Prawda

Piątek, 22 lutego 2019 - 21:59

« Poprzedni Następny »


Zapomniani więźniowie sumienia


Andrzej Koraszewski 2018-02-01


Podczas niedawnych protestów w Iranie świat obiegło zdjęcie młodej kobiety, która zdarła białą chustę z głowy i stojąc na jakimś murku powiewała tą chustą przywiązaną do gałązki. Nie był to symbol poddania się, przeciwnie był to niezwykle wymowny gest wspierający jedno z głównych haseł tych protestów: „Chcemy świeckiego państwa”.

Nie znamy jej imienia, irackie źródła opozycyjne informują, że ta młoda kobieta zaginęła i nie wiadomo czy żyje, czy jest w więzieniu. Jest również trzecia możliwość, że się ukrywa. Te same źródła podają, że aresztowanych zostało kilka tysięcy osób. Dokładności tych informacji nie można sprawdzić, są prawdopodobne, ale nie są pewne.     


Iran jest krwawą dyktaturą, której bestialskie oblicze jest starannie ukrywane, nie tylko przez ludzi takich jak Federika Mohegrini czy John Kerry, ale również przez cieszące się powszechnym respektem media, których kierownictwo i dziennikarze są głęboko przekonani, że informacja o zbrodniach tej religijnej dyktatury może mieć niewłaściwy wpływ na ich czytelników, widzów i słuchaczy.


O zbrodniach irańskiej dyktatury wobec własnej ludności wiemy całkiem sporo, chociaż wiele informacji jest trudnych do zweryfikowania, opierają się o świadectwa pojedyńczych osób, świadectwach, które mogą być przesadzone, czy zniekształcone. Niemniej wyroki śmierci, tortury, skrytobójstwo, prześladowania opozycji, mniejszości religijnych, homoseksualistów, brutalna dyskryminacja kobiet to są niezbite fakty.


Nikt nie może powiedzieć, jak duża część irańskiego społeczeństwa chciałaby żyć w innym systemie. Nie wie tego władza i nie wie tego opozycja. Protesty, które miały miejsce na przełomie roku, zaczęły się, podobnie jak niegdyś w Polsce, od podwyżek cen żywności, zmieniając się szybko w protesty polityczne, w których wzięły udział dziesiątki tysięcy ludzi, w pełni świadomych ryzyka.


Islamska Republika Iranu nie ukrywa, że dąży do podprządkowania sobie przemocą innych wyznań muzułmańskich i do podboju reszty świata, idea tysiącletniej Rzeszy zmieniła się tu w ideę światowego kalifatu, wspartą na odwiecznym filarze nienawiści do Żydów.


Irański gułag nie został jeszcze opisany. Ci, którzy śledzą informacje z Iranu, wiele razy słyszeli o koszmarach z więzienia w Evin, ale również o nękaniu ludzi na ulicach przez religijną policję.


Iran należy do tych krajów, w których ateizm zagrożony jest karą śmierci, a mimo tego, są ludzie ryzykujący życiem, by otwarcie głosić swoje przekonania.


Iran próbuje podbić sąsiednie kraje. Jego milicje są już obecne w Libanie, w Syrii, w Jemenie i Afganistanie, są również w Iraku, który po amerykańskiej interwencji i obaleniu krwawego dyktatora Saddama Husajna, stał się praktycznie satelitą Teheranu. Irak ma większość szyicką (odmiany islamu forsowanej przez Iran), a pojawienie się tam Państwa Islamskiego było barbarzyńską odpowiedzią sunnitów na barbarzyństwo szyitów. Obecnie, wraz z pokonaniem ISIS, sytuacja w Iraku powraca do tego, co działo się tam przed 2013 rokiem. Jak wygląda w takim kraju życie ludzi niewierzących?    


Historię Lubny Ahmed Yaseen opowiedział niedawno „The Atlantic”, ona sama przedstawiła ją w Free Inquiry.  


Lubna studiowała chemię na uniwersytecie w Bagdadzie. Jej matka wyszła za maż nie tyle z miłości, ile próbując uciec od rodziny, a dokładniej od terroru ze strony ojca i braci. Ojciec Lubny okazał się jednak leniem, tyranem i egoistą, więc po latach koszmaru jej matka odeszła od męża, decydując się na samotne wychowywanie czwórki dzieci. Matka Lubny odrzuciła islam, wpajając swoim dzieciom przekonanie, że człowiek powinien polegać na własnym rozumie.    


Mieszkali w Hilala, dużym mieście w środkowym Iraku, które zostało przejęte przez islamistów w 2004 roku, a więc zaledwie w rok po zachodniej inwazji na Irak. Jej matka odmawiała noszenia hidżabu narażając się na ciągłe konflikty z religijną policją. Lubna podziwiała odwagę i upór swojej matki, za co płaciła odrzuceniem przez koleżanki w szkole, a jej buntowniczy charakter doprowadził do tego, że dwukrotnie wyrzucano ją z kolejnych szkół. Mimo wszystko, ze względu na znakomite wyniki w nauce, pozwolono jej na zdawanie na studia. Jako studentka miała ustawiczne problemy, pobito ją za odmowę nałożenia hidżabu, a jej próby dyskusji o Dawkinsie, Hitchensie, Harrisie i innych powodowały nieustanne konflikty z uczelnią.

„Tu gdzie mieszkam - pisze Lubna – kobiety są zredukowane do niewolnic, zmusza się nas do wierzenia w absurdy. Zamiast uczyć stawiania pytań, uczy się strachu i nienawiści do nie-muzułmanów. Wszystko w islamie wydaje się zmierzać do zamrożenia umysłu, a nie do tego by rozkwitł swoją naturalną skłonnością do logiki.”

Przyznawanie się do ateizmu bardzo szybko ściągnęły na nią groźby śmierci.

„Grożono mi śmiercią prosto w oczy, dostawałam te groźby w moim telefonie, głos w poczcie głosowej obiecywał, że zabije mnie i wszystkich ateistów i sekularystów, każdego kto odważa się mówić przeciwko islamowi.”

Młodość żyje nadzieją, młodość chce wierzyć, że coś się zmieni. Mimo gróźb, Lubna dalej mówiła co myśli, czując, że uległość upodobni ją do jej prześladowców.  Była już na tyle znana, że amerykański dziennikarz, Dave Rubin, w lutym 2016 roku poprosił ją o wywiad. Ten wywiad, pisała Lubna, wywołał mnóstwo pozytywnych reakcji z całego świata. W Bagdadzie te reakcje były mniej pozytywne. Teraz poczuła jak bardzo jest osamotniona, była przekonana, że nie uniknie śmierci, że to tylko kwestia czasu. Bała się o siebie, bała się o życie swojej matki i rodzeństwa. Zaczęła się ukrywać, dzięki pomocy innych udało jej się uciec z Iraku i przedostać do Ameryki. Ta ucieczka, jak pisze, kazała jej uświadomić sobie jak bardzo jej kraj potrzebuje reform, jak bardzo ci, którzy próbują mówić o tych reformach potrzebują pomocy, wsparcia, zauważenia, że istnieją.

„Po tym co przeszłam, nigdy już nie będę tym, kim byłam. Nauczyłam się wiele. Chcę walczyć o tych, którzy zostali zapomniani. Wiem, mój głos jest bardzo słaby, ale jeśli zdołam przekonać ludzi, żeby mnie wysłuchali, to może uratować tych, którzy są nadal tam, w tych strasznych warunkach. Próbuję leczyć moje rany. Po nocach mam koszmary. Nie umiem żyć normalnym życiem, ale jestem kimś zdeterminowanym. Próbuję sobie poradzić z tym przez co przeszłam, próbuje być silna i kontynuować to, co zaczęłam. To ważne, żeby pamiętać, że walka o wolność jest tym, w co każdy człowiek powinien się angażować dla przyszłych pokoleń.”

O historii jej ucieczki z Iraku pisał w „The Atlantic” David Robson:

„Yaseen byłaby nadal narażona na ryzyko, gdyby nie działaloność grupy ‘Secular Rescue’, która pomogła jej dotrzeć do Kaliforni, gdzie oczekuje teraz na decyzję w sprawie azylu. Ta inicjatywa  rozpoczęta w 2016, była zainicjowana przez Center For Inquiry, działającą w USA organizację promującą wartości świeckie, takie jak racjonalność i wolność słowa. Organizacja ma poparcie Richarda Dawkinsa i innych znanych ateistów.  

‘Secular Rescue’ to naprawdę swego rodzaju ‘Underground Railroad’ [kolej podziemna] pozwalająca ratować niewierzących z krajów, w których samo wyrażenie wątpliwości na temat wierzeń religijnych jest przestępstwem i może spowodować poważne konsekwencje” – mówi Robyn Blumer z tej grupy. 

W wielu krajach na świecie krytyka religii grozi śmiercią ze strony bezkarnego motłochu lub okrutnymi karami ze strony państwa. Ateizm zagrożony jest karą śmierci w takich krajach jak Afganistan, Jemen, Iran, Malezja, Malediwy, Mauretania, Nigeria, Katar, Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie. W Pakistanie kara śmierci grozi za bluźnierstwo, a w Bangladeszu sprawcy mordów popełnionych na ateistach są zazwyczaj dla policji nieuchwytni. (Nietrudno zauważyć, że te praktyki skazywania ateistów na więzienie, chłostę, lub śmierć są w naszych czasach skupione właściwie wyłącznie w krajach muzułmańskich.)


W 1961 roku londyński prawnik, Peter Benenson napisał artykuł o zapomnianych więźniach. Jego artykuł zaczynał się tak:

„Otwórz gazetę dowolnego dnia tygodnia, a znajdziesz doniesienie z jakiegoś miejsca na świecie o ludziach więzionych, torturowanych albo zabijanych z powodu poglądów lub religii, nie akceptowanych przez ich rządy. Takich ludzi znajduje się w więzieniach kilka milionów - bynajmniej nie wszyscy pochodzą zza Żelaznej lub Bambusowej Kurtyny. Ich liczba wciąż rośnie. Czytelnik gazety czuje się bezradny. Jeśli jednak udałoby się zjednoczyć wszystkich, którzy sprzeciwiają się niesprawiedliwości, można by coś zdziałać.”

Publikację tego artykułu poprzedziły rozmowy z innymi prawnikami i utworzenie biura zbierającego informacje o ludziach, których postanowiono nazwac „więźniami sumienia”. Benenson przytacza w swoim artykule definicję więźnia sumienia:

Każda osoba, która jest fizycznie ograniczana (poprzez uwięzienie lub w jakikolwiek inny sposób) w wyrażaniu swoich opinii (w każdej formie, używając słów lub znaków), w których słuszność wierzy i które nie akceptują, ani nie nawołują do przemocy. Wyłączamy również tych, którzy konspirowali z obcym rządem w celu obalenia własnego.”(Cały tekst artykułu Benensona w tłumaczeniuMagdaleny Grządkowskiej jest dostępny on-line).

Działalność tego biura doprowadziła z czasem do zawiązania się organizacji Amnesty International. O ile mi wiadomo Benenson do niej nie wstąpił, wspierał ją, ale prawdopodobnie obawiał się, że pewnego dnia ta organizacja może zmienić swoje cele i zacząć działać sprzecznie z jego ideą. Rzeczywiście tak się stało, ale jego idea obrony więźniów sumienia powraca i organizacje takie jak „Secular Rescue” idą drogą wytyczoną przez Petera Benensona.


Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 1234 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Filipiny: chrześcijanie mordowani, bomby w kościołach   Ibrahim   2019-02-21
40. rocznica Islamskiej Republiki Iranu   Rafizadeh   2019-02-21
Ludzie, którzy twierdza, że „Palestyna jest kwestią rasowej sprawiedliwości”, są prawdziwymi rasistami     2019-02-20
Unia Europejska wchodzi w kompletny orwellizm   Bergman   2019-02-19
Amerykanin w Warszawie i kilka uwag o historii   Koraszewski   2019-02-18
Fikcyjny Abbas jest wymówką, by patrzeć w inną stronę   Maroun   2019-02-18
To nie okupacja zabiła Ori Ansbacher   Yemini   2019-02-17
TIPH i groźby: tymczasowe i permanentne   Collins   2019-02-13
Kiedy Ameryka porzuci Afganistan, zapłacą za to kobiety   Chesler   2019-02-13
Dlaczego Teheran przekracza tylko „różowe linie”   Taheri   2019-02-12
Żydowski głos w Organizacji Narodów Zjednoczonych   Rogatchi   2019-02-11
Dlaczego Palestyńczycy sprzeciwiają się antyirańskiej koalicji   Toameh   2019-02-10
“Palestyński rząd” umiera, oksymoron się rodzi   Flatow   2019-02-08
Jeszcze Polska nie zginęła, czyli byle do wiosny   Koraszewski   2019-02-08
Nowy rok, ta sama stara Turcja   Bekdil   2019-02-05
Co kogo rani i jak mocno?   Koraszewski   2019-02-02
Niesprawiedliwy system sprawiedliwości Turcji: atak na ormiańskiego posła   Bulut   2019-02-01
Organizacja założona, by informować o więźniach sumienia, apeluje do  naszych sumień, by nie kupować u Żyda     2019-01-31
Co to znaczy, że jestem humanistą   Igwe   2019-01-30
Obiektyw Matti Friedmana i syzyfowe błoto   Rosenthal   2019-01-30
Pierwsza Żydówka, jaką spotkałem w Iranie   Rafizadeh   2019-01-29
Gdzie są granice nienawiści?   Koraszewski   2019-01-28
Termity, bigoci i GOAT: racjonalizacja współudziału w antysemityzmie   Dershowitz   2019-01-28
Antysemickie tworzenie stereotypów Żydów przez Palestyńczyków   Tavil   2019-01-25
Czy Rashida Tlaib jest winna bigoterii?    Dershowitz   2019-01-22
W poszukiwaniu mądrego…   Koraszewski   2019-01-22
Rząd USA odmawia ujawnienia antyizraelskiego podżegania w palestyńskich podręcznikach szkolnych   Bedein   2019-01-20
Nowe ”Monachium” Europy: Iran   Meotti   2019-01-16
Inna intersekcjonalność: ofiary islamu   Levin   2019-01-13
Pozostawianie ubogich tego świata w ciemności jest niemoralne   Lonborg   2019-01-12
Refleksje wokół kontrowersji na University of Michigan   Landes   2019-01-11
Dzieci Rewolucji Kulturalnej   Banker   2019-01-11
Duch pionierski Palestyńczyków   Shaw   2019-01-09
Jesteś tym, co czytasz, czego słuchasz, co  oglądasz   Koraszewski   2019-01-04
Polska - Szwecja - Ukraina   Garczyński-Gąssowski   2019-01-03
Przemysł produkcji kłamstw   Herf   2019-01-01
Romantyczna sztuka nierządu   Koraszewski   2018-12-31
Odpowiedź Mariam Barghouti, której ”Forward” nie wydrukuje   Landes   2018-12-29
Litera środowiskowej narracji, czy duch prawdy?   Koraszewski   2018-12-27
 Szpital za pokojową nagrodę Nobla   Frantzman   2018-12-26
Arabski historyk przyznaje, że nie ma palestyńskiego narodu   Bergman   2018-12-25
Zapomnij o rozwiązaniu w postaci dwóch państw: nieszablonowe myślenie o konflikcie izraelsko-palstyńskim     2018-12-21
Nowy wspaniały świat, czyli ludzie w sieci   Koraszewski   2018-12-20
Nowa Inkwizycja   Glick   2018-12-20
Młodzież pyta, prezydent Egiptu odpowiada     2018-12-19
Nowa cenzura, czyli powrót Policji Myśli?   Chesler   2018-12-18
Terror zapłatą za ludzkie zachowania   Flatow   2018-12-16
Zabijanie żydowskich dzieci!   Sherman   2018-12-13
Dlaczego prasa zwraca mniejszą uwagę na mordowanie dziennikarzy nie nazywających się Chaszodżdżi   Baum   2018-12-12
Ciemności znowu kryją ziemię   Koraszewski   2018-12-11
Palestyńczycy, o których nikt nie mówi   Tawil   2018-12-09
ONZ odrzuca rezolucję potępiającą terroryzm Hamasu   Koraszewski   2018-12-08
Sprawa palestyńska jest „islamska”     2018-12-07
Gdzie był UNIFIL, kiedy Hezbollah kopał tunel terroru?   Amos   2018-12-06
Pryncypialność i elastyczność w rozwiązywaniu problemów społecznych   Koraszewski   2018-12-05
Kindertransport – okazjonalna wielkoduszność   Gur   2018-12-04
List dra Denisa MacEoina do Edinburgh University Students' Association   MacEoin   2018-12-02
"Palestyna" urojona   Chesler   2018-12-01
Izrael i Jazydzi   Frantzman   2018-11-29
Nowy niebezpieczny zakręt Unii Europejskiej   Murray   2018-11-27
Kochaj Bliźniego   Lewin   2018-11-26
Żydzi Afryki Północnej pod rządami muzułmańskimi   Blum   2018-11-25
Jak saudyjskie „dary" dla amerykańskich uniwersytetów wybielają religię   Ibrahim   2018-11-23
Bardzo głupia decyzja Airbnb   Maroun   2018-11-22
”Independent”: 3700 słów przyjaznej Hamasowi propagandy   Levick   2018-11-20
Palestyńskie groźby wobec arabskiej normalizacji stosunków z Izraelem   Toameh   2018-11-17
Skandal za kulisami zakazu neonikotynoidów   Ridley   2018-11-17
Powyborcza zaduma: Dokąd zmierzasz Ameryko? Dokąd zmierzacie amerykańscy Żydzi?   Chesler   2018-11-14
Sto lat nowej Europy   Koraszewski   2018-11-13
Antysemityzm jest przede wszystkim nienawiścią, polityka jest tylko wymówką     2018-11-11
Jak Izrael mógłby zwyciężyć w dzisiejszym asymetrycznym konflikcie   Rosenthal   2018-11-10
Mord w Stambule i walka o supremację w świecie sunnickim   Carmon   2018-11-08
Brutalne przebudzenie z palestyńskiego snu   Kedar   2018-11-06
Jesień oświecenia, czyli powszechne zniechęcenie do logiki   Koraszewski   2018-11-05
Pakistan: Asia Bibi uniewinniona po latach oczekiwania na śmierć za ”bluźnierstwo”   Meotti   2018-11-01
Funkcjonariusz z Gazy: HAMAS i FATAH zamienili naszych ludzi w żebraków   Toameh   2018-10-30
”Saudyjska afera” w Stambule ujawnia rywalizację sunnicko sunnicką   Bekdil   2018-10-27
Orzeczenie sprzeczne z rozsądkiem   Yemini   2018-10-26
Prawo, religia i sekularyzacja  w Nigerii   Igwe   2018-10-22
Chrześcijanie skazani na śmierć pod prawem szariatu   Rafizadeh   2018-10-22
Czasem Internet może korygować fake news, a nie tylko je szerzyć   Gross   2018-10-21
Kiepsko skrywany antysemityzm Facebooka   Maroun   2018-10-16
Turcja buduje meczety, likwiduje chrześcijaństwo   Bulut   2018-10-15
Skrzyżowanie Netzarim i narodziny Fake News   Landes   2018-10-14
Wierzę tej palestyńskiej nastolatce   Flatow   2018-10-12
Polityczne paradoksy więzi niemiecko-izraelskich   Sucharewicz   2018-10-11
Narodowe prawo Izraela i palestyńskie kłamstwa   Tawil   2018-10-10
Czy oczekiwanie od Arabów mniej niż od Żydów jest w porządku?   Maroun   2018-10-09
Dzisiaj opublikowana książka   Novella   2018-10-09
”Antysyjonizm” traktuje o Żydach, głupcze!   Tsalic   2018-10-08
Szwecja – schronieniem przestępców   Bergman   2018-10-07
A gdyby Kavanaugh był libaralnym muzułmaninem oskarżonym o terroryzm?   Dershowitz   2018-10-06
Na marginesie tegorocznej Nagrody Pokojowej Nobla     2018-10-06
Przekłuwanie mitu palestyńskich uchodźców   Rosenthal   2018-10-05
Chińska medycyna i policja myśli   Novella   2018-10-05
Trzy „nie” Palestyńczyków: co mają na myśli   Tawil   2018-10-04
Uderzający rasizm Autonomii Palestyńskiej   Bergman   2018-10-03
”Antyimperializm” i apologetyka morderstwa   Sixsmith   2018-10-03
Kto napisał te słowa o Jerozolimie?   Gross   2018-10-02
Samobójcza nienawiść Europy do Ameryki   Koraszewski   2018-10-01

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Einstein



Socjologia



Allah stworzyl



Uprzednie doświadczenie



Żydowski exodus



PRL Chrystusem narodów



Odrastające głowy hydry nazizmu



Homeopatia, wibracje i oszustwo


Żołnierz IDF



Prawo powrotu



Mózg i kodowanie predyktywne



Nocna rozmowa



WSzyscy wiedza



Nieustający marsz



Oświecenie Pinker



Alternatywna medycyna zabija



Kobiety ofiarami



Prometeusz



modyfikowana pszenica



Arabowie



Roboty będą uprawiać ziemię



Sumienie, czyli moralność bez smyczy



Skomplikowana ewolucja



Argument neuroróżnorodności



Nowe badanie pamięci długotrwałej



Ściganie bluźnierstwa



Ryby jaskiniowe



Autyzm



Od niepamiętnych czasów



Tunezyjczycy przeciw złemu prawu



Drugie prawo termodynamiki



Pochwała ignorancj



Mistyfikacja Sokala



Intronizacja Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk