Afrykańscy pastorzy nie poprzestają na czynieniu bezpodstawnych i nieuzasadnionych twierdzeń. Dramatyzują, inscenizują i robią przedstawienia, które przekonują ludzi, że ich twierdzenia są prawdziwe i rzeczywiste. Pastorzy-cudotwórcy realizują manipulacyjne i oszukańcze widowiska, by zademonstrować obecność Boga oraz ich rzekomo boskie namaszczenie i nadnaturalne moce. Udają, że rozmawiają z Bogiem, z aniołami lub z duchem świętym. Systematycznie kłamią swoim wyznawcom. Organizują „uzdrawianie wiarą”, które ściślej można nazwać oszukańczymi sesjami uzdrawiania. Podczas tych imprez osoby, które zostały uprzednio nauczone i przekupione udają ślepych lub kalekich i następnie „zostają” uzdrowione.  


Ci religijni oszuści organizują sesje egzorcyzmów, gdzie udają wyrzucanie demonów w postaci gadów lub owadów z ciał swoich wyznawców. Jednym z celów tych oszukańczych praktyk jest zdobycie zaufania i obrabowanie łatwowiernych ludzi z pieniędzy przy pomocy  kuglarskich sztuczek.


Wyłudzanie i wykorzystywanie


Afrykańscy pastorzy cudotwórcy organizują spektakle, które mają ludzi przekonać, że potrafią tworzyć pieniądze cudownym sposobem. Wyłudzają pieniądze od swoich wiernych reklamując się, że potrafią im dać “cudowne” pieniądze za prawdziwą gotówkę. W Nigerii na przykład znane są praktyki nazywane  “sianiem ziarna”. Pastorzy wzywają wiernych, aby “zasiali ziarno” dając pieniądze Bogu. Przekonują ludzi, z których większość musi się utrzymać za mniej niż jednego dolara dziennie, że pieniądze dane Bogu mają moc rozmnażania się. Im więcej oddasz Bogu, tym więcej od niego otrzymasz. Oczywiście, ci pastorzy publikują w swoich parafialnych gazetkach nazwiska i świadectwa ludzi, którzy zasiali ziarna, dając pieniądze Bogu i te ziarna przyniosły im dorodny plon.           


Przekonani tym kuglarstwem członkowie kościoła oddają ostatnie grosze, żeby “zasiać ziarno”. Pożyczają pieniądze od przyjaciół i członków rodziny, żeby “zasiać ziarno”, tyle, że to ziarno jakoś nie daje plonów. Były przypadki oddania pastorowi pieniędzy przeznaczonych na utrzymanie rodziny, funduszy publicznych, lub należących do przedsiębiorstwa, w którym pracowali.     


Co więcej, afrykańscy pastorzy chętnie handlują poświęconą wodą, chusteczkami, oliwą, mydłem, przedmiotami, które przez poświęcenie rzekomo stają się święte, a tym samym bardziej cenne. Kapłani przekonują swoich wiernych, że kupno tych rzeczy, może uzdrowić, przynieść fortunę lub szczęście. Pora, żeby afrykańskie rządy przyjrzały się tym praktykom i zamknęły ten oszukańczy biznes.


Podziały i konflikty w rodzinie


Ci obiecujący cuda pastorzy są przyczyną niezliczonych problemów w afrykańskich rodzinach i w społecznościach. Ich proroctwa napędzają nienawiść, podejrzliwość, podziały i konflikty, podżegając ludzi przeciwko sobie nawzajem. Często używają tych proroctw, żeby piętnować ludzi rzekomo odpowiedzialnych za biedę i niepowodzenia, za choroby i śmierć w rodzinie. Napiętnowani są nierzadko atakowani, czasem są zabijani przez motłoch.        


Kilka lat temu ksiądz katolicki w Nigerii, nazywany ojcem Powagą, odwiedził społeczność w Południowej Nigerii. Młodzież zaprosiła tego kapłana, aby odprawił modły, by skończyło się bezrobocie i brak postępu. Podczas tych modłów ojciec Powaga stwierdził, że to demony mieszkające w pobliskich drzewach powodują nieszczęścia tej młodzieży.  Wezwał młodych ludzi do wycięcia tych drzew.  Młodzież zabrała się za wycinanie drzew podejrzanych o to, że są siedliskami złych duchów. Okazało się to okazją do wyrównywania sąsiedzkich porachunków i wycięto wiele drzew nielubianych sąsiadów, którym się lepiej powodziło.      


W innym przypadku wieśniak zaczął protestować, kiedy zaczęto ścinać drzewo w jego obejściu. Kiedy młodzież zaatakowała go maczetami, postrzelił jednego młodego mężczyznę w nogę. Tłum wpadł do jego mieszkania, zaczął rabować, a potem podpalił dom. Tego rodzaju zamieszki w następstwie proroctw i cudów kapłanów zdarzają się dość często. Ci afrykańscy prorocy są źródłem waśni i konfliktów. Często wykorzystują kłótnie i spory, które drzemią w każdej społeczności.     


Krzywdy i dehumanizujące praktyki

Głoszący cuda kapłani poddają również członków swoich kościołów nieludzkim i poniżającym praktykom. Stosują publiczne i prywatne upokarzanie wiernych przy równoczesnym zapewnianiu, że się za nich modlą, lub że wypędzają z nich demony. Były doniesienia o kapłanach żądających od parafian jedzenia trawy. Niektórzy księża kazali ludziom pić benzynę lub środki chemiczne. Jeszcze inni opryskiwali wiernych środkiem insektobójczym. Jeden z pastorów kazał kobietom rozebrać się do naga i chodzić dookoła kościoła. Ten sam kapłan oświadczył, że wąż zamienił się w czekoladę i kazał jeść jego mięso. Biskup w Ghanie zapewniał, że może powiększać penisy i sfilmowano go jak dotykał penisy członków kościoła. Dla odmiany “prorok” z Południowej Afryki podobno wyganiał z kobiet demony wkładając im palec do pochwy.           


Śmierć i uszkodzenie zdrowia


Te aktywności afrykańskich kapłanów-cudotwórców kończą się czasem śmiercią lub chorobami wiernych. Znane są liczne przypadki śmierci chorych na AIDS, którzy na polecenie kapłana przerwali kurację medyczną. Niedawno chore dziecko zmarło w kościele proroka Mboro w Południowej Afryce. Matka przyniosła córkę w ciężkim stanie prosząc o jej uzdrowienie. Dziewczynka zmarła, chociaż w szpitalu mogła być uratowana.       


W nigeryjskiej wiosce przegoniono proroka, kiedy zmarła kobieta, której udzielał duchowej pomocy. Ta kobieta zmarła po tym jak prorok oblał jej genitalia jakimiś chemikaliami. Wielu Afrykanów nadal umiera lub naraża się na poważne choroby w efekcie oszukańczych praktyk kapłanów. Ci kapłani przedstawiają się jako lekarze, eksperci w dziedzinie medycyny, a swoje kościoły prezentują jako szpitale. Niestety, rządy krajów afrykańskich nie robią praktycznie nic, aby przeciwdziałać tym oszukańczym praktykom.      


Działalność tych kapłanów-cudotwórców jest źródłem zniszczenia i tragedii tysięcy rodzin i całych społeczności w naszym regionie. Propagują oszustwo i głoszą bezpodstawne, absurdalne twierdzenia. Wyłudzają pieniądze od swoich parafian. Ci cudotwórcy podżegają do nienawiści i podziałów, szerząc zabobony. Jest to działalność przestępcza powodująca szkody zdrowotne i śmierć. Rządy krajów afrykańskich powinny pójść w ślady Botswany, podejmując kroki prawne przeciw tym kapłanom i zamykając ich kościoły. Rządy muszą ujawnić te oszukańcze praktyki i pociągnąć tych kapłanów do odpowiedzialności za ich zbrodnie.

 

Africa’s ‘Miracle Pastors’ Must Be Held Accountable

Modern Ghana, 14 stycznia 2018

Tłumaczenie: Andrzej Koraszewski



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.