Prawda

Wtorek, 19 lutego 2019 - 14:51

« Poprzedni Następny »


Wybielanie skrajnie prawicowego charakteru partii politycznych na Bliskim Wschodzie


Seth J. Frantzman 2018-08-20

Zwolennicy tureckiego prezydenta Tayyipa Erdogana na wiecu wyborczym w Stambule, 23 czerwca 2018 r. (zdjęcie: ALKIS KONSTANTINIDIS / REUTERS)
Zwolennicy tureckiego prezydenta Tayyipa Erdogana na wiecu wyborczym w Stambule, 23 czerwca 2018 r. (zdjęcie: ALKIS KONSTANTINIDIS / REUTERS)

Decyzja usunięcia określeń ”prawica” i ”lewica” z politycznego krajobrazu Bliskiego Wschodu jest częściowo orientalistycznym sposobem przedstawiania regionu jako czegoś fundamentalnie obcego i gorszego.

Kiedy Francja poszła do wyborów w 2017 r., CNN nadała wywiad z, jak to nazwała, „skrajnie prawicową kandydatką, Marine Le Pen”. W marcu telewizja France24 informowała o wyborach we Włoszech jako wyborze między „populistycznym ruchem Pięciu Gwiazd, prawicową koalicją trzykrotnego byłego premiera Silvio Berlusconiego i rządzącą centro-lewicową Partią Demokratyczną”. Węgry głosowały w wyborach krajowych w kwietniu i „Guardian” pisał o “Gergelym Karacsonym, czołowym kandydacie lewicy”.


Pakistan poszedł do urn w zeszłym tygodniu i Imran Khan’s Tehreek-e-Insaf wygrał. Telewizja France24 donosiła, że przed jego zwycięstwem były przemienne rządy „przywództwa Ligi Muzułmańskiej Pakistanu-Nawaz (PML-N) i Pakistańskiej Partii Ludowej”. „Guardian” informował, że PML-N miała skargi w sprawie głosowania. CNN zauważyła, że „Liga Muzułmańska jest druga z 64 miejscami, a Pakistańska Partia Ludowa zdobyła 43 miejsca”.

Proszę zauważyć różnicę. W Pakistanie nie ma „prawicy”, „lewicy” ani „skrajnej prawicy”. W relacjach z Pakistanu najbliższa zwyczajowi etykietek, jakie stosują na całym Zachodzie, była telewizja France23, kiedy określiła Dżamiat Ulema-e-Islam jako partię “religijną”. Tylko Al-Dżazira określała niektóre partie w wyborach pakistańskich jako „skrajnie prawicowe”, a inne jako partie „religijnej supremacji”.  

Nieobecność politycznego spektrum ”prawicy” i ”lewicy” dotyczy każdego kraju od Maroka do Pakistanu za wyjątkiem Izraela. W izraelskich wyborach główne media opisywały polityczne spektrum od skrajnej lewicy do skrajnej prawicy. Mimo że Indie i Pakistan mają podobną historię, „Independent” opisał „skrajnie prawicowy populizm” w Indiach, ale nie „skrajnie prawicowy populizm” w Pakistanie. Jeśli w Pakistanie nie ma „skrajnie prawicowego populizmu”, to może jest „skrajnie lewicowy populizm”? Nic z tych rzeczy. Tego też nie opisał. To jest tak, jakby Bliski Wschód istniał w apolitycznym wszechświecie.   Są lewicowe i prawicowe partie w Ameryce Południowej, w Afryce subsaharyjskiej, we wschodniej Azji i w Australii.

Co tłumaczy tę niezdolność mediów, szczególnie na Zachodzie, do używania określeń ”prawica, skrajna prawica, lewica, skrajna lewica” lub ”konserwatywny, liberalny” dla Bliskiego Wschodu? Hamas i Fatah nie są opisywane jako ”prawicowo-religijne” i ”centrowo-prawicowo nacjonalistyczne”, chociaż tak mogłyby być nazywane, gdyby stawały do wyborów w Bułgarii lub Danii. Jest malutki wyjątek od tej reguły. Reuters mówi o “islamistycznym Hamasie” a AP określa Hamas jako “islamistyczną grupę”. Co jednak stało się z takimi terminami jak prawica, skrajna prawica, ekstremistyczna prawica, skrajnie prawicowi konserwatyści?  

Aby zastąpić te terminy, stonować i wybielić większość polityki w dziesiątkach krajów, główne media stworzyły nawet unikatowe określenia, jak dla polityki w Iranie. W Iranie są “twardogłowi i umiarkowani”. I tyle. Nie ma „prawicowych” partii. Nie ma centrystów. Nie ma populistów. Oczywiście nie ma „alt-right”.  Mahmud Ahmadineżad jest nazywany “krzykliwym, populistycznym twardogłowym”. Kiedy Roy Moore ubiegał się o miejsce w Senacie w Alabamie, nazywano go „reakcyjnym”, „skrajnie prawicowym republikaninem” i „kontrowersyjnym konserwatystą”, a robiły to te same media, które nie są w stanie użyć podobnych określeń na negującego Holocaust Ahmadineżada.

Co ciekawe, Turcja otrzymuje trochę klasyfikacji na ”lewicę” i ”prawicę” ze względu na swoją bliskość do Europy. BBC opisała “płomiennie nacjonalistyczną Meral Aksener” i “centrowo-lewicową CHP”, “zakorzenioną w islamizmie AKP”, “nacjonalistyczną MHP” i “pro-kurdyjską Ludową Partię Demokratyczną”. No dobrze, ale w rzeczywistości AKP jest prawicową partią, MHP także jest prawicową partią, a HDP jest lewicową partią. Jest nie tylko „pro-kurdyjska”, jej korzenie są w lewicowej polityce. Dlaczego więc zachodnie media nie mogą tego powiedzieć?

Decyzja usunięcia określeń prawica i lewica z politycznego krajobrazu Bliskiego Wschodu jest częściowo orientalistycznym sposobem przedstawienia regionu jako czegoś obcego i gorszego. Argument brzmi, że krajów od Maroko do Pakistanu, głownie krajów islamskich,  nie można zrozumieć na tym spektrum, bo są tak inne. Nawet kiedy mają wspólną historię i tradycję polityczną, tak jak Indie i Pakistan, jeden z nich jest pozbawiony podziałów na  lewicę i prawicę.

Drugim powodem unikania opisywania polityki w tych krajach w kategoriach lewica-prawica  jest świadomy wysiłek wybielenia jej. Scena polityczna w Pakistanie przebiega głównie od skrajnej religijnej prawicy do nacjonalistycznej prawicy. Scena polityczna Iranu obejmuje skrajnie prawicowych religijnych konserwatystów i dochodzi do skrajnie prawicowych narodowych konserwatystów. W większości tych krajów po prostu nie ma partii lewicowych. W Pakistanie niemal każdy polityk popiera karę śmierci za bluźnierstwo. Gdyby polityk w USA popierał karę śmierci za bluźnierstwo, niewątpliwie byłby „skrajną religijną prawicą”. Jeśli Le Pen jest „skrajnie prawicowa”, to z pewnością taki jest również Ahmadineżad i AKP, Hamas i Hezbollah, PML-N i wiele innych partii.

Trzecim powodem, dla którego temu regionowi nie przypisuje się znanego politycznego spektrum jest to, że na Zachodzie „lewica” znaczy w medialnym żargonie „dobra”, podczas gdy prawica lub skrajna prawica reprezentuje „zło”, „rasizm”, „nacjonalizm”  lub „religijny konserwatyzm”. Na całym Bliskim Wschodzie niemal każda partia jest albo nacjonalistyczna, albo skrajnie prawicowo konserwatywna. Decyzja nie nazywania ich w ten sposób jest sposobem cichego upiększania ich dla czytelnika. Jest w tym głębszy zamiar. Na przykład, Hamas i Hezbollah są regularnie określane jako ”religijne”, ale natychmiast dodaje się, że dostarczają ”usług społecznych”. Co ukradkiem przesuwa obydwie te organizacje do „lewego skrzydła”, jako że dostarczają „biednym” „społecznej sprawiedliwości”. Oczywiście KKK także dostarczał ”usług społecznych”, ale nie był partią lewicową. Hamas i Hezbollah mają więcej wspólnego z KKK niż z Karolem Marksem. Niektórzy ludzie chcą jednak, byśmy postrzegali ich bardziej  jako opiekunów ubogich niż morderców.  

Pora zdjąć rękawiczki i nałożyć etykietki na politykę od Maroka do Pakistanu. W zglobalizowanym świecie rozmaite partie i ruchy nie istnieją w próżni. Polityczne partie islamistyczne są z prawego skrzydła. Nie są „twardogłowymi”. Może są ”populistami”, ale w takim razie trzeba je tak nazywać. Nacjonaliści są nacjonalistami. Nie są tylko „wiodącą partią” i „opozycją”. Czy istnieją lewicowe, świeckie partie w tym regionie? Tak, istnieją. Kilka. Czy istnieją liberałowie? Tak, istnieją. Pozwólmy im być liberałami i definiujmy resztę jako ”konserwatystów”, bo nimi są. Skończmy z szaradą nazywania partii w Izraelu i w Indiach „skrajną prawicą”, ale używania dla partii palestyńskich i pakistańskich tylko ich nazw, bez osądzania, gdzie znajdują się na politycznym spektrum. Skończmy z szaradą mówienia nam, że Bułgaria i Rosja mają polityczne spektrum, ale już nie mają go Kazachstan i Irak.


Whitewashing far-right parties in the Middle East

Jerusalem Post, 30 lipca 2018

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Seth J. Frantzman


Publicysta “Jerusalem Post”. Zajmował się badaniami nad historią ziemi świętej, historią Beduinów i arabskich chrześcijan, historią Jerozolimy, prowadził również wykłady w zakresie kultury amerykańskiej. Urodzony w Stanach Zjednoczonych w rodzinie farmerskiej, studiował w USA i we Włoszech, zajmował się handlem nieruchomościami, doktoryzował się na  Hebrew University w Jerozolimie. 
 

Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj




Komentarze
1. Ważny artykuł, dzięki MEF 2018-08-20


Notatki

Znalezionych 1231 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Unia Europejska wchodzi w kompletny orwellizm   Bergman   2019-02-19
Amerykanin w Warszawie i kilka uwag o historii   Koraszewski   2019-02-18
Fikcyjny Abbas jest wymówką, by patrzeć w inną stronę   Maroun   2019-02-18
To nie okupacja zabiła Ori Ansbacher   Yemini   2019-02-17
TIPH i groźby: tymczasowe i permanentne   Collins   2019-02-13
Kiedy Ameryka porzuci Afganistan, zapłacą za to kobiety   Chesler   2019-02-13
Dlaczego Teheran przekracza tylko „różowe linie”   Taheri   2019-02-12
Żydowski głos w Organizacji Narodów Zjednoczonych   Rogatchi   2019-02-11
Dlaczego Palestyńczycy sprzeciwiają się antyirańskiej koalicji   Toameh   2019-02-10
“Palestyński rząd” umiera, oksymoron się rodzi   Flatow   2019-02-08
Jeszcze Polska nie zginęła, czyli byle do wiosny   Koraszewski   2019-02-08
Nowy rok, ta sama stara Turcja   Bekdil   2019-02-05
Co kogo rani i jak mocno?   Koraszewski   2019-02-02
Niesprawiedliwy system sprawiedliwości Turcji: atak na ormiańskiego posła   Bulut   2019-02-01
Organizacja założona, by informować o więźniach sumienia, apeluje do  naszych sumień, by nie kupować u Żyda     2019-01-31
Co to znaczy, że jestem humanistą   Igwe   2019-01-30
Obiektyw Matti Friedmana i syzyfowe błoto   Rosenthal   2019-01-30
Pierwsza Żydówka, jaką spotkałem w Iranie   Rafizadeh   2019-01-29
Gdzie są granice nienawiści?   Koraszewski   2019-01-28
Termity, bigoci i GOAT: racjonalizacja współudziału w antysemityzmie   Dershowitz   2019-01-28
Antysemickie tworzenie stereotypów Żydów przez Palestyńczyków   Tavil   2019-01-25
Czy Rashida Tlaib jest winna bigoterii?    Dershowitz   2019-01-22
W poszukiwaniu mądrego…   Koraszewski   2019-01-22
Rząd USA odmawia ujawnienia antyizraelskiego podżegania w palestyńskich podręcznikach szkolnych   Bedein   2019-01-20
Nowe ”Monachium” Europy: Iran   Meotti   2019-01-16
Inna intersekcjonalność: ofiary islamu   Levin   2019-01-13
Pozostawianie ubogich tego świata w ciemności jest niemoralne   Lonborg   2019-01-12
Refleksje wokół kontrowersji na University of Michigan   Landes   2019-01-11
Dzieci Rewolucji Kulturalnej   Banker   2019-01-11
Duch pionierski Palestyńczyków   Shaw   2019-01-09
Jesteś tym, co czytasz, czego słuchasz, co  oglądasz   Koraszewski   2019-01-04
Polska - Szwecja - Ukraina   Garczyński-Gąssowski   2019-01-03
Przemysł produkcji kłamstw   Herf   2019-01-01
Romantyczna sztuka nierządu   Koraszewski   2018-12-31
Odpowiedź Mariam Barghouti, której ”Forward” nie wydrukuje   Landes   2018-12-29
Litera środowiskowej narracji, czy duch prawdy?   Koraszewski   2018-12-27
 Szpital za pokojową nagrodę Nobla   Frantzman   2018-12-26
Arabski historyk przyznaje, że nie ma palestyńskiego narodu   Bergman   2018-12-25
Zapomnij o rozwiązaniu w postaci dwóch państw: nieszablonowe myślenie o konflikcie izraelsko-palstyńskim     2018-12-21
Nowy wspaniały świat, czyli ludzie w sieci   Koraszewski   2018-12-20
Nowa Inkwizycja   Glick   2018-12-20
Młodzież pyta, prezydent Egiptu odpowiada     2018-12-19
Nowa cenzura, czyli powrót Policji Myśli?   Chesler   2018-12-18
Terror zapłatą za ludzkie zachowania   Flatow   2018-12-16
Zabijanie żydowskich dzieci!   Sherman   2018-12-13
Dlaczego prasa zwraca mniejszą uwagę na mordowanie dziennikarzy nie nazywających się Chaszodżdżi   Baum   2018-12-12
Ciemności znowu kryją ziemię   Koraszewski   2018-12-11
Palestyńczycy, o których nikt nie mówi   Tawil   2018-12-09
ONZ odrzuca rezolucję potępiającą terroryzm Hamasu   Koraszewski   2018-12-08
Sprawa palestyńska jest „islamska”     2018-12-07
Gdzie był UNIFIL, kiedy Hezbollah kopał tunel terroru?   Amos   2018-12-06
Pryncypialność i elastyczność w rozwiązywaniu problemów społecznych   Koraszewski   2018-12-05
Kindertransport – okazjonalna wielkoduszność   Gur   2018-12-04
List dra Denisa MacEoina do Edinburgh University Students' Association   MacEoin   2018-12-02
"Palestyna" urojona   Chesler   2018-12-01
Izrael i Jazydzi   Frantzman   2018-11-29
Nowy niebezpieczny zakręt Unii Europejskiej   Murray   2018-11-27
Kochaj Bliźniego   Lewin   2018-11-26
Żydzi Afryki Północnej pod rządami muzułmańskimi   Blum   2018-11-25
Jak saudyjskie „dary" dla amerykańskich uniwersytetów wybielają religię   Ibrahim   2018-11-23
Bardzo głupia decyzja Airbnb   Maroun   2018-11-22
”Independent”: 3700 słów przyjaznej Hamasowi propagandy   Levick   2018-11-20
Palestyńskie groźby wobec arabskiej normalizacji stosunków z Izraelem   Toameh   2018-11-17
Skandal za kulisami zakazu neonikotynoidów   Ridley   2018-11-17
Powyborcza zaduma: Dokąd zmierzasz Ameryko? Dokąd zmierzacie amerykańscy Żydzi?   Chesler   2018-11-14
Sto lat nowej Europy   Koraszewski   2018-11-13
Antysemityzm jest przede wszystkim nienawiścią, polityka jest tylko wymówką     2018-11-11
Jak Izrael mógłby zwyciężyć w dzisiejszym asymetrycznym konflikcie   Rosenthal   2018-11-10
Mord w Stambule i walka o supremację w świecie sunnickim   Carmon   2018-11-08
Brutalne przebudzenie z palestyńskiego snu   Kedar   2018-11-06
Jesień oświecenia, czyli powszechne zniechęcenie do logiki   Koraszewski   2018-11-05
Pakistan: Asia Bibi uniewinniona po latach oczekiwania na śmierć za ”bluźnierstwo”   Meotti   2018-11-01
Funkcjonariusz z Gazy: HAMAS i FATAH zamienili naszych ludzi w żebraków   Toameh   2018-10-30
”Saudyjska afera” w Stambule ujawnia rywalizację sunnicko sunnicką   Bekdil   2018-10-27
Orzeczenie sprzeczne z rozsądkiem   Yemini   2018-10-26
Prawo, religia i sekularyzacja  w Nigerii   Igwe   2018-10-22
Chrześcijanie skazani na śmierć pod prawem szariatu   Rafizadeh   2018-10-22
Czasem Internet może korygować fake news, a nie tylko je szerzyć   Gross   2018-10-21
Kiepsko skrywany antysemityzm Facebooka   Maroun   2018-10-16
Turcja buduje meczety, likwiduje chrześcijaństwo   Bulut   2018-10-15
Skrzyżowanie Netzarim i narodziny Fake News   Landes   2018-10-14
Wierzę tej palestyńskiej nastolatce   Flatow   2018-10-12
Polityczne paradoksy więzi niemiecko-izraelskich   Sucharewicz   2018-10-11
Narodowe prawo Izraela i palestyńskie kłamstwa   Tawil   2018-10-10
Czy oczekiwanie od Arabów mniej niż od Żydów jest w porządku?   Maroun   2018-10-09
Dzisiaj opublikowana książka   Novella   2018-10-09
”Antysyjonizm” traktuje o Żydach, głupcze!   Tsalic   2018-10-08
Szwecja – schronieniem przestępców   Bergman   2018-10-07
A gdyby Kavanaugh był libaralnym muzułmaninem oskarżonym o terroryzm?   Dershowitz   2018-10-06
Na marginesie tegorocznej Nagrody Pokojowej Nobla     2018-10-06
Przekłuwanie mitu palestyńskich uchodźców   Rosenthal   2018-10-05
Chińska medycyna i policja myśli   Novella   2018-10-05
Trzy „nie” Palestyńczyków: co mają na myśli   Tawil   2018-10-04
Uderzający rasizm Autonomii Palestyńskiej   Bergman   2018-10-03
”Antyimperializm” i apologetyka morderstwa   Sixsmith   2018-10-03
Kto napisał te słowa o Jerozolimie?   Gross   2018-10-02
Samobójcza nienawiść Europy do Ameryki   Koraszewski   2018-10-01
Refleksje o Oslo i procesie pokojowym   Collins   2018-10-01
Dlaczego nie mogę krytykować własnej religii?   Rafizadeh   2018-09-30
Przywódca Hamasu przyznaje, że protesty graniczne są zainscenizowane, nikogo to nie obchodzi   Bergman   2018-09-28

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Einstein



Socjologia



Allah stworzyl



Uprzednie doświadczenie



Żydowski exodus



PRL Chrystusem narodów



Odrastające głowy hydry nazizmu



Homeopatia, wibracje i oszustwo


Żołnierz IDF



Prawo powrotu



Mózg i kodowanie predyktywne



Nocna rozmowa



WSzyscy wiedza



Nieustający marsz



Oświecenie Pinker



Alternatywna medycyna zabija



Kobiety ofiarami



Prometeusz



modyfikowana pszenica



Arabowie



Roboty będą uprawiać ziemię



Sumienie, czyli moralność bez smyczy



Skomplikowana ewolucja



Argument neuroróżnorodności



Nowe badanie pamięci długotrwałej



Ściganie bluźnierstwa



Ryby jaskiniowe



Autyzm



Od niepamiętnych czasów



Tunezyjczycy przeciw złemu prawu



Drugie prawo termodynamiki



Pochwała ignorancj



Mistyfikacja Sokala



Intronizacja Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk