Jazydzkie ofiary masowych gwałtów po uwolnieniu z niewoli ISIS są zagrożone śmiercią


Phyllis Chesler 2015-06-03


Według Kurdyjskiej sicie medialnej „Rudaw”, siedemnastoletnia “Suzan”, kurdyjska Jazydka, została porwana, gwałcona zbiorowo, zamieniona w niewolnicę i zapłodniona przez wojowników ISIS. Niewiarygodne, ale udało jej się uciec i opowiedziała swoją historię Delal Sindy, szwedzko-kurdyjskiej działacze mieszkającej w regionie kurdyjskim.

Historia “Suzan” jest surrealistyczna, ale przerażająco typowa. Ona i inne niewolnice seksualne były ustawiane nago każdego rana, “obwąchiwane”, a potem wybierane przez któregoś z bojówkarzy ISIS Al-Russijaha, albo jego ochroniarzy. Bito je i gwałcono zbiorowo codziennie. Kiedy “Suzan” została sprzedana Al-Russijahowi, trzymał ją w hotelu w Mosulu, pełnym na wpół nagich dziewcząt i kobiet.

 

Wysoko ceniono dziewice; badano je, żeby upewnić się, iż ich błona dziewicza jest nienaruszona, a potem zabierano do pokoju z 30-40 mężczyznami, którzy wybierali spośród nich.

 

Według relacji “Suzan” i innych ofiar, którym udało się uciec, seksualnie sfrustrowani mizoginiści dżihadu traktują niewinne dzieci jakby były doświadczonymi prostytutkami, rodzajem kobiet, jakie dżihadyści oglądają nałogowo w pornografii. Wśród niedawno uwolnionych 216 jazydzkich kobiet była dziewięcioletnia dziewczynka jazydzka w ciąży; zgwałciło ją co najmniej dziesięciu dżihadystów.

 

Wojownicy ISIS także torturują dziewczęta, jak gdyby sadystyczna tortura była równoznaczna z zachowaniem seksualnym. Zabijają je, a także palą żywcem, jeśli opierają się lub nie mogą wykonywać poleceń.

 

“Suzan” mówiła, że podczas gwałcenia zmuszano ją do “mówienia wersetów z Koranu”. Jeśli odmawiała, chłostali ją lub parzyli jej uda wrzątkiem. Wojownicy ISIS obcięli nogi jednej z dziewcząt, która próbowała uciec.

 

Ojciec “Suzan” nie żyje i nie może ona odnaleźć swojej matki, ale jej wujek zagroził, że zabije ją jeśli “dowie się, że była wykorzystana seksualnie lub, że jej honor został ‘splamiony’”.  


Tragiczne jest to, że jest to typowe. Jeśli ofiara gwałtu wyrosła w plemiennej kulturze hańby i honoru, w której ofiara gwałtu widzi siebie i jest widziana przez innych – jako “seksualnie niewłaściwa”, zostaje zabita przez własną rodzinę w rutynowym morderstwie mającym zmazać plamę na rodzinnym honorze

 

Zgwałcone kobiety kurdyjskie i jazydzkie i ich sunnicko-arabskie dzieci nigdy nie zostaną zaakceptowane – mimo że “najwyższy rangą duchowny jazydzki [wezwał] rodziny do zaakceptowania i przyjęcia kobiet, które uciekły od ISIS.  

 

Gwałt nie jest już tylko bestialstwem poszczególnych żołnierzy. Staje się bronią, sposobem prowadzenia walki z wrogiem. Pomyślcie o  Bośni, Ruandzie, Sudanie i Nigerii. Powtarzające się gwałty zbiorowe małych dziewczynek i kobiet mają na celu doprowadzenie tych ofiar do obłędu – i często robią to. Wpadają one w depresję, bezsenność i nastroje samobójcze. “Suzan” prześladują wspomnienia i nie chce już żyć. “Chcę się zabić” – mówi.


Według Specjalnej Przedstawicielki Narodów Zjednoczonych ds. Przemocy Seksualnej w Konflikcie, Zainab Bangura, „chociaż według szariatu kobiety mają mieć zakryte głowy, wojownicy ISIS zabronili podobno porwanym dziewczynom używania chust na głowę po tym, jaki niektóre z nich użyły tych chust, by się powiesić”.

 

Takie barbarzyńskie zachowanie podczas wojny nie jest niczym nowym.


Według algiersko-amerykańskiej prawniczki, Karimy Bennoune, od 1992 r. algierscy fundamentaliści popełnili wiele “terrorystycznych potworności” wobec algierskich kobiet. Bennoune opisuje “porwania i wielokrotne gwałcenie młodych dziewcząt, niewolnic seksualnych zbrojnych fundamentalistów. Dziewczęta były także zmuszane do gotowania i sprzątania dla wojowników Boga… jedna 17-letnia dziewczyna była wielokrotnie gwałcona, aż zaszła w ciążę. Porwano ją z ulicy i trzymano razem z innym młodymi dziewczętami, z których jedną zabito, strzelając jej w głowę, kiedy próbowała uciec”.

 

Gwałt jest “czystką płci”. Zamierzony efekt gwałtu jest zawsze ten sam: całkowite złamanie ducha ofiary gwałtu, pozbawienie jej własnego ciała i umysłu, by była niezdolna do oporu.  


Według Bennoune: “Ataki terrorystyczne na kobiety (w Algierii miały) pożądany efekt: szeroko rozpowszechniona psychoza wśród kobiet; wygnanie wewnętrzne – życie  we własnym kraju w ukryciu, zarówno fizycznym, jak psychicznym”. Zdaniem Bennoune, “kolektywna psychoza” była spowodowana  “eskalacją przemocy żołnierzy państwa islamskiego”. Michael Curtis, amerykański lekarz z organizacji Lekarze bez Granic, pisał, że  w obozie Tuzla w Bośni, prawdopodobnie jako jedynym obozie dla uchodźców na świecie, gdzie tak jest, najczęstszą przyczyną śmierci było samobójstwo”. 

 

Niektóre rodziny muzułmańskie odmawiają jednak demonizowania i zabijania ofiar gwałtu. W 2007 r. trzynastoletnia Kainat Soomro z Pakistanu została uśpiona chloroformem, porwana, a następnie gwałcona zbiorowo przez trzy lub cztery dni przez czterech mężczyzn, którzy grozili, że ją zabiją albo sprzedadzą. Kainat uciekła, boso i bez chusty na głowie.

 

Co zdumiewające, jej kochająca rodzina odmówiła zabicia jej. Wręcz przeciwnie: matka Kainat płakała nad nią i całowała ją. Ojciec i starszy brat dumnie wspierali Kainat w jej poszukiwaniu sprawiedliwości.


Ta rodzina zasługuje na nagrodę za odwagę i ludzkie odruchy i zdrowy rozsądek, tak odmienny od powszechnej plemiennej mizoginii.


Grupa feministyczna, War Against Rape, znalazła dla Kainat adwokata pro bono. Odważnie Kainat zgodziła się znieść wieloletni proces prawny, w którym mieli ją upokarzać  wyrafinowani i politycznie potężni prawnicy.

 

Adwokatowi Kainat udało się doprowadzić do uwięzienia tych czterech mężczyzn i trzymania ich w więzieniu przez trzy lata bez możliwości zwolnienia za kaucją. Także to jest zdumiewające. Ostatecznie jednak gwałciciele zwyciężyli. Dziesiątki mieszkańców wioski przyszło do sądu i krzyczało „Kainat jest prostytutką”. Obrona była bardzo pomysłowa: twierdzili, że Kainat poślubiła jednego z nich; gwałciciel przedstawił odcisk kciuka Kainat na dokumencie ślubu i zdjęcie ich dwojga. Kainat twierdziła, że podano jej narkotyki i nie pamięta tego. Jej domniemany pan młody zażądał, by do niego wróciła.


Kainat miała tylko 13 lat i według prawa państwowego nie mogła godzić się na małżeństwo. Jednak, według prawa szariatu, skoro osiągnęła dojrzałość płciową, mogła to zrobić. Prawo szariatu przeważyło i oskarżeni zostali uwolnieni.


Dla ubogiej dziewczyny i jej rodziny doprowadzenie do uwięzienia na trzy lata czterech  mężczyzn z ważnych we wsi rodzin jest czymś nadzwyczajny. Cena: gwałciciela zabili wspierającego ją brata. I mimo nagłówków w prasie krajowej policja ostatecznie zamknęła dochodzenie w sprawie tego morderstwa. Kainat mówi cicho, że jej “życie jest piekłem”.

 

Od 2013 r. Kainat i jej rodzina nadal żyją pod ochroną policyjną.

Yazidi victims of mass rape threatened with death upon release from isis captivity

28 maja 2015

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

 



Phyllis Chesler


Emerytowana profesor psychologii i praw kobiet na City University w Nowym Jorku. Profesor Chesler opublikowała setki badań i tysiące artykułów, koncentrując się w ostatnich latach na problemach przemocy i tzw. zabójstw honorowych. Niektóre z jej książek, takie jak Women and Madness, należą już do klasyki. Jej opublikowana w 2013 roku piętnasta książka, An American Bride in Kabul, zdobyła National Jewish Book Award w kategorii pamiętników. Niebawem oczekuje się kolejnego wydania jej książki The New Anti-Semitism, która po raz pierwszy ukazała się w wydawnictwieGefen Publishing 2003 roku, które przygotowuje również jej zbiór artykułów na ten sam temat. Jest również członkiem ISGAP – Institute for the study of Global Antisemitism and Policy, w ramach którgo prowadzi badania.