Prawda

Sobota, 21 października 2017 - 07:07

« Poprzedni Następny »


Młode pokolenie i imperatyw humanizmu w Afryce


Leo Igwe 2016-07-18


Humanizm jest dziś koniecznością w Afryce, szczególnie dla młodych ludzi próbujących nadać sens swojemu życiu. Młodzież jest często krytyczna wobec dokonań wcześniejszych pokoleń ponieważ jest przepojona nadzieją i pragnieniem zmiany. Bez tej młodzieńczej nadziei i inicjatywy żadne społeczeństwo nie może przetrwać. Bez młodzieńczego zapału nie ma przyszłości dla ludzkości. Podobnie jest w Afryce, gdzie ruch humanistyczny jest szczególnie ważny.

Afrykanie rzadko mają kontakt z humanistycznymi ideałami i wartościami w pierwszych latach swojego życia. Zbliżające się spotkanie młodych humanistów w Nairobi (w dniach 22-24 lipca) jest szczególnie ważne. Młodzi afrykańscy ateiści, agnostycy i wolnomyśliciele będą obradowali w stolicy Kenii nad strategiami zmierzającymi do zakończenia polowań na czarownice w Afryce, jak również nad problemem popularyzacji humanizmu wśród afrykańskiej młodzieży. Organizatorzy i sponsorzy tej imprezy w Kenii zasługują na uznanie, gdyż tego rodzaju konferencje mają długofalowy wpływ i wspierają szerzenie się humanizmu w młodej generacji Afrykanów.            ]


W Afryce życie rodzinne i wychowanie dzieci jest zazwyczaj zdominowane przez indoktrynację religijną. Afrykańska młodzież spotyka się z humanizmem dopiero dorastając i to głównie dzięki dostępności Internetu w dzisiejszym świecie. Równocześnie na młode pokolenie wywierana jest ogromna presja zmuszająca ludzi do przestrzegania praktyk religijnych, nawet jeśli religijne dogmaty niewiele dla tych młodych ludzi znaczą. Afrykańskie dzieci zmuszane są do modlitw przez rodziców i innych członków rodziny, którzy traktują praktyki religijne jako ważny element wychowania. Kiedy dorastają, modlitwy stają się nawykiem, który trudno jest odrzucić, nawet jeśli modlący się nie przywiązuje do nich specjalnej wagi. Modlitwy stają się tradycją, którą należy przekazać następnemu pokoleniu.         


Niezależnie od bardzo silnej indoktrynacji religijnej w domu, dziecko narażone jest na ciągłe pranie mózgu poza domem. Dzieci z rodzin muzułmańskich wysyłane są do centrów indoktrynacji koranicznej, gdzie uczą się na pamięć tekstów religijnych, natomiast dzieci z rodzin chrześcijańskich otrzymują naukę katechizmu w szkółkach niedzielnych, gdzie wzmacnia się ich indoktrynację chrześcijańską. Afrykańska młodzież jest poddawana socjalizacji w sposób wykluczający myślenie poza religijnymi schematami. Dorastają uwięzieni w mentalnych pułapkach dogmatów, ignorancji i przesądów.      


Afrykanie dorastają zazwyczaj nie wiedząc, że istnieje alternatywa dla religii i nie zdając sobie sprawy z tego, że wiara w boga może być wyborem. Równie ponury jest fakt, że formalna edukacja nie otwiera umysłów młodych Afrykanów, ponieważ szkoły podstawowe, średnie i uniwersytety albo są własnością, albo są zarządzane albo kontrolowane przez instytucje religijne lub religijne środowiska. Edukacja religijna jest nieodmiennie regułą, a świeckie nauczanie wyjątkiem.     


W efekcie, młodzież afrykańska otrzymuje edukację opartą na wierze, która nie pozostawia jej wiele możliwości krytycznego myślenia, kwestionowania idei, a w szczególności dogmatów religijnych i przekonań opartych na przesądach. Kończąc edukację wielu Afrykanów  nadal nie może spojrzeć krytycznie na religię, ponieważ krępuje ich strach przed utratą pracy, kłopotami w biznesie lub w środowiskach politycznych.       


Rozwój afrykańskiej młodzieży jest dosłownie zakładnikiem religii. Aby móc wyrwać się z tego błędnego koła ślepej wiary, dogmatów i mentalnego zniewolenia, afrykańska młodzież musi mieć możliwość zapoznania się z ideami humanizmu i wolnej myśli. Młodzi ludzie z afrykańskiego kontynentu muszą zrozumieć, że krytyczne myślenie jest intelektualnie płodne, rozwijające i dające poczucie spełnienia. Musimy nie tylko o tym mówić, ale musimy pomagać młodym afrykańskim humanistom i wszystkim, którzy doceniają znaczenie humanizmu i propagują go. Afrykańska młodzież potrzebuje wsparcia wkraczając na drogę intelektualnego przebudzenia i oświecenia. W tym również pomocy, kiedy organizują konferencje i spotkania dla omówienia strategii działania na rzecz skutecznego promowania humanizmu w naszym regionie.          


Afrykańska młodzież jest uzależniona od pomocy rodziny, która jest z reguły religijna i wspomagając finansowo wymaga religijności. Przy wysokim bezrobociu i trudnościach znalezienia nowej pracy, zapewnienie pracy dla afrykańskich młodych humanistów jest mało realne. Tak więc, wszyscy wspierający młodzieżowy ruch humanistyczny powinni wspierać projekt zmierzający do poprawienia możliwości zatrudnienia młodych humanistów.     


Musimy wspierać projekt rozwoju i zatrudnienia afrykańskiej młodzieży humanistycznej. Religijni ekstremiści i ruchy odwołujące się do przesądów rekrutują  młodych ludzi wykorzystując ich do realizacji swoich mrocznych programów. Jest  ponurym zjawiskiem, że młodzi ludzie są zarazem ofiarami, jak i ciemiężycielami. Młodzi ludzie stanowią trzon terrorystycznych ugrupowań islamistycznych, zabijających, gwałcących i rabujących własność w różnych częściach kraju. Młodzi ludzie są zamachowcami-samobójcami i stanowią większość ofiar tych zamachów. Młodzież włącza się do polowań na czarownice, trafiając często do więzień za przestępstwa motywowane religijnymi przesądami.     


Musimy zapewnić, żeby kapitał afrykańskiej młodzieży został zainwestowany na rzecz rozumu, nauki i krytycznego myślenia. Afrykańska młodzież powinna działać na rzecz życia i szczęścia tu i teraz, a nie na rzecz śmierci i złudnej szczęśliwości w życiu przyszłym. Imperatyw humanizmu jest konieczny abyśmy mogli odepchnąć falę polowań na czarownice, i religijnego fundamentalizmu w naszym regionie.         


Youths and the imperative of Humanism in Africa

Butterflies And Wheels, 6 lipca 2016

Tłumaczenie: Andrzej Koraszewski



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 414 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Chcecie zamknąć mi usta? Idźcie na koniec kolejki!   Raza   2017-10-16
Moja ambiwalentna krytyka religii II.   Ferus   2017-10-15
Moja ambiwalentna krytyka religii   Ferus   2017-10-08
Nie rydzykujmy Polski   Koraszewski   2017-10-06
Relikty religijnego myślenia, Część II.   Ferus   2017-10-01
Nigeria: dlaczego religie potrzebują państwowych pieniędzy na pielgrzymki?   Igwe   2017-09-30
Relikty religijnego myślenia   Ferus   2017-09-24
Niespójne koncepcje Boga, Część II   Ferus   2017-09-17
W poszukiwaniu definicji islamu i islamizmu   Ahmad   2017-09-17
Niespójne koncepcje Boga.   Ferus   2017-09-10
Trzy stulecia bałwochwalstwa   Ferus   2017-09-03
Kościół katolicki i jego cuda   Edamaruku   2017-08-28
Czyżby bunt aniołów stróżów?   Ferus   2017-08-27
Czy nauka czyni zbędną wiarę w Boga?   Stenger   2017-08-25
Imam, który wzywał do unicestwienia Żydów, robił to, co inni   Gabra   2017-08-19
Ostatnia gimnazjalna ciąża w Rzeczpospolitej   Kruk   2017-08-14
Dlaczego jestem ateistą?   Koraszewski   2017-08-13
Boże słowo głoszone z ambony     2017-08-10
Bohaterscy imamowie, o których nic nie słychać   Khan   2017-08-03
Poznacie ich po ich owocach   Grayling   2017-07-30
Krytyczne myślenie i aktywny humanizm w Afryce w epoce Internetu   Igwe   2017-07-14
Świadomość w oczach wierzących i niewierzących   Andrews   2017-07-06
Realizm, islamizm i islam: kiedy zaczną się trudne rozmowy?   Herf   2017-06-19
Czego naucza imam w Kopenhadze     2017-06-19
Nowoczesność, ponowoczesność i głódź wiedzy   Koraszewski   2017-06-18
Zaakceptować terror islamski jako nową normalność?   Darwish   2017-06-16
Śmierć mniejszości religijnej pod władzą radykalnego islamu   Rafizadeh   2017-06-14
Naprawdę terroryzm nie ma żadnego usprawiedliwienia?   Ferus   2017-06-11
Republika Ateistów odparła atak religijnych ekstremistów   Stone   2017-06-07
Ateiści nie pomagają, pewnie źle patrzyłeś   Koraszewski   2017-06-03
Wychowywanie dżihadystów: drabina radykalizacji i jej antidotum   Fares   2017-06-03
Nieudacznicy, tchórze? Nie, idealiści   Carmon   2017-06-02
Francja: ideologia islamskiego cierpiętnictwa   Mamou   2017-05-30
Proca z celownikiem laserowym   Ferus   2017-05-21
Grzechy religii: koncepcja „chorego człowieczeństwa”.   Ferus   2017-05-14
Poświąteczna refleksja: wymuszanie wdzięczności   Ferus   2017-05-07
Azyl ignorancji. Część X.   Ferus   2017-04-30
Ściganie bluźnierstwa zasługuje na szyderstwo i pogardę   Igwe   2017-04-27
Poświąteczna refleksja: wymuszanie poczucia winy   Ferus   2017-04-23
Islamscy towarzysze podróży w drodze do bigoterii i masowych mordów   Fernandez   2017-04-23
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
O jakości naszych bogówCzęść IV   Ferus   2017-04-16
Wrobieni w „wolną wolę”   Ferus   2017-04-09
Żyjemy w epoce drugiej kontrreformacji   Koraszewski   2017-04-03
Autor urojony i jego frustracje   Ferus   2017-04-02
Azyl ignorancji, Część IX.   Ferus   2017-03-26
O jakości naszych bogów.Część III.   Ferus   2017-03-19
O religii bez cienia szacunku   Koraszewski   2017-03-16
Azyl ignorancji. Część VIII.   Ferus   2017-03-12
Dyskryminacja jest wynikiem fanatyzmu w systemie edukacji   Al-Dachachni   2017-03-11
Pod sztandarem Niebios   Foster   2017-03-09
O jakości naszych bogów. Część II.   Ferus   2017-03-05
O jakości naszych bogów   Ferus   2017-02-26
Wierzący wszelkiej maści łączcie się   Koraszewski   2017-02-23
Azyl ignorancji. Część VII.   Ferus   2017-02-19
Otwarty umysł jest zaletą   Andreadis   2017-02-16
Czy krytyczne myślenie zmieni Afrykę?   Igwe   2017-02-13
Wolna wola - klucz do piekielnych bram (II).   Ferus   2017-02-12
Wolna wola - klucz do piekielnych bram   Ferus   2017-02-05
Osaczeni przez religię   Rushdie   2017-02-03
Azyl ignorancji. Część VI.   Ferus   2017-01-29
Rozum i Wiara. Część  XVII   Ferus   2017-01-22
Refleksje sprzed lat: „Spisek sykstyński”   Ferus   2017-01-15
Wystarczy zadawać pytania?   Ferus   2017-01-08
Niewierny Tomasz i krzew gorejący   Ferus   2017-01-01
Nie pożądaj żony bliźniego swego nadaremno   Koraszewski   2016-12-27
Rozum i Wiara. Część XVI   Ferus   2016-12-25
Czy mit o Świętym Mikołaju jest niemoralny?   Novella   2016-12-23
Dwie tezy dla „postępowców” o dżihadzie   Lumish   2016-12-23
Kolejne wyznanie ex-muzułmanki     2016-12-21
Azyl ignorancji. Część V.   Ferus   2016-12-18
"Nic wspólnego z islamem"?   Bergman   2016-12-11
Rozum i Wiara. Część XV.   Ferus   2016-12-11
Pierwsze pokolenie ex-muzułmanów     2016-12-07
Azyl ignorancji. Część IV.   Ferus   2016-12-04
Podporządkować prawo Bogu, czy bogów prawu?   Koraszewski   2016-11-30
Rozum i Wiara. Część XIV.   Ferus   2016-11-27
Azyl ignorancji. Część III.   Ferus   2016-11-20
Rozum i Wiara. Część XIII   Ferus   2016-11-13
Azyl ignorancji, Część II   Ferus   2016-11-06
Test na prawdziwość religijnej wiary   Ferus   2016-10-30
Azyl ignorancji.   Ferus   2016-10-23
Refleksje sprzed lat   Ferus   2016-10-16
Kościół, nauka i próby pogodzenia wiary z życiem   Koraszewski   2016-10-07
Uwagi o prawdziwych katolikach i prawdziwych muzułmanach   Koraszewski   2016-10-05
Dzisiejszy strajk i encyklika z 1968 roku   Koraszewski   2016-10-03
"Chrześcijańskie dziewczyny są przeznaczone tylko do jednego – do dawania przyjemności muzułmańskim mężczyznom”   Ibrahim   2016-10-03
Fiasko poszukiwań dobrego Boga   Ferus   2016-10-02
Podobno obrona ewolucji stała się właśnie trudniejsza. A juści.   Coyne   2016-09-30
Wywiad z Waleedem Al-Husseinim   Canlorbe   2016-09-29
Dobroć biblijnego Boga   Ferus   2016-09-25
Po wygnaniu 160 tysięcy demonów, główny egzorcysta Watykanu idzie do nieba   Coyne   2016-09-24
Szukając dobrego Boga w Biblii   Ferus   2016-09-18
Artykuł ateistki w “New York Times” zachwala prawdziwe cuda dokonane przez początkujących świętych   Coyne   2016-09-16
Szukając dobrego Boga w realnym świecie   Ferus   2016-09-11
Wierzę w Boga Ojca   Koraszewski   2016-09-09
Rozdzielenie religii i państwa – warunkiem demokracji     2016-09-08
Demony w afrykańskiej szkole?   Igwe   2016-09-05
Tłumaczenie rzeczywistości na religijną modłę   Ferus   2016-09-04
W poszukiwaniu drogi do świeckiego państwa   Koraszewski   2016-09-01

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Sumienie, czyli moralność bez smyczy



Skomplikowana ewolucja



Argument neuroróżnorodności



Nowe badanie pamięci długotrwałej



Ściganie bluźnierstwa



Ryby jaskiniowe



Autyzm



Od niepamiętnych czasów



Tunezyjczycy przeciw złemu prawu



Drugie prawo termodynamiki



Pochwała ignorancj



Mistyfikacja Sokala



Intronizacja Chrystusa



Obama chrzescijanie



Szelest liści



Czego wam nie pokazują?



Rozdzielenie religii i państwa



Trwa ewolucyjne upokorzenie archeopteryksa



Trucizna, kamuflaż i tęcza ewolucji



Religia zdrowego rozsądku



Kto się boi czarnego luda?



Land of the pure



świecące ryby



Lewica klania sie



Nis zgubic



Religia pieklo



Nienawisc



Niedożywienie w Ugandzie



Ewolucja nieunikniona



Starty z powierzchni



Niewolnictwo seksualne



Miłość teoretycznie przyzwoitych



Psy nie idą do Nieba


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk