Prawda

Czwartek, 25 kwietnia 2024 - 18:54

« Poprzedni Następny »


Rozmowa z Metisem o Izraelu


Ryan Bellerose 2014-12-17

Wielu ludzi lewicy sądzi, że zwalcza ksenofobię, ale wyłącznie ją umacnia.
Wielu ludzi lewicy sądzi, że zwalcza ksenofobię, ale wyłącznie ją umacnia.

Czasami prowadzę ciekawe rozmowy. Wynika to z faktu, że jestem Métisem. Métisi są znani jako “ludzie środka”, co znaczy, że często postrzega się nas jak pośredników między białymi i Indianami. Naprawdę zaś znaczy to, że nie pasujemy w pełni nigdzie, chyba że z własnymi ludźmi lub, co dziwne, z inną grupą ludzi, która była marginalizowana i uciskana, taką jak na przykład Żydzi.

W każdym razie, kiedy mówię o wspólnocie losu między Żydami i Indianami, często napotykam głęboko zakorzenione uprzedzenia. Widzicie, większość Indian to chrześcijanie, którzy zostali indoktrynowani uprzedzeniami wobec Żydów, a kiedy dodasz fakt, że większość ludzi, którzy walczą o prawa ludów rdzennych, tubylczych ma lewicowe skrzywienie, spotykasz tych, którzy powtarzają wyłącznie fałszywą narrację o rdzenności Palestyńczyków i o powierzchownych z nimi podobieństwach.

Ciężko pracuję, żeby nauczyć ludzi, by spojrzeli nieco głębiej niż tylko na powierzchnię, ponieważ powierzchnia zalana jest głównie fałszywymi opowiastkami opartymi na wadliwym rozumieniu historii. Ponadto, ludziom, którzy utrwalają te mity, wcale nie chodzi o nasze dobro; w rzeczywistości ich argumenty są niezmiernie szkodliwe dla naszej walki.

Przytaczam poniżej fragment autentycznej rozmowy między mną i moim indiańskim przyjacielem. Nie niepokójcie się, takie poglądy są naturalne dla ludzi, których uczono wyłącznie fałszywej historii. Większość jednak mojego ludu to inteligentni ludzie i kiedy pokaże im się fakty, często doskonale rozumieją, dlaczego to, w co kiedyś wierzyli, nie jest poprawne. Ta rozmowa odbyła się z człowiekiem, który zapytał mnie, dlaczego ja „zawsze mówię o Bliskim Wschodzie i Żydach”. Zirytowało go, że powiedziałem coś o Palestyńczykach, którzy nie chcą pokoju.

                                                                   ***

Ale, Ryan, Żydzi są złymi ludźmi, bo biblia mówi, że zabili Jezusa. Ksiądz powiedział mi, że to są źli ludzie” – powiedział mi indiański przyjaciel, którego rodzina została zmuszona do oddania dzieci do szkół z internatami.

Hmm naprawdę? Zadam ci pytanie i chcę, żebyś odpowiedział uczciwie. Ten ksiądz, który powiedział ci, że Żydzi są złymi ludźmi, czy to nie jest ten sam ksiądz, który powiedział ci, że mówienie w twoim języku jest złe i że posiadanie ciemnej skóry jest oznaką grzechu? Czy uwierzyłeś w to? Czy jesteś zły, bo mówisz w języku cree i jesteś brązowy?

Nie, oczywiście, że nie. Dlaczego miałbym być zły, bo mówię w cree i jestem ciemny, po prostu taki jestem, mówienie tak, no cóż, jest po prostu głupie.

No to dlaczego, do diabła, miałbyś wierzyć księdzu, który mówi ci, że Żydzi są złymi ludźmi? Ten sam ksiądz zapomniał powiedzieć ci, że Jezus sam był Żydem, był rabinem. Ten sam ksiądz mówi ci, że jesteś zły i podły, bo jesteś tym, kim jesteś, to dlaczego miałby mówić prawdę w tamtej sprawie, a kłamać w tej?

Nigdy o tym tak nie myślałem, ale masz racje. Jeśli on kłamie o nas, że jesteśmy źli, to prawdopodobnie kłamie także o Żydach.  

No właśnie.  Szczególnie, że cała jego religia opiera się na żydowskich zasadach i nauczaniu Żyda, czy nie wydaje ci się dziwne, że oni tak bardzo nie lubią Żydów?  

Ale dlaczego myślisz, że Żydzi są tak bardzo podobni do nas? Mają jasną skórę, więc są białymi ludźmi, a biali bardzo brutalnie nas traktowali.

Bo białość nie jest kwestią odcienia skóry, jest kwestią przywilejów. A gdybym ci powiedział, że w całej historii ludzkości tylko jeden lud był traktowany przez białych ludzi równie źle jak my? Że ci ludzie byli marginalizowani, uciskani i traktowani jak obywatele drugiej i trzeciej kategorii, mimo że niektórzy z nich wyglądali tak samo jak większość białych ludzi? A gdybym ci powiedział, że ci ludzie, którzy czasami wyglądają dokładnie tak samo jak biali, nigdy nie mogli czuć się bezpiecznie ani wygodnie i w rzeczywistości co kilkadziesiąt lat byli mordowani i rozpraszani?

Poważnie? Przecież wyglądają jak biali ludzie!

 Tak, ale zawsze im uświadamiano, że niezależnie od tego, jak biało mogą wyglądać, w istocie nie są białymi ludźmi i dlatego zawsze byli GORSI i w niebezpieczeństwie, bo niezależnie od tego, jak wysoko wspięli się, mogli stracić to w sekundę. Czy coś ci to przypomina?

Tak, to brzmi jak lud Métis, hahahaha.

Tak. Rozumiesz teraz, dlaczego moi żydowscy przyjaciele rozumieją nas lepiej niż biali ludzie? Bo oni też nie są biali, więc rozumieją lepiej niż ktokolwiek inny, jak do dupy jest pracować ciężko i być marginalizowanym z powodu twojej krwi w żyłach. Ale oni dostali szansę walki o własne państwo i podjęli ją. Możemy się od nich wiele nauczyć.   

Ale ja myślałem, że oni ukradli ziemię Palestyńczyków?

Czy Indianie tutaj, w Kanadzie, ukradli ziemię białemu człowiekowi?

Nie mów takich głupot, wszyscy wiedzą, że Indianie byli tutaj przed białymi ludźmi, jak mogliśmy ukraść coś, co już było nasze?

No właśnie. A Żydzi byli w Izraelu przez 3 tysiące lat zanim przyszli tam Arabowie, no to powiedz mi, jak Żydzi mogli ukraść ziemię, która była ich? Żydów wygnano z ich ziemi, tak samo jak nas, tylko nieliczni pozostali na ich tradycyjnej ziemi, tak samo jak my, ludźmi, którzy ich wygnali z ich ziemi, byli Arabowie, którzy przybyli tam 700 lat po Jezusie. To jest ważne, bo Arabowie przyszli z miejsca, które nazywa się Półwysep Arabski, NIE  zaś Lewant. Są outsiderami, jak biali ludzie tutaj. Gdybyśmy więc odzyskali nasze ziemie, czy kradlibyśmy ziemię białych ludzi, którzy wygnali nas z naszej ziemi, czy po prostu odzyskalibyśmy ziemię? Bo Żydzi wracają na swoje tradycyjne ziemie, to jak można ukraść coś, co już jest własnością?”  

Myślałem, że Arabowie byli tam od zawsze. Ale skoro przyszli skądinąd i po prostu przejęli te ziemie, to są kolonialistami, jak biali ludzie.

Tak właśnie i dlatego twierdzenie, że Izrael jest kolonialny, a Palestyńczycy są rdzennym ludem, powinno cię niepokoić, bo przez stawianie takiego argumentu twierdzisz, że biali z czasem też staną się rdzennym ludem.

Wow, nigdy o tym nie myślałem. Biali nie mogą stać się rdzennym ludem tylko przez podbój, a więc to znaczy, że inni kolonialiści też tego nie mogą. A co, jeśli Palestyńczycy są po prostu Żydami, którzy przeszli na islam, żeby ich nie zabito?

Dobrze, zadam ci pytanie, jeśli jesteś mieszańcem obu stron, ale zaprzeczasz kulturze, językowi i tradycji jednej strony, a przyjmujesz to wszystko od drugiej strony i identyfikujesz się z tą stroną, to kim jesteś w rzeczywistości? Czy naprawdę jesteś nadal mieszańcem, czy całkowicie zidentyfikowałeś się z jedną stroną? Bo żeby należeć do rdzennego ludu musisz pokazać. że masz związki ze społecznością, że masz rdzenny język, kulturę i religię. Jeśli zaprzeczasz temu wszystkiemu i przyjmujesz kulturę, religię i język kolonizatora, czy naprawdę nadal jesteś tubylcem?

 

Nie sądzę, to jak ci z ludu Métis, którzy mówią wszystkim, że są biali.

Właśnie, nie chcą być Indianami, więc ich nie zmuszamy. To jest ich wybór, ale nie mogą mówić: ‘Nie jestem Indianinem, jestem białym, ale jestem tubylcem’. Albo są Indianami, albo nie są. Jasne?

Tak, mam dużo do przemyślenia.

Kilka tygodni później ten przyjaciel dołączył do pro-izraelskich grup na Facebooku i gdzie indziej i zadawał wiele pytań. Teraz chce zaangażować się w pracę, którą robię, organizując wymianę kulturalną między dzieciakami indiańskimi i żydowskimi. Widzicie więc, czasami wszystko, czego trzeba, to właściwy argument we właściwej chwili, a można zmienić serca i umysły.

 

Ważne jest pamiętać, że chociaż niektórzy Żydzi mają jasną skórę, w rzeczywistości nie są białymi. To nie oni byli ludźmi, którzy dawali nam zgniłą żywność, ukradli naszą ziemię i dali nam w zamian błyszczące koraliki. Choć waham się przed pozwoleniem naszym wrogom na definiowanie nas w jakikolwiek sposób, musimy pamiętać, że dla rządu wszyscy Indianie są Indianami, niezależnie od tego, ile mają krwi indiańskiej, a dla wrogów naszych żydowskich braci i sióstr, wszyscy Żydzi są po prostu Żydami. To jest brzemię, które mamy i my, i oni, ale ponieważ podzielamy je razem, nagle staje się znacznie mniej ciężkie.


Conversation with a Metis about Israel

CIJR, 21 listopada 2014

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Ryan Bellerose

Kanadyjski działacz na rzecz praw Indian, studiował również historię Bliskiego Wschodu i rozpoczął ruch przeciwstawiania się kłamliwemu porównywaniu sytuacji amerykańskich Indian i Palestyńczyków.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Dysydenci

Znalezionych 320 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Samotna nauczycielka przeciw ekstremistom w syryjskim mieście   Koraszewski   2013-11-14
Palestyńczycy   Koraszewski   2013-11-15
Konflikt bliskowschodni w oczach arabskich dysydentów   Koraszewski   2013-11-15
Dorastanie jako Palestynka pod izraelską okupacją   Elshazly   2013-12-04
Pakistan jest bliski stania się sunnicką wersją szyickiego IranuŹródło: MEMRI     2013-12-20
Ateizm: luksus dla bogatych?   Coyne   2014-01-01
Rysowane w piekle   Ahmad   2014-02-13
Kogo mamy obwiniać za “islamofobię”?   Zahran   2014-03-01
Gdzie są umiarkowani muzułmanie?   Hroub   2014-03-02
Pojednanie z Żydami jest nieodzowną częścią pojednania z szyitami, alawitami, Kurdami i Turkami   Al-Labwani   2014-04-03
Auschwitz i platońska jaskinia   Koraszewski   2014-05-03
Deklaracja Równości Kobiet Muzułmańskich   Chesler   2014-06-18
Palestyna okupowana przez islamizm   Ahmed   2014-08-22
Dlaczego Jordania nie chce więcej Palestyńczyków   Abu Toameh   2014-08-24
Kto stworzył ISIS?   Melhem   2014-09-01
Wybór między wolnością a islamizmem   Bulut   2014-09-04
Mieszkańcy Gazy o zbrodniach wojennych Hamasu   Zahran   2014-09-24
 Jako rzecze Al-Kaida     2014-10-30
List otwarty do Bena Afflecka od kobiety pakistańskiej   Coyne   2014-11-05
Reformowanie złej wiary   Koraszewski   2014-11-09
List do moich braci muzułmanów   Bidar   2014-11-11
Niebezpieczne oczarowanie Zachodu islamem   Bulut   2014-11-16
Palestyński działacz praw człowieka pisze do Malali   Eid   2014-12-15
Rozmowa z Metisem o Izraelu   Bellerose   2014-12-17
UE popiera palestyńską dyktaturę   Toameh   2014-12-20
Nie jestem zdrajczynią   Haskia   2015-01-04
A co z arabskimi zbrodniami na Palestyńczykach?   Toameh   2015-01-10
Czy naprawdę jesteśmy Charlie Hebdo?   Ghaddar   2015-01-13
Dysydenci arabscy: demonstrujmy jak w Paryżu     2015-01-15
Jak uratować islam przed islamistami   Ahmed   2015-01-18
Jestem muzułmaninem, jestem Charlie   Bari   2015-01-19
Czy Palestyńczycy są odpowiedzialny za swoją niedolę?   Maroun   2015-01-31
Dlaczego media mają obsesję na punkcie Izraela?   Friedman   2015-02-01
Ani jeden to jeszcze za dużo   Bellerose   2015-02-02
Dziwaczny bojkot Izraela   Eid   2015-02-07
Śmierć 12 w Paryżu i 200 tysięcy w Syrii   Wannous   2015-02-08
Ameryka zdradza umiarkowanych Arabów i kolaboruje z terrorystami   Toameh   2015-02-13
Dysydenci muzułmańskiego świata     2015-02-14
My, Palestyńczycy, trzymamy klucz do lepszej przyszłości   Eid   2015-02-15
Lekcja historii   Bellerose   2015-02-24
Muzułmanie, których nie znamy   Koraszewski   2015-02-25
O bluźnierstwie, wartościach i wielokulturowości   Nawaz   2015-03-04
Dlaczego islam potrzebuje reformacji   Hirsi Ali   2015-03-30
Polityka Obamy przynosi plon przemocy   Ghaddar   2015-04-01
Francuski imam czeka na twoją pomoc     2015-04-19
Hołd muzułmanina dla syjonistycznego tworu     2015-04-24
Co Żydzi robią źle   Bellerose   2015-04-27
Reżim irański i ISIS są dwiema stronami tej samej średniowiecznej monety     2015-04-29
Tracąc moją religię?   Fellah   2015-04-30
Ludobójstwo Ormian: przywódcy kurdyjscy dają przykład moralny Turcji przez przyznanie się do swoich zbrodni   Bulut   2015-05-05
Izraelski Arab o arabskiej nadziei   Deek   2015-05-09
Postępowi, osamotnieni muzułmanie   Fatah   2015-05-14
Przestępstwa zdrady stanu w Autonomii Palestyńskiej   Toameh   2015-05-16
Anioł pokoju i dysydenci   Koraszewski   2015-05-18
Egipski historyk chce normalizacji z Izraelem     2015-06-06
Wezwanie do obudzenia się sumienia: Palestyńczycy są realnymi ludźmi   Fred Maroun   2015-06-13
Reżimy arabskie nie zapłacą za swoje zbrodnie przeciwko Palestyńczykom   Maroun   2015-06-20
Problem z nieba rodem. Dlaczego USA powinny poprzeć islamską reformację.   Hirsi Ali   2015-06-27
Jeśli zniknie Izrael, inni znikną także   Zahran   2015-07-12
Kto jest odpowiedzialny za potworności w świecie muzułmańskim?   Bulut   2015-07-24
Światło w samym środku piekła   Maroun   2015-07-25
Czy Izrael uratuje świat po raz trzeci?   Zahran   2015-07-30
Arabska dziennikarka do kobiet arabskiego Wschodu   Al-Budair   2015-08-11
Jestem syjonistą, ponieważ jestem Arabem   Maroun   2015-08-17
Pocałunek śmierci dla liberalizmu na Bliskim Wschodzie     2015-09-01
Ajatollah-dysydent pisze z irańskiego więzienia   Boroudżerdi   2015-09-02
Dwugłos muzułmańskiego zażenowania   Kasim Hafeez   2015-10-11
Kryzys migracji: "Islam podbije Europę bez jednego wystrzału"   Tawil   2015-10-18
Izrael ma prawo do obrony przeciwko palestyńskiemu terroryzmowi   Al-Hadlak   2015-10-21
Może Żydzi izraelscy są nazbyt przyzwoici   Maroun   2015-10-25
Czego chcą palestyńscy terroryści?   Tawil   2015-10-26
Zbirokracja w Turcji i zbliżające się wybory   Bekdil   2015-10-29
Popieram Palestyńczyków więc popieram Izrael   Maroun   2015-11-05
Palestyński dżihad: kłamstwa, kłamstwa i więcej kłamstw To nie jest "Intifada"   Tawil   2015-11-10
Lekcja historii   Bellerose   2015-11-14
Dlaczego Palestyńczycy nie chcą kamer na Wzgórzu Świątynnym   Toameh   2015-11-17
Rozpaczliwy krzyk liberałów arabskiego świata     2015-11-18
Wyznania politycznego uchodźcy z Egiptu   Koraszewski   2015-11-26
Czego Francja i Europa mogłyby się nauczyć   Tawil   2015-11-27
Terroryści finansowani przez Zachód   Tawil   2015-12-02
ISIS wyłoniło się z ksiąg naszego dziedzictwa; jeśli nie zreformujemy naszego nauczania,  wymrzemy     2015-12-03
Noże Fatahu i noże ISISPalestyńskie składanie ofiar z dzieci   Tawil   2015-12-20
Tylko Palestyńczycy są “męczennikami”     2016-01-03
Uratujcie nas przed poczciwymi ludźmi Zachodu!     2016-01-12
Odbudujemy wasze spalone kościoły   Koraszewski   2016-01-12
Kto zdradza Palestyńczyków?   Tawil   2016-01-27
Szkoły państwowe powinny znieść naukę religii     2016-02-06
Egipcjanin broni Izraela i spotyka się z odrzuceniem   Pine   2016-02-11
Palestyńczycy chcą godności przed tożsamością   Eid   2016-02-20
Izrael prześcignął nas we wszystkim     2016-02-22
Muzułmanie, których nie znamy   Koraszewski   2016-02-26
Przywódcy palestyńscy: kogo oszukują?   Toameh   2016-02-27
Musimy przyznać, że terroryzm jest dziś głównie dziełem muzułmanów   Charbel   2016-03-31
Najlepszą nadzieją Arabów na przyszłość jest państwo Izrael   Maroun   2016-04-01
Kampusy palestyńskie "bardziej hamasowskie niż Hamas"   Toameh   2016-04-05
List od Araba do Żyda, który popiera BDS   Maroun   2016-04-10
Historyczna zdrada Palestyńczyków   Tawil   2016-04-16
Dostarczając usługi religijne państwo tworzy ekstremizm i marnuje fundusze publiczne   Ghuraibeh   2016-05-25
Pogrzebane nadzieje na europejski islam     2016-06-21
Czego spodziewać się od niepodległego państwa palestyńskiego   Maroun   2016-06-28

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk