Prawda

Wtorek, 23 kwietnia 2024 - 10:39

« Poprzedni Następny »


Zmiana marki kalifatu – nigdy niekończący się, dystopijny mit


Nervana Mahmoud 2020-08-13


Jeśli nie teraz, to kiedy?   jeśli nie ty, to kto?

 

Z obrazem pobożnego Erdogana, recytującego Koran w Hagia Sophia, z jego naczelnym Muftim trzymającym miecz podboju, nic dziwnego, że ten slogan pojawił się w mediach społecznościowych.

 

Marzenie o islamskim kalifacie nie jest nowe. Od czasu narodzenia się organizacji-matki politycznego islamu, egipskiego Bractwa Muzułmańskiego, Koranu i miecza używano jako logo symbolizującego marzenie o odzyskaniu kalifatu. Widok miecza i Koranu w telewizji  na żywo z Hagia Sophia rozpalił na nowo tęsknotę do kalifatu w islamistycznej sferze społecznej i przedstawił ją jako potencjalną rzeczywistość, a nie tylko jako odległą tęsknotę.


Ale jakiego rodzaju kalifatu chcą islamiści?


Zamiast dostarczyć jasnego, szczegółowego zestawu projektu, do którego dążą, większość islamistów  pozwala sobie na sprzedawanie pożądanego wyniku islamskich rządów i odrzuca cechy innych modeli zarządzania. W szczególności, wszyscy islamiści manifestują odrzucenie tego, co widzą jako „nieislamskie aspekty” zachodniej nowoczesności i zachodniego „imperializmu”. Ponadto odrzucają także już zmiażdżony Kalifat ISIS, który uważają za cyniczne wykorzystanie ich ukochanego pojęcia.  


Turecki dziennikarz, Yusuf Kaplan, napisał w zdeklarowanie pro-erdoganowskiej gazecie Yani Safak:  “Kalifat jest wielostronną, wielowarstwową, wielofunkcyjną instytucją, która nie tylko ma wymiar polityczny, ale także administracyjny, ekonomiczny, kulturalny i intelektualny. Od czasu do czasu przyjmuje także wymiar religijny”.

 

Kaplan dodał zastrzeżenie do swojego utopijnego urojenia; twierdził, że kalifat musi być niezależny od kontroli mocarstw imperialistycznych oraz “ich marionetek i satelitów”.  Jest to cyniczny sposób uniknięcia ujawnienia szczegółów proponowanego projektu, który pasuje do sprzeciwu Erdogana wobec ogłoszenia kalifatu, przynajmniej na razie.  

 

Kaplan nie jest sam. Większość islamistycznych wizjonerów i myślicieli unika zanurzania się w drażliwe szczegóły projektu kalifatu i w to, jak ich proponowana “wielostronna, wielowarstwowa i wielofunkcyjna instytucja” będzie rządziła światem muzułmańskim i dostarczy swoim poddanym sprawiedliwej i słusznej doktryny islamskiej. Czy będzie to przez absolutny kalifat? Konstytucyjny kalifat? Przez symbolicznego kalifa? 


Idea nowoczesnego kalifatu nie jest nowa. Nostalgiczni myśliciele muzułmańscy pod koniec XIX i na początku XX wieku rozważali koncepcję kalifatu rządzonego przez „sprawiedliwego, stanowczego, pobożnego muzułmańskiego tyrana”, który zaprowadziłby administracyjny, polityczny i społeczny system, łączący wszystkie kraje islamskie. Idea sprawiedliwego tyrana była popularna w pewnych kręgach, na przykład, w pismach Abdula Rahman Al-Kawakibiego w jego książce (Natura despotyzmu), Dżamala El-Din al-Afghaniego, Muhammada Abdu i innych.

 

Interpretują oni ideę tyranii jako “zdecydowanie, siła i sprawiedliwość” i twierdzą, że różni się od zachodniego pojęcia tyranii, która znaczy „ekskluzywność przez rządy”. Oraz, że stanowczość nie znaczy niesprawiedliwości i nadużyć. Później te idee zainspirowały arabskich nacjonalistów, takich jak Nasser i Saddam Husajn, a wszyscy znamy katastrofalne  rezultaty tego modelu rządzenia. Myśl, że islamski kalif może i będzie zachowywać się lepiej niż ci arabscy nacjonaliści, jest tylko dystopią, jako że islamiści nie ustanawiają wyraźnego mechanizmu, który powstrzyma ich kalifa przed zejściem na drogę niesprawiedliwości, kiedy już dojdzie do władzy. 


W rzeczywistości, jeśli historia muzułmańskich kalifów jest naszym przewodnikiem, możemy powiedzieć z całą pewnością, że za czasów imperiów Umajjadów, Abbasydów lub Osmanów nie było ani jednego wypadku, w którym ludy muzułmańskie mogły zapobiec niesprawiedliwym rządom. Wręcz przeciwnie, każdy, kto buntował się przeciwko niesprawiedliwemu władcy, był piętnowany jako zdrajca i apostata. To jest ta sama metoda, jaką stosuje obecnie prezydent Erdogan wobec swoich politycznych oponentów, od Kurdów do świeckich.  


Sprawiedliwość jest także wielkim dylematem w koncepcji kalifatu. Islamiści zredukowali koncepcję sprawiedliwości do stosowania reguł szariatu, ale ignorują to, jakie społeczeństwa muzułmańskie były od początku, od epoki Umajjadów do kalifatu osmańskiego – społeczeństwa klasowe par excellence. W historii muzułmańskich kalifów nie słyszeliśmy o kowalu, który doszedł do władzy, lub o stolarzu, który zarządzał administracją miasta.


Problemem młodych islamistów jest to, że marzą o społeczeństwach, w których są przywódcami, bogatymi i potężnymi ludźmi. Nie rozważają jednak tego, jaka byłaby ich sytuacja, gdyby byli niewolnikami albo służącymi w pałacach ich wymarzonego kalifa.

 

Aby uniknąć niebezpieczeństw i pułapek absolutnego kalifatu, wielu nowoczesnych islamistów oręduje za “konstytucyjnym kalifatem”, powołując się na sułtana Abdula Hamida II, kiedy ustanowił on zgromadzenie ogólne. Zapominają jednak, jak sułtan Abdul Hamid złamał konstytucję i powrócił później do absolutnego autorytaryzmu, jak też nie wyjaśniają, co mogłoby powstrzymać każdego jego przyszłego następcę przed zrobieniem tego samego.  Jak mogą wielbiciele Erdogana oczekiwać uczciwości i sprawiedliwości od umiłowanego przywódcy, który przytacza rządy Hitlera jako przykład skutecznego rządu?  


W obliczu takiego trudnego pytania erdoganiści mają gotową odpowiedź: “Turcja jest demokratycznym krajem”. Jest to wadliwa odpowiedź, która pomija autorytaryzm Erdogana; ignoruje także to, że obecny system turecki zbudowany jest na świeckich, nie zaś religijnych fundamentach i że jeśli partia Sprawiedliwość i Rozwój przegra wybory, następny prezydent nie przyjmie doktryny kalifatu.


A prawdą jest, że sama idea wyboru kalifa jest komiczna, ponieważ wyjmuje doktrynę kalifatu z podstaw, na jakich została ustanowiona, i zamienia ją w system niezbyt różniący się od każdego świeckiego systemu.


Właśnie dlatego większość tureckich wielbicieli Erdogana opowiada się za miększą wersją kalifatu, w której widzą Turcję jako przywódcze mocarstwo na orbicie którego krążą inne muzułmańskie społeczeństwa, powiązane silnymi więzami kulturalnymi, ekonomicznymi i politycznymi.


Większość zwolenników tej łagodnej siły Turcji zdecydowanie jednak odrzuca arabski nacjonalizm, ale nie ma żadnego problem z tureckim nacjonalizmem. Pustymi słowami oddają hołd równości ras w sferze tureckiej, ale uznają turecką rasę za wyższą od innych. Takie poczucie wyższości wywołało wiele buntów wśród Arabów i innych obywateli średniowiecznego Kalifatu Osmańskiego przeciwko kalifom z przeszłości.


Koncepcja muzułmańskiego Kalifatu dostarcza cennego poczucia historycznej ciągłości tym, którzy wierzą, że islam jest zarówno wiarą, jak politycznym systemem. Niemniej czynienie z kalifatu politycznego projektu jest skazane na niepowodzenie. Przez ponad stulecie islamistom nie udało się sformułować jasnych ram i praktycznych mechanizmów, by zamienić swoje marzenie w funkcjonującą rzeczywistość, która mogłaby uniknąć minionych niebezpieczeństw i pułapek. Łatwo jest trzymać w ręku miecz z epoki, która minęła i obwiniać zachodni imperializm; trudno jest zdobyć się na intelektualną uczciwość, by przyznać istnienia wad tego, co reprezentuje ten miecz i tego, co on potrafi osiągnąć, a czego nie potrafi.  


Rebranding the caliphate – a never-ending dystopian myth

6 sierpnia 2020

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Nervana Mahmoud

 

Egipska lekarka, komentatorka i publicystka. Na swoim blogu prezentuje cotygodniowe informacje z Egiptu, pisze artykuły o liberalnym islamie, o prawach kobiet, o muzułmańskim radykalizmie i ogólnie, o sytuacji na Bliskim Wschodzie. Jej artykuły publikowane są w prasie arabskiej, ale również w prasie brytyjskiej.  

 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Dysydenci

Znalezionych 320 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Pakistan jest bliski stania się sunnicką wersją szyickiego IranuŹródło: MEMRI     2013-12-20
Izrael prześcignął nas we wszystkim     2016-02-22
Szkoły państwowe powinny znieść naukę religii     2016-02-06
Reżim irański i ISIS są dwiema stronami tej samej średniowiecznej monety     2015-04-29
Egipski historyk chce normalizacji z Izraelem     2015-06-06
Dysydenci arabscy: demonstrujmy jak w Paryżu     2015-01-15
Tylko Palestyńczycy są “męczennikami”     2016-01-03
Świat ma dość muzułmańskiego ekstremizmu religijnego     2017-01-22
Gdyby Izraelczycy nazwali swoje państwo Palestyną     2021-12-05
Uratujcie nas przed poczciwymi ludźmi Zachodu!     2016-01-12
Pogrzebane nadzieje na europejski islam     2016-06-21
Miękki szariat w Turcji     2017-06-29
Świat jest jeden i trzeba do niego dołączyć     2016-10-17
Arabscy dziennikarze o kryzysie islamu i kultury arabskiej     2016-07-29
Dwaj marokańscy intelektualiści potępiają Hamas; inni ich potępiają     2023-12-08
Doradzanie palestyńskim przywódcom, by działali racjonalnie, jest skrajnie irracjonalne     2020-06-05
Egipski analityk w libańskiej telewizji: Hamas jest problemem; Arabowie muszą przestać myśleć, że Izrael zniknie; Hezbollah przejął Liban”     2024-01-15
Pojechałam do Izraela i nie żałuję tego     2018-08-12
Francuski imam czeka na twoją pomoc     2015-04-19
ISIS wyłoniło się z ksiąg naszego dziedzictwa; jeśli nie zreformujemy naszego nauczania,  wymrzemy     2015-12-03
Kiedy rasiści oskarżają o rasizm...     2016-07-02
Terroryzm i muzułmańska hipokryzja – list otwarty muzułmanki     2016-07-18
Pocałunek śmierci dla liberalizmu na Bliskim Wschodzie     2015-09-01
Dysydenci muzułmańskiego świata     2015-02-14
Skończcie z podżeganiem przeciwko Żydom     2016-10-23
Islamski uczony o islamskim zacofaniu     2022-08-22
Kiedy religię przedstawia się jako ideologię, jest bardziej niebezpieczna niż broń nuklearna     2018-03-22
Dysydenci arabscy i wojna o pokój     2017-01-19
Likwidacja islamskiego terroryzmu wymaga wymazania ekstremizmu z programów szkolnych, rozwijania wiedzy, tolerancji i humanizmu     2022-06-13
 Jako rzecze Al-Kaida     2014-10-30
List 100 irańskich naukowców i działaczy politycznych do Chameiniego: „Ty jesteś głównym winowajcą katastrofy narodowej”     2020-04-07
Arabscy użytkownicy mediów społecznościowych: Bezczeszczenie zwłok, gwałcenie dziewcząt, porywanie starych kobiet są sprzeczne z islamem     2023-10-14
Musimy podjąć stanowczą decyzję     2017-08-27
Ulice Gazy są piękniejsze niż ulice Bagdadu     2021-07-28
Narastająca krytyka Hamasu i jego przywódcy, Sinwara, przez Gazańczyków: Oni kupczą naszą krwią     2024-03-12
Hamas zainwestował wszystko w beznadziejną wojnę     2024-02-10
Rozpaczliwy krzyk liberałów arabskiego świata     2015-11-18
Egipski dziennikarz o zbrodniach  Hamasu     2023-10-31
Opowieść o dwóch kobietach zajmujących się nauką     2022-05-24
Iracki duchowny: muzułmanie są utrapieniem świata     2017-09-29
Hołd muzułmanina dla syjonistycznego tworu     2015-04-24
Co Żydzi robią źle   Bellerose   2015-04-27
Lekcja historii   Bellerose   2015-11-14
Moje spotkanie z Salmanem Rushdiem – czy będę kolejną ofiarą?   Abdel-Samad   2022-08-18
Jestem Arabem i nie rozumiem, dlaczego świat nie może uznać żydowskiego bólu   Abdul-Hussain   2023-11-23
Gaza i narracja dekolonizacji   Abdul-Hussain   2023-11-14
“Aktywista praw człowieka”, który kocha tyranów   Abdul-Hussain   2021-07-05
Kongresmenka, która nigdy nie stała się Amerykanką   Abdul-Hussain   2021-06-23
Jak zawarłem pokój z Izraelem   Abdul-Hussain   2021-05-21
Jak ci popierający Hamas zachodni liberałowie śmią twierdzić, że przemawiają w moim imieniu, Araba, który cierpiał z powodu islamskiego terroru   Abdul-Hussain   2023-12-09
Pułapki palestyńskiej wyjątkowości   Aboubakr   2021-07-29
O kwestii żydożercy   Aboubakr   2020-01-14
Dlaczego Jordania nie chce więcej Palestyńczyków   Abu Toameh   2014-08-24
Rysowane w piekle   Ahmad   2014-02-13
Jako muzułmanka zdecydowanie popieram zakaz zakwefiania   Ahmed   2017-03-28
Jak uratować islam przed islamistami   Ahmed   2015-01-18
Palestyna okupowana przez islamizm   Ahmed   2014-08-22
Potrzebujemy tej zmiany w świecie arabskim   Al Nuaimi   2020-08-28
Pokonanie terroru wymaga wszechstronnej kampanii ideologicznej, kulturowej, edukacyjnej i religijnej   Al-Ansari   2018-10-22
Arabska dziennikarka do kobiet arabskiego Wschodu   Al-Budair   2015-08-11
Ignoranci nazywają feminizm herezją, nie rozumiejąc, czym on jest   Al-Budair   2019-12-10
Muzułmanie amerykańscy powinni zdemaskować imamów, którzy głoszą nienawiść   Al-Hadj   2017-09-20
Strach przed prezydenturą Trumpa jest  przesadny   Al-Hadj   2016-11-27
Izrael ma prawo do obrony przeciwko palestyńskiemu terroryzmowi   Al-Hadlak   2015-10-21
Pojednanie z Żydami jest nieodzowną częścią pojednania z szyitami, alawitami, Kurdami i Turkami   Al-Labwani   2014-04-03
Terror jest produktem ekstremizmu w mediach, meczetach i szkołach   Al-Rashed   2016-08-15
Jesteśmy rasistami, ale przypisujemy to Izraelowi   Al-Sa'di   2018-07-10
Błędem jest ograniczanie wolności myśli obywateli   Al-Salem   2017-09-28
Czy twardogłowa lewica jest sprzymierzona z radykalnymi islamistami?   AlSaied   2017-03-29
Fatwa potępia Hamas za rakiety, które spadły w Gazie, za dzieci-żołnierzy, za ludzkie tarcze i za profanowanie Ramadanu   Amos   2023-04-04
Witajcie na Zachodzie, ale prosimy się nie integrować …    Arbabzadah   2018-01-01
Marokański intelektualista: Porozumienie z Izraelem przynosi Maroku korzyści,   a nie szkody, jak twierdzą niektórzy   Assid   2021-01-22
Musicie zakazać zarzynania ofiarnych zwierząt na ulicach   Baraka   2018-08-29
Jestem muzułmaninem, jestem Charlie   Bari   2015-01-19
Ofiary islamizacji Turcji: kobiety   Bekdil   2017-09-09
Zbirokracja w Turcji i zbliżające się wybory   Bekdil   2015-10-29
Lekcja historii   Bellerose   2015-02-24
Rozmowa z Metisem o Izraelu   Bellerose   2014-12-17
Ani jeden to jeszcze za dużo   Bellerose   2015-02-02
ONZ nagradza irańskie potworności   Bergman   2020-11-05
Irańscy dysydenci proszą USA o utrzymanie “maksymalnego nacisku”   Bergman   2021-02-13
List do moich braci muzułmanów   Bidar   2014-11-11
Ajatollah-dysydent pisze z irańskiego więzienia   Boroudżerdi   2015-09-02
Kto jest odpowiedzialny za potworności w świecie muzułmańskim?   Bulut   2015-07-24
Ludobójstwo Ormian: przywódcy kurdyjscy dają przykład moralny Turcji przez przyznanie się do swoich zbrodni   Bulut   2015-05-05
Niebezpieczne oczarowanie Zachodu islamem   Bulut   2014-11-16
Wybór między wolnością a islamizmem   Bulut   2014-09-04
Turcja bez cenzury: wojna z mediami   Bulut   2017-07-03
Wywiad z francuskim eseistą, Majidem Oukacha   Canlorbe   2016-10-19
Musimy przyznać, że terroryzm jest dziś głównie dziełem muzułmanów   Charbel   2016-03-31
Deklaracja Równości Kobiet Muzułmańskich   Chesler   2014-06-18
Ateizm: luksus dla bogatych?   Coyne   2014-01-01
List otwarty do Bena Afflecka od kobiety pakistańskiej   Coyne   2014-11-05
Bliskowschodni Arab chwali ”niesłychane osiągnięcia” Izraela, krytykuje ”tyrańskie dynastie”   Dabbas   2019-12-31
Palestyńskie mity i izraelska rzeczywistość     Dabbas   2020-05-29
Czy kryzys ekonomiczny Jordanii może rozwiązać konflikt izraelsko-palestyński?   Dabbas   2019-12-22
Europa, islam i polityka   Dabbas   2021-03-23
Państwa arabskie mają wiele do wygrania normalizując stosunki z Izraelem   Dabbas   2020-01-12
Czego mógłby dokonać świat arabski, gdyby zawarł pokój z Izraelem   Dabbas   2019-12-13
Co kanadyjski żołnierz uświadomił mi o IDF   Dandachi   2020-06-12

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk